W123 ilmausruuvi-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

W123 ilmausruuvi-ongelma

Viesti Kirjoittaja raul »

Nyt tässä kävi niin että jarrunesteitä vaihdettaessa tulikin mutkia matkaan.
Etusatuloiden ruuvit muistuttavat lähinnä mätää hammasta eli ei auta koskeakaan hylsyllä,
takana oli siistimmät joista toinen jopa aukesi.

Aika tehokkaasti vuoden sisään suola ym tekee tuhojaan, taas kerran.
Eipä auta valittaa,
kysyisinkin että onko forumilaisilla kokemusta ruuvin poraamisesta irti,
etenkin 123:n satulasta? Onnistuuko kuinka vaivatta, on kuitenkin aika kapea jutska?
Takavasemmalta nimittäin napsahti poikki varovaisestikin vääntäen.
Pysyi onneksi tiiviinä mutta tosiaan nesteen vaihto jäi vähän puolitiehen... :roll:

Vaihtosatuloita kyllä on mutta olis kai ihan hyödyllistä rempata nämäkin.
Joutuu varmaan kokonaan avaamaan? Isompaa reikää en viittis jengottaa kun ei taas tiedä meneekö kartio kohdilleen yms yms...
Eli hjelppiä ja ideoita?
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Yleensä aika huonotkin on saanu lukkopihdeillä, jos vaan jonkinlainen tynkä on jäljellä.

Poraamalla ja vastakierretapilla. Pieni reikä ruuvin kantaan ja sitten vasenkätistä jenkaa vääntämään (ruuvin sisälle).

Sitten viimeinen vaihto ehto poraamalla ruuvi kokonaan pois ja vääntää uudet kierteet.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Joskus olen joutunut hitsaamaan juuresta katkenneen pultin päähän levynpalan, jossa on reikä. Eli olen tehnyt pulttiin kiinteän avaimen. Parhaiten onnistuu tig:llä. On vaan varottava ettei hitsaa pulttia satulaan kiinni.

Vastakierretappia kannattaa koittaa myös ennen pultin poraamista pois. Ja jos joutuu poraamaan pultin pois pylväspora on silloin hyvä olla - kasipelillä ei oikeen tahdo kunnolla onnistua.
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

hmm...
omia mietteitä.
- vastakierretappi:
no sillä voi onnistua halkaiseen koko satulan, ja myös tapin sisäänkatkaisu on mahdollista

- itse yleensä ostan uudet ilm. ruuvit, ja hitsaan vanhoihin riittävän isot mutterin kiinni. eli mig:llä reilusti punasena, jolloin se kuumenee ja kun ottaa sitten 13mm lenkin ja avot aukeaa.

ja jos kantit pyöreät niin saattaa onnistua jos vaan lukkopihdeillä, mutta tulevaisuudessa suosittelisin tuota hitsausta. Jonka hieman erilaista variaatiota tuossa jo esitettiin

mutta uskonvahvistusta (CRC) niin ainakin saa jotain voiteluu
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Vastakierretappia parempi keino on katkaista sopivan kuusiokolo avaimen
pätkä ja teroittaa sen pää kuperaksi. Sen jälkeen kuusiokoloavaimen pienintä halkaisijaa olevalla terällä porataan reikä. Lopuksi lyödään kuusikolavain siihen reikään. Kuperaksi teroitettu pää vuolee urat mennessään ja lopuksi kierretään ruuvi pois. Olen tuolla menetelmällä poistanut monta tasaan katkennutta pulttia. Kuusiokolo avaimen pitää olla tosin hyvälaatuista kamaa. Ei mitää burman poikien joulutinasta valamia.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastakierretappi ei ole oikein hyvä tuohon, poraa suosiolla pois tai hitsaa ruuvin päähän jotain ja vääntele.
Edit: W111:llä varmaan hyvä konsti !

On helppoa olla jälkiviisas, mutta
ennenkuin katkaisee ruuvin;

1. Lämmitä ruuvi punaiseksi (tai hitsaa siihen mutteri kuten JariK kirjoitti,hieman irti satulan pinnasta)
2. Samantien koputtele sitä reilusti vasaralla, saa mennä vähän linttaan.
3. Pihdeillä irti, samalla CRC tms.
wiimax.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14192
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kehotan suosiolla vaihtamaan hyväkuntoiset käytetyt satulat. Itse aion tehdä jälleen kerran niin, kun huollossa selvisi, että apukuskin satula vuotaa männän tiivisteen välistä jarrunestettä.

Eikä maksa paljoo!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

jumittuneet kierteet

Viesti Kirjoittaja karra »

Jos vaan mahdollista niin sitä ruosteenirroitusainetta jo muutama päivä aikaisemmin peliin. Itse olen saanut ilmausruuvit aina auki tuolla menetelmällä - tosin usein lukkopihdeillä. Kun vaihdoin 126:een etujarrusatulat männä kesänä niin en pirulainen saanut jaruletkun ja sen kiinteän putken liitosta irti vaikka iskä oli liotellut juntturia jo viikon ennen remonttipäivää! Putki vaan irti pääsylinteristä ja taivutellen koko höskä ulos sieltä. Sitten vaan viilapenkissä nylkyttämällä se lähti, kun ei oo nääs noita pillejä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

dealer kirjoitti:Vastakierretappi ei ole oikein hyvä tuohon, poraa suosiolla pois tai hitsaa ruuvin päähän jotain ja vääntele.
Minunkin kokemukset vastakierrtapista ovat negatiivisia. Epätoivoisessa tilanteessa saa yrittää epätoivoisiakin konsteja...

Tuo "pultti punaiseksi" -konsti on yleensä tehokas, kun antaa jäähtyä _kunnolla_ ennen kuin alkaa vääntelemään. Jäähtymisen aikana kannattaa ruutata "reppuruiskulla" CRC:tä. VARO: hulmahtaa liekkeihin punaisessa pustissa!
Tuppaa vaan menemään männän kumitkin samalla.

Poraaminen ei onnistukäsivaralta. Jos sinulla on vaihtosatulat, niin vaihda suosiolla. Onpahan sitten helpompi paremmalla ajalla kunnostella nuo vanhat.
Mittaa uudesta ilmaruuvista pituus ja poraa vain vähän yli kierteen pituuden verran, ettet vaurioita pohjakartiota.
Nii ja tietysti ruuvin keskelle, ettei kierre rikkoudu toiselta laidaltaan.
Parempi on vielä porata ensin 1mm liian pienellä, sitten 0,5 milliä suuremmalla ja vasta viimeksi kierteen pohjahalkaisijalla.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

W111 kirjoitti:Vastakierretappia parempi keino on katkaista sopivan kuusiokolo avaimen
pätkä ja teroittaa sen pää kuperaksi. Sen jälkeen kuusiokoloavaimen pienintä halkaisijaa olevalla terällä porataan reikä. Lopuksi lyödään kuusikolavain siihen reikään. Kuperaksi teroitettu pää vuolee urat mennessään ja lopuksi kierretään ruuvi pois. Olen tuolla menetelmällä poistanut monta tasaan katkennutta pulttia. Kuusiokolo avaimen pitää olla tosin hyvälaatuista kamaa. Ei mitää burman poikien joulutinasta valamia.

ja tuosta tuli mieleeni että nuita tais saada kaupallisesti valmistettuina, hintaa en tiedä, mutta näin nyt muistelisin.
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos kaikille ERITTÄIN hyvistä vinkeistä! Jälleen kerran... Eihän tässä ehtinyt olla kuin muutaman tunnin tallilla ja vastauksia pursuaa... :D

Tuo kuusiokolon apuna käyttäminen kuulostaa ehkä parhaalta ratkaisulta.
Em. neuvothan punnitsitte muutoin jo minunkin puolestani...
Jep, ja kokeiltiinhan sitä kuumentamista mutta voi olla että liian nopeasti aloin sitten lyömään. CRC:tä en älynnyt(?) ruiskuttaa kuumentamisen jälkeen muistaakseni. Tämä siis meni poikki mitä kuumennettiin. Mitään nysää ei jäänyt (paitsi käteen).

Helpointa taas olisi ehkä aloittaa pylväspora-kokeilulla mikäli etusatulankin ruuvin osais saada kahtia.

Perfektionisti tekisi tosiaan uudet isommat kierteet ja kartion tarkasti ja teräksestä hieman tukevamman pultin sinne. No, nämä asiat tulevat mieleen yleensä vasta sitten kun on hajonnut osa kädessä eli niin sanotusti opitaan taas kantapään kautta. :o

PS. Tuossa välissä ehdin käydä frendin S124:lle kysymässä laakerinvaihtoaikaa ja rupateltiin siinä asentajan kanssa tovi jarruista.
Kertoi että hämmästyttävänkin moni ajelee vanhoilla ja huonoilla jarrunesteillä, eikä niitä ole aina muistettu edes tarkistella. Ja sitten on satuloita myöten kaikki päreinä.
Itsekin huomasin "vikaa" vasta kun Leka hurjasteli bensamersulla vaihteeksi ja kytkimen pohjaan painaminen tuotti pientä sihinää... :oops:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pieksämäen USA-Car clubin sivuilla oli Pärnäsen korjaamon niksinurkassa seuraavaa:

"Perimätietona maitorätin käyttö

Nimittäin jos jarruputken kierteet jumittaa niin maitoon kastettu riepu/riekale ympärille ja yön yli ja irtoo, jollei putki ole syöpynyt kiinni nippaan.

Prätkän männäntappi oli kk:ssa 20v seisotuksen jäljiltä kiinni, hyvin irtos.

Juu saa sitä crc:tä, petroolia, naftaa ym. käyttää mut kyä tuolla irtoo niin ettei tartte paljoo voimaa."

Onko kukaan kokeillut, vai ruvetaanko nauramaan porukalla?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jaa-a, maitorätin toimivuudesta en voi sanoa, mutta poikamiesvuosina kävi kerran niin, että aamutöpinöissä solahti maitoa purkista vähän lasin ohi, joka sai odotella ruostumattomalla terästiskipöydällä siivousinspiraatiota. Hämmästys oli kuitenkin suuri, kun jo osin kuivuneen maitoläikän alta paljastui "ikuisiksi ajoiksi" pinttynyt jälki. Ihmettelin jo silloin, että mitähän entsyymiä tässä kevytmaidossa mahtaa oikein olla, kun tiskipöydästä lähtee kiilto. Ei ihme, että kalsaritkin on joskus ruosteessa... :shock:

Mulla on itelläni samainen projekti edessä, siis nippojen suostuttelu auki. Yllättäen vasemman puolen nipat on jukelissa, mutta oikean puolen nipat herkässä. Uudet nipat on jo, samoin kuin nippu jarruletkujakin. Ja aion käyttää kaikki mainitut konstit, mitä vaan jarrusatulaa irrottamatta voi käyttää lukuunottamatta hitsaamista, kun ei oo vermeitä.

Vastakierretappejakin on kartiollisia sekä lieriömäisiä, joista edellisillä voi vaikka koristaa ahvenverkon alapaulan. Kartiomainen tappi kun tuppaa laajentamaan sitä, mihin sen kiertää. Mitä enemmän kiertää, sitä enemmän ulos kierrettävä pultintynkä laajenee ja on nakelissa. Lopulta halkeaa sitte se pultin ympärillä oleva materiaali, tai ainakin muuttaa muotoaan. Älkää käyttäkö!

Onkos muuten kovinkin yleistä, että Mersuissa jää nuo nipat nakeliin? Ominaisuus vai onko yleinen ominaisuus autossa kuin autossa? Mulla ei nimittäin ole aiemmin tullu vastaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

kyllähän ne nipan yleensä aina jumissa.

mutta onnea nyt vaan yritykselle
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Vastaa Viestiin