Ohi vaikka väkisin!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

<lainaukset editoitu pois>

Tää riepoo ittee niin että het rupes ottasuoni pullistuun kun ees ajattelee asiaa :lol:

Mutta siis just näin: ramppia 60-80 km/h, sitten kun päästään "turvallisesti" omalle kaistalle liikenteen sekaan (aiheuttaen nuo em. muutaman vasemmalle kaistalle vaihdon [toivottavasti] ja kaistalla pysyvien perään jarruttelun), nostetaan vauhti motarinopeuteen. Siinä on sitten sen hidastelijan perässä autot niin nipussa että hidastelijan takana ramplilta on oikeesti vaikeeta mahtua enää mihinkään väliin.

Oma tapa kun on tunkee mustaa savua rampille, 30 raadin ylinopeudesta kun on paljon nopeempi hidastaa muun liikenteen vauhtiin kun samasta alinopeudesta kiihdyttää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

näin myös täällä eli niin paljon kun tommosesta 1.8 bensasta saa irti ja sit mennään johonkin oikeesti tilavaan väliin ja annetaan vauhdin tippua liikenteen mukaiseksi :D
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jep. Autokouluissa pitäis keskittyä paljon enemmän ns. sulavaan ajotapaan sääntöjä kuitenkin noudatten. Liikenteessä liikkuminen sujuis paljon fiksummin.
Kiire vaan pitäis osata jättää sinne kotiin liikenteeseen lähdettäessä. Jos duunista myöhästyt, on jo ihan sama myöhästytkö 5min vai 10min. Ja harvemmin ylinopeuksilla edes juurikaan nopampaa perille pääsee.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Whaeva kirjoitti:Jep. Autokouluissa pitäis keskittyä paljon enemmän ns. sulavaan ajotapaan sääntöjä kuitenkin noudatten. Liikenteessä liikkuminen sujuis paljon fiksummin.
Kiire vaan pitäis osata jättää sinne kotiin liikenteeseen lähdettäessä. Jos duunista myöhästyt, on jo ihan sama myöhästytkö 5min vai 10min. Ja harvemmin ylinopeuksilla edes juurikaan nopampaa perille pääsee.
Juurikin näin.. Ja jos vaikka töistä sattuu myöhästymään sen 5-10min niin ei se paljon rasita että sen verran sitten pitempään painaa hommia kun se että lähtee kortti kuivumaan ja saa lisää maksettavaa
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Whaeva kirjoitti:Yksi tyypillinen ilmiö on myös se, kun rampilta yritetään tunkea kylkeen. Monet vaihtaa ohituskaistalle rampin kohdilla väistääkseen rampilta tulevia autoja. Tosiasiassa se on rike, rampilta tulevia ei saa väistää.
Löytyy niitäkin idiootteja, jotka tarjoavat sitä kylkeenajo mahdollisuutta.
Kuorma-autolla tulin Kehäykköseltä Lahdentielle kaupunkia kohti.
Katsoin peilistä, kun Camry kiihdytti rinnalle. Eipä siinä mitään, mutta se hidastikin nopeuden samaksi kuin minulla ja kiihdytyskaista alkoi päättymään.
Sen verran otti pataan moinen toiminta, että kaistan päättyessä käänsin auton sen hölmön kylkeä kohti, en kuitenkaan osunut. Ymmärsi lopulta väistää.
Siis aivan tahallaan tuli kiusaamaan. :twisted:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

<lainaukset editoitu pois>

jaahas, tuohon pitää kommentoida vähän mutta lyhyesti.

jokainen kuorma-autolla edes vähänkin toisen henkeä uhkaava sietää saada pataansa!.

ilmeisesti et tajua mitä jälkeä kuorma-autolla saa noissa "harmittomissa" päinajotilanteissa kun pelit lähtee lapasesta....?

itse vuosia aikanaan kuorma-autoa ajaneena voin vain olla omaa mieltäni.

eli: jos ajat kuorma-autolla muista aina mistään missään ja millaisessa hyvänsä ärsyttävässä tilanteessa olla se jolla on järki päässään!!!....

näitä idiootti "rekkakuskeja" (lue jakeluauton kuljettajia) on maa täynnä jotka puskevat 10-15 metrin etäisyydellä edellä menevän kontista, kiilaavat ja säikyttelevät kanssa-autoilijoitaan ja ajelevat ilman rajoittimia satasta sekä käyttävät pienten lihastensa ja m****nsa sekä egonsa pönkittämiseen sitä isoa ja painavaa kuorma-autoa.

mille sinusta tuntuisi josko kohdalle sattuu 2,1m musta tysonin kaltainen kaveri joka ei kauppajonossa anna tietä vaan jyrää sinut katuun?
(kertomasi tilanteen kaltainen samaistus)

ja useampi on saanut pataansa ja tulee saamaan. se on fakta.
ja onko se sitten järkevää sitä sietää pohtia..... :shock:
joskus kannattaa etsiä itsensä kokoinen ja tasoinen kiusattava....se monesti asettaa elämän ja sen tarkoituksen oikealle tasolle....

sorry jos sanoin pahasti mutta nämä tonnileikit pistää vihaksi....
Opel, "weird lieben autos"....
masa62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 17.03.2010 22:28
Paikkakunta: Loppi.Kivijärvi.Perho

rata-ajo erikseen

Viesti Kirjoittaja masa62 »

<lainaukset editoitu pois>


Eikös kilpa ajo suoriteta suljetulla radalla? Eihän siellä haittaa vaikka vähän tönitään, mehän vain haluammekin sitä katsella ja joskus kauhistellakin.
No joo, ei nämäkään asiat huutamalla ja räyhäämällä, toista syyttämällä ainakaan parane. Jokaisen pitäis itse kyetä ajattelemaan mitkä vakavat seuraukset voi ikävä kyllä tulla jos tuolla aletaan liikenteessä kisaamaan. Niin, tiedän kyllä mistä puhun. Mä oon ajanu n. 3miljoonaa kilsaa, siitä osan autolla jossa takafillareista irtosi 330hv ja nykypelistä yli 200, vaikka on mersu. Nyt syyllistyin ite liian pitkään kommenttiin, sorry. :D
Nykyinen:S211 E 320 CDI -04
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Itselläni on S500 L W140 ja se on (puhtaana) näyttävän näköinen peli. En ole ainakaan huomannut että minua ohiteltaisiin useammin kuin aikaisemman autoni (Saab 9-3) kanssa.
Jos joku micramies huudattaa väkisin ohi, ei minua haittaa pätkääkään
-ehkä siksi että tiedän pystyväni panemaan kampoihin jos haluan. Pari kertaa olen laittanutkin, onhan se kiva nähdä kun peruscorollasta loppuu paukut kesken ja oman konepellin alla ei mylly huuda.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kun ajelin vihreällä 190D turbolla, niin aika usein kävi niin, että motarilla joutui tahtomattaankin kisaamaan. Joitain tuntui ärsyttävän, kun vanhalla mersulla ajoi ohi ihan normaalisti. Rinnalla alettiin kiihdyttelemään aika monesti, eikä meinattu päästää ohi. Tosin toiseksihan siinä moni, tai oikeastaan kaikki jäivät :lol: Jos ohitettava nostaa vauhdin 180 satasesta, ei se liene vahinko.

w211 samaa ilmiötä ei ole tullut eteen kertaakaan, samoin w202 ei ärsyttänyt ketään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse tässä pähkäilin tätä koko keskustelun ydintä, ja olin löytävinäni sen - koska kaikkia yhdisti kaksi asiaa.

1) Etenemisnopeus numeroina ja sen tuijottaminen ja tarkkuus.
2) Toisten liikenteessäolijoiden tekemät ohitukset / ohittamiset.

Minusta on varmaan tullut vanha, kun en enää jaksa edes nussuttaa siitä itselleni, että ajanko satasen alueella todellakin satasta, vai menenkö jotain vähän sinne päin olevaa vauhtia.

Jos äkkiseinä tulee vastaan, niin varmasti meikäläistä kerätään lusikalla pientareilta ihan samallatavalla, olipa sitä vauhtia ollu pykälälleen 100km/h tai 93km/h.

Ja jos minusta ajetaan ohi jollain bemarin kiveksenkiristimellä miljoonaa, niin suhtaudun asiaan täydellä ymmärryksellä. Jos minäkin joutuisin jollain juppitykillä tai muulla vastaavalla noitaluudalla ajamaan, niin tekisin varmasti samalla tavalla jotta pääsisin mahdollisimman äkkiä perille ja nopeasti myös ulos moisista yrjöhyrristä.

Ja jos teillä muilla on mahdollisuus kokeilla Mercedeksen Distronic-järjestelmää, niin kertokaapa kokemuksianne. Minusta todella hyvä keksintö. Senjälkeen jonossa ajaminen tuntuu todella rennolle, kun itse ei tarvitse stressata siitä edellä ajavan välimatkasta, vaan tekniikka hoitaa homman.

Koettakaapa sisäistää tuota meikäläisen allekirjoitusta. Jos ajamisesta tulee mielihyvää ja nautintoa, niin miksi pitäisi ajaa nopeampaa, koska silloinhan se nautinto loppuu myös nopeammin.

Eihän kukaan pidä kiirettä kännistäkään selviämisellä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sillon joskus, kun mulla oli lievästi tuunattu w201 200 dee. muutenkin hyvän näkönen kampe. se aiheutti aika monesti kilpailuhoukutuksia kanssa-autoilijoille. no, eihän siitä mitään tullu, kaikki 72 heppaa, varma häviö auton, kun auton kanssa.

nytten, kun on toi pirteempi turbotiiseli, niin oikein kukaan ei ole tullu houkuttuneeks kisaileen. tommonen perus pappa farkku ei taida kauheesti houkutella kilpaileen. pakarinpää on ainoa tuuninki osa, mitä autossa on ja se taitaa joitankin pikkasen houkuttaa. muutaman auton olen joutunu savustaan, kun on ohituksen jälkeen tullu takapuskuriin roikkuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä pitää ihmetellä että mikä meissä autoilioissa saa tosiaan pinnan kiristymään alle aikayksikön??
Mutta kyllä se kai on se että verrataan omaa ajotapaa muiden käyttäytymiseen.
Itse ajan kuorma-autoa/rekkaa paljon ja tosiaan monelle kanssa autoilijalle toivoisin että he kokeilisivat edes kerran eläessään millaista on ajaa esim talvikelissä ja näin asennoiduttais sen ison auton rattiin.
Itse olen huomannut että nuoremman polven rekka kuskit ovat tätä kiehuvaa sorttia ja ajokäyttäytyminen on taas mennyt kuralle.Ajetaan ihan kannassa ja pitkiä valoja ei vaihdeta ajoissa.
Vanhemmat kuskit kuin minäkin keski-ikäisenä teen tilaa liikenteeseen ja pudotan valot aikaisin koska referenssiin verrattuna on k-autossa aika kirkkaat valot ja hirvikolarin takia ei isolla autolla tartte vetää pitkillä ihan lähelle.
Kuitenkin ajo käyttäytyminen muuttuu kun tullaan jo kehä 3 ulkopuolelle ja maalais maisemiin,onneksi.
Ja tosiaan jos jollain on kiire niin menköön,mutta nämä mulkut jotka kiusaavat muita ja ovat olevinaan jotain niin niitä en ymmärrä.Eli ne on jätettävä omaan arvoon ja tosiaan näille on annettava tilaa enemmän ja pitää jättää pois provosoivinen.
Mutta ikä opettaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mesedesi kirjoitti:Ja jos teillä muilla on mahdollisuus kokeilla Mercedeksen Distronic-järjestelmää, niin kertokaapa kokemuksianne. Minusta todella hyvä keksintö. Senjälkeen jonossa ajaminen tuntuu todella rennolle, kun itse ei tarvitse stressata siitä edellä ajavan välimatkasta, vaan tekniikka hoitaa homman.
Samaa, mieltä, todella mainio laite. Ainoa haitta (ja sekin tosi pieni) että kun nopeusrajoitukset vaihtelevat niin vahingossa voi "lukkiutua" hitaasti ajavaan kiinni ihan huomaamattaan. Toinen haittapuoli että minimiasennossakin jättää niin ison välin edelläajavaan että Länsiväylällä siihen väkisin tunkee joku, ja silloin Distronic lyö jarrua päälle.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

mortti kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Ilmeisesti w123 200D:n maine leimaa koko mallisarjaa ja ihmiset ajattelevat, että pakkohan tuosta on ohi mennä ennen kuin se hyytyy seuraavassa ylämäessä kuuteenkymppiin.
se otti farmarin jonka kärrissä kelkka oli ja lähti hallin pihasta meinas jotta 89 124 ja automaatti näissähän piti laittaa kenkä konehuoneeseen että jotakin tapahtuu. ja niin tapahtui, kekkakin kuulemma pysyi kärrissä mutta tiehen tuli kummallisia levityksiä.
Tuossa yksi syy, miksi hurautan hitaaksi olettamani auton edelle ensitilassa ja mortti, saattaa se yllättää omistajankin jos unohtaa kärryn olevan perässä :lol:
Aku P kirjoitti:Yritin kiihdyttää kantatielle sataseen niin ripeästi kuin tuommoisella tämän päivän pirteällä pikkuisella on mahdollista. Ennen nelosvaihteelle heittämistä mersu oli pyyhkäissyt jo ohi ja erkani kohti horisonttia. :shock: :oops:
En varmaan ymmärtänyt pointtia :roll:
Whaeva kirjoitti:Tai itseasiassa ajan aina sen 5km/h yli rajoituksen. Ottaako niin paljon luonnon päälle, kun moottoripyörällä tulee irrottua valoista aina rivakammin, vaikkei kiihdyttää koittaisikaan? Aina risteyksen jälkeen on vähän matkaa rakoa takanatulevaan, mutta sitten se apina tuleekin kaasu pohjassa siihen perseeseen kiinni. :lol:
Entäpäs jos auton kuljettaja pitää matkavauhtina 10kmh yli rajoituksen. No, pyörähän lähtee valoista paaaljon ripeämmin ja sitten kun auto tavoittaa sen, tuon apinan olisi tarkoitus päästä ohi ajamaan omaa vauhtiaa. Olettaisin että siksi se apina tulee kiinni perseeseen :lol: Olisiko tuossa vaiheessa parasta heittää vahaa apinan lasille vai antaa kohteliaasti tietä joko vilkulla tai käden heilautuksella :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

No johan oli kommentti. :lol:
Minusta 10km/h ylinopeus taajamissa ja kaupungeissa ei todellakaan ole hyväksyttävä, etenkään autolla, jolla saa helposti aikalailla tuhoa aikaan. Ylinopeuden ajaminen etenkään taajamassa ei kyllä hyödytä yhtään ketään, hankaloittaa vaan ihan kaikkien tiellä liikkujien ajamista.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Whaeva kirjoitti: Ylinopeuden ajaminen etenkään taajamassa ei kyllä hyödytä yhtään ketään, hankaloittaa vaan ihan kaikkien tiellä liikkujien ajamista.
Mutta 5kmh on OK varsinkin pyörällä jolla ei saa tuhoa aikaan vaikka yrittäisi :shock: No johan oli kommentti. :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tästähän on tullut varsin suosittu aihe! :wink:

Yhtäkaikki olen huomannut, että musta Väyrynen on myrkkyä Jaguaari kuskeille.
Useamman kerran käynyt niin, että jos ohitan Jaggea vasemmalta, niin heillä alkaa keittää ja eivät päästä ohi.

No kaikki tavallaan, niillä on kait kiire autosähkökorjaamolle :roll: :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti: Minusta on varmaan tullut vanha, kun en enää jaksa edes nussuttaa siitä itselleni, että ajanko satasen alueella todellakin satasta, vai menenkö jotain vähän sinne päin olevaa vauhtia.
Minulla on sama fiilis nykyään, mitä sitä turhia stressaaamaan. Osaan jo ottaa ennakkoon vähän kun lähden reissuun. Ihan turha ottaa stressiä siitä onko muutaman minuutin aikaisemmin perillä vai ei, jos lähtee vaikka varttia aiemmin liikkeelle siis niin se on kaikin puolin terveellisempää.

Tulin just kotiin Saksasta, ajoin 10 pv aikana Kia Ceedillä 1950 km. Tänä aamuna kun oli hiljaista motarilla niin taisi nopeus käydä 147 km/h mitä GPSstä katsoin. Vapailla nopeuksilla tuli pidettyä noin 130 maksimissaan, useimmiten se oli sen keskikaistan vauhtia eli 110...125 about.

Omilla E420 ja 6.3 kun olen liikkeellä rittää että tietää että pellin alla on reseviä, ei sitä tartte aina käyttää saadakseen hyvän fiiliksen :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuli tuossa mieleen, että jokunen viikko sitten ajoin eräällä Chevy Vanilla tuollaisen parinsadan kilometrin lenkin Kuopio - Hankasalmi - Kuopio.

Jätin oman Sssän ABC-Pitkälahden pihalle, ja takasin tullessa annoin Sssän avaimet matkustajalle, ja komensin sen ajamaan ko. vekottimen meikäläisen pihaan.

No em. henkilö oli niin onnesta soikeena, että veti sitten minustakin nilkka suorana ohi motarilla, kun ajoin kuorma-autoksi rekattua letukkaa 80 km/h. Pyyhkäis varmasti jotain 110 - 130 km/h ohi meikäläisestä, niin että vaan viuhahti.
Itsestä ko. tilanne näytti vaan säälittävälle.

Ei ässällä edes tarvii mennä kaikesta liikkuvasta ohitse...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tänä aamuna havaittua. Golf maantiellä etenemässä noin suurinta sallittua, sen perässä uusi corolla AIVAN tappituntumalla, hyvä jos kolme metriä väliä.
Miksikö tämä sinänsä tavallinen aihe sitten nyt lämmittää? No tietty siksi että Tojon edellä edennyt Volsu oli autokoulun auto, oppilas ratissaan.

Ei herrantähden, siellä on muutenkin täysi työ ajamisessa ja jännittää, ja sitten vielä joku hitsaa perässä kiinni ja hyvä ettei valoja vilkuta. Jos corollakuski tätä lukee, niin terveisiä : ehdit varmasti näyttää rattimiehen taitosi ja kiireisyytesi tälle ajo-oppilasneidolle myöhemminkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tuossa huomaa että kyseessä oli corolla, mersumies säälisi autonromuaan sen verran että ei noin lähelle uskalla mennä.. Meinaan se oppilas voi tehdä erittäin äkkinäisiä liikkeitä :roll:

En ymmärrä miksi kaikki "kiusaavat" tai "härnäävät" näitä autokoulun oppilaita, jokainen meistä on sen vaiheen elänyt että se kortti on tarvinnut hommata, tavalla tai toisella
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

nj^ kirjoitti:Tuossa huomaa että kyseessä oli corolla, mersumies säälisi autonromuaan sen verran että ei noin lähelle uskalla mennä.. Meinaan se oppilas voi tehdä erittäin äkkinäisiä liikkeitä :roll:

En ymmärrä miksi kaikki "kiusaavat" tai "härnäävät" näitä autokoulun oppilaita, jokainen meistä on sen vaiheen elänyt että se kortti on tarvinnut hommata, tavalla tai toisella

onneksi itse ajoin suoraan c-kortin joten en autokoulussa koskenut edes h-autoon....olihan niitä pärskärpäsiä mutta ei ne kuormurissa paljon haitannut...itseasiassa eivät ollenkaan.

muuten olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi....mutta k***päitä on niin paljon nykyisin liikenteessä.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

En itsekään montaa kertaa hlöauton ratissa ollut, kuokilla tuli enemmän ajettua.. Muistan kun ennen inssiä kävin ajamassa hlö-autolla ekaa kertaa 2kk aikana, tuntui jotenkin omituiselta 2kk kuorma-autosession jälkeen :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Jupa kirjoitti:
Whaeva kirjoitti:Yksi tyypillinen ilmiö on myös se, kun rampilta yritetään tunkea kylkeen. Monet vaihtaa ohituskaistalle rampin kohdilla väistääkseen rampilta tulevia autoja. Tosiasiassa se on rike, rampilta tulevia ei saa väistää.
Tuohon voisi lisätä vielä että kun ramppia seuraa yleensä ns. "kiihdytyskaista" jossa olisi tarkoitus ehtiä sinne muun liikenteen joukkoon mut jotkut vaan painavat jarrua kaasun sijasta ja siitähän se härdelli vasta syntyykin :shock:
Ja sitten siellä kiihdytyskaistan päässä ollaan pysähdyksissä ja koko tie on seis hetken perästä kun sitä kiinankippoa kiihdytellään liikennevirran mukaan.

Eräs paha paikka esim 6-tien ramppi Korian ABC (=napan esso!!):n jälkeen, kun noustaan moottoriliikennetielle ennen Keltin siltaa - lyhyehkö kiihdytyskaista ja siinä näkee ties mitä tilanteita välillä.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Skraba kirjoitti:[qu

Eräs paha paikka esim 6-tien ramppi Korian ABC (=napan esso!!):n jälkeen, kun noustaan moottoriliikennetielle ennen Keltin siltaa - lyhyehkö kiihdytyskaista ja siinä näkee ties mitä tilanteita välillä.
Jopa Turun motarilla on sen uutuudesta huolimatta pari sen verran lyhköstä kiihdytyskaistaa, että 300D:lla saa kierrättää oiken tosissaan jotta saa sen 120 tauluun ennn liittymistä. Silti joskus tulee tilanteita, joissa joku tulee perä edellä vastaan.

Hesarin autosivulla lauantaina oli metka juttu. Siinä kaupunkilaitunut toimittaja ottaa ajotunteja, jotta selviää pitkän ajotauon jälkeen myös pk-seudun liikenteessä. Yksi ongelmakohta oli juuri motarille liittyminen. Kannattaa lukaista, jos mahdollista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

eemeli 210 kirjoitti:<lainaukset editoitu pois>

jaahas, tuohon pitää kommentoida vähän mutta lyhyesti.

jokainen kuorma-autolla edes vähänkin toisen henkeä uhkaava sietää saada pataansa!.

ilmeisesti et tajua mitä jälkeä kuorma-autolla saa noissa "harmittomissa" päinajotilanteissa kun pelit lähtee lapasesta....?

itse vuosia aikanaan kuorma-autoa ajaneena voin vain olla omaa mieltäni.

eli: jos ajat kuorma-autolla muista aina mistään missään ja millaisessa hyvänsä ärsyttävässä tilanteessa olla se jolla on järki päässään!!!....

näitä idiootti "rekkakuskeja" (lue jakeluauton kuljettajia) on maa täynnä jotka puskevat 10-15 metrin etäisyydellä edellä menevän kontista, kiilaavat ja säikyttelevät kanssa-autoilijoitaan ja ajelevat ilman rajoittimia satasta sekä käyttävät pienten lihastensa ja m****nsa sekä egonsa pönkittämiseen sitä isoa ja painavaa kuorma-autoa.

mille sinusta tuntuisi josko kohdalle sattuu 2,1m musta tysonin kaltainen kaveri joka ei kauppajonossa anna tietä vaan jyrää sinut katuun?
(kertomasi tilanteen kaltainen samaistus)

ja useampi on saanut pataansa ja tulee saamaan. se on fakta.
ja onko se sitten järkevää sitä sietää pohtia..... :shock:
joskus kannattaa etsiä itsensä kokoinen ja tasoinen kiusattava....se monesti asettaa elämän ja sen tarkoituksen oikealle tasolle....

sorry jos sanoin pahasti mutta nämä tonnileikit pistää vihaksi....
Tajuan kyllä pointtisi, varmasti myös sinä, jos sinut pakotetaan ajamaan päin kaidetta.

Mietin monta päivää tätä vastausta ja joo, edelleenkin samassa tilanteessa toimisin samoin.
Jos joku tarkoituksella estäisi kaistanvaihtoani, niin kyllä, mieluummin pistän kyljet vastakkain kuin ajan kaiteeseen.
Mitä sinä teet siinä vaiheessa, kun vaihtoehtoina on
1) ajaa päin kaidetta ja mahdollisesti loukkaantua siinä

2) vaihtaa kaistaa sille, missä tämä ääliö on

Melko turhaa ruveta hurskastelemaan sillä kuinka "anteeksiantavainen" kuljettaja on.

Asfalttihommissa tuli nähtyä suomalaisen autoilijan "pimeä" puoli.
Niistä erikseen, jos tarvetta.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Ammattiautoilija - sun on osattava ennakoida tuleva tilanne jo kaukaa ennen kaistalle liittymistä. Oma vikasi, jos aiheutat tilanteen, jossa on ajettava toista kylkeen.

Niinno valinta on muutenkin tietty kuorma-autokuskin. Ajat kaiteeseen, rekasta nuppi paskaksi ja itse korkeintaan loukkaannut. Ajat sen vieressä tulevan henkilöauton(autoletkan?) päälle, tapat kaikki autoissa sisällä olevat(yli 10 henkeä?). Ja itse istut lopun ikäsi vankilassa.

Siinä kaistalla saattaa ajaa pitkän matkan samaa tietä suoraan ajanut reissuporukka, kuski ei välttämättä edes huomaa rampilta liittyvää ajoneuvoa. Miksikö? No ehkä huomaavaisuuden pitäisi olla liikenteessä aina hyvä ja moiset pitäisi huomata. Muttakun kaistalla ajavan velvollisuuksiin ei kuulu rampilta liittyvien väistely...

Mietitäämpä tilanne. Ajat henkilöautolla motarin oikeaa kaistaa. ramppi lähestyy, rampilta liittymässä kovaa vauhtia rekka kylkeesi - pitäisi väistää? No, vasemmalla kaistalla tohottaa myös rekka, sinne ei pääse. Jarrutan? Takaa tulee myös rekka, joka ei varmana kerkeä jarruttamaan enää, tulee yli. Mitä tehdään? No kaikki vastuu on tietenkin sillä rampilta liittyvällä rekkakuskilla.
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Lukiessani kommentteja huomaan että harmistuksen kohteet ovat usein muun merkkisiä kuin mersut.
Kerrompa oman kokemukseni.
Käyn jouluaattoisin viemässä kynttilät hautausmaalla oleville vanhempieni ja sukulaisteni haudalle. Eräänä jouluaattone otin tyttärelleni hommaaani vanhan lada 1200 kulkuvälineeksi kun en viitsinnyt kastella tallissa ollevaa mersua. Hautaasmaata lähetyttäessä jono oli tietysti melkoinen. Ajelin reilua kävelyvauhtia jonossa kun huomasin oikalta kolmion takaa tulevan auton. Joulumielta kun oli hiljensin hieman ja jätin väliä sen verren että ko auto pääsi risteyksen yli. Takanani oleva tappituntumalla ajava mersukuski harmistui joistain syystä. En tiedä harmittiko vanha lada vai se että päästin ko auton risteyksen yli . Mersu lähti ohittamaan oikealta vaikka se kaista päättyi heti risteyksen jälkeen. Yritti väkisin eteeni nutta koska kaistanvaihtaja on väistämisvevollinen niin tuumasin että ei ihan tollaisella tyylillä pitäisi ajella. Olisin joutunut pysähtymään kokonaan jotta ohitus olisi onnistunut. Ainoa hyöty olisi ollut minun ohittaminen kävelyvauhtia etenevässä jonossa. Jos katsee voisi tappaa niin olisin kyllä ollut kuollut. Kuskin ilme oli kyllä sellainen pysäköidessään hautausmaan ruuhkassa autoaan.
Eli ottakaamme aamulääkkeemme ettemme ärsyyntyisi muiden tekemistä virheistä pysyäksemme rauhallisina. Kukaan meistä ei kykene ajamaan liikenteessä virheittä ja täten ärsyynnyttämästä muita.
Kaikille tyyntä mieltä liikenteessä toivottaen.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Whaeva kirjoitti:Ammattiautoilija - sun on osattava ennakoida tuleva tilanne jo kaukaa ennen kaistalle liittymistä. Oma vikasi, jos aiheutat tilanteen, jossa on ajettava toista kylkeen.

Niinno valinta on muutenkin tietty kuorma-autokuskin. Ajat kaiteeseen, rekasta nuppi paskaksi ja itse korkeintaan loukkaannut. Ajat sen vieressä tulevan henkilöauton(autoletkan?) päälle, tapat kaikki autoissa sisällä olevat(yli 10 henkeä?). Ja itse istut lopun ikäsi vankilassa.

Siinä kaistalla saattaa ajaa pitkän matkan samaa tietä suoraan ajanut reissuporukka, kuski ei välttämättä edes huomaa rampilta liittyvää ajoneuvoa. Miksikö? No ehkä huomaavaisuuden pitäisi olla liikenteessä aina hyvä ja moiset pitäisi huomata. Muttakun kaistalla ajavan velvollisuuksiin ei kuulu rampilta liittyvien väistely...

Mietitäämpä tilanne. Ajat henkilöautolla motarin oikeaa kaistaa. ramppi lähestyy, rampilta liittymässä kovaa vauhtia rekka kylkeesi - pitäisi väistää? No, vasemmalla kaistalla tohottaa myös rekka, sinne ei pääse. Jarrutan? Takaa tulee myös rekka, joka ei varmana kerkeä jarruttamaan enää, tulee yli. Mitä tehdään? No kaikki vastuu on tietenkin sillä rampilta liittyvällä rekkakuskilla.
Sanon vielä kerran tämän.

Se oli aivan tahallinen esto.
Kun minä jarrutin päästäkseni liittymään moottoritielle niin jarrutti myös camrykin. Koko ajan ajaen rinnalla.
Kiihdyttäessä sama. Tosin ei siinä hirveästä kiihtymisestä voinut puhua. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

karra kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: Minusta on varmaan tullut vanha, kun en enää jaksa edes nussuttaa siitä itselleni, että ajanko satasen alueella todellakin satasta, vai menenkö jotain vähän sinne päin olevaa vauhtia.
Minulla on sama fiilis nykyään, mitä sitä turhia stressaaamaan. Osaan jo ottaa ennakkoon vähän kun lähden reissuun. Ihan turha ottaa stressiä siitä onko muutaman minuutin aikaisemmin perillä vai ei, jos lähtee vaikka varttia aiemmin liikkeelle siis niin se on kaikin puolin terveellisempää.
Vanhuus se on iskeny täälläkin. Muutama kesä sitten kun ajoin ruumisautolla ja paikallaan oli vanha kaasarivikainen tekniikka, ei ollut liikoja vääntöjä vaan auto hyytyi jokaiseen ylämäkeen. Jotenkin siitä valaistui, että mikäs kiire tässä oikeastaan on. Sovelsin samaa työmatkalle ja huomasin, että matkaan menee 80 km/h rekkojen välissä oikealla kaistalla ehkä 3 minuuttia pitempään (jos sitäkään) kuin 110 km/h vasemmalla kaistalla otsasuonet pullollaan. Perille päästessä pulssi on matalampi ja fiilis parempi! :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin