w124 E300td ilmastointi ei sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jorcemersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w124 E300td ilmastointi ei sammu

Viesti Kirjoittaja jorcemersu »

Auto on W124 E300td, käyttöönottopäivämäärä on 3.11.1993, mutta vuosimalli siis facelift E-94.

Taustaa:
kierroslukumittari ja ilmastointi olivat molemmat epäkunnossa. Foorumin avulla paikallistin vian YLIJÄNNITERELEEN sulakkeeseen (10A), joka siis oli palanut. Vaihdoin sen. Kieroslukumittari ja ilmastointi lähtivät toimimaan. Olin hetken iloinen, kunnes huomasin, että ilmastoinnin kompura käy kokoajan. Höyrystimelle menevä letku jäätyy ja kompura alkaa pitämään ääntä, joka ei ole normaalia. Mersussahan ei juurikaan ääniä kuulu, kun kaikki on kunnossa. Nyt ei ole! Ääni nousee kierroksia lisättäessä ja kompura jauhaa kokoajan. Kummallista surinaa tai mouruamista, epäilen sen siis tulevan kompurasta. Otin sulakkeen nro 7 irti -> kompura sammui samoin kaikki muut vempaimet, jotka ovat tuon sulakkeen takana. Kyseessä ei siis ole mekaaninen kompuran laakerin jumittuminen. Sähkövialta haiskahtaa. Osaako kukaan neuvoa mistä jatkaisin vianetsintääni? Joku paineanturi tai vast voisi kuulemma olla syy. Missähän ko pulikka sijaitsee? Samoin on kuulemma muitakin antureita. Tempaisin akun takaa KLI releen irti -> kompura käy silti! Yleensä porukoilla on huolena se, että kompura ei käynnisty, mutta mulla on päinvastainen; kompura ei sammu. EC nappia painaessani kojetaulussa kuuluu ohjausääni (joku naksahtaa), mahtaako näissä ollu vikoja?
apuva kaivataan...Dieseliä palaa turhaan ja kompura valittaa...ja ennekaikkea se ääni, joka ei kuulu kunnigaskoneeseen
Löytyykö muuten netistä sähkökuvia ko laitteeseen. Alfamerin kirjassa (korjausopas) ei ole ilmastointia lainkaan!:lol: :wink: :oops:
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Tuota samaa vikaa oli mulla myös.Korjaantui vaihtamalla johtosarja.
Sisälsi piuhat hehkuille,hehkujen releelle elr-releelle ja kompuralle.Johtonippu tulee sieltä keskeltä takaa pehmusteen välistä ja menee imusarjan alle
Tarkasta sen johtosarjan kunto.On aikas haperoa tavaraa näin vanhenmiten.
Mulla kuoret johdoista hävis selaisina rapeina pieninä palasina ku vähänkin niitä sattui koskettamaan.Toimi kyllä hetken aikaa kun nyki johtosarjaa.
En tiedä miten vanhemmissa johdot kestää,mutta näissä 93-95 E300D malleissa tuota vikaa on.Itsekkin vaihdoin yj-releen kun tuon vian kanssa painin.Aivan turha vaihto se oli.Vika oli tuossa johtosarjassa.Johtosarjan alkupäässä läheltä moninapaliitintä löytyy johtosarjan varaosanumerot.
Veholla tais olla siinä reilut 600€ hintaa tuolla satsilla.
Vastaa Viestiin