Olisi aluksi hyvä tietää ikä...
No, jos on vapaasti hengittävä kone(M113.9XX), niin seuravat asiat kannattaa huomioida: Koska vaihdettu tulpat?(16 kpl.)(On aika hintava operaatio jos ei omat kyvyt riitä)
Vikoja esiintyy myös puolissa(8 kpl)->halkeilee kuoret->käyntihäiriöitä.
Onko öljyvuotoja?(kannattaa käyttää se moottorin muovikoppa auki+ilmansuodatin). Lähes aina vuotaa venttiilikoppien päällä olevat huohotuskopat! Ja taas maksaa jos ei itse pysty tekemään.
Lisäksi öljynsuodattimen yhteydessä oleva lämmönvaihdin tuppaa vuotamaan tiivisteistään.
Vikakoodien luku olisi suotavaa.
Muusta tekniikasta ei ole parempaa tietoa->muut voi jatkaa.
W220 S 55 AMG
W639 115
W210 220 CDI
Kolmen tähtikeulan yh...
Ok. Sitten tuon koneen osalta pitää paikkaansa. Moottori on kyllä hieno ja varsin kestävä. Omalla on ajettu jo 305000, eikä ole öljysyöppö. Päästötkin oli asialliset katsastuksessa.
Jarrut kannattaa vilkaista, niistäkin tulee komea lasku jos joutuu vaihtamaan. Lisäksi, kannattaa olla tarkkana yleensäkin varaosien suhteen, että saa oikeat.
Toivottavasti kaikki osaset loksahtaa ja saat hinta/laatu paketin kasaan
W220 S 55 AMG
W639 115
W210 220 CDI
Kolmen tähtikeulan yh...
Vähän yli neljä vuotta noin 50 000 kilometriä on yhteistä taivalta nyt takana 2001 mallisella ML55:lla. Alussa oli pientä ja vähän isompaakin korjattavaa, mutta viimeiset kolme vuotta on mennyt pelkillä perushuolloilla ja katsastusmiehen kehuilla.
Vikalista on ollut kokonaisuudessaan seuraava: Katalysaattori oli autosta jo ostohetkellä vaihtokunnossa, tuolloin autolla oli ajettu 170 000 kilometriä. Alkuperäiskaralysaattori maksaa toista tonnia, mutta tarvikeosaakin löytyy. Sitten autosta lakkasi toimimasta keskuslukituksen kaukosäätö, piti vaihtaa AAM-moduuli (500€), ja noin 200 000 kilometrin kohdalla meni alapallonivelet vaihtoon (500€). Ne ovat olleet toistaiseksi ainoa asia, josta olen joutunut maksamaan AMG-lisää. Tavalliset alapallot maksaa alle satasen, mutta ei ne taida 200 000 kilometriä vastaavsti kestääkään. Sähköikkunoiden painikkeiden pohjalevy on myös vaihdettu uuteen edullisesti ebayn osalla ja toisen etuoven lukkolaite on jouduttu uusimaan. Nämä ovat molemmat ML:n tyyppivikoja. Ei siis mitään ihmeellistä eikä edes kovin kallista noin vanhaan autoon.
Auto on ollut äärimmäisen luotettava ja käytännöllinen. Kova alusta ja matala rengasprofiili tekevät ajosta huonolla tienpinnalla vähän epämukavaa, mutta toisaalta AMG:llä voi ajaa moottoriteiden mutkaiset kiihdytysrampit yhtä lujaa kuin Porschella. Ei juurikaan kallistele eikä huoju. Kiihtyy ihan riittävän hyvin ja pysähtyy myös erittäin nopeasti. Kulutus on normalissa ajossa 12-13 litraa. Kaupungissa vie lähes parikymppiä vaikka ajaisi miten nätisti.
Suurin yksittäinen miinus on melko kovat sisä-äänet suurissa nopeuksissa (+125km/h). Tämä rupesi oikeasti ärsyttämään viime kesän Saksanreissulla. Kaupunkinopeuksissa auto on lähes äänetön ja 80-115 nopeuksissa sisämelu on normaalin auton luokkaa. Tämä sisämelu voi olla tietysti yksilövika. Oma auto on ollut joskus pienessä ketjukolarissa ja etu- ja takapuskurit on sen seurauksena vaihdettu. Tiedä sitten puuttuuko sieltä joitain äänieristeitä.
Ostaessa varoiteltiin, että iso ja tehokas maasturi syö jarruja ja renkaita. Molemmat olivatkin uusimiskunnossa tuolloin, mutta nyt kesärenkailla on takana lähes 40 000 kilometriä ja pintaa on vielä todella hyvin jäljellä eikä jarrupalojakaan ole tarvinnut vielä toista kertaa uusia, joten ei niistäkään taidä ylimääräisiä kustannuksia kertyä.
Siitä moottorista vielä sen verran, että ne on ML:ssä aina vapaastihengittäviä, G-malliin sai kompressorilla varustetun AMG-moottorin, mutta ML:ään ei. Moottori on todellakin hieno ja rohkaisee joskus jopa edesvastuuttomaan ajamiseen. Itse en juurikaan muilla autoilla harrasta ohittelua, mutta tämän kanssa on vaikea vastustaa kiusausta, varsinkaan pitkien rekkajonojen kohdalla. Muuten pitäisin tätä autoa enemmän vaivattomana kuin urheilullisena. Koko ja massa ovat sitä luokkaa, että en lähde sen kanssa mutkaisille pikkuteille nautiskelmaan.
Myyjä on tuohon pirssiin tehnyt jo jotain 'pakollisia' huoltoja. Esim taakse on alapallot jo vaihdettu, korifiksaus tehty, alusta fiksattu, happitunnistun vaihdettu, vaihteiston öljyt vaihdettu yms. normihuoltoa.
Huomenna tiedämme lisää, näyttää vahvasti siltä että Mersu jää meidän pihaan
Varaudu kuitenkin siihen, että siitä voi olla hankala päästä tulevaisuudessa eroon. Isomoottorisille bensamaastureille ei ole juurikaan kysyntää. Toisaalta eihän nämä enää kovin kallita ole ja jarrulevyjä, paloja yms. normaalia kuluvaa osaa saa aika edullisesti ebaystä. Ylläpito ei ole siis niin lompakkoa tyhjentävää kuin voisi luulla.
Sain muuten eilen vuotuisen ajoneuvoveron. Tänä vuonna se on 157,80 ja jos nyt oikein ymmärsin niin jatkossa se menee painon mukaan (2850kg) ja on ensi vuonna 338,72.
mnuut kirjoitti:Sain muuten eilen vuotuisen ajoneuvoveron. Tänä vuonna se on 157,80 ja jos nyt oikein ymmärsin niin jatkossa se menee painon mukaan (2850kg) ja on ensi vuonna 338,72.
Jos auto on 2001 mallia niin vero menee jo päästöjen mukaan. 2000 ja vanhemmat kokonaismassan mukaan.
mnuut kirjoitti:Sain muuten eilen vuotuisen ajoneuvoveron. Tänä vuonna se on 157,80 ja jos nyt oikein ymmärsin niin jatkossa se menee painon mukaan (2850kg) ja on ensi vuonna 338,72.
Jos auto on 2001 mallia niin vero menee jo päästöjen mukaan. 2000 ja vanhemmat kokonaismassan mukaan.
No siinä saamassani maksulapussa luki, että jos auto painaa yli 2500 kg niin vero menee päästöjen mukaan vasta vuosimallista 2002 alkaen.
Sami201 kirjoitti:Tää olikin uutta . Kuulostaa rahastukselta.
Ei kuulosta. CO2-päästötkin on tuossa sitä luokkaa, että voi jopa jäädä voitolle. Kuka viitsii verrata? Oma loppuvuodesta -01 rekisteröity S210 pikkukasilla menee kanssa juuri tuohon kolmensadan kerhoon ihan jo päästöihin tuijottaen.