ATF luokitus..?
ATF luokitus..?
Achtung, Arvon veljet!
Nyt on taas kuuppa jumissa, että mikä öljy sopii mihinkin lootaan. Eli; laatikko on nelilovinen automaatti, malliltaan 722.639. Vuosi on 93 ja auto 320te. Onko siis niin, että öljyn olisi syytä täyttää mb236.9 luokitus?!?! Vai mitä helvettiä?!?
Pistän kohta teräketjuöljyä siihen lootaan jos ei tähän hommaan tule selkoa!!!
Marmoritiskillä yrittivät myydä jotain kullasta tislattua lientä, joka makso yli 15€litra. Jos nyt muistan hinnan oikein, kun meinasi vähän verenpaine nousta ja otsasuoni pullistua... Ei tullu kauppoja, perkele!
Nyt on taas kuuppa jumissa, että mikä öljy sopii mihinkin lootaan. Eli; laatikko on nelilovinen automaatti, malliltaan 722.639. Vuosi on 93 ja auto 320te. Onko siis niin, että öljyn olisi syytä täyttää mb236.9 luokitus?!?! Vai mitä helvettiä?!?
Pistän kohta teräketjuöljyä siihen lootaan jos ei tähän hommaan tule selkoa!!!
Marmoritiskillä yrittivät myydä jotain kullasta tislattua lientä, joka makso yli 15€litra. Jos nyt muistan hinnan oikein, kun meinasi vähän verenpaine nousta ja otsasuoni pullistua... Ei tullu kauppoja, perkele!
W124 320TE -93
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
jos toi loota on samaa perustekniikkaa kun se 722.3, niin sitten siihen käy varmaan samat öljyt, kun 722.4:seenkin. kun sekin on sitä samaa sarjaa, pikkasen heiveröisempänä vaan.
mää oon laittanu tommoseen 722.4:seen dextronia. jotakin kakkosta se tais olla, mineraalipohjasta. sitten sitä edellisessä öljynvaihdossa laitoin synteettistä, muistaakseni sekin oli dextronia, mutta vaan kolmosta. turbiini luisto oli noilla öljyillä pikkasen isompaa, muuten pelaa molemmilla öljyillä ihan hienosti.
mää oon laittanu tommoseen 722.4:seen dextronia. jotakin kakkosta se tais olla, mineraalipohjasta. sitten sitä edellisessä öljynvaihdossa laitoin synteettistä, muistaakseni sekin oli dextronia, mutta vaan kolmosta. turbiini luisto oli noilla öljyillä pikkasen isompaa, muuten pelaa molemmilla öljyillä ihan hienosti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Aivan, eli loota on 722.369, kävi pikku näppisvirhe..! Mut enivei, pitäskö sen öljyn täyttää 236.9 luokitus?? Semmosta öljyä meinaa on(jopa motonetissa)... Ja ymmärtääkseni synteettistä.Mika.T kirjoitti:Ei kai -93 ollut sielä sähköohjattua 722.6:sta?
320:ssä mahtaa olla 722.5 eli mekaaninen laatikko ylivaihteella. Joka on peruja vanhasta nelivaihteisesta 722.3:sta johon taas käy normaali dextron2 atf-öljy.
Manuaalissa (joka puhuu germaaniaa) on täyttömäärien alla kohta: Blatt-Nr. 236.6, 236.7, 236.9. Pitäisikö siis mun lootaan laittaa 236.9 luokitusen mukaista öljyä, vai ihan mitä tahansa noista edellä mainituista..?? Se opus kattaa mallit 200te, 220te, 280te, 320te, 300te 4matic, 250td, 300td, 300td turbo ja 300td turbo 4matic. Liekö sitte noissa lootissa ja öljyissä suurta eroa..?
W124 320TE -93
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
OK, kiitokset näistä tiedoista!! Mutta ihan mielenkiinnosta, mistä tietää että laatu luokitus on nimenomaan 236.7 eikä 236.9?? Maalaisjärjellä aateltuna vois kuvitella että 722.369 lootassa on luokitis 236.9... Ja kun se ohjekirjakin antaa niitä eri vaihtoehtoja. Mut en mie mee väittää ku en tiiä..!!!Mesedesi kirjoitti:Laatuluokitus on 236.7 ja siihen soveltuu Dextron 2 tyypin öljy, eli Mobil ATF220 tai esim. Teboil Fluid D
W124 320TE -93
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
Ei sillä 722.numerosarjalla ole mitään tekemistä vaihdeöljyn laatuluokitusten kanssa. Mitäs sää laittasit 722.010 tai 722.412 laatikkoon?ege kirjoitti:OK, kiitokset näistä tiedoista!! Mutta ihan mielenkiinnosta, mistä tietää että laatu luokitus on nimenomaan 236.7 eikä 236.9?? Maalaisjärjellä aateltuna vois kuvitella että 722.369 lootassa on luokitis 236.9... Ja kun se ohjekirjakin antaa niitä eri vaihtoehtoja. Mut en mie mee väittää ku en tiiä..!!!Mesedesi kirjoitti:Laatuluokitus on 236.7 ja siihen soveltuu Dextron 2 tyypin öljy, eli Mobil ATF220 tai esim. Teboil Fluid D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Niinkuin edellisessä viestissä lukee, en mee väittää ku en tiiä!!! Enkä todellakaan tiedä kuinka monta eri laatuluokitusta mesellä on noihin atf:fiin!!!! Mut edelleenkään ei selvinny, että mistä sen tietää että 722.369 menee just 236.7 öljyä..? Kun siinä manuaalissa oli niitä eri vaihtoehtoja ja esim. motonetista löytyy 236.9 luokan täyttävää puolisynteettistä öljyä.Mesedesi kirjoitti:Ei sillä 722.numerosarjalla ole mitään tekemistä vaihdeöljyn laatuluokitusten kanssa. Mitäs sää laittasit 722.010 tai 722.412 laatikkoon?ege kirjoitti:OK, kiitokset näistä tiedoista!! Mutta ihan mielenkiinnosta, mistä tietää että laatu luokitus on nimenomaan 236.7 eikä 236.9?? Maalaisjärjellä aateltuna vois kuvitella että 722.369 lootassa on luokitis 236.9... Ja kun se ohjekirjakin antaa niitä eri vaihtoehtoja. Mut en mie mee väittää ku en tiiä..!!!Mesedesi kirjoitti:Laatuluokitus on 236.7 ja siihen soveltuu Dextron 2 tyypin öljy, eli Mobil ATF220 tai esim. Teboil Fluid D
W124 320TE -93
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
Ex W123 280TE -76/84
Ex W123 230E -82
se on sitä ns. kokemuksen tuomaa tietoa...ege kirjoitti:Mut edelleenkään ei selvinny, että mistä sen tietää että 722.369 menee just 236.7 öljyä..?
eli kymmenien vuosien, tuhansien käyttäjien ja miljoonien kilometrien testaamisen tulosena ollaan porukalla päädytty siihen, että juuri tuo dexron 2 luoituksen mukainen öljy on parasta sille 722.3 ja 722.4 laatikolle, vaikka mersun manuaaleissa lukis mitä muidenkin öljyjen yhteensopivuudesta kyseiselle laatikolle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."