nyt kysyn että voinko asentaa turbon w201 2.6 e
Haulla löytyy lisätietoa W201 190E turbottamisesta. Tuollaesimerkiksi on oma säie bensaturboista. Pienellä hakemisella ei jokaisen tarvitsisi kysyä samoja kysymyksiä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mie ehkä laittaisin noille tehoille remmin turbon sijaan, mutta se on vaan mun mielipide
esim. eaton m45 ois varmaan hyvä tohon n.200hv ja 2.6 litarseen. Itse jo kyhäilin aikanaan ex. W124 260e:heni eatonia, mutt ku ei enää kattastus setä päästänyt millään leimasta läpi edes vakiona ni sit jäi se operaatio siihen
edit: ja eaton on pienikokonen ni sen kyl saa konehuoneeseen oikee mukavasti sijoitettua.

esim. eaton m45 ois varmaan hyvä tohon n.200hv ja 2.6 litarseen. Itse jo kyhäilin aikanaan ex. W124 260e:heni eatonia, mutt ku ei enää kattastus setä päästänyt millään leimasta läpi edes vakiona ni sit jäi se operaatio siihen

edit: ja eaton on pienikokonen ni sen kyl saa konehuoneeseen oikee mukavasti sijoitettua.
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Totta, noilla turbotehoilla ei saa suurta huippua eikä kiihtyvyyttä, lisäksi se on helvetillinen projekti.. Remmi olisi parempi ratkaisu.. Itekin suunnitellut johonkin hamaan tulevaisuuteen kolmelitrasta remmiahdettua tenavaa, tai vaihtoehtoisesti stroukattua 24v konetta kireillä nokilla etc 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
nj^ kirjoitti:Totta, noilla turbotehoilla ei saa suurta huippua eikä kiihtyvyyttä, lisäksi se on helvetillinen projekti.. Remmi olisi parempi ratkaisu.. Itekin suunnitellut johonkin hamaan tulevaisuuteen kolmelitrasta remmiahdettua tenavaa, tai vaihtoehtoisesti stroukattua 24v konetta kireillä nokilla etc
remmi ois kyllä kiva lisä tommoseen 260e:hen

Ite kun tykkään ajella autolla enempi sivuttain(ainakin mutkat


ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
kyllä m45 on ihan liian pieni jo tuohon 2.6 koneenkin kylkeen... vähintään m62, mielummin kuitenkin m90 ja jos oikein tehoja remmin kanssa haluaa, niin sitten m112... palautuu hyötysuhteetkin vähän järjellisemälle tasolle, kun ei kiusata pientä ahdinta järjettömillä ylikierroksilla...
itse meinasin m90 tuohon 3 litraisen kylkeen, mutta sergeyn avustuksella sain ruotsista vastaavan kokoisen ruuviahtimen tai voi tuo hieman suurempi tuotoltaan olla, kuin m90
edit: m90 tuotoksi ilmoitetaan n. 500 cfm ja tuon oman ruuvin tuotoksi olen laskenut n. 850 cfm, laskuissa voi olla pientä virhettä, kun on pitänyt muutella m3/min -> cfm, mutta virheeksi tuskin jää 50 cfm enempää...
itse meinasin m90 tuohon 3 litraisen kylkeen, mutta sergeyn avustuksella sain ruotsista vastaavan kokoisen ruuviahtimen tai voi tuo hieman suurempi tuotoltaan olla, kuin m90

edit: m90 tuotoksi ilmoitetaan n. 500 cfm ja tuon oman ruuvin tuotoksi olen laskenut n. 850 cfm, laskuissa voi olla pientä virhettä, kun on pitänyt muutella m3/min -> cfm, mutta virheeksi tuskin jää 50 cfm enempää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Meinaako että remmiahtimmella olevasa o enämpi voimaa ku samantehosesa turbo ahetusanj^ kirjoitti:Totta, noilla turbotehoilla ei saa suurta huippua eikä kiihtyvyyttä, lisäksi se on helvetillinen projekti.. Remmi olisi parempi ratkaisu.. Itekin suunnitellut johonkin hamaan tulevaisuuteen kolmelitrasta remmiahdettua tenavaa, tai vaihtoehtoisesti stroukattua 24v konetta kireillä nokilla etc

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
nii se o vain sillo helpompaa kun ei pakosarjaa ala muuttelemaan.
Mä en aken nykysäädöksistä tiedä, mutta n. 3-4v sitten kaverin 12v aikaisemmin muutoskatsastettu auto piti uusia kun oli väärät alustan osat. ts. se joutu laittamaan ne mitä vaadittiin ja todistaa muutos tehdyksi.
Mä en aken nykysäädöksistä tiedä, mutta n. 3-4v sitten kaverin 12v aikaisemmin muutoskatsastettu auto piti uusia kun oli väärät alustan osat. ts. se joutu laittamaan ne mitä vaadittiin ja todistaa muutos tehdyksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
en meinaa että remmiahdin olisi voimaa tuovampi, mutta se herää heti koneen myötä -> parempi kiihtyvyys. Huipuissa jäädään varmaan pahasti verrattuna pakokaasuahtimeen. Itse en kyllä ole yhtään asentanut, mutta periaatteessa homma on kyllä helpompi kuin pakokaasuahdin. Tosin ei se pelkän remmin lyöminen auta, vaatii se muitakin toimenpiteitä.jeemu kirjoitti:Meinaako että remmiahtimmella olevasa o enämpi voimaa ku samantehosesa turbo ahetusa. Lopun viimein ei sen remmiahtimen asennus oo sen helepompi ku turbonkaa.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Samotenku oikein mitotettu turboahin.nj^ kirjoitti:en meinaa että remmiahdin olisi voimaa tuovampi, mutta se herää heti koneen myötä -> parempi kiihtyvyys. Huipuissa jäädään varmaan pahasti verrattuna pakokaasuahtimeen. Itse en kyllä ole yhtään asentanut, mutta periaatteessa homma on kyllä helpompi kuin pakokaasuahdin. Tosin ei se pelkän remmin lyöminen auta, vaatii se muitakin toimenpiteitä.jeemu kirjoitti:Meinaako että remmiahtimmella olevasa o enämpi voimaa ku samantehosesa turbo ahetusa. Lopun viimein ei sen remmiahtimen asennus oo sen helepompi ku turbonkaa.
Remmiahtimen asennukseen tarviit samalla lailla ahtoputket, kuullerin, sekä täytyy järjestää remmiveto ahtimelle mukkaanlukien ohjain/kiristys pyörät hihnalle. Eikä siinäkää ois pahitteeks tehä se pska orig pakosarja uusiks. Noh toisille toinen vaikee toisille helppo.
Mut mää laittasin mollemmat, remmi&turbo

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
remmi & turbohan se ois paras vaihtoehto. mutta sitten tarvii jo moottorinohjausta yms. ja on tietysti muutenkin monimutkasempi putkiston yms. osalta kuin pelkkä turbo tai remmi yksinään. mitä noita lueskellu eri turbo&remmi juttuja/ projekteja ni niissä abut kaikissa remmin ottaa alakierrokset ja kytkeytyy pois turbon lähtiessä yläkierroksilla heräämään. Näissä kaikissa ollut ISO turbo jota siis avustettu remmillä.Mut mää laittasin mollemmat, remmi&turbo
Kyl tuo remmiahdin on omasta mielestä paljon "eksoottisempi" vekotin kuin turboahdin ja esim. itse remmitettyjä mersuja(tai muitakaan menopelejä) ei oo vastaan tullut liialti, ni semmosen rakentaminen ois mielessä itellä edelleen juuri 2.6 tai 3,0 M103: sesta koska onhan siitä otettu turbolla 5-600hv, ja taitaa olla vielä kestäväkin kone, ainakin omasta kokemuksesta voin kertoo että en kyllä saanyt omaa 2.6: sta millään hajoamaan, vaikka sateella ja kuivalla asvaltilla harvase kerta kakkos tai kolmos vaihteella rääkkäsin rajottaajaa vasten ni ei hajoo, ei sit millään


ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
mulla olis jo melkein kaikki osat olemassa tuohon remmi + turbo yhdistelmään m103 kylkeen asennettavaksi, enää puuttuu motivaatio ja aika
eli holsetin hx40 super, C32 AMG:n ruuviahdin (tuotto vissiin jossain eaton m90 ja m112 väliltä
), 760 CC/min suuttimet, megasquirt, laajakaista lambda ym. pikku sälää... ehkä kesän aikana tai sitten menee ensitalven hommiksi...

eli holsetin hx40 super, C32 AMG:n ruuviahdin (tuotto vissiin jossain eaton m90 ja m112 väliltä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:mulla olis jo melkein kaikki osat olemassa tuohon remmi + turbo yhdistelmään m103 kylkeen asennettavaksi, enää puuttuu motivaatio ja aika![]()
eli holsetin hx40 super, C32 AMG:n ruuviahdin (tuotto vissiin jossain eaton m90 ja m112 väliltä), 760 CC/min suuttimet, megasquirt, laajakaista lambda ym. pikku sälää... ehkä kesän aikana tai sitten menee ensitalven hommiksi...
johan tolla holsetilla pääsee reilusti yli 500hv ellei kuutensataan??


edit: ja muistaakseni tol holsetilla saa yli 4bar ahtoja eiköhän riitä

ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Onko kukaan laittanut vapaastihengittävään w124 260E tai 300E malliiin turboa? Ovat käytännössä sama auto toinen vain isommilla pytyillä.
Paljonko saa ottaa hv ilman alustamuutoksia ja pitääkö automaattilootaa muuttaa?
Pitääkö puristuksia pienentää?
Koneen kestävyyskokemuksia?
Automaattilootan kestävyys turbottamisen jälkeen?
Saako tehoa jollakin muilla keinoilla (ilman turboa) ja minkä verran?
Volvon bensakoneiden turbotuksesta löytyy paljon tietoa, mutta Mersujen bensakoneista vähän.
Paljonko saa ottaa hv ilman alustamuutoksia ja pitääkö automaattilootaa muuttaa?
Pitääkö puristuksia pienentää?
Koneen kestävyyskokemuksia?
Automaattilootan kestävyys turbottamisen jälkeen?
Saako tehoa jollakin muilla keinoilla (ilman turboa) ja minkä verran?
Volvon bensakoneiden turbotuksesta löytyy paljon tietoa, mutta Mersujen bensakoneista vähän.
on laittanutvilkku kirjoitti:Onko kukaan laittanut vapaastihengittävään w124 260E tai 300E malliiin turboa? Ovat käytännössä sama auto toinen vain isommilla pytyillä.
Et yhtään, koska +20% vertailukohde on vasta tehokkainta mallia kohtaan (eli oliko se sitten se 320 24v?)vilkku kirjoitti:Paljonko saa ottaa hv ilman alustamuutoksia ja pitääkö automaattilootaa muuttaa?
Riippuu väännöstä ja tehosta, mutta vahvistaa se melkeinpä tarvivilkku kirjoitti: Automaattilootan kestävyys turbottamisen jälkeen?
Nokilla ja kantta höyläämällä voit jotakin heposia saada takasin. Mites jos rakentais kireen vaparin jyrkillä nokilla, läppärungoilla ja megalla?vilkku kirjoitti: Saako tehoa jollakin muilla keinoilla (ilman turboa) ja minkä verran?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Kiitos. Selvitin, jotta 2.8 24V kat. on 197hv, mutta en löytänyt osavastaavuuksia.. onko sillä koneella olemassakaan. Mutta vertailukohta lienee 300 24V kat. , jossa 220hv. Paljon joutuisi sitten vaihtamaan osia pyörännavoista lähtien! 300 mallin turbottamienen iso projekti.nj^ kirjoitti:on laittanutvilkku kirjoitti:Onko kukaan laittanut vapaastihengittävään w124 260E tai 300E malliiin turboa? Ovat käytännössä sama auto toinen vain isommilla pytyillä.Et yhtään, koska +20% vertailukohde on vasta tehokkainta mallia kohtaan (eli oliko se sitten se 320 24v?)vilkku kirjoitti:Paljonko saa ottaa hv ilman alustamuutoksia ja pitääkö automaattilootaa muuttaa?Riippuu väännöstä ja tehosta, mutta vahvistaa se melkeinpä tarvivilkku kirjoitti: Automaattilootan kestävyys turbottamisen jälkeen?Nokilla ja kantta höyläämällä voit jotakin heposia saada takasin. Mites jos rakentais kireen vaparin jyrkillä nokilla, läppärungoilla ja megalla?vilkku kirjoitti: Saako tehoa jollakin muilla keinoilla (ilman turboa) ja minkä verran?
260 varmasti saisi turbotettua 300 mallin tehoihin ilman muutoksia eli 166hv -> 188hv ja ymmärsinko oikein, että kun 20% sääntö huomioiden ei täyty tuo 300 24V teho eli 260 koneeseen saa pistää ilman muutoksia sen 166 hv + 20% eli 198hv??
Ei toimi noin, aina yli menevät tehot verrataan seuraavaan ja vasta mallisarjan tehokkaimmasta tuo +20%. Eli jos otat 2.6l koneesta 167hp niin periaatteessa pitäisi verrata sitten seuraavaan, joka lienee tuo 300 12v 188hp. 189hp ja verrataankin jo 300 24v 220hp ja sitten 221hp -> 320 24v (+20% jos siltä tuntuu). 400 ja 500 ei taida enään kuulua samaan mallisarjaan aken mukaan, joten ei kelpaa vertailukohteeksi
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Ei kai 300E kuulu 190 sarjaan??? Ja kuuluukos coswortitkaan 190 mallisarjaan? Jos kerta 400e ja 500e ei kelpaa w124 sarjaan.
Eli eikös 190/201 mallisarjan tehokkain ole 2.5 16v vai juurikin tuo 260?
Eikö tosiaan saa nostaa tehoja 20% 260:stä ilman alustan muutoksia?
Itte tässä havitellu rakentaa ens kesäks rata/luisupeliä, ni toi 190, 260 ahdistettuna saattas olla vaihtoehto.
Tosin haluan sen olevan vielä kilvissä, joten aihe kiinnostaa kovasti.
Eli eikös 190/201 mallisarjan tehokkain ole 2.5 16v vai juurikin tuo 260?
Eikö tosiaan saa nostaa tehoja 20% 260:stä ilman alustan muutoksia?
Itte tässä havitellu rakentaa ens kesäks rata/luisupeliä, ni toi 190, 260 ahdistettuna saattas olla vaihtoehto.
Tosin haluan sen olevan vielä kilvissä, joten aihe kiinnostaa kovasti.
jukkis. kirjoitti:no joo w201 2.6 16v ei ole olemasakaan.


http://www.baureihe201.de/W201/tuning.htm
- Ammendment
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: Su 20.12.2009 11:51
Kiitokset erittäin hyvästä linkistä.eero1989 kirjoitti:otetaan ensin selvää asioista ennen kun huudellaan mitään
![]()
http://www.baureihe201.de/W201/tuning.htm
W201 2.6
W201 2.0
W201 2.0
ei tuo ollut enää mersu, vaan joku "haagertin" vai minkä lie orhaisen tekemäeero1989 kirjoitti:jukkis. kirjoitti:no joo w201 2.6 16v ei ole olemasakaan.otetaan ensin selvää asioista ennen kun huudellaan mitään
![]()
http://www.baureihe201.de/W201/tuning.htm

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."