603 muokattuja imusarjoja näytille

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

saahan sitä vapaata harkinta kykyä käyttää, sen kokokset kanavat koko matkalta ja seetithän ei oo mahdollisia, tietää ainaki ne jotka kyseisen tai vastaavan kannen on nähny. Meinasin imu kanavien sisään menoa..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

veskola kirjoitti:Miten paine vaikuttaa noihin laskuihin, entäs venttiilin aukioloajat ?
En varmaksi tiiä, mutta luin tuolta toisesta keskustelusta juttuja, että paine vaan korostaa tuota pulssia. Siellä perusteltiin jotenkin aineen tiheydellä sitä juttua tms.

Venttiilien aukioloajoistakaan en sen kummemmin tiiä, mutta ei siellä sillon ainakaan mitään pulssia oo ku vena on kiinni. :roll:

Tuo tuloshan tuli sen laskurin perusteella, mistä mää en ainakaan tiiä yhtään mitään. Siis että millä kaavalla se laskee noita pituuksia.

Eihän se oo mahollista tuota 65cm runnereita laittaakkaan, mutta sattu vaan tulemaan tollaset luvut. Ja nythän ne muuttuu kun putkien halkasija tippuu 5mm edellisestä laskusta.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Elikkä imuputken pituus nyt kaikenkaikkiaan 45cm, -> taajuus 40hz, kolmannen kertoimen kohalla 4800rpm, ja ilmeisesti ainakin 3600rpm (ja 7800rpm on kans yks kerroin 8) ) jne. Elikkä kyllä se oikea taajuus tuolle 45cm putkillekkin tulee aika monta kertaa sen koneen kierrosalueen aikana.

Btw. se ei tuo vaparin normaali imuputkisto kauaksi tuosta 45cm haje? Siihen saa sitten suppiloilla vielä lisää pituutta jos ei riitä.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kanava laskuissahan ei tule ottaa koko suppilon tuomaa pituutta huomioon, tarkoittaen sitä putkesta prässättyä tai umpi tavarasta sorvattua torvea..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Miksei? Eikös se oo niinkun siinä ideana justiin. Ainoastaan keskiarvonen putken halkasija muuttuu vähän..
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minkä kokoiset venttiilit sulle Allu tulee imuun. Onko oikeasti hyvä asia, että se imukanava laajenee noin rajusti, siis näkyykö se mittaustuloksissa ?

Se ilma joutuu kiihtymään siellä rajusti kohdatessaan venttiilin vai haetaanko siinä tarkoituksella juuri sitä, että runnerissa ilmalla ei ole kiire ?


Niin tuota venttiilien aukioloaikaa pohdin, kun sehän vaikuttaa virtausnopeuteen ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän (suurempi nosto) ja pidempään venttiili on auki niin sitä hitaammin virtaavalla kaasulla sylinteri täytyy (virtausnopeus venttiilinlautasen kohdalla). Luulisi sen nopeuden vaikuttavan jotenkin resonanssin määräytymiseen...mutta joo, kuten lukijat huomaavat, minä en noista mitään ymmärrä. Toivotaan nyt vain, ettei mitään bassorefleksikotelon ilmaputken laskenta-algoritmia ole laitettu tuonne :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

En haluais vielä tässä vaiheessa huudella kovin paljon kyseisestä koneesta/projektista, mutta sanotaan näin että paljon on tasku laskinta käytetty ja muutokset todettu hyviksi virtaus penkissä :wink: 8)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

veskola kirjoitti:
Niin tuota venttiilien aukioloaikaa pohdin, kun sehän vaikuttaa virtausnopeuteen ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän (suurempi nosto) ja pidempään venttiili on auki niin sitä hitaammin virtaavalla kaasulla sylinteri täytyy (virtausnopeus venttiilinlautasen kohdalla). Luulisi sen nopeuden vaikuttavan jotenkin resonanssin määräytymiseen...mutta joo, kuten lukijat huomaavat, minä en noista mitään ymmärrä. Toivotaan nyt vain, ettei mitään bassorefleksikotelon ilmaputken laskenta-algoritmia ole laitettu tuonne :lol:
Jaa-a, tiedä tuosta. Vaikeita asioita... Mutta jos ottaa yksinkertasena juttuna, esim. torvisoittokunnan torvi tai kirkon urut. Jos torveen puhalletaan tietyllä lailla, ja putken mitta on vakio. Niin siitähän tulee joku ääni, eikös vaan? Sitte, ku puhalletaan kovempaa, ("virtaus" kovempi) niin ääni ei muutu, vaan sen voimakkuus. Sama kirkkouruilla, kompurasta enemmän ilimaa. Ja äänihän se tässä nimenomaisessa esimerkissä on se joka johtuu resonanssista. -> ei muutu.

(En minä tiiä, kunha huutelen... :roll: )
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hitto kun en ole musiikkimiehiä, mutta pitääkö tässä nyt sitten vappuna ostaa sellainen muovitorvi ihan tutkimuksia varten. Ei minulla ole käsitystäkään miten trumpetti toimii ja mikä määrää äänen :wink:


Semmonen tuli mieleen, että pitäisikö virtauspenkissä "ajaa" kantta liikkuvan venttiilin kanssa...venttiili hakkaa edestakaisin ihan kuten käynnissä olevassa moottorissa ja sitten "venyvällä" runnerilla kokeillaan milloin menee eniten ilmaa läpi maksimitehon kierrosluvulla.

No niii :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
...It's Just a Ride...
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:57
Paikkakunta: Mansester

Viesti Kirjoittaja ...It's Just a Ride... »

lievä offtopic mut mitä liitäntöjä/venttiileitä tuossa "evo 3" kuvassa on painekotelon oikeassa reunassa, neliön päällä? Voiko painekotelon valmistaa lasikuidusta? mietin tässä vain kun ois varastossa lasikuitua ja hartsia (toisen topikin innoittamana)... alumiininen olisi tietysti kiva mut aika hintava.

-sori jos kyselen tyhmiä
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä vesselit on moottoripyöriin tehneet imusarjoja/painekoteloita luidusta eli tarpeeksi jäykkä niin mikä ettei vaikka tekis visakoivusta :D :D
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jmo2204 kirjoitti:kyllä vesselit on moottoripyöriin tehneet imusarjoja/painekoteloita luidusta eli tarpeeksi jäykkä niin mikä ettei vaikka tekis visakoivusta :D :D
No mopois ei kotelot oo niin isoja ku 3ltr motorisa ja aika harvon käytetää samanmoisia ahtopaineita.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kestää ne :D :D
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Kuulemma hurjimmat on tehny jopa moottoriveneitä lasikuidusta. :shock:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5726
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kasiässä kirjoitti:Kuulemma hurjimmat on tehny jopa moottoriveneitä lasikuidusta. :shock:
joo määkin kuidutin yhen meriläis mallisen paatin ulukopuolelta kokonaan :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin