edit... W124 230E ASDstä vielä sekä seisontajarrusta
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
edit... W124 230E ASDstä vielä sekä seisontajarrusta
Elikkäs autona on W124 230E 1988, ajettu 481 000. ASD perä on.
Viikolla juotin mittariston valojen himmentimen potikan, ja mittarivalot alkoi toimia. samoin kuin keskikonsolin valot, eli onnistunut homma. Hyvähän se on näin ennen kesän valoisaa saada auton valot toimimaan....
Mitä valoja mittaristossa pitäisi palaa kun kääntää autoon virrat päälle?
Mittaria takaisin laittaessa löysin takaa irtonaisena johto numero 5, josta oli lamppu poksahtanut.
Päättelin että kyseessä on ASD valo, vaihdoin polttimon ja lamppuhan toimii. Lähtiessäni liikkeelle lamppu jäi palamaan, mutta sammui vähän ajan päästä. Seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä ei sitä tehnyt. tänään paloi taas noin kilometrin verran ja sammui. Kävin motonetistä hydrauliöljyä ja lisäsin kun oli vähissä. Nyt ei ole palanut se valo.
mystistähän tässä on se että yritin testata tuota ASD:n vikadiagnostiikkaa ohjeen mukaan (mese.fi) mutta en saanut palamaan kuin palaneen polttimon merkkivalon.
Tuo kolmiovalo mikä on mittaristossa ei ole palanut koko talvena, vaikka perä on jossain vaiheessa "vahingossa" lähtenyt luisuun. Onkohan siitä lamppu palanut? Miten se vaihdetaan? Pitäisikö kolmion palaa autoa käynnistettäessä?
Sitten tuosta termarista. Autoon on vaihdettu syyläri, vesipumppu ja paisuntasäiliö, lisäksi flektin anturi vaihdettu, joten senkin pitäisi toimia oikein. Nyt auton lämmöt ei nouse, tyhjäkäynnillä n 80 ja ajaessa laskee. Ilmeisesti vika on termarissa? Onko vaikea vaihtaa, olen melko vasta-alkaja näissä autopuuhissa. Kirjastosta kävin hakemassa alfamerin korjausoppaan. Lähinnä onnistuuko yläkautta, meneekö hermot? Onko kallis?
Autohan ei ole uusi, eikä kallis, joten mahdollisimman halvalla pitäisi päästä.
Viikolla juotin mittariston valojen himmentimen potikan, ja mittarivalot alkoi toimia. samoin kuin keskikonsolin valot, eli onnistunut homma. Hyvähän se on näin ennen kesän valoisaa saada auton valot toimimaan....
Mitä valoja mittaristossa pitäisi palaa kun kääntää autoon virrat päälle?
Mittaria takaisin laittaessa löysin takaa irtonaisena johto numero 5, josta oli lamppu poksahtanut.
Päättelin että kyseessä on ASD valo, vaihdoin polttimon ja lamppuhan toimii. Lähtiessäni liikkeelle lamppu jäi palamaan, mutta sammui vähän ajan päästä. Seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä ei sitä tehnyt. tänään paloi taas noin kilometrin verran ja sammui. Kävin motonetistä hydrauliöljyä ja lisäsin kun oli vähissä. Nyt ei ole palanut se valo.
mystistähän tässä on se että yritin testata tuota ASD:n vikadiagnostiikkaa ohjeen mukaan (mese.fi) mutta en saanut palamaan kuin palaneen polttimon merkkivalon.
Tuo kolmiovalo mikä on mittaristossa ei ole palanut koko talvena, vaikka perä on jossain vaiheessa "vahingossa" lähtenyt luisuun. Onkohan siitä lamppu palanut? Miten se vaihdetaan? Pitäisikö kolmion palaa autoa käynnistettäessä?
Sitten tuosta termarista. Autoon on vaihdettu syyläri, vesipumppu ja paisuntasäiliö, lisäksi flektin anturi vaihdettu, joten senkin pitäisi toimia oikein. Nyt auton lämmöt ei nouse, tyhjäkäynnillä n 80 ja ajaessa laskee. Ilmeisesti vika on termarissa? Onko vaikea vaihtaa, olen melko vasta-alkaja näissä autopuuhissa. Kirjastosta kävin hakemassa alfamerin korjausoppaan. Lähinnä onnistuuko yläkautta, meneekö hermot? Onko kallis?
Autohan ei ole uusi, eikä kallis, joten mahdollisimman halvalla pitäisi päästä.
Viimeksi muokannut simopanssi, La 17.04.2010 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Siinä alfamerin oppaassa jos oikein muistan olis tuo termarin vaihto operaatio aika selkeästi kuvattu...syylärin yläletku menee siihen termari koteloon on kolmella pultilla kiinni...jos orkkis mallinen jäähdytin niin edestä katsottuna vasemmalla alhaalla on hana"punainen"... siitä vajutat nestettä riittävästi ja pultit auki,niin siinähän se termari jo onkin.
Yleensä mittarin pitäisi näytää 82-86 astetta noin ajossa,lämpimällä kelillä
tyhjäkäynnillä nousee jonkin verran,mutta kun flekti lähtee pyörimään niin laskee selvästi!
Kannattaa muuten se kuminen tiiviste renggas vaihtaa samalla,tosin monissa pakkauksissa mukana joissakn taas ei...
Alarivi pitäisi mittaristossa palaa kun virrat päällä ja sammua kun kone käynnistyy....Sen asd kolmiovalon pitäisi taas syttyä kun lähtee liikkeelle jos pyörät sutii niin varoitaa liukkaudesta ja asdn kytkeytymisestä,toimii
sinne noin 38kmh saakka jolloin kytkeytyy pois...
On muuten senverta arvokkaita nuo asd osat että kannattaisi hakea se hydrauliöljy ihan sieltä marmoritiskiltä on omat lisäaineistuksensa,ainakin jos aikoo pitkään pitää autoa!?Ei ole ihan mahdottoman hintaista Vehollakaan.... Tuosta pitäisi haulla löytyä juttua...Samoin kun vikakoodinkin luvusta....Jarruvalo kytkin noissa tahtoo kiukutella joskus,
pitäisi kyllä tulla vikakoodi siitäkin....Jotenkn vaan tuo piuhan irtonaisuus siellä mittariston takana epäilyttä hiukan,olisiko tarkoituksella ollut irti..?
Asd boxi taas löytyy sieltä akun takaa semmoinen musta savukeaskin kokoinen....
Yleensä mittarin pitäisi näytää 82-86 astetta noin ajossa,lämpimällä kelillä
tyhjäkäynnillä nousee jonkin verran,mutta kun flekti lähtee pyörimään niin laskee selvästi!
Kannattaa muuten se kuminen tiiviste renggas vaihtaa samalla,tosin monissa pakkauksissa mukana joissakn taas ei...
Alarivi pitäisi mittaristossa palaa kun virrat päällä ja sammua kun kone käynnistyy....Sen asd kolmiovalon pitäisi taas syttyä kun lähtee liikkeelle jos pyörät sutii niin varoitaa liukkaudesta ja asdn kytkeytymisestä,toimii
sinne noin 38kmh saakka jolloin kytkeytyy pois...
On muuten senverta arvokkaita nuo asd osat että kannattaisi hakea se hydrauliöljy ihan sieltä marmoritiskiltä on omat lisäaineistuksensa,ainakin jos aikoo pitkään pitää autoa!?Ei ole ihan mahdottoman hintaista Vehollakaan.... Tuosta pitäisi haulla löytyä juttua...Samoin kun vikakoodinkin luvusta....Jarruvalo kytkin noissa tahtoo kiukutella joskus,
pitäisi kyllä tulla vikakoodi siitäkin....Jotenkn vaan tuo piuhan irtonaisuus siellä mittariston takana epäilyttä hiukan,olisiko tarkoituksella ollut irti..?
Asd boxi taas löytyy sieltä akun takaa semmoinen musta savukeaskin kokoinen....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
Joo, tuon termarin saan vaihdettua. Siitä tiivisterenkaastakin oli jossain juttua.
Tuo hydrauliöljy mitä laitoin oli mersun leimalla varustettu, joten kaipa se kelpaa, maksoi 10€/litra, joten IMO ei kovin halpaakaan.
Lämmöt on ollu selvästi alhaalla, tyhjäkäynnillä n. 80, mutta kun lähtee ajelemaan niin tippuu äkkiä lähelle 60. Eli ilmeisesti termarissa vika.
Sen asd boksin löysin, mutta en saa vikakoodia luettua. taidan olla liian kädetön
pitäisi kyllä olla helppo homma.
Tuo irtonaisuus minuakin epäilyttää, pitää ottaa yhteyttä entiseen omistajaan ja kysäistä mikä homman nimi. ollut yhdellä omistajalla ennen minulle tuloa. on vaan aika säälimättä pidetty, kun on ollut käyttöautona.
Pitää seurata tuota valoa, josko asettui tuolla öljyn lisäyksellä. Pitää yrittää katsoa huomenissa sitä vikakoodia, kunhan saan sen termarin vaihdettua.
Tuo kolmiovalo oli koko talven mykkä, ei vilkutellut.
kassellaan.
Tuo hydrauliöljy mitä laitoin oli mersun leimalla varustettu, joten kaipa se kelpaa, maksoi 10€/litra, joten IMO ei kovin halpaakaan.
Lämmöt on ollu selvästi alhaalla, tyhjäkäynnillä n. 80, mutta kun lähtee ajelemaan niin tippuu äkkiä lähelle 60. Eli ilmeisesti termarissa vika.
Sen asd boksin löysin, mutta en saa vikakoodia luettua. taidan olla liian kädetön

Tuo irtonaisuus minuakin epäilyttää, pitää ottaa yhteyttä entiseen omistajaan ja kysäistä mikä homman nimi. ollut yhdellä omistajalla ennen minulle tuloa. on vaan aika säälimättä pidetty, kun on ollut käyttöautona.
Pitää seurata tuota valoa, josko asettui tuolla öljyn lisäyksellä. Pitää yrittää katsoa huomenissa sitä vikakoodia, kunhan saan sen termarin vaihdettua.
Tuo kolmiovalo oli koko talven mykkä, ei vilkutellut.
kassellaan.
don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
Ne on numeroitu ne johot siellä mittariston takana. _MUISTAAKSENI_ (huom. muistaakseni) ne lähtee vasemmalta oikealle 1 2 3 4 5 6 blaablaa. Ja jos mittaristossa on tyhjä paikka vaikka SRS:n ja vaikka hehkutuksen välissä, niin sille ei tainnu valoa olla.
On kuitenki aikaa ko sinne viimeks olen kattonu niin saatan muistaa väärin
En tiä oliko tuosta apua mutta voi samalla tarkistaa ne muutki valot että on oikeassa paikassa. Itellä ne oli päin persettä ko auton hain, haluttais vääntää äijän kättä ruuvipenkin kans
On kuitenki aikaa ko sinne viimeks olen kattonu niin saatan muistaa väärin

En tiä oliko tuosta apua mutta voi samalla tarkistaa ne muutki valot että on oikeassa paikassa. Itellä ne oli päin persettä ko auton hain, haluttais vääntää äijän kättä ruuvipenkin kans

xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Vähän vaihtelee tuo numerointi mittarin takana,tossa 300 ses on numerointi piuhoissa,mutta 230 taasean ei.
Mistä lienee tuo ero...
Tuo numero järjestys olis muistini mukaan sama,kun h3ba kertoikin jo..
Ja tosiaankin kaikissa valoissa jossa symbooli pitäisi valon palaa ennen starttia....

Tuo numero järjestys olis muistini mukaan sama,kun h3ba kertoikin jo..
Ja tosiaankin kaikissa valoissa jossa symbooli pitäisi valon palaa ennen starttia....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
Kyllä miulla 230E oli numerot piuhoissa mittariston takana. tyhjille paikoille ei johtoa luonnollisesti tullut.
tarkastan vielä huomenna nuo numeroinnit. saattaa olla tässäkin päin persettä vielä....
startatessa kaikki muut paitsi palaneen polttimon merkkivalo, käkkäri ja pitkien merkkivalo ei pala. ja ei siis pala myöskään se kolmiovalo.
Sen kolmiovalon polttimon haluisin tsekata, jos joku kertois että miten siihen pääsee helpoiten käsiks, se kun ilmeisesti on nopeusmittarin sisällä?
tänään huomasin vielä sen viimesenki vian siitä jäähdytyssysteemistä, nimittäin termostaatin kotelon kansi oli halki, ja tihkutti vähän nestettä. ei onneks kallis osa, merteilillä olikohan 10€.
480 000 ei vielä tuntunu missään, mutta tuo ensimmäinen tonni päälle alkaa jo painaa
tarkastan vielä huomenna nuo numeroinnit. saattaa olla tässäkin päin persettä vielä....
startatessa kaikki muut paitsi palaneen polttimon merkkivalo, käkkäri ja pitkien merkkivalo ei pala. ja ei siis pala myöskään se kolmiovalo.
Sen kolmiovalon polttimon haluisin tsekata, jos joku kertois että miten siihen pääsee helpoiten käsiks, se kun ilmeisesti on nopeusmittarin sisällä?
tänään huomasin vielä sen viimesenki vian siitä jäähdytyssysteemistä, nimittäin termostaatin kotelon kansi oli halki, ja tihkutti vähän nestettä. ei onneks kallis osa, merteilillä olikohan 10€.
480 000 ei vielä tuntunu missään, mutta tuo ensimmäinen tonni päälle alkaa jo painaa

don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Jaahas onkos se termarin kansi sitä mustaa muovia vaiko alumiininen?
Kannattaa laittaa alu versio on ehdottomasti parempi!Siinähän tuo termarin kanssa samalla menee....
Minäpä tänään tutkin tuon 300 mittariston ja vilkaisen kolmiovalo jutskan,
et kuis se oikeen meni!
Tietty ton asdn voisit testata hiekkatien pätkällä,auto paikoilaan ja eiku hanaa,lähdön jäljissä pitäis olla kahden renkaan sutimiset jonkun matkaa.
Kannattaa laittaa alu versio on ehdottomasti parempi!Siinähän tuo termarin kanssa samalla menee....
Minäpä tänään tutkin tuon 300 mittariston ja vilkaisen kolmiovalo jutskan,
et kuis se oikeen meni!
Tietty ton asdn voisit testata hiekkatien pätkällä,auto paikoilaan ja eiku hanaa,lähdön jäljissä pitäis olla kahden renkaan sutimiset jonkun matkaa.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Se pitkien valojen merkkivalo on vähän erilainen ku muut, siinä on kaks sellasta metallipintaa(?) jotka vastaa toisiin metallipintoihin, kun pitkät on päällä. Tai jotenkin noin. Itsellä ei myöskään ne aluksi toiminut, ko ne oli menny ihan solmuun ne väkäset, eli niitä piti vähän taittaa..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
Se kansi on mustaa muovia, ja varmasti se alumiininen on parempi.
Pitkien merkkivalo kyllä toimii. se ei vaan pala käynnistettäessä, vaan syttyy kun pitkät laitetaan päälle.
Pitää etsiä tuota kantta, onko hajua, mistä tuota alumiinista kantta kannattaa kysellä? KL-varaosassa? merteilillä oli se musta muovinen.
Kiitoksia jo näistäkin vinkeistä, alkaa pikkuhiljaa tulla tuo auton konetila tutuksi että missä mikäkin on ja miten se oikein toimii (jos toimii...)
Pitkien merkkivalo kyllä toimii. se ei vaan pala käynnistettäessä, vaan syttyy kun pitkät laitetaan päälle.
Pitää etsiä tuota kantta, onko hajua, mistä tuota alumiinista kantta kannattaa kysellä? KL-varaosassa? merteilillä oli se musta muovinen.
Kiitoksia jo näistäkin vinkeistä, alkaa pikkuhiljaa tulla tuo auton konetila tutuksi että missä mikäkin on ja miten se oikein toimii (jos toimii...)
don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Mittari purettu ja ei voi vaihtaa yksinkertisella menetelmällä sitä kolmio valoa nopeusmittarisa....näyttäisi vähän pieneltä led,näytöltä tahi vastaavalta.
Nyt voisi joku jolla asd toimii niin kertoilla että paloiko se kolmio kun virrat laitetaan päälle...oma muisti kun sanoo että ei,mutta voin olla väärässäkin!?
Muuten tuossa 300sen mittaristossa oikealla ala rivissä näyttäisi olevan se no2 asd lampun paikka,mittariston takana oli numerointi 1-6 oikeasta reunasta alkaen 1 jne....kun katsotaan mittaria edestäpäin.
Tuosta en sitten tiedä onko eri malleissa eri järjestys,koskapa itsellä tuo asd vain tossa 300ce vm 88...
Ai niin ja se vitonen on mulla tuossa palaneen polttimon varoitus valo..
Nyt voisi joku jolla asd toimii niin kertoilla että paloiko se kolmio kun virrat laitetaan päälle...oma muisti kun sanoo että ei,mutta voin olla väärässäkin!?
Muuten tuossa 300sen mittaristossa oikealla ala rivissä näyttäisi olevan se no2 asd lampun paikka,mittariston takana oli numerointi 1-6 oikeasta reunasta alkaen 1 jne....kun katsotaan mittaria edestäpäin.
Tuosta en sitten tiedä onko eri malleissa eri järjestys,koskapa itsellä tuo asd vain tossa 300ce vm 88...
Ai niin ja se vitonen on mulla tuossa palaneen polttimon varoitus valo..
Viimeksi muokannut jaakko.putkisaari, La 10.04.2010 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
Ei tuossa 230 ollut mittaristossa numeroita, pelkästään johdoissa. pitää vielä tarkastaa ne piuhat sieltä.
tuohon m102 on se musta muovinen ja m103 on alumiininen se termostaatin kotelon kansi, ainakin merteilillä, hinta on kuitenki sama...
Kysymys kuuluukin, käykö se alumiininen tuohon m102? huohotusputken kiinnitys on ainakin erilainen.
<--- M102
<--- M103
tuohon m102 on se musta muovinen ja m103 on alumiininen se termostaatin kotelon kansi, ainakin merteilillä, hinta on kuitenki sama...
Kysymys kuuluukin, käykö se alumiininen tuohon m102? huohotusputken kiinnitys on ainakin erilainen.


don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Mielestäni käy tuo alukansi,otat lisäksi liitin nipan ja tiivisteet siihen alu kannessa olevaan reikään josta putki paisarille menee..
itse hommasin tuon alu tsydeemin Vehosta ja meni heittämällä tohon 230ehen...300satases jossa tuo kansi vakiona 103 myllyssä tuossa on vain tulppa ruuvi...
itse hommasin tuon alu tsydeemin Vehosta ja meni heittämällä tohon 230ehen...300satases jossa tuo kansi vakiona 103 myllyssä tuossa on vain tulppa ruuvi...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
se ASD kolmiovalo palaa sen muutaman sekunnin, kuten muutkin valot, eli auto "tarkastaa" polttimoiden kunnon...jaakko.putkisaari kirjoitti:
Nyt voisi joku jolla asd toimii niin kertoilla että paloiko se kolmio kun virrat laitetaan päälle...oma muisti kun sanoo että ei,mutta voin olla väärässäkin!?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
ASDtä vielä ja seisontajarrusta
ja jatkuu:
Eli olin laittanut väärin niitä johtoja sinne mittaristoon. mittariston takana oli numerot ja johdot on nyt oikeilla paikoillaan
kerrasta oppii, vai miten se meni.
ASD:n vikadiagnostiikkaa yritin selvittää, koska valo ei syty kun autoa käynnistetään. Se kuitenkin syttyy, kun käyttää sieltä konehuoneen mustasta boksista yhdistää 1 ja 5, eli polttimo ei ole viallinen. Vilkkumaan asd:n valo ei kuitenkaan ala ---> Ei vikaa?
Voiko joku rele tjsp olla rikki tuolle valolle? myöskään se kolmio valo ei pala, joka sijaitsee nopeusmittarin keskellä. Senhän pitäisi viestittää kun perä alkaa luistamaan (siitä voipi tosin olla myös valo mykkä, mutta taitaa olla hankala tsekata kun pitäisi mittaristoa purkaa jonniin verran)
ASD toimii kuitenkin ilmeisesti normaalisti, hiekalla kun laittaa kaasun pohjaan jää molemmille puolille tasaiset jäljet, eikä auto yritä puoltaa. eli molemmat takapyörät pyörii tasaisesti.
Lisäksi tuosta seisontajarrusta. Ilmeisesti joku jousi on kuoleentunut polkimesta, kun seisontajarrun vapauttaa niin palauttaa ihan normaalisti. Poljin kuitenkin alkaa valumaan alas ja sytyttää käkkärin merkkivalon. Seisontajarru ei ota kiinni, mutta v*tuttaa aina jalalla nostella ajon aikana ylös sitä poljinta, kun palaa se valo mittaristossa.
Onko siinä polkimessa joku jousi jonka vois vaihtaa?
Iso kiitos avusta!
Eli olin laittanut väärin niitä johtoja sinne mittaristoon. mittariston takana oli numerot ja johdot on nyt oikeilla paikoillaan

kerrasta oppii, vai miten se meni.
ASD:n vikadiagnostiikkaa yritin selvittää, koska valo ei syty kun autoa käynnistetään. Se kuitenkin syttyy, kun käyttää sieltä konehuoneen mustasta boksista yhdistää 1 ja 5, eli polttimo ei ole viallinen. Vilkkumaan asd:n valo ei kuitenkaan ala ---> Ei vikaa?
Voiko joku rele tjsp olla rikki tuolle valolle? myöskään se kolmio valo ei pala, joka sijaitsee nopeusmittarin keskellä. Senhän pitäisi viestittää kun perä alkaa luistamaan (siitä voipi tosin olla myös valo mykkä, mutta taitaa olla hankala tsekata kun pitäisi mittaristoa purkaa jonniin verran)
ASD toimii kuitenkin ilmeisesti normaalisti, hiekalla kun laittaa kaasun pohjaan jää molemmille puolille tasaiset jäljet, eikä auto yritä puoltaa. eli molemmat takapyörät pyörii tasaisesti.
Lisäksi tuosta seisontajarrusta. Ilmeisesti joku jousi on kuoleentunut polkimesta, kun seisontajarrun vapauttaa niin palauttaa ihan normaalisti. Poljin kuitenkin alkaa valumaan alas ja sytyttää käkkärin merkkivalon. Seisontajarru ei ota kiinni, mutta v*tuttaa aina jalalla nostella ajon aikana ylös sitä poljinta, kun palaa se valo mittaristossa.
Onko siinä polkimessa joku jousi jonka vois vaihtaa?
Iso kiitos avusta!
don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
se ASD perä on myös n. 30-35% kitkalukko, eli sen toimivuudesta ei saa täyttä varmuutta, kuin poistamalla toisen vetarin ja yrittämällä ajaa
jos ASD systeemi pelaa oikein, alkaa perästä kuulumaan rutinaa ja auto liikkuu, kunnes n. 50 km/h nopeudessa se tippuu pois päältä......

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: ASDtä vielä ja seisontajarrusta
unohdin tähän vastata päivemmälläsimopanssi kirjoitti:
Lisäksi tuosta seisontajarrusta. Ilmeisesti joku jousi on kuoleentunut polkimesta, kun seisontajarrun vapauttaa niin palauttaa ihan normaalisti. Poljin kuitenkin alkaa valumaan alas ja sytyttää käkkärin merkkivalon. Seisontajarru ei ota kiinni, mutta v*tuttaa aina jalalla nostella ajon aikana ylös sitä poljinta, kun palaa se valo mittaristossa.
Onko siinä polkimessa joku jousi jonka vois vaihtaa?
Iso kiitos avusta!

eli siellä seisontajarrun polkimen mekanismissa on ainakin yksi palautusjousi ja sen puuttuminen/rikki oleminen tekee juuri tuollaista oiretta... omassa 200D:ssä se oli rikki ja laitoin sinne jonkun yleimallisesta jousesta väsäämäni tilalle...
eilen siivosin tietokonetta ja menin poistamaan hyvän havaintokuvan seisontajarrun mekanismista

edit: löysin saman kuvan netistä, kun vain jaksoin etsiä...
eli tuo osa numero 11 on se jousi, joka vaikuttaa tähän oireeseen...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuosta virranjakajan kannen vaihdosta,ei pitäisi olla mitään ihmeellistä..
Tarkista kuitenkin ennen uusien osien ostoa,onko kansi ruuvi kiinnityksellä vaiko koukuilla ja pyöriää löytyyy 10mm ja 14mm akseleihin.Molempia löytyy 230 koneista!
Nuo kun tarkastaa ennen osien ostoa niin eihän tuossa mitäään kummoisempaa taida olla!?
Tarkista kuitenkin ennen uusien osien ostoa,onko kansi ruuvi kiinnityksellä vaiko koukuilla ja pyöriää löytyyy 10mm ja 14mm akseleihin.Molempia löytyy 230 koneista!
Nuo kun tarkastaa ennen osien ostoa niin eihän tuossa mitäään kummoisempaa taida olla!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24