603 muokattuja imusarjoja näytille
En varmaksi tiiä, mutta luin tuolta toisesta keskustelusta juttuja, että paine vaan korostaa tuota pulssia. Siellä perusteltiin jotenkin aineen tiheydellä sitä juttua tms.veskola kirjoitti:Miten paine vaikuttaa noihin laskuihin, entäs venttiilin aukioloajat ?
Venttiilien aukioloajoistakaan en sen kummemmin tiiä, mutta ei siellä sillon ainakaan mitään pulssia oo ku vena on kiinni.

Tuo tuloshan tuli sen laskurin perusteella, mistä mää en ainakaan tiiä yhtään mitään. Siis että millä kaavalla se laskee noita pituuksia.
Eihän se oo mahollista tuota 65cm runnereita laittaakkaan, mutta sattu vaan tulemaan tollaset luvut. Ja nythän ne muuttuu kun putkien halkasija tippuu 5mm edellisestä laskusta.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Elikkä imuputken pituus nyt kaikenkaikkiaan 45cm, -> taajuus 40hz, kolmannen kertoimen kohalla 4800rpm, ja ilmeisesti ainakin 3600rpm (ja 7800rpm on kans yks kerroin
) jne. Elikkä kyllä se oikea taajuus tuolle 45cm putkillekkin tulee aika monta kertaa sen koneen kierrosalueen aikana.
Btw. se ei tuo vaparin normaali imuputkisto kauaksi tuosta 45cm haje? Siihen saa sitten suppiloilla vielä lisää pituutta jos ei riitä.

Btw. se ei tuo vaparin normaali imuputkisto kauaksi tuosta 45cm haje? Siihen saa sitten suppiloilla vielä lisää pituutta jos ei riitä.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Miksei? Eikös se oo niinkun siinä ideana justiin. Ainoastaan keskiarvonen putken halkasija muuttuu vähän..
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Minkä kokoiset venttiilit sulle Allu tulee imuun. Onko oikeasti hyvä asia, että se imukanava laajenee noin rajusti, siis näkyykö se mittaustuloksissa ?
Se ilma joutuu kiihtymään siellä rajusti kohdatessaan venttiilin vai haetaanko siinä tarkoituksella juuri sitä, että runnerissa ilmalla ei ole kiire ?
Niin tuota venttiilien aukioloaikaa pohdin, kun sehän vaikuttaa virtausnopeuteen ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän (suurempi nosto) ja pidempään venttiili on auki niin sitä hitaammin virtaavalla kaasulla sylinteri täytyy (virtausnopeus venttiilinlautasen kohdalla). Luulisi sen nopeuden vaikuttavan jotenkin resonanssin määräytymiseen...mutta joo, kuten lukijat huomaavat, minä en noista mitään ymmärrä. Toivotaan nyt vain, ettei mitään bassorefleksikotelon ilmaputken laskenta-algoritmia ole laitettu tuonne
Se ilma joutuu kiihtymään siellä rajusti kohdatessaan venttiilin vai haetaanko siinä tarkoituksella juuri sitä, että runnerissa ilmalla ei ole kiire ?
Niin tuota venttiilien aukioloaikaa pohdin, kun sehän vaikuttaa virtausnopeuteen ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän (suurempi nosto) ja pidempään venttiili on auki niin sitä hitaammin virtaavalla kaasulla sylinteri täytyy (virtausnopeus venttiilinlautasen kohdalla). Luulisi sen nopeuden vaikuttavan jotenkin resonanssin määräytymiseen...mutta joo, kuten lukijat huomaavat, minä en noista mitään ymmärrä. Toivotaan nyt vain, ettei mitään bassorefleksikotelon ilmaputken laskenta-algoritmia ole laitettu tuonne

Lisää tietoa: www.skg.fi
Jaa-a, tiedä tuosta. Vaikeita asioita... Mutta jos ottaa yksinkertasena juttuna, esim. torvisoittokunnan torvi tai kirkon urut. Jos torveen puhalletaan tietyllä lailla, ja putken mitta on vakio. Niin siitähän tulee joku ääni, eikös vaan? Sitte, ku puhalletaan kovempaa, ("virtaus" kovempi) niin ääni ei muutu, vaan sen voimakkuus. Sama kirkkouruilla, kompurasta enemmän ilimaa. Ja äänihän se tässä nimenomaisessa esimerkissä on se joka johtuu resonanssista. -> ei muutu.veskola kirjoitti:
Niin tuota venttiilien aukioloaikaa pohdin, kun sehän vaikuttaa virtausnopeuteen ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän (suurempi nosto) ja pidempään venttiili on auki niin sitä hitaammin virtaavalla kaasulla sylinteri täytyy (virtausnopeus venttiilinlautasen kohdalla). Luulisi sen nopeuden vaikuttavan jotenkin resonanssin määräytymiseen...mutta joo, kuten lukijat huomaavat, minä en noista mitään ymmärrä. Toivotaan nyt vain, ettei mitään bassorefleksikotelon ilmaputken laskenta-algoritmia ole laitettu tuonne
(En minä tiiä, kunha huutelen...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Hitto kun en ole musiikkimiehiä, mutta pitääkö tässä nyt sitten vappuna ostaa sellainen muovitorvi ihan tutkimuksia varten. Ei minulla ole käsitystäkään miten trumpetti toimii ja mikä määrää äänen 
Semmonen tuli mieleen, että pitäisikö virtauspenkissä "ajaa" kantta liikkuvan venttiilin kanssa...venttiili hakkaa edestakaisin ihan kuten käynnissä olevassa moottorissa ja sitten "venyvällä" runnerilla kokeillaan milloin menee eniten ilmaa läpi maksimitehon kierrosluvulla.
No niii

Semmonen tuli mieleen, että pitäisikö virtauspenkissä "ajaa" kantta liikkuvan venttiilin kanssa...venttiili hakkaa edestakaisin ihan kuten käynnissä olevassa moottorissa ja sitten "venyvällä" runnerilla kokeillaan milloin menee eniten ilmaa läpi maksimitehon kierrosluvulla.
No niii

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:57
- Paikkakunta: Mansester
lievä offtopic mut mitä liitäntöjä/venttiileitä tuossa "evo 3" kuvassa on painekotelon oikeassa reunassa, neliön päällä? Voiko painekotelon valmistaa lasikuidusta? mietin tässä vain kun ois varastossa lasikuitua ja hartsia (toisen topikin innoittamana)... alumiininen olisi tietysti kiva mut aika hintava.
-sori jos kyselen tyhmiä
-sori jos kyselen tyhmiä
No mopois ei kotelot oo niin isoja ku 3ltr motorisa ja aika harvon käytetää samanmoisia ahtopaineita.jmo2204 kirjoitti:kyllä vesselit on moottoripyöriin tehneet imusarjoja/painekoteloita luidusta eli tarpeeksi jäykkä niin mikä ettei vaikka tekis visakoivusta![]()
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5726
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29