Aluvanteiden pultit: 8- reikä vs. 15- reikä, käykö samat?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Aluvanteiden pultit: 8- reikä vs. 15- reikä, käykö samat?

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Tuollainen otsikon kysymys tuli eteen, kun löytyi 15 reikä vanteet, mutta ei ole myyjällä pultteja niihin. Itsellä on 8 reiät pultteineen, myyjä sanoo että samoilla pulteilla pitäisi mennä. Onkohan näin?

Nopeasta vastauksesta olisin kovin kiitollinen. :)
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ainakin 16" sopii, siis 15-reikäsiin. Sellaiset on nyt alla. uskon että 15" on saman paksuinen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ei pysty suoraan tietämään. Voi pituus vaihdella riippuen siitä onko vanne alkuperäinen vai replica. Minulla on 8-reikäisen alkuperäiset tosi pitkät pultit ja 15-reikäisissä (en muista minkä firman tekemät) on paljon lyhyemmät pultit. En tiedä minkälaiset olisi alkuperäisissä vai onko niissäkin useita versioita. Mutta ainakin peruspallokantaa saa halvalla eli jos vanteet ovat hyvät, niin ei niitä kannata pulttien puuttumisen takia jättää ostamatta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Originaali 15-reikäsessä on ne piiitkät pultit.

Jouduin oikein vehosta hekemaan ku varapyöränä oli sellanen ja allaolevasta kumista pääs ilmat pois. :x
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Saul on tuossa muuten oikeilla jäljillä. Kokeilin omia pultteja Timo L:n orkkis 15-reikävanteisiin, olikos ne nyt ET 44 vai miten. Tulee aika paljon ulos eli ottaa varmaan käsijarruhilppeisiin kiinni. Luulen että ne vaatii barokkivannepultit - pitää huomenna kokeilla noihin Timon potilaisiin :wink: .

Ja tosiaankin W124 15-reikäaluihin ei tarvi niitä 95 mm pitkiä erikoispultteja joissa se kartio pultin keskellä. Tavan kantaiset tulee nätisti vanteen pinnalle asti.

Eli on noissa eroja. Itse olen ajallut Motonetin "pidemmillä" aluvannepulteilla nyt 209-alkuisilla 5-puolavanteilla, 124 alkuisilla kasirei'illä sekä 15-rei'illä. Kaikki siis MB orggisvanteita, 16".
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin