
124 sedani vetää oikealle
124 sedani vetää oikealle
mitä osaa alan uusimaan kun 124 sedani vetää oikealle aikalailla. ratista kun päästää irti on penkalla heti. jarruttaessa vänkäys vähenee. ja välillä kulkee hetken suoraankin
todella rasittavaa tuollaisella ajaminen

eipä nuo juuri.ihan lepposasti pyörii. vaihoin apusimpukan korjaussarjan. väheni ihan selvästi mutta menee vielä penkalle jos ratti unohtuu hyppysistä. vänkärin puolelta näkyy se malja iskarin yläpäästä olevan aika väsy. ja muutenkin näyttäisi että vänkärin puoli ois muutamia millejä alempana
ja ohjausiskari oli aivan kabut.

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5717
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
vimakuus kirjoitti:Korjaamolla mulle sanottiin, että kuuluu vetää vähäsen ojaan päin.Mä vaihdoin omasta apusimpukan korjaussarjan, ohjausvaimentimen ja käytin nelipyöräsuuntauksessa ja vetää edelleen pikkasen oikealle.
Enpä noista tiedä kun on kokemusta vain 123:sta, mutta... Tuota en jaksa uskoa, että pitäis vetää ojan pohjalle.
Mutta yhtäkaikki tuollainen apusimpukallinen ohjaus on aika vanhanaikainen ja sen mukaan pitäisi ko. systeemin säätäjäkin olla "vanhan kansan mies".
Nuori pojan kolli ei ole tuollaisesta kuullutkaan ja osaa nippa nappa säätää aurauskulmat sallittuihin rajoihin. Jos 124:ssä on samanlainen ohjaus kuin 123:ssa niin etupyöriä pitäisi osata säätää kolmeen eri suuntaan samanaikaisesti. Se "robottihan" ei säädä mitään vaan antaa vain arvoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Olkatapin takakallistuma eli caster kuuluu olla vasemmalla 10 ja oikealla
11, tai muuten voi vetää oikealle.
Edit: Siis kuten Touhottaja neuvoi.
11, tai muuten voi vetää oikealle.
Edit: Siis kuten Touhottaja neuvoi.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ke 14.04.2010 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
No, on sitä aika monta mersua, jotka toisaalta ei vetele mihinkään.vimakuus kirjoitti:Eikö olekkin ihmeellisiä korjaajia täälläpäin, kun väittävät mitä sattuuTimo999 kirjoitti:Tuota en jaksa uskoa, että pitäis vetää ojan pohjalle.![]()
En osaa sanoa pitääkö vaiko eikö, mutta näin kerto ja vielä lisäs, että on hankala saada kokonaan pois.
Miksihän se muuten on aina oikea, mihin nämä alkaa vetää?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No se olisikin jos mersut vetäisi vasemmalleAku P kirjoitti:...
Miksihän se muuten on aina oikea, mihin nämä alkaa vetää?

Muttamutta, tien kallistuksen mukaanhan nämä kulkee ja ainakin suomessa tiet kallistetaan keskiviivasta ojaan päin. Sen takiahan se casteri käännetään täällä noin niinkun aikaisemmin jo todettiin.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.AriK123 kirjoitti:Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
vetää oikealle
Mikäs mersun alustassa on niin erikoista ettei puoltoa saa pois? Muutaman satasen vanha corolla alkuperäsillä nivelillä ja puslilla ja menee kun juna suoraan eikä tartte koko ajan tyyrätä. Mersuun vaihdettu alustan palikat ja suuntailtu pajalla jos toisella eikä mee vieläkään suoraan.
Aivan, eli ihan vakiokoko. On minullakin ollut vähintään tuon verran paineita.vesku!! kirjoitti:185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.AriK123 kirjoitti:Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5717
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
eihän siitä virallista ole mutta kokemusta kylläkin ja säätäjäthän säätää aina siihen minkä kirja näyttää, ei ole sitten vastuuta kun tarttee antaa säätöpöytäkirjakin asiakkaalleAriK123 kirjoitti:Puoltaa muuten minullakin. Tuo caster-säätö ei näytä olevan yleisesti tiedossa, koska yleensä säätävät tasoihin molemmat puolet.![]()
Onko siitä olemassa jotain virallista lappua, jota voisi näyttää?

mullon pelkkiä romuja vaan
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa alatukivarren kumit. Jos ne ovat finaalissa, niin vetelee. Samoin, jos suuntaus on viturallaan. Joka taas aiheutuu kumien kulumisesta.
Jankutan varmaan sadannen kerran:
Satalankku menee kuin kiskoilla, kun välyksen on pois ja säädöt kohdallaan.
Toisinpäin: Jos jossain väljää tai säädöt pielessä, niin vetelee.
Tie, renkaat jne. eivät juurikaan hetkauta kunnossa olevaa pirssiä. On se vaan niin varma kulkija.
Nimimerkillä 10 vuotta ajanut ja huoltanut kyseistä kärryä.
Jankutan varmaan sadannen kerran:
Satalankku menee kuin kiskoilla, kun välyksen on pois ja säädöt kohdallaan.
Toisinpäin: Jos jossain väljää tai säädöt pielessä, niin vetelee.
Tie, renkaat jne. eivät juurikaan hetkauta kunnossa olevaa pirssiä. On se vaan niin varma kulkija.
Nimimerkillä 10 vuotta ajanut ja huoltanut kyseistä kärryä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
itse en ainakaan laita näitä yliarvostettuja hakkapeliittoja enää. onhan ne juu hyvät pitämään jäällä ja lumella mutta ei huvita joka talvi uutta sarjaa ostaa. pitäisi tuon hintaluokan rengas ja testivoittaja kestää kuitenkin ajoa. isäukko ajanut michelinin nastarenkailla 3 talvea ja pintaa vielä hyvin ensi talveksikin,nastatkin taitaa lähes kaikki olla tallessa. hakkapeliitta neloset oli kestävyydeltään ihan eri luokkaa kun tää vitonenAriK123 kirjoitti:Aivan, eli ihan vakiokoko. On minullakin ollut vähintään tuon verran paineita.vesku!! kirjoitti:185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.AriK123 kirjoitti:Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Jos ajelet kesäisin talvikuviolla niin kyllä vetelee.
Itse sijoitin kunnon rengassarjaan niin muuttui käytös täysin.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota tien kuntoon.
Ja kun käytät veholla kulmat eikä rengaspajalla niin voi kulkeakin suoraan.
Kuitenkin kaikki välykset pois alustasta ja kerralla niin ei tartte jatkuvasti ihmetellä kun vetelee.
Itse sijoitin kunnon rengassarjaan niin muuttui käytös täysin.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota tien kuntoon.
Ja kun käytät veholla kulmat eikä rengaspajalla niin voi kulkeakin suoraan.
Kuitenkin kaikki välykset pois alustasta ja kerralla niin ei tartte jatkuvasti ihmetellä kun vetelee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Minä en tuota Vehoa täällä kaakkoissuomessa kovin ylistäisi nm. yks rengaskerta piloille Vehosäätöjen jälkeen. Takana piti olla aurausta mutta olikin haritusta ja oikein reilusti. Kyllä sit seliteltiin sitä ja tätä. Tietty jossain merkkikorjaamossa voi olla oikein hyvätkin laitteet joilla saa kohdilleen.
Itte en tule viemään nelisuuntaukseen enää. Teen sen itte ja taatusti auraukset on kohdillaan eikä auto kulje kuin kärpikoira urosrakkien perässä vaan menee suoraan
Kohtahan tuo edessä voi olla. Narinat sekä simpukan korjaussarja on hankittu ja pitää kattoa samalla muitakin paikkoja tuennassa. Jos muita joutuu vaihtelemaan niin sit sitä suuntaamaan pääsee.
Itte en tule viemään nelisuuntaukseen enää. Teen sen itte ja taatusti auraukset on kohdillaan eikä auto kulje kuin kärpikoira urosrakkien perässä vaan menee suoraan

Onkos takakelkan etumaiset puslat vaihdettu?vesku!! kirjoitti:tällä hetkellä alla 225/40-18 nexenit edessä ja takana 235/40-18 linglonggit. käytös parani verrattuna hakkapeliittoihin,tosin apusimpukka laitettu välissä.
Vaikka olis ehjät niin voi keskitys olla ihan mitä sattuu keskiputkella.Itselleni kun vaihdoin niin entiset oli ehjät mutta ajettavuudessa oli iso ero.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
On tuo ihan tehtaan ohje. Minulla on saksaksi, mutta Vehosta saaneeAriK123 kirjoitti:Puoltaa muuten minullakin. Tuo caster-säätö ei näytä olevan yleisesti tiedossa, koska yleensä säätävät tasoihin molemmat puolet.![]()
Onko siitä olemassa jotain virallista lappua, jota voisi näyttää?
suomeksi. Vaan kyllä ne säätävät korjaamoilla niin kuin pyydetään.
Taulukoissa voi olla samat arvot molemmin puolin, mutta tarkennuksena
kehotetaan säätämään juuri 10 ja 11 astetta, jos puoltaa oikealle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jos ajettavuus on tärkeää niin alle 205/55/16" rengastus (tai vakiokoko) ja alustan korkeuden säätö niin että se on vakiosta parisen senttiä matalampi.tällä hetkellä alla 225/40-18 nexenit edessä ja takana 235/40-18 linglonggit.
Nivelistö kuntoon.
Se homma hoituu niin että viedään auto mersut osaavalle korjaamolle joka tutkii alustan, sitten vaihdetaan osia tarpeen mukaan.
Ei niin että itse väännellään renkaasta ja todetaan että "Eioo välyksiä".
Katsastuksen läpäiseminen ei myöskään tuo varmuutta siitä että alusta olisi kunnossa.
Lopuksi nelipyöräsuuntaus.