W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Saako takapenkin alla olevaa kiristintä kiristettyä jotenkin? Kun tuntuu, että se päästää pyörille lähtevät vaijerit niin löysälle, että ne pääsevät irti kiristimestä
Viimeksi muokannut Jukka_K, Ke 21.04.2010 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Takajarrulevyjen irroituksessa raaka voima ja usko asiaan auttaa kummasti
. Jos on tarkoitus vaihtaa nuo helyt myös sinne käsijarru rummun sisälle, niin eihän sillä ole väliä jos kengät vähän ottavat itseensä. Mersuun on kuitenkin niin naurettavan edulliset osat tuonne takajarruihin, ettei sinne juuri vanhaa kannata jättää.

Haullakin löytyy ideoita mutta tässä vielä:
- Seisontajarruhihnat löysälle pultin reijästä
- Kuumaa jarrulevyn keskustaan, navan ympärille
- "Moskalla" lyönti edellä olevaan kohtaan, siis vastakkaiseen suuntaan mihin jarrulevy lopulta irtoaa.
- Seisontajarruhihnat löysälle pultin reijästä
- Kuumaa jarrulevyn keskustaan, navan ympärille
- "Moskalla" lyönti edellä olevaan kohtaan, siis vastakkaiseen suuntaan mihin jarrulevy lopulta irtoaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Mikä tähän vehkeeseen nyt tuli? Sama homma kuin ketjun aloittajalla, vaijerit on niin löysällä että lähtevät irti ihan itsestään. Aivan sama kuin paljon vemputtaa tuota keskellä olevaa kuusiokolomutteria. Miten tuota polkimelta tulevaa vaijeria kiristetään? Polkimen päässä ei näe miten vaijeri sinne tulee, pitäisi purkaa koko poljinsysteemi irti. Syksyllä kiristelin käsijarrut rummun sisältä ja piti ihan hyvin. Nyt se on pikkuhiljaa löystynyt ihan omia aikojaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Tuossa on automaattisäätö, se toimii kyllä. Ei tarvitse vemputtaa mitään eikä kannata purkaa polkimen puoleisesta päästä.
Pitää kunnostaa jarrut ellei kässäri toppaa ja vaijerit irtoilee, eli puretaan takajarrut ja laitetaan tarpeen mukaan uutta osaa.
Ainakin linkut ja / tai vaijerit, jommat kummat jumittaa, ja samalla tietysti uudet kengät ja levytkin jos on yhtään huonot.
Sitten taas toimii jokusen vuoden.
Pitää kunnostaa jarrut ellei kässäri toppaa ja vaijerit irtoilee, eli puretaan takajarrut ja laitetaan tarpeen mukaan uutta osaa.
Ainakin linkut ja / tai vaijerit, jommat kummat jumittaa, ja samalla tietysti uudet kengät ja levytkin jos on yhtään huonot.
Sitten taas toimii jokusen vuoden.
wiimax.fi
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
linkut ja/tai vaijerit jumissa. ne uusiks ni loppuu ongelmat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Ja oikea oppisestihan käsijarrusta säädetään ensiksi, jarrukengät aivan "iholle" elikkä siitä rullasta säätää kengät lähelle jarrulevyä. sitten vasta vaijeria kiristämään! En muista ulkoa miten tuo säätömötikkä pelas, mutta sen hoksaa kun sen näkee omin silmin ja kokeilee.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Niin no, käsijarrukilkkeet on kaikki uusia, uusin ne viime kesänä. Toiselle puolelle piti uusia jarrukilpikin. Liikkeessä oli vaihdettu jarrulevy vasemmalle puolelle mutta oli jätetty käsijarrukengät pyörimään irralleen rummun sisälle
Vaijerit olivat niin tiukalla että automaattisäätö piti löysätä aivan löysälle että sai vaijerit irti. Kengät jäivät vähän löysälle mutta kiristin ne katsastukseen vuoden loppupuolella ja käsijarru toimikin oikein hyvin.
Siitä se sitten on pikkuhiljaa vaatinut enemmän polkaisua kunnes se nyt meni tuolle mallille että vaijerit eivät pysy edes paikoillaan kun tuo automaattisäätö on noin löysällä.
Toisen puolen linkun tilasinkin, se oli sorvautunut jarrurummun sisällä jännän näköiseksi kun pyöri siellä irrallaan
Sain sen kuitenkin paikalleen vähän vääntelemällä. Pitää katsoa mitä tuon kanssa tekee kunhan saan tuon uuden linkun ja laitan sen paikalleen. Voi toki olla että se on siellä antautunut, mutta vaikuttaisiko se ihan noin paljon kaikkiin vaijereihin
Lisätään vielä se, että kun tässä kunnossa laitan vaijerit kohdalleen ja polkaisen polkimeen ihan pohjaan niin käsijarru pitää ihan hyvin.
Edit: Automaattisäädön idea lienee juurikin se että vaijeria ei edes voi kiristää vaan se hoituu automaattisesti
Edit2: Jaa hmm vaijereita en olekaan uusinut, pitääpä tutkailla niitäkin tässä kun kelit sallivat ja motivaatio iskee

Siitä se sitten on pikkuhiljaa vaatinut enemmän polkaisua kunnes se nyt meni tuolle mallille että vaijerit eivät pysy edes paikoillaan kun tuo automaattisäätö on noin löysällä.
Toisen puolen linkun tilasinkin, se oli sorvautunut jarrurummun sisällä jännän näköiseksi kun pyöri siellä irrallaan


Lisätään vielä se, että kun tässä kunnossa laitan vaijerit kohdalleen ja polkaisen polkimeen ihan pohjaan niin käsijarru pitää ihan hyvin.
Edit: Automaattisäädön idea lienee juurikin se että vaijeria ei edes voi kiristää vaan se hoituu automaattisesti

Edit2: Jaa hmm vaijereita en olekaan uusinut, pitääpä tutkailla niitäkin tässä kun kelit sallivat ja motivaatio iskee
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Omassanii huomasin, että hiukkaakaan huonosti liikkuva vaijeri aiheuttaa kaikki huolet...
Automaattisäätö ei toimi ei palaudu ja kuluu tosi nopeasti pilalle.
Vaihda uudet takavaijerit.
Ovat aika työläät vaihtaa, mutta ongelmat vähenevät huomattavasti.
Ja säätö
Automaattisäätö ei toimi ei palaudu ja kuluu tosi nopeasti pilalle.
Vaihda uudet takavaijerit.
Ovat aika työläät vaihtaa, mutta ongelmat vähenevät huomattavasti.
Ja säätö
veskola kirjoitti:Haullakin löytyy ideoita mutta tässä vielä:
- Seisontajarruhihnat löysälle pultin reijästä
- Kuumaa jarrulevyn keskustaan, navan ympärille
- "Moskalla" lyönti edellä olevaan kohtaan, siis vastakkaiseen suuntaan mihin jarrulevy lopulta irtoaa.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Muistaakseni vaijerit liikkuivat ihan ok, mutta eipä noilla vaijereilla paljon hintaa ole eli sama ne on vaihtaa. Mistähän sen huomaa onko tuo automaattisäätö jo rikki? Mitenkähän tuon saa ehjänä irti, sehän näyttää olevan jotenkin niitattu...
Onko vaijereiden vaihdossa mitään ihmeellistä? Ohjeita en pikaisella googletuksella löytänyt, ja Alfamerin opuksessakaan niistä ei tainnut olla mainintaa. Polkimelle menevää vaijeria tuskin kannattaa vaihtaa.
Melkoista jarruremppaa ollut muutenkin tämän auton kanssa kun eteen olen vaihtanut levyt+palat ja taakse satulat, palat ja käsijarrukengät. Ai niin ja taakse toinen takajarrukilpi ja jarruputki.
Onko vaijereiden vaihdossa mitään ihmeellistä? Ohjeita en pikaisella googletuksella löytänyt, ja Alfamerin opuksessakaan niistä ei tainnut olla mainintaa. Polkimelle menevää vaijeria tuskin kannattaa vaihtaa.
Melkoista jarruremppaa ollut muutenkin tämän auton kanssa kun eteen olen vaihtanut levyt+palat ja taakse satulat, palat ja käsijarrukengät. Ai niin ja taakse toinen takajarrukilpi ja jarruputki.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Irrottelin toisen vaijerin, jumissa on. Irrotuksessa ei ollut mitään ihmeellistä, 6mm kuusiokoloavaimella pitää avata yksi pultti navasta niin vaijeri lähtee irti. Saman pultin alla on myös ABS anturin johdon kiinnike, sitä pitää varoa. Pulttia pääsee kuitenkin vääntämään kunnon hylsyllä
Yläpäästä vaijeri lähtee irti kun lukitusklipsejä puristaa vaijerin juuresta ja työntää vaijerin ulos. Uudet vaijerit kun saan kooällästä niin jospa se sillä alkaisi toimimaan. Toivottavasti tuo automaattisäätö ei ole mennyt särki.

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
No niin, sieltä se käsijarru taas löytyi (vähäksi aikaa)
Toinen linkku jumitti, kenkien kitkapinnat olivat kuluneet jo melkein kokonaan. Automaattisäätö pelittää myös oikein mukavasti.
Kannatti taas uskoa viisaampia ja laittaa rummun sisältä palikat sekä vaijerit kuntoon
Kiitos kaikille vinkeistä!
Laitan tähän kesällä vielä uudet levyt ja kengät niin jos se sitten takajarrujen osalta menisi vähän aikaa.

Kannatti taas uskoa viisaampia ja laittaa rummun sisältä palikat sekä vaijerit kuntoon

Laitan tähän kesällä vielä uudet levyt ja kengät niin jos se sitten takajarrujen osalta menisi vähän aikaa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Kaverin väyryseen vaihettiin tänään käsijarru hilppeet (jouset ja hihnat), nyt koko paketti jää niin paljon auki että levyä ei tahdo saada paikalleen, takan oleva säätöpalikka on nollissa ja vaijerit löysällä eikä levyssä ole pykälää, hakattiin tietenki voimalla levy omalle paikalle mutta eihän se luonnollisestikaan pyöri mihinkään suuntaan, automaattikiristintä kun pyörittää ns. Auki, ei tapahdu mitään ja sama juttu kun pyörittää kiinni päin, mikä neuvoksi, että saadaan jarrut wörkkiin?
a8 d2 4.2q toistaiseksi...
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Jokin on kasattu väärin jos levy ei mene nätisti paikalleen...tutki vielä paikkoja..ei välttämättä ole isosta kiinni.
Itsekin kerran ihan pitkään mietin missä mättää.
Itsekin kerran ihan pitkään mietin missä mättää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 käsijarrun säätö (Millä levyt irti?)
Jos linkku palauttaa lähtöasentoon ja rulla on säädetty lyhyimmilleen niin sittenpä on väärät kengät, tai joku sellainen tunarointi kasauksessa mitä ei vaan tajua.
wiimax.fi