Takapää menee minne sattuu !!!!! ASIA KORJATTU... nyt menee.
- eka202
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma 15.12.2008 11:19
- Paikkakunta: Helsinki/ Pohjanmaalta kotoosin !
Takapää menee minne sattuu !!!!! ASIA KORJATTU... nyt menee.
oliskos kellään tietoa ? mitä "puslia" sun muita pitää vaihtaa et autosta saa ajettavan. Takapää on todella ura herkkä. Viime talvi oli yhtä tuskaa. Ajattelin et odotellaan kevättä. Nyt vaihdoin kesärenkaat ja sama jatkuu. viime kesänä vaihdettiin "narina" helat ja samalla suunnattiin renkaat mut ei auttanut. Auto on -97, 202 farmari. Empä panisi pahaksi jos vaikka vielä vähän suuntaa antavia hintoja olis vielä tiedossa ?
VIIMEISESSÄ VIESTISSÄ KORJAUKSET MUT UUSIEN RENKAITTEN ALLE LÖAITTO VAIKUTTI ENITEN.... NYT MENEE KUIN JUNA !!!!!!
VIIMEISESSÄ VIESTISSÄ KORJAUKSET MUT UUSIEN RENKAITTEN ALLE LÖAITTO VAIKUTTI ENITEN.... NYT MENEE KUIN JUNA !!!!!!
Viimeksi muokannut eka202, Pe 21.05.2010 08:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkissta kaikki nivelet, onko väljää.
Laita koko satsi kerralla uusiksi ja tarkista koko takakelkka onko sen
Kumihelat kunnossa.
KL.varaosista saa ainakin.
http://www.kl-varaosat.fi/
Laita koko satsi kerralla uusiksi ja tarkista koko takakelkka onko sen
Kumihelat kunnossa.
KL.varaosista saa ainakin.
http://www.kl-varaosat.fi/
- eka202
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma 15.12.2008 11:19
- Paikkakunta: Helsinki/ Pohjanmaalta kotoosin !
Joo kyseessä siis c- malli. Ei ole madallettu ja aivan normi rengas koko 195-65-15 ET en muista . En tiedä onko laakereita vaihdettu koskaan mut ei oo ainakaan välystä ja auton mittaris 310 tkm. pitäistäsmätä. on sitten niin totta vieköön pirullinen ajettava ! Pystynkö itse suorittaan noitten puslien ? ja Vakaajien ? vaihdon tekemään itse ? Tietenkin pyörien suuntauksen veisin ammattilaiselle . siis osaako kukaan sanoa vielä mitä kaikkea sinne pitää vaihtaa.
Tota noin! Yhtä lailla se vika voi olla etupäässä.
Enivei, jossain on väljää, muuten ei soutele. Etupäässä vika on yleensä alatukivarsissa tai raidetangoissa. Takapäässä, no mikä tahansa.
Jos itse pystyy vaihtamaan, niin ei maksa ihän älyttömästi. Suuntauksen joudut teettämään ja nimen omaan nelipyöräsuuntauksen.
Enivei, jossain on väljää, muuten ei soutele. Etupäässä vika on yleensä alatukivarsissa tai raidetangoissa. Takapäässä, no mikä tahansa.
Jos itse pystyy vaihtamaan, niin ei maksa ihän älyttömästi. Suuntauksen joudut teettämään ja nimen omaan nelipyöräsuuntauksen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Itse kyllä veikkaisin taka-apurungon etukumeja ja narinaniveliä. Nuo on ne joita katsastusmieskään ei ikinä huomaa ja porukka ihmettelee miksi se mersu vetelee. Km määränkin mukaan nuo voisi olla vaihtokunnossa.
Apurungon puslan kunnon näkee kun irrottaa takarenkaan ja kurkii siitä kaaren alta. Jos puslan keskiön ja kumin välissä on selkeää murtumaa on pusla vaihtokunnossa. Narinanivelestä sen verran että jos sitä ei ole 100 000 km vaihdettu niin se on melko varmasti vaihtokunnossa. Ei ole mahdottomia vaihtaa itse mutta ei se asiantuntevalla korjaamollaakaan kovin kallista lystiä ole. Haulla löytyy ohjeita.
Kerroppa kun löydät vian. Itse laittaisin vetoni noihin.
EDITTIÄ: Nuo narinathan olikin jo vaihdettu. Kerkesin jo unohtaa mitä alkupäässä luki....
Apurungon puslan kunnon näkee kun irrottaa takarenkaan ja kurkii siitä kaaren alta. Jos puslan keskiön ja kumin välissä on selkeää murtumaa on pusla vaihtokunnossa. Narinanivelestä sen verran että jos sitä ei ole 100 000 km vaihdettu niin se on melko varmasti vaihtokunnossa. Ei ole mahdottomia vaihtaa itse mutta ei se asiantuntevalla korjaamollaakaan kovin kallista lystiä ole. Haulla löytyy ohjeita.
Kerroppa kun löydät vian. Itse laittaisin vetoni noihin.
EDITTIÄ: Nuo narinathan olikin jo vaihdettu. Kerkesin jo unohtaa mitä alkupäässä luki....
MB W201 2.5 TURBO
- eka202
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma 15.12.2008 11:19
- Paikkakunta: Helsinki/ Pohjanmaalta kotoosin !
Ok ! Yritän paikallistaa vian ja vastailen sitten !Spudenius kirjoitti:Itse kyllä veikkaisin taka-apurungon etukumeja ja narinaniveliä. Nuo on ne joita katsastusmieskään ei ikinä huomaa ja porukka ihmettelee miksi se mersu vetelee. Km määränkin mukaan nuo voisi olla vaihtokunnossa.
Apurungon puslan kunnon näkee kun irrottaa takarenkaan ja kurkii siitä kaaren alta. Jos puslan keskiön ja kumin välissä on selkeää murtumaa on pusla vaihtokunnossa. Narinanivelestä sen verran että jos sitä ei ole 100 000 km vaihdettu niin se on melko varmasti vaihtokunnossa. Ei ole mahdottomia vaihtaa itse mutta ei se asiantuntevalla korjaamollaakaan kovin kallista lystiä ole. Haulla löytyy ohjeita.
Kerroppa kun löydät vian. Itse laittaisin vetoni noihin.
EDITTIÄ: Nuo narinathan olikin jo vaihdettu. Kerkesin jo unohtaa mitä alkupäässä luki....
Mulla oli sama ongelma, haki ja veivas ihan miten sattuu ja lähti omia aikojaan eri kaistalle. Mulla oli sovittuna huollon kanssa jo valmiiksi raidetangon vaihto (sisemmät nivelet oli väljät) samassa remontissa vaihdettiin myös raidetangon päät, alapallonivelet, ohjausiskunvaimennin sekä ampusimpukka. Operaation jälkeen 4 pyöräsuuntaus ja auto kulkee kuin kiskoilla. Operaation hinnaksi muodostui noin 500 euroa töineen.
Itse olisin lyönyt kuukauden tilin veikkaa että vika olisi ollut takapäässä, mutta eräs tuttavan tuttava oli omassa c-sarjalaisessaan paikantanut vian juuri noihin etupään alapalloniveliin. Hänen suosituksestaan vaihdatin samalla myös ne. jälkikäteen ne ei edes tuntuneet väljältä, mutta vaikutti ihan uskomattoman paljon. Pelkät alapallot ei paljon maksa, oisko joku 40 euroo kappale, mutta jos on pätäkkää nii suositteleen tekemään kerralla koko operaation, ainakin mulla se kyllä palkitsi (yhtään ei enää vituttanu ku oli 10 km ajanu
)
Itse olisin lyönyt kuukauden tilin veikkaa että vika olisi ollut takapäässä, mutta eräs tuttavan tuttava oli omassa c-sarjalaisessaan paikantanut vian juuri noihin etupään alapalloniveliin. Hänen suosituksestaan vaihdatin samalla myös ne. jälkikäteen ne ei edes tuntuneet väljältä, mutta vaikutti ihan uskomattoman paljon. Pelkät alapallot ei paljon maksa, oisko joku 40 euroo kappale, mutta jos on pätäkkää nii suositteleen tekemään kerralla koko operaation, ainakin mulla se kyllä palkitsi (yhtään ei enää vituttanu ku oli 10 km ajanu

- eka202
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma 15.12.2008 11:19
- Paikkakunta: Helsinki/ Pohjanmaalta kotoosin !
Joo olen vaihtanut alapallot . etupää on ok ! kyllä mä epäilen sitä takapäätä . Tuntuu siellä . Tulee mieleen et näkyykö se jos joku ajelee takana et perä "heittelee" minne sattuu... luulevat vielä et rattijuoppo se siinä ajelee kun auto ei meinaa pysyä tiellä.......JP74 kirjoitti:Alapallot edessä on tosiaan salakavalat, voivat olla jäykät, jolloin ajo on vaikeata. Kokeile "piikittää" injektioneulalla ensiavuksi. Sitten peräpäästä narinanivelet ja säätötangot vaihtoon ja auraukset kuntoon.
Vaikuttaako kaasun painaminen/höllääminen perän/auton venkoiluun?
Mulla oli toisen takapyörän poikittais tanko väljä, ja takarenkaan aurauskulma vaihteli kaasun mukaan.
Suosittelen että nyt viet sen vehkeen jonnekkin jossa on nosturi ja joka oikeasti tuntee mersut, niin osaa tutkia niitä väljiä oikeista paikoista.
Tunkin varassa renkaita heilutellessa ei ihan kaikkia väljiä pysty kokeilee/tunne.
Mulla oli toisen takapyörän poikittais tanko väljä, ja takarenkaan aurauskulma vaihteli kaasun mukaan.
Suosittelen että nyt viet sen vehkeen jonnekkin jossa on nosturi ja joka oikeasti tuntee mersut, niin osaa tutkia niitä väljiä oikeista paikoista.
Tunkin varassa renkaita heilutellessa ei ihan kaikkia väljiä pysty kokeilee/tunne.
Liekkö sama tanko kun mulla oli väljä 124:ssa. Juurikin kunnolla kiihdyttäessä veti perää toiseen suuntaan ja kun heitti kaasun vaihdetta vaihtaessa niin pomppas takasin toiseen suuntaan.. Myös kun oli tiet puoliksi jäässä ja puoliksi sulat niin perä meni miten sattuu..JUHHisi kirjoitti:Vaikuttaako kaasun painaminen/höllääminen perän/auton venkoiluun?
Mulla oli toisen takapyörän poikittais tanko väljä, ja takarenkaan aurauskulma vaihteli kaasun mukaan.
Suosittelen että nyt viet sen vehkeen jonnekkin jossa on nosturi ja joka oikeasti tuntee mersut, niin osaa tutkia niitä väljiä oikeista paikoista.
Tunkin varassa renkaita heilutellessa ei ihan kaikkia väljiä pysty kokeilee/tunne.
Jep juu, juur siinä tangossa on toisessa päässä epäkesko pultti jolla sitä takarenkaan aurauskulmaa säädetään, ja jos pultin ja tangon välissä oleva pusla menee murusiks, niin rupeaa takarengas hakemaan omia reittejä.Ari89 kirjoitti:Liekkö sama tanko kun mulla oli väljä 124:ssa. Juurikin kunnolla kiihdyttäessä veti perää toiseen suuntaan ja kun heitti kaasun vaihdetta vaihtaessa niin pomppas takasin toiseen suuntaan.. Myös kun oli tiet puoliksi jäässä ja puoliksi sulat niin perä meni miten sattuu..JUHHisi kirjoitti:Vaikuttaako kaasun painaminen/höllääminen perän/auton venkoiluun?
Mulla oli toisen takapyörän poikittais tanko väljä, ja takarenkaan aurauskulma vaihteli kaasun mukaan.
Suosittelen että nyt viet sen vehkeen jonnekkin jossa on nosturi ja joka oikeasti tuntee mersut, niin osaa tutkia niitä väljiä oikeista paikoista.
Tunkin varassa renkaita heilutellessa ei ihan kaikkia väljiä pysty kokeilee/tunne.
Samanlaista vikaa aikoinaan metsästelin omasta w124 mersusta ja ei meinanut sitten millään selvitä mikä nivel on perässä väljänä. Aina kun perän nosti ilmaan ja heilutteli renkaasta niin ei missään tuntunut välystä, mutta kun lähti ajeleen niin perä meni aivan omia teitään, nakko puolelta toiselle.
Loppujen lopuksi viaksi paljastui kuskinpuolenlta takaa eteenpäin menevä tukivarsi joka tosiaa aina tiukko ittensä kun auton nosti ylös ja kun laski taas maahan niin väljyys tuli takasin,.. oli aika vaikea paikallistaa. Sen tukivarren kun vaihdoin niin jo taas kulki mersu suoraan. Kaiken huippu oli että sama vika oli katsastuksessakin ja erikseen jopa sanoin katsastusmiehelle että katsoo tarkoin sen perän että onko väljää kun tuntuu että vetelee,.. tokas vaan että johtuu varmaan leveistä renkeista
Loppujen lopuksi viaksi paljastui kuskinpuolenlta takaa eteenpäin menevä tukivarsi joka tosiaa aina tiukko ittensä kun auton nosti ylös ja kun laski taas maahan niin väljyys tuli takasin,.. oli aika vaikea paikallistaa. Sen tukivarren kun vaihdoin niin jo taas kulki mersu suoraan. Kaiken huippu oli että sama vika oli katsastuksessakin ja erikseen jopa sanoin katsastusmiehelle että katsoo tarkoin sen perän että onko väljää kun tuntuu että vetelee,.. tokas vaan että johtuu varmaan leveistä renkeista

"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!"
- eka202
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma 15.12.2008 11:19
- Paikkakunta: Helsinki/ Pohjanmaalta kotoosin !
Re: Takapää menee minne sattuu !!!!! KORJATTU !!!!!!
eka202 kirjoitti:oliskos kellään tietoa ? mitä "puslia" sun muita pitää vaihtaa et autosta saa ajettavan. Takapää on todella ura herkkä. Viime talvi oli yhtä tuskaa. Ajattelin et odotellaan kevättä. Nyt vaihdoin kesärenkaat ja sama jatkuu. viime kesänä vaihdettiin "narina" helat ja samalla suunnattiin renkaat mut ei auttanut. Auto on -97, 202 farmari. Empä panisi pahaksi jos vaikka vielä vähän suuntaa antavia hintoja olis vielä tiedossa ?
OSTIN UUDET RENKAAT NORMI KOOT JO PELITTÄÄ 99%.sti VIELÄ VAIHDOIN TAAKSE AURAUKSEN SÄÄTÖ TANGOT JA PÄÄLLE 4 PYÖRÄ SUUNTAUS NYT MENEE KUIN JUNA 8) renkaat vaikutti ajettavuuteen eniten toinen takarengas oli paljon kulahtaneempi kuin toinen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ma 17.09.2012 21:06
Re: Takapää menee minne sattuu !!!!! ASIA KORJATTU... nyt me
Itsellä samanlaisia kokemuksia renkaista. 320 Cdi farmari -04 Hankittaessa alla Michelin primacy HP 225/55 16 kesäkumit, ei ihan uudet, mutta reilut pinnat. Auto ei millään pitänyt suuntaansa ja urissa oli ihan kaamea ajettava. Ensin tietysi kaikki väljät pois nivelistä, joita löytyikin ihan kiitettävästi. Ajettavuus parani merkittävästi, mutta edelleen tuntui noukkivan joka uran vaikka olisi vaan viiva piirretty tiehen. Tehtiin pyöränsuuntaukseen vähän radikaalimpia kulmia, takapäähän reippaasti aurausta lisää. Rauhoittui vaan auttavasti mutta kumit kului takaa sen jälkeen alta pois melko ripeään ja perä tuntui lähtevän montuissa edelleen aivan omalle kiertoradalleen ja tuulinen päivä piti ajolinjan hyvin pois keskeltä tietä. Lopulta vaihdoin alle uudet Michelin primacy 3 , samat koot kuin ennen ja piti oikein tarkkaan katsella, että onko ne yhtäkkiä kerenneet laskea uudet urattomat pinnat kaikille teille. Ajettavuus muuttui aivan totaalisesti paremmaksi ja melu tietysti katosi olemattomiin. Aiemman tuntuman perusteella olisin veikannut vähintään useamman millin välyksiä takapäässä, mutta näköjään renkaatkin voi tehdä mersusta mossen.