w211 autoilmastoinnin ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Mesessäni on 4-vyöhyke ilmastointi ja nyt olen ikäväkseni todennut siinä jotain häikkää. Vaikka lämpötilojen pyynnit laittaa molemmille puolille samaksi (myös takasäätimet), niin kuskin puolen suuttimista tulee paljon lämpimämpää ilmaa kun vänkärin paikalle. Sama toistuu myös takana.

Mulle tulee tästä vähän mieleen entinen autoni V70, jossa oli 2-vyöhyke autoilmastointi, ja siinä oli samanlaisia oireita. Sain kuitenkin itse korjattua ko. auton vian käyttämällä molempien puolien potentimetripaketteja irti. Aukaisin paketit, puhdistin liukupinnat ja kokosin ja homma alkoi toimimaan sen jälkeen.

Valitettavasti en ole ihan yhtä toiveikas nykyisen johtotähteni suhteen. Taitaa olla tuo 4-vyöhyke systeemi aika paljon monimutkaisempi... :?

Onkohan kellään ollut vastaavanlaisia oireita ja mitä asialle voisi tehdä?
W164 ML 420 CDI
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Perus Classikki on mutta mulla oli vaan kylmäaineet kadoksissa, uudet aineet sisään ja tietsikan nollaus. En tiedä mitään, mutta luulisin tuon auttavan. Kävin samassa asiassa Veholla keväällä...
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

En oikein suoraan usko kylmäaineen vähyyteen; ihan noin käsillä tunnusteltaessa konehuoneen puolelta kylmäaineputkea se tuntuu kyllä menevän tosi kylmäksi pintalämmöltään. Jos kylmäainetta ei olisi tarpeeksi järjestelmässä, ei jäähtymistä tapahtuisi tai se olisi aika paljon laimeampaa.

Lähinnä uskon ongelman olevan jokin lämpötila-anturin, asento-osoittimen tai servomoottorin vika tms. Voihan tietty olla, että homma tulisi kuntoon, kun käyttäisi resetoimassa koko systeemin. Yleensä kuitenkin on niin, että jos jokin ns. kenttälaitevika aihettaa toimimattomuuden, niin vika palaisi hetikohta takaisin.

Vaan pitääkö vain tyytyä tästä eteenpäin siihen, että kompensoi lämpötila-asetuksella kuskin ja vänkärin puolen lämmöt suunnilleen samanlaiseksi. Kun se kuitenkin vielä näyttää siihen reagoivan... :?
W164 ML 420 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Toispuoleinen jäähdytys pitäisi nimenomaan viitata kylmäaineen vähyyteen mutta en muista kumman puolen teho uupuu 211:ssä ensimmäisenä.

Tuskin on mikään potikkaongelma kun sellaista autossasi ei olekaan, asetus on kunnossa jos/kun näytössä näkyy oikeat lukemat. Eri juttu sitten miksi todellinen lämpötila ei seuraa asetusta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:Toispuoleinen jäähdytys pitäisi nimenomaan viitata kylmäaineen vähyyteen mutta en muista kumman puolen teho uupuu 211:ssä ensimmäisenä.

Tuskin on mikään potikkaongelma kun sellaista autossasi ei olekaan, asetus on kunnossa jos/kun näytössä näkyy oikeat lukemat. Eri juttu sitten miksi todellinen lämpötila ei seuraa asetusta.
Muistelisin että kuskin puolen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

No mutta kun kerran noin moni on sitä mieltä, että kylmäaineen vajaatäyttö voi aiheuttaa tätä ongelmaa, niin pakkohan se on sitten uskoa! :o

Pitääpä sitten tilata aika kylmäainekorjaamolle; kai täytön voi tehdä ihan tavallinen kylmälaitealan ammattimies laitteineen, vai pitääkö juuri orkkiskorjaamolle viedä?

Kiitoksia vastanneille! :)
W164 ML 420 CDI
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

antran1 kirjoitti:No mutta kun kerran noin moni on sitä mieltä, että kylmäaineen vajaatäyttö voi aiheuttaa tätä ongelmaa, niin pakkohan se on sitten uskoa! :o

Pitääpä sitten tilata aika kylmäainekorjaamolle; kai täytön voi tehdä ihan tavallinen kylmälaitealan ammattimies laitteineen, vai pitääkö juuri orkkiskorjaamolle viedä?

Kiitoksia vastanneille! :)
Oikea ilmastoinnin huoltoon perehtynyt liike voi olla jopa parempi kuin merkkiliike.

Oletko vaihtanut suodattimia ilmastointiin,tai ainakin tarkistanut onko puhtaat?
Ei kyllä vaikuta tuohon vikaan.
Jotakin aiheutti se vesiventtiili, joka on siellä rintapellissä kiinni.(sivu 14) :wink:


Tässä jotakin aiheesta.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -30-02.pdf

Venttiilin vaihto kuvia.

http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... valve.html
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Kiitos linkeistä nautseri; tuon ensimmäisen löysin myös itse aiemmin, mutta vesiventtiilin vaihto-DIY en ollut bongannut..

Jotenkin vieläkin arveluttaa tuo mahdollinen kylmäaineen vähyys; vaikka tänäkin aamuna kun meillä pohjoisessa oli muutama pakkasaste, niin kuskin puolelta tulee hieman kuumempaa ilmaa lt-pyyntien ollessa samat.. :o Enemmänkin viittaisi juuri takertelevaan vesventtiiliin tms.

Mutta aion kuitenkin käyttää autoa ilmastointihuollossa, sielläpähän ainakin varmistuu kylmäaineen määrä oikeaksi.
W164 ML 420 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

antran1 kirjoitti:Kiitos linkeistä nautseri; tuon ensimmäisen löysin myös itse aiemmin, mutta vesiventtiilin vaihto-DIY en ollut bongannut..

Jotenkin vieläkin arveluttaa tuo mahdollinen kylmäaineen vähyys; vaikka tänäkin aamuna kun meillä pohjoisessa oli muutama pakkasaste, niin kuskin puolelta tulee hieman kuumempaa ilmaa lt-pyyntien ollessa samat.. :o Enemmänkin viittaisi juuri takertelevaan vesiventtiiliin tms.

Mutta aion kuitenkin käyttää autoa ilmastointihuollossa, sielläpähän ainakin varmistuu kylmäaineen määrä oikeaksi.
Jos aamulla oli pakkasta niin eihän sen ilmastoinnin pitäisi kytkeä jäähdytystä päällekään (sitä minimitehoa isommalle, kompurahan pyörii koko ajan).

Vesiventtiili on yhteinen molemmille puolille mutta jos se on jumissa ja raollaan niin saattaahan siinäkin käydä niin että lämmintä vettä riittää vain toiselle puolelle kennoa.

Autossa kun on 4-alueilmastointi niin sen diagnostiikkamenusta voisi katsoa onko kaikki lukemat kohdallaan.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

"Autossa kun on 4-alueilmastointi niin sen diagnostiikkamenusta voisi katsoa onko kaikki lukemat kohdallaan."

Ja miten tämän diagnostiikkamenun saa luettua, jollain lukulaitteellako vai meneekö tyyliin näppäilemällä ilmastoinnin painikkeita..? :?
W164 ML 420 CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

antran1 kirjoitti:"Autossa kun on 4-alueilmastointi niin sen diagnostiikkamenusta voisi katsoa onko kaikki lukemat kohdallaan."

Ja miten tämän diagnostiikkamenun saa luettua, jollain lukulaitteellako vai meneekö tyyliin näppäilemällä ilmastoinnin painikkeita..? :?
Ainakin *:rila muista testeristä en tiedä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

antran1 kirjoitti:"Autossa kun on 4-alueilmastointi niin sen diagnostiikkamenusta voisi katsoa onko kaikki lukemat kohdallaan."

Ja miten tämän diagnostiikkamenun saa luettua, jollain lukulaitteellako vai meneekö tyyliin näppäilemällä ilmastoinnin painikkeita..? :?
Ei tarvii Staria. Pelkät parametrit pitäisi saada näkyville pelkästään kun painaa pitkään (5 sekuntia) REST nappulaa ja kelaa mittausarvoja lämpötilasäätimistä.

Ohjeet löytää helpommin vaikka W210:n radion näköiselle automaatti-ilmastoinnille.
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

Mulla just sama oikkuilu ilmastoinnissa w210:ssä. Välillä kuskille kuumaa vaikka mitä tekee ja välillä pelaa normaalisti, vänkärinpuoli pelaa oikein kokoajan. Mitä tuosta näytöltä pitäisi näkyä jos tuo rest napin painaminen toimii tuossa w210:ssä. :oops:
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

Kokeilin tuossa omassa ja siihen ruutuun lävähti numeroita kuskin puolelle 1 ja vänkärin puolelle 14?(mitä lie tarkottaa). Sitten ku paineli niitä auto nappeja ni alako numeroita laukkaamaan? Ilmeisesti jotain ne vois kertoa semmoselle joka niistä tietäisi..:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Velppa kirjoitti:Mulla just sama oikkuilu ilmastoinnissa w210:ssä. Välillä kuskille kuumaa vaikka mitä tekee ja välillä pelaa normaalisti, vänkärinpuoli pelaa oikein kokoajan. Mitä tuosta näytöltä pitäisi näkyä jos tuo rest napin painaminen toimii tuossa w210:ssä. :oops:
Eikös 210:ssä ole vielä duo-valve 124-tyyliin? Silloinhan toispuoleinen lämmitys voisi johtua myös tuon toiminnasta. 210-ekspertit kertokoot lisää.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Tein eilen käytännön testin autossani; laiton AC:n kokonaan pois off-asentoon ja pitkänkään ajan (20 min) kuluttua tilanne ei muuttunut sisääntulevien puhalluslämpötilojen suhteen. Eli ero eri puolten välillä(myös takana) pysyi pyyntien yhdenmukaisuudesta huolimatta.

Tämä mielestäni ainakin osittain todistaa sen mitä epäilinkin, eli vaikka kompuran jäähdytysteho on kokonaan pois pelistä, jatkuu epätasaisuus edelleenkin. Sen sijaan lt-pyyntien ääriasennoissa ( LO ja HI) tuli tasaisesti joko viileää tai kuumaa ilmaa... :?

Ja en minä tunne w211:ssa pääsevän mihinkään diagnostiikka-valikkoon RESTien painamisesta huolimatta; liekö se sitten kuitenkin vain w210:n ominaisuus...?
W164 ML 420 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

antran1 kirjoitti:Tein eilen käytännön testin autossani; laiton AC:n kokonaan pois off-asentoon ja pitkänkään ajan (20 min) kuluttua tilanne ei muuttunut sisääntulevien puhalluslämpötilojen suhteen. Eli ero eri puolten välillä(myös takana) pysyi pyyntien yhdenmukaisuudesta huolimatta.

Tämä mielestäni ainakin osittain todistaa sen mitä epäilinkin, eli vaikka kompuran jäähdytysteho on kokonaan pois pelistä, jatkuu epätasaisuus edelleenkin. Sen sijaan lt-pyyntien ääriasennoissa ( LO ja HI) tuli tasaisesti joko viileää tai kuumaa ilmaa... :?

Ja en minä tunne w211:ssa pääsevän mihinkään diagnostiikka-valikkoon RESTien painamisesta huolimatta; liekö se sitten kuitenkin vain w210:n ominaisuus...?
Kyllä omassa pre-facelift 211:ssä pääsi tuonne diagnostiikkavalikkoon (4-alueilmastoinnilla).

Ei vaikuta testiesi perusteella kylmäaineen puutteelta. Läppien toiminta olisi hyvä testata ja normalisoida mutta ei taida normalisointi (kalibrointi) onnistua 211:ssä ilman Staria?

Oletko testaillut tuntuuko se vesiventtiili toimivan kunnolla? En kyllä tiedä miten sitä helposti testaisi kun venttiiliä ei suljeta juuri muulloin kuin täyttä jäähdytystehoa tarvittaessa eikä Suomessa tahdo kesälläkään olla hyviä testikelejä.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

En päässyt näppäimistön kautta lukemaan mitään tietoja järjestelmästä, mutta eipä sillä niin väliä. Käytin autoa ilmastointihuollosssa+vikakoodien luennassa, ja tällaiset koodit löytyivät:

9021 Kuor.sig. gener. napaDF viallinen
9450 Ilmastoinnin monisäädin viallinen
9460 Puhaltimen säädin viallinen

Lisäksi löytyi koodi vähäisestä kylmäainemäärästä, vajausta oli n. 150 g.

Nyt kun kylmäainemäärä on oikea ja koodit nollattu, niin näyttäis siltä, että toispuoleinen lämmönjakautuminen jatkuu. Ehkä ei niin voimakkaana kun ennen kylmäaineen lisäystä, mutta selkeästi havaittavissa kuitenkin.

Taidanpa kuitenkin jättää tutkimisen ja analysoinnin tähän; jos tuon systeemin nyt sais edes jotenkin puhaltaan kesällä kylmää ja talvella lämmintä, niin kai se mulle välttää. Huono mikä huono. Pitäis olla vaan sellainen 1-vyöhyke automaatti-ilmastointi, se ois kaikkein yksinkertaisin! :x
W164 ML 420 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

antran1 kirjoitti: 9021 Kuor.sig. gener. napaDF viallinen
9450 Ilmastoinnin monisäädin viallinen
9460 Puhaltimen säädin viallinen

Lisäksi löytyi koodi vähäisestä kylmäainemäärästä, vajausta oli n. 150 g.
Mikäs testeri nuo vikakoodien selitykset antoi? 9050 viittaa "B31 multifunction sensoriin", sen ei luulisi aiheuttavan toispuoleista säätöä.
Sama juttu jos puhaltimen säätimessä (A32n1) olisi ongelmia. 9021 taitaa viitata sähköiseen kiertovesipumppuun.

Testattiinko ilmastoinnin säätöläppien toiminta ja tehtiinkö normalisointi? Vikakoodeja ei ilmeisesti tullut nollauksen jälkeen heti takaisin.

Ei kai se pieni lämpötilaero välttämättä paljoa haittaa mutta ei siinä autossa sellaista ominaisuutta ole ja jotain on enemmän tai vähemmän vialla. Voisko osittain aukeava vesiventtiili aiheuttaa tuollaista?
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Käytin autoa tällaisessa paikkassa ilmastointihuollossa: http://www.paalupaikka.com/cool_special/coolspecial.htm

Ei tehty mitään säätöjä, eikä varmaan ois pystynytkään muulla kuin sillä paljon puhutulla *:lla. Koodit tietty nollattiin, mutta eihän sitä taas tiedä kauonko pysyvät poissa. Todennäköisesti ei kovin kauaa, jos kerran säätöjärjestelmässä on jokin häikkää.

Pitää nyt vaan seurailla tilannetta; lämpötilaeroavaisuus tuntuu selvimmin keskisuuttimissa, kun kaikki säädöt ovat automaatilla ja keskisuuttimet auki. Jos esim. ohjaa manuaalisesti kaiken ilman keskisuuttimiin, ei eroavaisuutta ole niin helppo havaita.

Kai se sitten loppujen lopuksi turvauduttava merkkikorjaamolle, jos tämä vika alkaa tarpeeksi vatuttamaan... :?

Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille vinkeistä ja ohjeista! :)
W164 ML 420 CDI
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

En viitsinyt uutta aihetta aloittaa, kun näitä ilmastointiketjuja tuntuu olevan jo riitttävästi. Eli itsellä myös w211 ja nelialueilmastointi. Ongelma on että ilmastointi ei lähde päälle. Käytetty testerissä ja löytyi vikakoodi "lauhduttimen lämpöanturi tai *joku muu en muista*). Vikakoodin kuittauksen jälkeen ilmastointi toimi normaalisti lähes viikon, kunnes taas yksi kerta ei sitten käynnistynytkään.
Onko tietoa jostain tyyppiviasta tms. joka aiheuttaisi kyseisen vikakoodin, vai täytyykö vain kokeilla vaihtaa anturi ja toivoa parasta? Ei vaan huvittaisi paljoa turhaa työtä tämän suhteen tehdä, kun järjestelmä pitää kuitenkin joka toimenpiteessä tyhjentää ja täyttää uudelleen.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JVa79 kirjoitti:En viitsinyt uutta aihetta aloittaa, kun näitä ilmastointiketjuja tuntuu olevan jo riitttävästi. Eli itsellä myös w211 ja nelialueilmastointi. Ongelma on että ilmastointi ei lähde päälle. Käytetty testerissä ja löytyi vikakoodi "lauhduttimen lämpöanturi tai *joku muu en muista*). Vikakoodin kuittauksen jälkeen ilmastointi toimi normaalisti lähes viikon, kunnes taas yksi kerta ei sitten käynnistynytkään.
Onko tietoa jostain tyyppiviasta tms. joka aiheuttaisi kyseisen vikakoodin, vai täytyykö vain kokeilla vaihtaa anturi ja toivoa parasta? Ei vaan huvittaisi paljoa turhaa työtä tämän suhteen tehdä, kun järjestelmä pitää kuitenkin joka toimenpiteessä tyhjentää ja täyttää uudelleen.
Yksi yleine vika ainkin on vajaus järjestelmässä/sen paineanturi,
Sisätilan lämpö anturit

Kaikista noista saa tietoa *:rila
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Vikana oli tällä kertaa vain vajaus järjestelmässä. Kerrankin näin päin
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

JVa79 kirjoitti:Vikana oli tällä kertaa vain vajaus järjestelmässä. Kerrankin näin päin
Eipäs päästykään niin vähällä. Ilmastointi lakkasi toimimasta taas, noin viikko vikakoodien kuittauksesta ja ilmastointihuollosta.

Starin antamat vikakoodit oli siis seuraavat:

9201 Tarkasta kylmäainemäärä B10/6 (höyrystimen lämpötilan tunnistin) (Tallennettu)

9470 R22/3 (Automaattinen lisälämmitin) (sähköinen vika) (olemassa nyt ja tallennettu)

Tuo jälkimmäinen ei varmaankaan liity tähän asiaan, mutta pitäisikö nyt olettaa, että vika on tuossa lämpötilatunnistimessa ja jos on niin mikä ja missä se on mahdollisesti? Vaihto varmaankin edellyttää ilmastointihuoltoa uudelleen?
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja antran1 »

JVa79 kirjoitti:
JVa79 kirjoitti:Vikana oli tällä kertaa vain vajaus järjestelmässä. Kerrankin näin päin
Eipäs päästykään niin vähällä. Ilmastointi lakkasi toimimasta taas, noin viikko vikakoodien kuittauksesta ja ilmastointihuollosta.

Starin antamat vikakoodit oli siis seuraavat:

9201 Tarkasta kylmäainemäärä B10/6 (höyrystimen lämpötilan tunnistin) (Tallennettu)

9470 R22/3 (Automaattinen lisälämmitin) (sähköinen vika) (olemassa nyt ja tallennettu)

Tuo jälkimmäinen ei varmaankaan liity tähän asiaan, mutta pitäisikö nyt olettaa, että vika on tuossa lämpötilatunnistimessa ja jos on niin mikä ja missä se on mahdollisesti? Vaihto varmaankin edellyttää ilmastointihuoltoa uudelleen?
Kyllähän tuo kylmäaineen määrän vikakoodi voi tarkoittaa että järjestelmä vuotaa jostakin juuri sen harmittavan vähän, ettei se näy ilmastointihuollossa.

Jos lauhdutin vuotaa, niin täältä sen saa hommattua kohtuu edullisesti. Ainoa ongelma, ettei mister-auton toimitusajat yleensä pidä paikkaansa..

http://www.mister-auto.fi/fi/lauhdutin- ... _g448.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W164 ML 420 CDI
Snakerock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja Snakerock »

Moro
Tuliko antran1:llä seleväksi mikä sitä ilimastointia riivas itellä alako nyt temppuileen ilimastointi sillain että etupenkkiläisille tullee kohtuu kylymää ilimaa ku laittaa ilimastoinnin puhaltaan kylymää mutta takapenkkiläisille ei saa tulemaan ku kuumaa vaikka laittas miten nuo säävöt ja auto on e 320 cdi vm. 04.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Moi, mulla oli viime kesänä samaa vikaa eli takasuuttimista tuli vain kuumaa. Vaihdoin tällaisen osan: http://www.merteil.fi/kuva-data/50545.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Siihen alkuperäiseen ongelmaan eli lämpötilan jakamisen epätasaisuuteen en ole löytänyt ratkaisua. Ehkä siellä on joku läppä jumissa tai säädöt perseellään, en tiedä enkä ole enää jaksanut keskittyä kun kuitenkin laitasuuttimista tulee aika tasaisesti jos pyynnit samat.
W164 ML 420 CDI
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Sori vaihdettavan jäi osan nimi pois, eli lämmityslaite vesiventtiili 4-putki http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/8/18/" onclick="window.open(this.href);return false;
W164 ML 420 CDI
Snakerock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja Snakerock »

Joo tuttu laite vaihoin tuon itelle n. puoli vuotta sitten ku lämmityslaitteesta ei tullu ku kylymää ja samalla korjautin SAM:n piirilevyn ku seki oli sökö. Tämä SAM ohjaa tuota vesiventtiiliä, jokohan se on taas sökö :shock: . Epäilen että silloin puoli vuotta sitten se vesiventtiili oli särkeny sen SAM:n ku tutkin sitä vanahaa vesiventtiiliä niin siitä ns. venttiililautasesta oli lähteny palanen reunasta ja syltänny sen o-renkaan sinne lautasen ja venttiilin rungon välliin ja venttiili jumittunu kii niin oisko se voinu kärräyttää sen SAM:n tämä on vain omia päätelmiä, sulakkeita ei kyllä ollu kärvähtäny yhtään sillon. Jospa sitä huomena kerkiäis vähä tutkiin :think: .
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w211 autoilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jacka »

En ole huomannut mitään erityistä vikaa, mutta Star ilmoittaa tämmöistä vikaa...

Kuva

Kuva

Kuva
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Vastaa Viestiin