300D turbotuksesta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
orsii-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 15.03.2010 23:11
Paikkakunta: oulu

300D turbotuksesta

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Nyt olis tarkotuksena rueta turbottamaan mersu joka on 300D vuosimallia 91.Pumppua tästä olen jo roplannut ja putki on tehty 2.5" suorasta tavarasta mutta tehonälkä kasvaa ja tähän lääkkeeksi lienee ahtaminen. Alunperinhän tämä on ollut 200d koneella ja prosentteja otteessa 12%. Turbon ja coolerin lisäyksestä ei ilmeisesti tule prosentteja lisää kun kerran yksi moottorinvaihto on otteeseen kirjattu? Tarvitsisin apuja turbotietäjiltä ahtimen valintaan ja muutenkin mitä kaikkea tähän kannattaisi laittaa kun ei itsellä ahtamisesta ole kummoisia kokemuksia.

Koneella on nyt ajettu n.500tkm ja tarkoituksena olis ainakin käyttää kansi pois ja tehdä kansiremppa sekä vaihtaa jakoketju. Tarvinneeko tuossa kajota vielä laakereihin tai m-renkaisiin? Tehotavoite on n.350hv. Pumppu olisi tarkotus käyttää pp dieselin hoivissa. Alustaan ilmeisesti leimalle tarvitsee vaihtaa jarrut ja kallistuksenvakain eteen? Nuo kelvannee jostain bensamersusta?

Mikä ahdin tähän nyt sitten kävisi?Sille kaveriksi tulee itsetehty pakosarja kun ei oikein tuo opiskelijan budjetti anna periksi ostaa valmista sarjaa. Mielellään hukkaportillisella pakopesällä oleva turbo vai onko ulkoinen parempi? .Halvat kiinankuulerit ilmeisesti ihan päteviä tähän tarkotukseen kun niitä paljon käytetään?

Kytkimeksi ilmeisesti tuo paljon käytetty mersun levy+m3 bemarin asetelma riittää? Vaihdelaatikkona toistaiseksi vielä vakio 300d:n loota joka vaihtunee tulevaisuudessa bensamersun laatikkoon.

Olen jo lukenut projektipuolen turbotus aiheet läpi moneen kertaan mutta silti kysymyksiä riittää. :D Auto on vielä sen verran ajossa että saan hommattua tarvittavat osat jolloin se menee seisontaan ja otetaan moottori pöydälle tarkasteltavaksi. :) Aloitteleva turbottaja tarvitsee apua ja toivottavasti sitä löytyy. Jos jollain on tuohon käypäsiä osia nurkissa pyörimässä niin tarjotkaa ihmeessä ! Pakosarjaa tai turboa jos sattuis löytymään niin sehän on jo paljon eteenpäin. :roll:
C250TDT
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kannattaa ekä purkaa se mosa ja tarkistaa kunto. Sen ku on purkanu nii samallaha sen hoonauttaa/rengastaa ja laakeroi tbo kk laakerein.
Kannentiivisteeks moniventtiili turbon teräs tiiviste.
Turboks Master Power 315 loppune .70 jaetulla pakopesällä.
Kytkimeks esim 228mm kiintee massalevy ja toi Bmw Race asetelma.
Kaikkee löytyy.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

Nyt olis tarkotuksena rueta turbottamaan mersu joka on 300D vuosimallia 91.

-onkos tuo jo vähäpäästöinen, katalysaattorin tai paremminkin nokiloukun vaativa vuosimalli jo ....... asia selviää rekisteriotteesta tai katsastuskonttorilta kysymällä turbotuksesta ... :wink:
vähäpäästöinen malli onkin katsastuksen kannalta kohtuu haastava... :?
orsii-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 15.03.2010 23:11
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Eikös vähäpäästöisyys tule vasta -92? Vakioputken kun otin pois, siellä ei näkynyt katteja tai muitakaan ylimääräsiä pönttöjä. :roll:
C250TDT
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Viimeistään -92, mutta voi olla aiemminkin. Kysy katsastuskonttorilta tai akelta onko se vähäpäästöinen, nykyään ei rekisteriotteessa lue.
S210 220 CDI A -02
Vastaa Viestiin