Tasonsäätö, paineakku jne. taas kerran - RATKAISTU!
Tasonsäätö, paineakku jne. taas kerran - RATKAISTU!
W124 300E Diesel farmari -95
Huolettomia kilometerejä takana vajaa 100tkm (mitä nyt oikea takakulma kolahtaa edelleen) mutta pari viikkoa sitten alkoi tuntua siltä että oikea takakulma ei pelaa kuten pitää joten paluu foorumille.
Moottoritienopeuksissa selvän töyssyn jälkeen tuntui siltä kuin oikea takakulma jäisi heijaamaan. Pari kolme kertaa. Välillä oikein ikävästi. Pehmeä kuskin penkki tietty lisäsi tunnelmaa. Ei siis yhtä puuta, kuten monet sanovat paineakun hajotessa.
Samaten Porvoon motarilla on pitkiä laakoja monttuja, joissa on hyvä testata keulan ja perän jousituksen ja iskunvaimennuksen "ajoitusta". Tuntui siltä kuin keula ja perä menisivät eri synkronissa, keula niiaa kerran mutta perä tulee vähän jäljessä...
Ei kun foorumille. Pienen tutkinnan jälkeen syyttävä sormi osoitti paine-akkuihin ja niiden kuoleentumiseen - ei kun auto nosturiin ja tutkimaan. Massausten putsausten ja liotteluiden jälkeen oli kaikki pultit ja putket avattavissa ja aloin päästään painetta pois oikean akun pohjasta. Sieltä tulikin reilu 5dl öljyö, aluksi kovin vaahtoisena ulos. Tasonsäätöventtiili tuntui olevan iskussa ja kaikki liikkuu kuten pitää. Ajan puutteen vuoksi joudin kuitenkin vetämään pultit takaisin kiinni ja päätin vaihtaa akun paremmalla hetkellä. Auto alas, perä oli luonnollisesti varsin teini ennen koneen käynnistystä. Hetken kuluttua moottori käytyä oli perä ennallaan ja kotia kohti.
Paluumatkalla hämmästys oli suuri. Perä oli ennallaan. Tai ei ainakaan heijannut töyssyissä, oikein teki mieli kääntää rattia ja kurvailla. Takana nyt vain 30km, mutta miten arvon tekniikkaspezialistit tuumivat tästä järjestelmän kuppauksesta? Pahaa öljyä pois paine-akusta ja homma ok?
Seuraan tilannetta ja raportoin joka tapauksessa edistymisestä. Parannus voi olla toki vain hetkellinen.
Tärppi vielä. Foorumilla on mainittu että järjestelmä on itsensä ilmaava. Toiset taas sanovat että on avitettava tavalla tai toisella. Ainakin perässä on joku "ilmaruuvi". Onko se ruuvi tasonsäätöventtiilin yläreunassa vai missä?
MSa
Huolettomia kilometerejä takana vajaa 100tkm (mitä nyt oikea takakulma kolahtaa edelleen) mutta pari viikkoa sitten alkoi tuntua siltä että oikea takakulma ei pelaa kuten pitää joten paluu foorumille.
Moottoritienopeuksissa selvän töyssyn jälkeen tuntui siltä kuin oikea takakulma jäisi heijaamaan. Pari kolme kertaa. Välillä oikein ikävästi. Pehmeä kuskin penkki tietty lisäsi tunnelmaa. Ei siis yhtä puuta, kuten monet sanovat paineakun hajotessa.
Samaten Porvoon motarilla on pitkiä laakoja monttuja, joissa on hyvä testata keulan ja perän jousituksen ja iskunvaimennuksen "ajoitusta". Tuntui siltä kuin keula ja perä menisivät eri synkronissa, keula niiaa kerran mutta perä tulee vähän jäljessä...
Ei kun foorumille. Pienen tutkinnan jälkeen syyttävä sormi osoitti paine-akkuihin ja niiden kuoleentumiseen - ei kun auto nosturiin ja tutkimaan. Massausten putsausten ja liotteluiden jälkeen oli kaikki pultit ja putket avattavissa ja aloin päästään painetta pois oikean akun pohjasta. Sieltä tulikin reilu 5dl öljyö, aluksi kovin vaahtoisena ulos. Tasonsäätöventtiili tuntui olevan iskussa ja kaikki liikkuu kuten pitää. Ajan puutteen vuoksi joudin kuitenkin vetämään pultit takaisin kiinni ja päätin vaihtaa akun paremmalla hetkellä. Auto alas, perä oli luonnollisesti varsin teini ennen koneen käynnistystä. Hetken kuluttua moottori käytyä oli perä ennallaan ja kotia kohti.
Paluumatkalla hämmästys oli suuri. Perä oli ennallaan. Tai ei ainakaan heijannut töyssyissä, oikein teki mieli kääntää rattia ja kurvailla. Takana nyt vain 30km, mutta miten arvon tekniikkaspezialistit tuumivat tästä järjestelmän kuppauksesta? Pahaa öljyä pois paine-akusta ja homma ok?
Seuraan tilannetta ja raportoin joka tapauksessa edistymisestä. Parannus voi olla toki vain hetkellinen.
Tärppi vielä. Foorumilla on mainittu että järjestelmä on itsensä ilmaava. Toiset taas sanovat että on avitettava tavalla tai toisella. Ainakin perässä on joku "ilmaruuvi". Onko se ruuvi tasonsäätöventtiilin yläreunassa vai missä?
MSa
Viimeksi muokannut MSA, Pe 16.10.2009 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä sen pitäisi ilmaantua itsekseen, kun vaan pitää oikean määrän ainetta kupissa.
Vaahtoa ei järjestelmässä pitäisi olla.
Jos nyt alkaa kuvittelemaan, mistä voisi olla kyse, niin jousipallon
kumi jos olisi revennyt ja typpi sekoittunut öljyyn... niin aluksi se typpi
olisi vienyt iskunvaimennintehon. Nyt pitäisi jousipallon olla kova ja
pompottava. Vaan tuskin se typpi vaeltaa vastavirtaan ja alaspäin ja
se tulee kyllä pois putkista ajon aikana.
Olisiko aine loppunut järjestelmästä?
Tai olisiko siellä ollut tilapäinen tukos, joka aukesi?
Kannattaisi ehkä vaihtaa se hydrauliöljy ja katsoa, tuleeko kökköjä mukana.
Vaahtoa ei järjestelmässä pitäisi olla.
Jos nyt alkaa kuvittelemaan, mistä voisi olla kyse, niin jousipallon
kumi jos olisi revennyt ja typpi sekoittunut öljyyn... niin aluksi se typpi
olisi vienyt iskunvaimennintehon. Nyt pitäisi jousipallon olla kova ja
pompottava. Vaan tuskin se typpi vaeltaa vastavirtaan ja alaspäin ja
se tulee kyllä pois putkista ajon aikana.
Olisiko aine loppunut järjestelmästä?
Tai olisiko siellä ollut tilapäinen tukos, joka aukesi?
Kannattaisi ehkä vaihtaa se hydrauliöljy ja katsoa, tuleeko kökköjä mukana.
Nonniin. 100km viisaampana.
Otan sanani takaisin, kyllä se pompottaa edelleenkin vanhaan malliin. Eli menee paineakkupallo vaihtoon ja katsotaan sitten tokeneeko.
Se miksi se ei ensimmäisillä kilometreillä pompottanut voisi johtua asentajan ensiriemusta tai sitten siitä että järjestelmä ei ollut ilmaantunut ja ilma "jousti" jonkin aikaa ennen kuin poistui järjestelmästä...
Meanwhile
- mikä oli se ilmausruuvi?
- mistä löytäisi hyvän selvityksen siitä miten iskari itsensä ilmaa?
Jatketaan ja raportoidaan.
MSa
Otan sanani takaisin, kyllä se pompottaa edelleenkin vanhaan malliin. Eli menee paineakkupallo vaihtoon ja katsotaan sitten tokeneeko.
Se miksi se ei ensimmäisillä kilometreillä pompottanut voisi johtua asentajan ensiriemusta tai sitten siitä että järjestelmä ei ollut ilmaantunut ja ilma "jousti" jonkin aikaa ennen kuin poistui järjestelmästä...
Meanwhile
- mikä oli se ilmausruuvi?
- mistä löytäisi hyvän selvityksen siitä miten iskari itsensä ilmaa?
Jatketaan ja raportoidaan.
MSa
Kai siinä ilmauksessa on ideana, että öljy kiertää takaisin säiliöön ja
ilma sen mukana. Kun perän pitää nousta, venttiiili päästää lisää öljyä
jousipalloihin. Kun perän pitää laskea, jousipalloista päästetään öljyä
takaisin säiliöön. Voisin myöhemmin katsoa, löydänkö sopivat kuvat tai
tekstit MB Werkstatt-CD:lta.
ilma sen mukana. Kun perän pitää nousta, venttiiili päästää lisää öljyä
jousipalloihin. Kun perän pitää laskea, jousipalloista päästetään öljyä
takaisin säiliöön. Voisin myöhemmin katsoa, löydänkö sopivat kuvat tai
tekstit MB Werkstatt-CD:lta.
Joo, näin se pallon ja pumpun yhteiselo mennee. Mutta eikö siitä pallolta mene vain yksi letku iskariin? Miten esimerkiksi jos joku on laittanu uuden iskarin paikalleen iskarista saadaan ilmat pois jos siellä ei ole kiertoa?JarkkoN kirjoitti:Kai siinä ilmauksessa on ideana, että öljy kiertää takaisin säiliöön ja
ilma sen mukana. Kun perän pitää nousta, venttiiili päästää lisää öljyä
jousipalloihin. Kun perän pitää laskea, jousipalloista päästetään öljyä
takaisin säiliöön. Voisin myöhemmin katsoa, löydänkö sopivat kuvat tai
tekstit MB Werkstatt-CD:lta.
Voisko olla joku niinkin nerokas homma, että iskariin kun pumppaa öljyä, se valuu pohjalle, seuraavassa töyssyssä tyyppaa taas ilmat yläpäästä palloon josta ne menee kierron kanssa säiliöön ja pois. Näin pikkuhiljaa töyssytellessä iskari ilmaantuisi itse?
KORJAAMORAPORTTIA
Eilen vaihtui vänkärin puolen paineakku. Kannattaa varmistella että kaikki pultit aukeaa nätisti ennen kuin repii yhtään kokonaan irti. Vaati päivän liottamisen ennen kuin aukesi nätisti. Ahdas paikka oli ottaa säätimen letku irti akun pohjasta, mutta pikkuhiljaa vekslaamalla sai sen auki.
Vanha paineakkua testasin tylpällä metallikangella ja "kalvon" sai liikkumaan helposti sellaisen 5mm. Ilmeisesti tämä oli riittävästi sille että se ei pelannut ja vinkiksi muille että silloin akku on sökö. BTW, akun kunnon olisi voinut testata 5min aikana ottamalla iskarille menevän putken liitinpultin pois ja siitä suoraan auton alta olisi voinut koestaa akun kunnon.
Paineakku kabiinin puolelta pois, uusi paikalleen. Pikkuputken kiinnityksessä oli oma vänkäämisensä, ei meinannut hakea oikeaa kierrettä, kun putken sai oikeaan asentoon haki kyllä paikkansa, vartin sitä joutui kokeilemaan kierteiden rikkomisen pelossa.
Sitten auto alas, öljysäiliöön re-fill ja kone käyntiin. Auto oli aika gangsta perästä, mutta tyhjäkäynnillä perä nousi normitasolleen noin 30s aikana.
Nyt takana 100km, perän pompottaminen loppui ja menee sukkasillaan töyssyistä. Nyt kun on alkanut oikein kuulostella niin ihan kuin kuskin puoli käyttäytyisi hiukan eri tavalla... Luulosairautta tai ei, taidan sen ottaa käsittelyyn ja vaihtaa akun kanssa....
Nyt ei ole jäljellä kuin ikävä kolahdus pikkuvauhdeissa oikeasta takaripustuksesta. Epäilen iskarin alapäätä, kuten viisaammat täällä ovat kertoneet. Niin ja lisäksi vasenta etulokari massatessa meni käsi läpi konehuoneen puolelle.... Juurikin hydrauliöljytankin alta... Hyviä vinkkejä miten kasvattaa uutta peltiä ko. nurkille otetaan vastaan.
KIITOS Mersufoorumille. tämä pompotushomma on nyt taas kerran ratkaistu.
MSa
Eilen vaihtui vänkärin puolen paineakku. Kannattaa varmistella että kaikki pultit aukeaa nätisti ennen kuin repii yhtään kokonaan irti. Vaati päivän liottamisen ennen kuin aukesi nätisti. Ahdas paikka oli ottaa säätimen letku irti akun pohjasta, mutta pikkuhiljaa vekslaamalla sai sen auki.
Vanha paineakkua testasin tylpällä metallikangella ja "kalvon" sai liikkumaan helposti sellaisen 5mm. Ilmeisesti tämä oli riittävästi sille että se ei pelannut ja vinkiksi muille että silloin akku on sökö. BTW, akun kunnon olisi voinut testata 5min aikana ottamalla iskarille menevän putken liitinpultin pois ja siitä suoraan auton alta olisi voinut koestaa akun kunnon.
Paineakku kabiinin puolelta pois, uusi paikalleen. Pikkuputken kiinnityksessä oli oma vänkäämisensä, ei meinannut hakea oikeaa kierrettä, kun putken sai oikeaan asentoon haki kyllä paikkansa, vartin sitä joutui kokeilemaan kierteiden rikkomisen pelossa.
Sitten auto alas, öljysäiliöön re-fill ja kone käyntiin. Auto oli aika gangsta perästä, mutta tyhjäkäynnillä perä nousi normitasolleen noin 30s aikana.
Nyt takana 100km, perän pompottaminen loppui ja menee sukkasillaan töyssyistä. Nyt kun on alkanut oikein kuulostella niin ihan kuin kuskin puoli käyttäytyisi hiukan eri tavalla... Luulosairautta tai ei, taidan sen ottaa käsittelyyn ja vaihtaa akun kanssa....
Nyt ei ole jäljellä kuin ikävä kolahdus pikkuvauhdeissa oikeasta takaripustuksesta. Epäilen iskarin alapäätä, kuten viisaammat täällä ovat kertoneet. Niin ja lisäksi vasenta etulokari massatessa meni käsi läpi konehuoneen puolelle.... Juurikin hydrauliöljytankin alta... Hyviä vinkkejä miten kasvattaa uutta peltiä ko. nurkille otetaan vastaan.

KIITOS Mersufoorumille. tämä pompotushomma on nyt taas kerran ratkaistu.
MSa
Jatkokorjaamoraporttia.
Alkoi mietityttää vielä toisen puolen pallon kunto. Pienen tuumailun jälkeen päätin vaihtaa myös sen. Kuskin puolen vaihto oli helpompi homma (enemmän tilaa). Vain kiinniruostuneet putket tuottivat ongelmaa, mutta sitkeä naputtelu ja ruosteenirrotusöljy auttoivat ja kaikki aukesivat ilman vahinkoja.
Koeajo uusilla paineakuilla oli varsin järisyttävä kokemus. TÄLTÄKÖ FARMARIMERSU OIKEASTI TUNTUU AJAA KUNNOSSA OLEVILLA PALLOILLA? Eron vanhaan huomaa taatusti. Nyt menee pehmeästi kuin kissa.
Jos hyvät ihmiset arveluttaa onko perässä kaikki kohdallaan, niin paineakuista kannattaa alkaa etsimään vikoja. Nyt tuntuu kuin ajaisi uudella autolla...
MSa
Alkoi mietityttää vielä toisen puolen pallon kunto. Pienen tuumailun jälkeen päätin vaihtaa myös sen. Kuskin puolen vaihto oli helpompi homma (enemmän tilaa). Vain kiinniruostuneet putket tuottivat ongelmaa, mutta sitkeä naputtelu ja ruosteenirrotusöljy auttoivat ja kaikki aukesivat ilman vahinkoja.
Koeajo uusilla paineakuilla oli varsin järisyttävä kokemus. TÄLTÄKÖ FARMARIMERSU OIKEASTI TUNTUU AJAA KUNNOSSA OLEVILLA PALLOILLA? Eron vanhaan huomaa taatusti. Nyt menee pehmeästi kuin kissa.
Jos hyvät ihmiset arveluttaa onko perässä kaikki kohdallaan, niin paineakuista kannattaa alkaa etsimään vikoja. Nyt tuntuu kuin ajaisi uudella autolla...
MSa
Itse vaihdatin pallot heti, kun alkoi vähän epäilyttää. Palloista voiMSA kirjoitti:Jatkokorjaamoraporttia.
Alkoi mietityttää vielä toisen puolen pallon kunto. Pienen tuumailun jälkeen päätin vaihtaa myös sen. Kuskin puolen vaihto oli helpompi homma (enemmän tilaa). Vain kiinniruostuneet putket tuottivat ongelmaa, mutta sitkeä naputtelu ja ruosteenirrotusöljy auttoivat ja kaikki aukesivat ilman vahinkoja.
Koeajo uusilla paineakuilla oli varsin järisyttävä kokemus. TÄLTÄKÖ FARMARIMERSU OIKEASTI TUNTUU AJAA KUNNOSSA OLEVILLA PALLOILLA? Eron vanhaan huomaa taatusti. Nyt menee pehmeästi kuin kissa.
Jos hyvät ihmiset arveluttaa onko perässä kaikki kohdallaan, niin paineakuista kannattaa alkaa etsimään vikoja. Nyt tuntuu kuin ajaisi uudella autolla...
MSa
karata paine vähitellen, joten auto huononee pikku hiljaa ja siihen
tottuu, kunnes ryske on liian kova. Muistaakseni sitikoissa jousipalloja
täytellään muutaman vuoden välein.
Nyt on mukava ajella eikä tarvitse pelätä, että ryske hajottaa muita osia.
Näyttäs olevan samaa ongelmaa omassa farmarissa nyt.
Menee kuin kenguru.Mites noiden akkujen vaihto???
Paineakku kabiinin puolelta pois, uusi paikalleen.Mistä niihin pääsee parhaiten käsiksi ???
Jutun perusteella systeemiä ei tarvitse ilmata vaan poistuu automaattisesti.
Jos samalla vaihtaakin uudet öljyt säiliö tyhjäksi.Mites tää ilmaus silloin menee ???
Menee kuin kenguru.Mites noiden akkujen vaihto???
Paineakku kabiinin puolelta pois, uusi paikalleen.Mistä niihin pääsee parhaiten käsiksi ???
Jutun perusteella systeemiä ei tarvitse ilmata vaan poistuu automaattisesti.
Jos samalla vaihtaakin uudet öljyt säiliö tyhjäksi.Mites tää ilmaus silloin menee ???
Pallukat tuli vaihdettua.Ja näyttäs taas auto toimivan.Muutenhan tuo ei ole paha rasti,kun on varovainen niiden putkien lähtöjen kanssa et saa lähtee oikeille jengoille.
Hyvinpä näytti itsestään ilmautuvan järjestelmä.
Se jäi epäselväksi tietämättömyyttäni missä löytyy itse pumppu jolla paine saadaan aikaan.
Tuossa vielä toinen linkki aiheesta ja korjauksesta
http://mercedesclubs.de/wiki/index.php? ... tandsetzen
Kiitokset neuvoista.
Hyvinpä näytti itsestään ilmautuvan järjestelmä.
Se jäi epäselväksi tietämättömyyttäni missä löytyy itse pumppu jolla paine saadaan aikaan.
Tuossa vielä toinen linkki aiheesta ja korjauksesta
http://mercedesclubs.de/wiki/index.php? ... tandsetzen
Kiitokset neuvoista.
Ohjaustehostimen ja tasonsäädön pumput ovat samassa "mötikässä".DB605A kirjoitti: Se jäi epäselväksi tietämättömyyttäni missä löytyy itse pumppu jolla paine saadaan aikaan.
Pumppu on ns. tandem. Aineet on molemmille omansa.
Vahemmissa 124:ssa tasonsäädölle on nokka-akselin päähän sijoitettu oma erillinen pumppu.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Muistaako joku missä se topic on jossa joku teki korjauksen kotikonstein tuohon iskarin väljyyteen? Iteki kommentioin sitä mutta en muista mistä se löytyy...MSA kirjoitti:nyt ei ole jäljellä kuin ikävä kolahdus pikkuvauhdeissa oikeasta takaripustuksesta. Epäilen iskarin alapäätä, kuten viisaammat täällä ovat kertoneet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021