Reissu pystärin elvytys apua??
Reissu pystärin elvytys apua??
Rakas pystärini sanoi poks viime suvena. (kone lämpöleikkas, Harrikka kärryllä ja laivaan kiirus) Autossa oli 220d kone jonka ajomäärästä ei tietoo. Auton alkuperäinen kone 240d olis nurkissa tallessa. (Hylätty savutuksen takia leimalla= tulee paljon mustaa/sinistä) Tällä koneella/ autolla aj.312th Nyt taas talvi kärsitty kaikilla pikku paskoilla ja pystäri huutaa toimivaa pataa.
Kysymys kuuluu kannattaako katsoo mikä olis savutuksen syy noin vähän ajetussa koneessa vai olisko jollain tarjolla Pirkanmaan lähistöllä varmasti toimivaa vaihdokki pannua ja JÄÄHDYTINTÄ
Tarjota vois tänne tai jos oikeen halpa myös 040-8407888
Kysymys kuuluu kannattaako katsoo mikä olis savutuksen syy noin vähän ajetussa koneessa vai olisko jollain tarjolla Pirkanmaan lähistöllä varmasti toimivaa vaihdokki pannua ja JÄÄHDYTINTÄ
Tarjota vois tänne tai jos oikeen halpa myös 040-8407888
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ja muistattehan, ettei W123:n kone mene sinne pystärin huoneeseen heittämällä, kun on se öljynsuodatintöttörö tiellä, ovat kertoneet
Nyt kun sulla on se 240 kone irrallaan, siihen huolto ja takasin keulille. Onhan se sen verran vähän ajettu, että kannattaisi kunnostaa.
Savutuksen syipäistä tuli mieleeni ainakin suuttimet, jotka vois olla hyvä tarkistaa (ei maksa paljon jos ite irrottaa ja kiikuttaa johonkin pajalle, jotka mittaavat avautumisen ja suihkun muodon). Joku huonokuntoinen suutin, jos tiputtaa polttoainetta tipoittain, eikä suihkuta kunnolla, ei polttoaine pala niin kuin pitäis ja savuttaa. Pahimmassa tapauksessa jo liian pitkään vuotavalla suuttimella ajetusta koneesta on mäntä puhki.
Sitte tuli mieleeni lähinnä näistä uudemmista (W124) koetun perusteella, että jospa ruiskutusajoitus on pielessä (myöhäsellä), saattaisi tuprautella sinistä, kun ei polttoaine ehdi palaa kunnolla. Tähän vois olla syynä jakoketjun (tai ruiskupumpun oman ketjun) venyminen, jolloin nokka-akseli ei enää ihan ajoituksessaan kampiakseliin nähden.
Toki kansi voi olla halki, mistä syystä palaa moottoriöljyä dieselin lisäks ja tupruttaa sinistä.
Petterin vinkki voisi olla helpoin ja edullisin ratkaisu tyyliin bolt-on, jos vika siis kannessa. Toki voi joutua maksamaan turhasta, jos vika esim. suuttimissa. Oliko muita oireita kuin savutus? (öljyt ja vedet sekasin, jäähdytysnesteen vajentuminen, sivuääniä kuten kilkatusta)
Saattaisin itse ottaa irrallaan olevasta koneesta kannen irti ja kurkata koneen sisään. Ehkä se jo kertoo jotain. Näillä pitäis kuitenkin voida ajaa se miljoona kilometriä konetta avaamatta, joten sen puolesta veikkailisin suuttimia tai kantta ja myös ehdottelisin kunnostusta.
Muut voi vielä kommentoida lisää ja tarkemmin ja korjailla, jos tuli puhuttua pöpejä.
Nyt kun sulla on se 240 kone irrallaan, siihen huolto ja takasin keulille. Onhan se sen verran vähän ajettu, että kannattaisi kunnostaa.
Savutuksen syipäistä tuli mieleeni ainakin suuttimet, jotka vois olla hyvä tarkistaa (ei maksa paljon jos ite irrottaa ja kiikuttaa johonkin pajalle, jotka mittaavat avautumisen ja suihkun muodon). Joku huonokuntoinen suutin, jos tiputtaa polttoainetta tipoittain, eikä suihkuta kunnolla, ei polttoaine pala niin kuin pitäis ja savuttaa. Pahimmassa tapauksessa jo liian pitkään vuotavalla suuttimella ajetusta koneesta on mäntä puhki.
Sitte tuli mieleeni lähinnä näistä uudemmista (W124) koetun perusteella, että jospa ruiskutusajoitus on pielessä (myöhäsellä), saattaisi tuprautella sinistä, kun ei polttoaine ehdi palaa kunnolla. Tähän vois olla syynä jakoketjun (tai ruiskupumpun oman ketjun) venyminen, jolloin nokka-akseli ei enää ihan ajoituksessaan kampiakseliin nähden.
Toki kansi voi olla halki, mistä syystä palaa moottoriöljyä dieselin lisäks ja tupruttaa sinistä.
Petterin vinkki voisi olla helpoin ja edullisin ratkaisu tyyliin bolt-on, jos vika siis kannessa. Toki voi joutua maksamaan turhasta, jos vika esim. suuttimissa. Oliko muita oireita kuin savutus? (öljyt ja vedet sekasin, jäähdytysnesteen vajentuminen, sivuääniä kuten kilkatusta)
Saattaisin itse ottaa irrallaan olevasta koneesta kannen irti ja kurkata koneen sisään. Ehkä se jo kertoo jotain. Näillä pitäis kuitenkin voida ajaa se miljoona kilometriä konetta avaamatta, joten sen puolesta veikkailisin suuttimia tai kantta ja myös ehdottelisin kunnostusta.
Muut voi vielä kommentoida lisää ja tarkemmin ja korjailla, jos tuli puhuttua pöpejä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tiedän että savuja ei mitata ton ikäsestä. Kuitenkin auton mukana tuli kolme eri vuosilta ollutta vikalistaa johon oli merkitty savutus (Helsingissä) Viimeisen hylkäyksen jälkeen ed. omistaja oli koneen vaihtanut. Ajomäärä on todellinen, auto tuotu Tanskasta muuttoautona. Siellä dieselvero on maksettu ajetun mukaan, eli autossa on plommattu ajopiirturi vaihdeaskiin kytkettynä. Avaan ja katson vanhan kattilan sisään. Siitä tuo selviää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Tod.näk. alipainepumpunkalvo kabut ja imee moottoriöljyä sitä kautta imusarjaan. Kahdessa 220d:ssä on itsellä ilmennyt ko.vika ja silloin savuttaa rajusti sinistä.
Ja jos haluat savuttoman auton, vaihda mallia, 115-korinen diesel savuttaa aina, varsinkin kuormituksen alla, koska siinä on alipainesäätöinen syöttöpumppu, joka jo pienessäkin mäessä työntää pumpun elementit täyden syötön asentoon ja pakoputken päässä pyörii tumma kiehkura. On hyväksyttävä, että kyseinen moottori edustaa 60-luvun dieseltekniikkaa, ja ei vastaa nykyvaatimuksia. Luotettavuudessa kyllä päihittää kaikki nykyiset.
Ja jos haluat savuttoman auton, vaihda mallia, 115-korinen diesel savuttaa aina, varsinkin kuormituksen alla, koska siinä on alipainesäätöinen syöttöpumppu, joka jo pienessäkin mäessä työntää pumpun elementit täyden syötön asentoon ja pakoputken päässä pyörii tumma kiehkura. On hyväksyttävä, että kyseinen moottori edustaa 60-luvun dieseltekniikkaa, ja ei vastaa nykyvaatimuksia. Luotettavuudessa kyllä päihittää kaikki nykyiset.
Moi!
Se on helppoa neuvoa kun ei itse ole pulassa...
mutta kuitenkin, muutamia periaatteita:
- vanha viidakon sanonta on, että sininen savu on öljystä ja musta savu dieselistä
- Öljyä se saa sylinteriin männän(renkaiden) ohi -> hoonaus ja uudet renkaat tai poraus ja uudet männät (=täysi remontti). Asia selvinnee ohivirtausmittauksella
- Toinen paikka saada öljyä sylinteriin on venojen ohjureiden kautta. Eli ohjurit on todella väljät tai sitten vaan ohjureitten kumit on kuoleentuneet/ rikki.
- Musta savu vaatisi perehtymistä polttoaineen syötön saloihin
Aikoinaan väitettiin, että vanhan Mersun (siipi ja pystylyhty) dieselkone piti hehkuttaa (hitaalla hehkulla olevat) aina kunnolla ennen starttaamista. Muuten saattoi kansi saada halkeaman. Tiedä onko väite totta vai ei!?
Se on helppoa neuvoa kun ei itse ole pulassa...
mutta kuitenkin, muutamia periaatteita:
- vanha viidakon sanonta on, että sininen savu on öljystä ja musta savu dieselistä
- Öljyä se saa sylinteriin männän(renkaiden) ohi -> hoonaus ja uudet renkaat tai poraus ja uudet männät (=täysi remontti). Asia selvinnee ohivirtausmittauksella
- Toinen paikka saada öljyä sylinteriin on venojen ohjureiden kautta. Eli ohjurit on todella väljät tai sitten vaan ohjureitten kumit on kuoleentuneet/ rikki.
- Musta savu vaatisi perehtymistä polttoaineen syötön saloihin
Aikoinaan väitettiin, että vanhan Mersun (siipi ja pystylyhty) dieselkone piti hehkuttaa (hitaalla hehkulla olevat) aina kunnolla ennen starttaamista. Muuten saattoi kansi saada halkeaman. Tiedä onko väite totta vai ei!?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Itse ostin W123 vetohehkutettavan (lue: ei-pikahehkut) varaosiksi 150 €:n hintaan. Kone oli loistavassa kunnossa, mutta ei toivoakaan startista ennen kunnollista hehkutusta.Timo999 kirjoitti:Aikoinaan väitettiin, että vanhan Mersun (siipi ja pystylyhty) dieselkone piti hehkuttaa (hitaalla hehkulla olevat) aina kunnolla ennen starttaamista. Muuten saattoi kansi saada halkeaman. Tiedä onko väite totta vai ei!?
Ei mennyt varaosiksi, kaveri vei. Minä otin välityspalkkiona uuden starttimoottorin moottorista..
Mutta alkuperäiseen ongelmaan veikkaus: väljä kone, venttiilinohjurin kumit romuina, venttiilit huonoina ja joku suutin vuotaa - ja savutus on taattu!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Maksoi pari vuotta sitten 29 € jalka plus suodatin siihen erikseen. Suodattimia saa sitten ihan matalasta melkoiseen jööttiin.Paljoko se tuommonen PELKKÄ suodatinjalka suunnilleen maksaa?
On ohivirtausvena, sisään- ja ulosröörien lisäksi kaks öljyn pienempää ulostuloa; mulla toisesta lähtee öljynpainemittarille öljy, toiseen meinasin turbon öljynkiertoa mutta en sitten turbotushommiin lähtenytkään.
Laipan leikkasin vesileikkuussa, ja sen ulostuloissa kannattaa olla tarkkana; OM616 kierto menee näin: alhaalta öljy suodattimelle, ylhäältä takas kiertoon.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967