MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
Morjes,
nyt on nokka-akseli vaihdettu, joten voitaisi korjata seuraavaksi tyhjäkäyntiin liittyvä probleema. (Toinen nokka on vielä ihan OK) Tuskana olen lukenut haulla tyhjäkäyntiongelmista, mutta en löytänyt yhtään juttua seuraavasta.
Ongelmakenttä: Auto on -82 500 SEC, jossa on K-jetronic-ruisku. Käynnistettäessä kylmänä tai kuumana, se lähtee sahaamalla käyntiin, kun on muutaman sekunnin sitä pyörittänyt. Joskus tupsahtaa bensiinin hajua. Kylmänä se tuntuu käyvän ensimmäiset sekunnit vajailla sylintereillä.
Jos käynnistyksen tekee n.minuutin sisällä sammutuksesta, kylmänä tai kuumana, se lähtee välittömästi.
Tyhjäkäynti on kylmänä heti jotain 800 rpm, ja nousee suht nopeasti 1200 rpm:ään. Lämpimänä se käy koko ajan tuota 1200 rpm:ää. Olen antanut itselleni ymmärtää, että tämä laite säädetään säätämällä seoksia, eikä tässä ole edes tyhjäkäynninsäätöruuvia. (http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_5.jpg)
Kun P-asennosta siirretään D:lle, kierrokset tipahtavat jonnekin 600-700 rpm kieppeille.
Kulutus on huonolla nokka-akselilla ollut seka-ajossa 13-14 litraa sadalla. Nyt on uusi nokka, joka korvasi erittäin kuluneen nokan, mutten ole vielä kulutusta sillä ehtinyt seuraamaan.
Käynti on kyllä tasaista, vedot on kunnossa, eikä probleemia ole sammuilun suhteen. Vikatilanne on vain käynnistettäessä.
Miksi autoni ei käynnisty heti, jos se on ollut tunnin parkissa vaan sahhuuttaa sekuntitolkulla?
Tämä kun ratkaistaan niin, kyllä kelpaa taas rullata:)
nyt on nokka-akseli vaihdettu, joten voitaisi korjata seuraavaksi tyhjäkäyntiin liittyvä probleema. (Toinen nokka on vielä ihan OK) Tuskana olen lukenut haulla tyhjäkäyntiongelmista, mutta en löytänyt yhtään juttua seuraavasta.
Ongelmakenttä: Auto on -82 500 SEC, jossa on K-jetronic-ruisku. Käynnistettäessä kylmänä tai kuumana, se lähtee sahaamalla käyntiin, kun on muutaman sekunnin sitä pyörittänyt. Joskus tupsahtaa bensiinin hajua. Kylmänä se tuntuu käyvän ensimmäiset sekunnit vajailla sylintereillä.
Jos käynnistyksen tekee n.minuutin sisällä sammutuksesta, kylmänä tai kuumana, se lähtee välittömästi.
Tyhjäkäynti on kylmänä heti jotain 800 rpm, ja nousee suht nopeasti 1200 rpm:ään. Lämpimänä se käy koko ajan tuota 1200 rpm:ää. Olen antanut itselleni ymmärtää, että tämä laite säädetään säätämällä seoksia, eikä tässä ole edes tyhjäkäynninsäätöruuvia. (http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_5.jpg)
Kun P-asennosta siirretään D:lle, kierrokset tipahtavat jonnekin 600-700 rpm kieppeille.
Kulutus on huonolla nokka-akselilla ollut seka-ajossa 13-14 litraa sadalla. Nyt on uusi nokka, joka korvasi erittäin kuluneen nokan, mutten ole vielä kulutusta sillä ehtinyt seuraamaan.
Käynti on kyllä tasaista, vedot on kunnossa, eikä probleemia ole sammuilun suhteen. Vikatilanne on vain käynnistettäessä.
Miksi autoni ei käynnisty heti, jos se on ollut tunnin parkissa vaan sahhuuttaa sekuntitolkulla?
Tämä kun ratkaistaan niin, kyllä kelpaa taas rullata:)
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Jos autosi on euromalli (ei USA) niin mielestäni siinä on sekä seoksen säätö että tyhjäkäynnin nopeuden säätö. Ainakin M110 K-Jetissä oli näin. KE:ssä noita ei voi säätää, vain perussäädön voi tehdä (teetättää).
Ilmanputsarin läpi, tai liittämäsi kuva saattaa esittää mistä pitkällä kuusiokoloavaimella säädetään seosta (3 tai 4 mm avain). Vaatii CO mittarin tai laitat korvkuulolla siihen asentoon että käy kaikkein nätimmin (ei puputa pakoputkesta). Itse säädin sillä tavalla että ensin kiinni päin ja missä käynti huononi niin sitten aukipäin kierrokset laskien niin pitkälle missä käynti taas huononi. Lopuksi palautin noiden asentojen puoliväliin. CO mittauksessa myöhemmin todettiin että oli arvot OK.
Ennen tuota hommaa laske kuumalla koneella tyhjäkäynnin nopeutta sinne 700 rpm paikkeille tai vaikka 600 jos suostuu käymään jollain lailla edes. Säätö tapahtuu ilmaruuvia säätämällä, se on ilmeisesti muovi- tai alumiinisormipyörä, noin 15...20 mm halkaisijaltaan ja siitä menee ilmaputki imusarjaan, ihan siis ilman saantia kuristava ruuvi.
Seokset kun on kohdillaan niin sitten säädät tyhjäkäynnin nopuden ohjearvoon, oliko se noin 650 rpm tai sinne päin ainakin. Vaihde päällä kasikone saattaa pudottaa sinne 550 rpm paikkeille sitten (oma E420 käy vaihde päällä 500 rpm).
Tämä siis oletuksena että kyseessä K-Jetti ilman lambdaa, tyhjäkäyntimoottoria tai sähköhydraulista paineensäädintä ruiskun kyljessä.
Ilmanputsarin läpi, tai liittämäsi kuva saattaa esittää mistä pitkällä kuusiokoloavaimella säädetään seosta (3 tai 4 mm avain). Vaatii CO mittarin tai laitat korvkuulolla siihen asentoon että käy kaikkein nätimmin (ei puputa pakoputkesta). Itse säädin sillä tavalla että ensin kiinni päin ja missä käynti huononi niin sitten aukipäin kierrokset laskien niin pitkälle missä käynti taas huononi. Lopuksi palautin noiden asentojen puoliväliin. CO mittauksessa myöhemmin todettiin että oli arvot OK.
Ennen tuota hommaa laske kuumalla koneella tyhjäkäynnin nopeutta sinne 700 rpm paikkeille tai vaikka 600 jos suostuu käymään jollain lailla edes. Säätö tapahtuu ilmaruuvia säätämällä, se on ilmeisesti muovi- tai alumiinisormipyörä, noin 15...20 mm halkaisijaltaan ja siitä menee ilmaputki imusarjaan, ihan siis ilman saantia kuristava ruuvi.
Seokset kun on kohdillaan niin sitten säädät tyhjäkäynnin nopuden ohjearvoon, oliko se noin 650 rpm tai sinne päin ainakin. Vaihde päällä kasikone saattaa pudottaa sinne 550 rpm paikkeille sitten (oma E420 käy vaihde päällä 500 rpm).
Tämä siis oletuksena että kyseessä K-Jetti ilman lambdaa, tyhjäkäyntimoottoria tai sähköhydraulista paineensäädintä ruiskun kyljessä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jep, se on 3 millin avain.
Omasta en ole tuota tyhjäkäynnin säätöä löytänyt, eipä tosin ole tarvinnut etsiäkään koskaan.
Ehkäpä kannattaisi tsekata onko imuvuotoja missään?
Lisäyksenä vielä, että kyllä noissa on tyhjäkäyntimotti.
Sen putsaaminenkin voi auttaa.
Edit: yllä olevat
Omasta en ole tuota tyhjäkäynnin säätöä löytänyt, eipä tosin ole tarvinnut etsiäkään koskaan.
Ehkäpä kannattaisi tsekata onko imuvuotoja missään?
Lisäyksenä vielä, että kyllä noissa on tyhjäkäyntimotti.
Sen putsaaminenkin voi auttaa.
Edit: yllä olevat
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Kiitos vastauksista!
Tuossa antamassani linkissä sanotaan, että koneessani ei ole tyhjäkäynninsäätöruuvia, koska sinä on Rotary Idle Adjuster. (117.963).
Öö, mikä tuo siis on suomeksi? (Tyhjäkäyntimotti?) Tyhjäkäynninsäädin, mutta siis mitenkä se toimii? Ja mistä tuo oikein löytyy? Ja vielä, miten sitten tapahtuu tyhjäkäynninsäätäminen mun mesessä?
Jos tilanne on se, että ilmoja vetää jostain väärästä välistä, sen saa varmaankin selville suhauttelemalla starttipilottia?
Tuossa antamassani linkissä sanotaan, että koneessani ei ole tyhjäkäynninsäätöruuvia, koska sinä on Rotary Idle Adjuster. (117.963).
Öö, mikä tuo siis on suomeksi? (Tyhjäkäyntimotti?) Tyhjäkäynninsäädin, mutta siis mitenkä se toimii? Ja mistä tuo oikein löytyy? Ja vielä, miten sitten tapahtuu tyhjäkäynninsäätäminen mun mesessä?
Jos tilanne on se, että ilmoja vetää jostain väärästä välistä, sen saa varmaankin selville suhauttelemalla starttipilottia?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Kokeileppas haulla ja hakusanaksi "tyhjäkäyntimoottori" . Löytyy paljon asiaa ja kuviakin olen nähnyt kasikoneisen vastaavasta täällä.
Tässä ketjussa unski mainitsee että 380 eli M116 moottorissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria. Voi olla että M117 sitten sellainen onkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 73&start=0
Kuten nimitys (Rotary Idle Adjuster) kertoo se on pyörähtelevä luisti jonka reikäpinta-ala muuttuu tarpeen mukaan ja se annostelee ilmaa. Semmoinen "pötikkä"
.
Tässä ketjussa unski mainitsee että 380 eli M116 moottorissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria. Voi olla että M117 sitten sellainen onkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 73&start=0
Kuten nimitys (Rotary Idle Adjuster) kertoo se on pyörähtelevä luisti jonka reikäpinta-ala muuttuu tarpeen mukaan ja se annostelee ilmaa. Semmoinen "pötikkä"

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Se on siinä koneen etuosassa. Ilmanputsarin pois ottamalla ainakin näkyy selkeästi.jarmohi kirjoitti:Kiitos vastauksista!
Tuossa antamassani linkissä sanotaan, että koneessani ei ole tyhjäkäynninsäätöruuvia, koska sinä on Rotary Idle Adjuster. (117.963).
Öö, mikä tuo siis on suomeksi? (Tyhjäkäyntimotti?) Tyhjäkäynninsäädin, mutta siis mitenkä se toimii? Ja mistä tuo oikein löytyy? Ja vielä, miten sitten tapahtuu tyhjäkäynninsäätäminen mun mesessä?
Jos tilanne on se, että ilmoja vetää jostain väärästä välistä, sen saa varmaankin selville suhauttelemalla starttipilottia?
Töppeli, missä on kaksi piuhaa tulee sen pyrstöön.
Oma secci kun on joskus ruvennut "humppaamaan", niin säätimen putsaus sisältä crc:llä on auttanut.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Uudemmassa KE-Jetronicissa on tuollainen tyhjäkäyntisäädin. Tuntee myös nimen "Leerlaufsteller", "Idle Speed Control Valve" tai "Idle Stabilizer". Se toimii pulssisignaalilla ja aukiolo määräytyy pulssin on/off-suhteen, "Duty Cyclen", mukaan. Laite siis säätää ilmamäärää aktiivisesti hakeutuen ECUssa ennalta säädettyyn arvoon. K-Jetin ja vanhemman KE-Jetin tyhjäkäynti säätyy passiivisen aparaatin mukaan, jossa on lämpövastus eikä se ymmärrä moottorin kierrosluvusta mitään. Ainakin mallissa 190E on ollut molempia tyhjäkäynnin säätömuotoja käytössä v. 1983-1993.jarmohi kirjoitti:Kiitos vastauksista!
Tuossa antamassani linkissä sanotaan, että koneessani ei ole tyhjäkäynninsäätöruuvia, koska sinä on Rotary Idle Adjuster. (117.963).
Öö, mikä tuo siis on suomeksi? (Tyhjäkäyntimotti?) Tyhjäkäynninsäädin, mutta siis mitenkä se toimii? Ja mistä tuo oikein löytyy? Ja vielä, miten sitten tapahtuu tyhjäkäynninsäätäminen mun mesessä?
Jos tilanne on se, että ilmoja vetää jostain väärästä välistä, sen saa varmaankin selville suhauttelemalla starttipilottia?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pitäis vissiin tehdä tänne foorumille joku K-jetin toimintatavan täydellisen tyhjentävä selostus, koska vähänväliä tulee näitä samoja oireita esiin.
Tarkasta autosi polttoainetuotto ja myös painevaraaja, joka löytyy polttoainepumpun ja suodattimen vierestä.
Samoiten tarkista ohjauspaineensäädin ja sen lämpövastus. Ja myös se, että lämpövastus saa jännitteen ja kylmäkäynnistyssuuttimen lämpötilananturi on ehjä.
Ainankin tuon kuvailun perusteella voisi päätellä, että lisäilmaventtiili on tälläkertaa ehjä ja toimiva.
Tarkasta autosi polttoainetuotto ja myös painevaraaja, joka löytyy polttoainepumpun ja suodattimen vierestä.
Samoiten tarkista ohjauspaineensäädin ja sen lämpövastus. Ja myös se, että lämpövastus saa jännitteen ja kylmäkäynnistyssuuttimen lämpötilananturi on ehjä.
Ainankin tuon kuvailun perusteella voisi päätellä, että lisäilmaventtiili on tälläkertaa ehjä ja toimiva.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Minäpäs löysin ohjeet tyhjäkäyntimoottorin toiminnan tarkistamiseksi.
http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_9.jpg
Laitoin mimmini ratin taakse ja sanoin, että väännä virrat päälle. Tuli vinkaisu konehuoneesta => toimii siis ainakin ohjeen mukaan. Kun sitten vetäisin virrattomaksi mokoman moottorin, vinkaisu hävisi.
Huomio vielä: ulkona oli tänä aamuna pakkasta monta astetta, auto lähti silti jauhamatta tulille.
Ettei tosiaan vika olisikin siinä, että bensiini katoaa takaisin tankkiin!?
http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_9.jpg
Laitoin mimmini ratin taakse ja sanoin, että väännä virrat päälle. Tuli vinkaisu konehuoneesta => toimii siis ainakin ohjeen mukaan. Kun sitten vetäisin virrattomaksi mokoman moottorin, vinkaisu hävisi.
Huomio vielä: ulkona oli tänä aamuna pakkasta monta astetta, auto lähti silti jauhamatta tulille.
Ettei tosiaan vika olisikin siinä, että bensiini katoaa takaisin tankkiin!?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
No morjes taas. Nyt on uusi ajokausi ja tyhjäkäyntiongelma on edelleen voimassa. Jännä, että talven aikana selaus ei ole tuottanut tulosta.
Viesteissä aiemmin pyydettiin testaamaan paineensäädintä: Mittasin paineensäätimen vastuksen, 24 ohmia, eli ohjekirja-arvossa. (Alla olevassa kuvassa D, http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_4.jpg )
Sitten tökkäsin kaapeliin yleismittarin ja sain 0 V ja käynnissä 14 V.
Kun johto oli irti mittauksen vuoksi sijastaan, tyhjäkäynti kävi 1300 rpm.
Johtopäätös: Kunnossa?
Sitä ennen testasin tyhjäkäyntimoottorin, ottamalla käynnissä ollessa sähköt pois. Kierrokset nousivat heti pitkälle tonnin yläpuolelle, kun ne olivat viileällä koneella n. 700 sitä ennen. Tämän pystyi toistamaan laittamalla liittimen takaisin sijaan ja ottamalla pois. Vinkuva ääni siitä lähti, kun virrat laittoi päälle. 2,84 V oli mutikalle menevä jännitteen määrä, kun virrat olivat päällä.
Johtopäätös: Tyhjäkäyntimoottori on kunnossa.
Kylmäkäynnistyssuuttimelle menevän liittimen otin seuraavaksi irti ja sain nolla volttia, kun virrat olivat päällä. Kun laitoin auton käyntiin vilahti mittarissa jotain nopeasti ja heti asettui nollaan. Tässä vaiheessa auton lämmöt olivat jo yli viisikymmentä. Auto kävi liitin paikallaan tai poistettuna edelleen kovilla kierroksilla ja lähti myös käyntiin ilman liittintä aivan hyvin. Siis heti.
Kysymys: mitä tämän lämpöanturin pitäisi antaa kylmänä ja mitä kuumana?
Mitä minun pitäisi mitata seuraavaksi?
Lopuksi huomio auton käyttäytymisestä. Kun auto oli alle 50 asteinen nesteiltään, se kävi n. 700 rpm. Ihmettelin, että yleensähän se alkaa heti pikkuhiljaa kelaamaan kierroksia siten, että kohta käy 1300 rpm. Nyt se tekikin niin, että kierrokset pomppasivat kuin jonkun kytkimen käskystä tuonne 1300 rpm:n seudulle aivan kerralla. Olin silloin juuri tyhjäkäyntimoottorin todennut toimivaksi.
Siis, mikä laittaa koneen kiertämään lämpimänä kovilla kierroksilla, kun kylmänä näyttäisi pysyvän aisoissa? (vaikkakin pakkasaamuna kierrokset lähtevät pikkuhiljaa nousemaan ihan 30 s käynnistyksen jälkeen, ollen kohta taas 1300 rpm)
Apuja tähän suuntaan, nyt mittaillaan!
Viesteissä aiemmin pyydettiin testaamaan paineensäädintä: Mittasin paineensäätimen vastuksen, 24 ohmia, eli ohjekirja-arvossa. (Alla olevassa kuvassa D, http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_4.jpg )
Sitten tökkäsin kaapeliin yleismittarin ja sain 0 V ja käynnissä 14 V.
Kun johto oli irti mittauksen vuoksi sijastaan, tyhjäkäynti kävi 1300 rpm.
Johtopäätös: Kunnossa?
Sitä ennen testasin tyhjäkäyntimoottorin, ottamalla käynnissä ollessa sähköt pois. Kierrokset nousivat heti pitkälle tonnin yläpuolelle, kun ne olivat viileällä koneella n. 700 sitä ennen. Tämän pystyi toistamaan laittamalla liittimen takaisin sijaan ja ottamalla pois. Vinkuva ääni siitä lähti, kun virrat laittoi päälle. 2,84 V oli mutikalle menevä jännitteen määrä, kun virrat olivat päällä.
Johtopäätös: Tyhjäkäyntimoottori on kunnossa.
Kylmäkäynnistyssuuttimelle menevän liittimen otin seuraavaksi irti ja sain nolla volttia, kun virrat olivat päällä. Kun laitoin auton käyntiin vilahti mittarissa jotain nopeasti ja heti asettui nollaan. Tässä vaiheessa auton lämmöt olivat jo yli viisikymmentä. Auto kävi liitin paikallaan tai poistettuna edelleen kovilla kierroksilla ja lähti myös käyntiin ilman liittintä aivan hyvin. Siis heti.
Kysymys: mitä tämän lämpöanturin pitäisi antaa kylmänä ja mitä kuumana?
Mitä minun pitäisi mitata seuraavaksi?
Lopuksi huomio auton käyttäytymisestä. Kun auto oli alle 50 asteinen nesteiltään, se kävi n. 700 rpm. Ihmettelin, että yleensähän se alkaa heti pikkuhiljaa kelaamaan kierroksia siten, että kohta käy 1300 rpm. Nyt se tekikin niin, että kierrokset pomppasivat kuin jonkun kytkimen käskystä tuonne 1300 rpm:n seudulle aivan kerralla. Olin silloin juuri tyhjäkäyntimoottorin todennut toimivaksi.
Siis, mikä laittaa koneen kiertämään lämpimänä kovilla kierroksilla, kun kylmänä näyttäisi pysyvän aisoissa? (vaikkakin pakkasaamuna kierrokset lähtevät pikkuhiljaa nousemaan ihan 30 s käynnistyksen jälkeen, ollen kohta taas 1300 rpm)
Apuja tähän suuntaan, nyt mittaillaan!
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Moro.
Mitään en k-jetistä tiedä, mutta mutta. Yksinkertaiseltahan tuo tämän*klick* perusteella näyttää. Tuo ohjauspaineen säädin alkoi mietityttämään. Voisiko tuo bi-metalliliuska väärin toimiessaan aiheuttaa tälläistä? Minkälainen on lie koko bi-metalliliuska sitten. Mutta pikainen käsitys muodostui, että tuo maaginen bi-metalliliuska ohjaisi polttoaineen painetta koneen eri lämpötiloissa ja täten pitäisi polttoaineen seossuhteen oikeana.
Myös kaiketi tuon "apuilmaventtiilin" vääränlainen toiminta voisi aiheuttaa tuollaista. Kun en vain yhtään tiedä, että mikä tuota venttiiliä tuossa k-jetissä ohjaa.
Itseasiassahan kun ajatuksella tuota miettii niin tämän tyhjäkäyntimoottorin "päinvastainen" toiminta tuli mieleen
Kylmänähän niiden kierroksien pitäisi koholla olla ja lämpimänä tippua =D
Mitään en k-jetistä tiedä, mutta mutta. Yksinkertaiseltahan tuo tämän*klick* perusteella näyttää. Tuo ohjauspaineen säädin alkoi mietityttämään. Voisiko tuo bi-metalliliuska väärin toimiessaan aiheuttaa tälläistä? Minkälainen on lie koko bi-metalliliuska sitten. Mutta pikainen käsitys muodostui, että tuo maaginen bi-metalliliuska ohjaisi polttoaineen painetta koneen eri lämpötiloissa ja täten pitäisi polttoaineen seossuhteen oikeana.
Myös kaiketi tuon "apuilmaventtiilin" vääränlainen toiminta voisi aiheuttaa tuollaista. Kun en vain yhtään tiedä, että mikä tuota venttiiliä tuossa k-jetissä ohjaa.
Itseasiassahan kun ajatuksella tuota miettii niin tämän tyhjäkäyntimoottorin "päinvastainen" toiminta tuli mieleen

Viimeksi muokannut opcaravan, Su 09.05.2010 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avasin tämän paineensäätimen (siis ei Pressure regulator vaan Warm-Up valve) ja totesin silmin ja mittaamalla, että ohmit ovat kunnossa bi-metalliosalla. Sen kunto oli moitteeton. Alalohkossa on pyöreä venttiili alalohkon ja ylälohkon välissä. Se liikkuu mitä ilmeisimmin paineella ja vaikuttaa myös ylälohkon männän liikkeeseen. Tässä pyöreässä osassa on kuusiokolosäätö.opcaravan kirjoitti:Moro.
Tuo ohjauspaineen säädin alkoi mietityttämään. Voisiko tuo bi-metalliliuska väärin toimiessaan aiheuttaa tälläistä? Minkälainen on lie koko bi-metalliliuska sitten =D
Kysymys taas: Mahtaako kuusiokolopultin pyörittely vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Käsittääkseni männän liikettä voidaan säädellä bi-metalliosalla ja alipaineella. Mitä tapahtuu, jos alipainetta ei ole? Entäs jos säätää kuusiokolopultista sisäänpäin?
Tähän sen verran tietoa edeltävästi viestistä: kun sähköliitin oli kannesta irti, tyhjäkäynti ei muuttunut mitenkään. Jos toimii kunnolla, mitä pitäisi tapahtua?
Viimeksi muokannut jarmohi, Su 09.05.2010 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Mitä liitintä nyt tarkotat? Sitä kylmäkäynnistyssuuttimenko? Jos, niin senhän kuuluu antaa ajan x lisää polttoainetta motille kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ja tämä lisäpolttoaineen aika x määräytyy koneen käynnistyshetken lämpötilan mukaan. Sit jos jotain muuta tarkoitit, niin en ossoo sannoo =Djarmohi kirjoitti:
Tähän sen verran tietoa edeltävästi viestistä: kun sähköliitin oli kannesta irti, tyhjäkäynti ei muuttunut mitenkään. Jos toimii kunnolla, mitä pitäisi tapahtua?
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Ohjauspaineen venttiilin sähköistä mää puhuin, epäselvästi;)opcaravan kirjoitti:Mitä liitintä nyt tarkotat? Sitä kylmäkäynnistyssuuttimenko? Jos, niin senhän kuuluu antaa ajan x lisää polttoainetta motille kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ja tämä lisäpolttoaineen aika x määräytyy koneen käynnistyshetken lämpötilan mukaan. Sit jos jotain muuta tarkoitit, niin en ossoo sannoo =Djarmohi kirjoitti:
Tähän sen verran tietoa edeltävästi viestistä: kun sähköliitin oli kannesta irti, tyhjäkäynti ei muuttunut mitenkään. Jos toimii kunnolla, mitä pitäisi tapahtua?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Jos lontoo taipuu niin: http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm
Mulla ei taivu =D
Mutta jos oikein ymmärsin, niin: Bensapumpun rele ohjaa sähköä moottorin ollessa käynnissä tuolle bi-metalli jousessa sijaitsevalle sähkövastukselle, jolloin tämä vastus alkaa lämmetä. Tällöin sähkövastuksen ja/tai moottorin lämpötilan vaikutuksesta bi-metallille alkaa tämä bi-metalli lärpäke tovereineen ohjailemaan painetta niin, että mitä lämpimämpi kone (bi-metalli), sitä enempi ohjauspainetta.
Meniköhän oikein??? =D
Mulla ei taivu =D
Mutta jos oikein ymmärsin, niin: Bensapumpun rele ohjaa sähköä moottorin ollessa käynnissä tuolle bi-metalli jousessa sijaitsevalle sähkövastukselle, jolloin tämä vastus alkaa lämmetä. Tällöin sähkövastuksen ja/tai moottorin lämpötilan vaikutuksesta bi-metallille alkaa tämä bi-metalli lärpäke tovereineen ohjailemaan painetta niin, että mitä lämpimämpi kone (bi-metalli), sitä enempi ohjauspainetta.
Meniköhän oikein??? =D
Viimeksi muokannut opcaravan, Su 09.05.2010 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Kiitos! Iltalukemista.opcaravan kirjoitti:Jos lontoo taipuu niin: http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm
Mulla ei taivu =D
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
onko tässä kaasuvivustossa sellaista pientä mikroytkintä
sen korjaaminen/toiminta kuntoon saattaminen poisti ainakin omasta ke-jetillisestä w124 koppaisesta vastaavan ongelman, eli järjestelmä alkoi ymmärtämään koneen olevan tyhjäkäynnillä ja myös alkoi toimimaan kuten pitikin, eli tyhjäkäynti kylmällä koneella n. 1100-1300 rpm ja kuumalla n. 700 rpm. kytkimen ollessa pelistä pois, tyhjäkäynti yritti nousta kuumalla koneella välillä jopa 2500 rpm lukemiin 
itse en enää muista onko pelkässä k-jetissä tuota mirokytkintä, vai onko se vain ke-jetillisten ominaisuus, joka myös katkoo ruiskutusta moottorijarrutuksissa, mutta näytti vaikuttavan myös tyhjäkäyntiin


itse en enää muista onko pelkässä k-jetissä tuota mirokytkintä, vai onko se vain ke-jetillisten ominaisuus, joka myös katkoo ruiskutusta moottorijarrutuksissa, mutta näytti vaikuttavan myös tyhjäkäyntiin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Näkyy tuo ohjauspaineventtiili monissa eri merkeissä aiheuttaneen vaikka minkälaista käyntihäiriöitä. Mm. porschet, volovot, yms. Tunnetaan näköjään myös nimityksellä "WUR", warm-up regulator, luonnollisesti =)
Porsche jutusteluista näkyy löytyvän fiksuakin tarinaa.
Porsche jutusteluista näkyy löytyvän fiksuakin tarinaa.
Viimeksi muokannut opcaravan, Su 09.05.2010 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
Jos et ole vielä tarkistanut suuttimien kuntoa,tekisin sen.Omassa kolme suutinta "kusi" polttoainetta palotilaan,myös auton seistessä.Käyntiin lähtö todella vaivalloista ja bensa haisi.Suuttimien vaihdolla ongelma korjaantui.jarmohi kirjoitti:Morjes,
nyt on nokka-akseli vaihdettu, joten voitaisi korjata seuraavaksi tyhjäkäyntiin liittyvä probleema. (Toinen nokka on vielä ihan OK) Tuskana olen lukenut haulla tyhjäkäyntiongelmista, mutta en löytänyt yhtään juttua seuraavasta.
Ongelmakenttä: Auto on -82 500 SEC, jossa on K-jetronic-ruisku. Käynnistettäessä kylmänä tai kuumana, se lähtee sahaamalla käyntiin, kun on muutaman sekunnin sitä pyörittänyt. Joskus tupsahtaa bensiinin hajua. Kylmänä se tuntuu käyvän ensimmäiset sekunnit vajailla sylintereillä.
Jos käynnistyksen tekee n.minuutin sisällä sammutuksesta, kylmänä tai kuumana, se lähtee välittömästi.
Tyhjäkäynti on kylmänä heti jotain 800 rpm, ja nousee suht nopeasti 1200 rpm:ään. Lämpimänä se käy koko ajan tuota 1200 rpm:ää. Olen antanut itselleni ymmärtää, että tämä laite säädetään säätämällä seoksia, eikä tässä ole edes tyhjäkäynninsäätöruuvia. (http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/ ... b281_5.jpg)
Kun P-asennosta siirretään D:lle, kierrokset tipahtavat jonnekin 600-700 rpm kieppeille.
Kulutus on huonolla nokka-akselilla ollut seka-ajossa 13-14 litraa sadalla. Nyt on uusi nokka, joka korvasi erittäin kuluneen nokan, mutten ole vielä kulutusta sillä ehtinyt seuraamaan.
Käynti on kyllä tasaista, vedot on kunnossa, eikä probleemia ole sammuilun suhteen. Vikatilanne on vain käynnistettäessä.
Miksi autoni ei käynnisty heti, jos se on ollut tunnin parkissa vaan sahhuuttaa sekuntitolkulla?
Tämä kun ratkaistaan niin, kyllä kelpaa taas rullata:)
M-B 260SE -86 "basso"
Minun mielestä siinä ei ole sitä mikrokytkintä. Otin nimittäin äsken putsarikotelon pois ja yritin löytää kytkintä tai edes sähköpiuhaa vivustosta.
Määräjakajan lautasen painaminen sormella vaikutti muuten siten, että tyhjäkäynti laski. Eli vissiin yritti tukehtua?
Määräjakajan lautasen painaminen sormella vaikutti muuten siten, että tyhjäkäynti laski. Eli vissiin yritti tukehtua?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Käsittääkseni juurikin näin.jarmohi kirjoitti:Minun mielestä siinä ei ole sitä mikrokytkintä. Otin nimittäin äsken putsarikotelon pois ja yritin löytää kytkintä tai edes sähköpiuhaa vivustosta.
Määräjakajan lautasen painaminen sormella vaikutti muuten siten, että tyhjäkäynti laski. Eli vissiin yritti tukehtua?
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
juu, se mikroytkin tais olla tosiaan vain ke-jettien herkkua...jarmohi kirjoitti:Minun mielestä siinä ei ole sitä mikrokytkintä. Otin nimittäin äsken putsarikotelon pois ja yritin löytää kytkintä tai edes sähköpiuhaa vivustosta.
Määräjakajan lautasen painaminen sormella vaikutti muuten siten, että tyhjäkäynti laski. Eli vissiin yritti tukehtua?
tukehtuu tosiaan, kun lautastasta painaa, oman sain niin märäksi, että piti 2 kertaa kuivata tulpat, kun yritin saada säätöihin sitä omaa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
Ei välttämättä olis huono idea. Auto tosiaan lähtee hyvin käyntiin, kun se on ollut sammuksissa vain muutaman minuutin. Jos vähän pitempään, sitten käy niin, että muutama sekunti pitää startata ja haisee bensiini.Renegade kirjoitti:
Jos et ole vielä tarkistanut suuttimien kuntoa,tekisin sen.Omassa kolme suutinta "kusi" polttoainetta palotilaan,myös auton seistessä.Käyntiin lähtö todella vaivalloista ja bensa haisi.Suuttimien vaihdolla ongelma korjaantui.
Eli kaksi eri (ehkä?) asiaa:
1. sahaamalla käyntiin kylmänä ja kuumana, jos seissut yli 10 min.
2. 1300 rpm kiekkoja, kun ollut käynnissä yli minuutin.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
1. vika viittaa kyllä kuseviin suuttimiin.jarmohi kirjoitti:
Eli kaksi eri (ehkä?) asiaa:
1. sahaamalla käyntiin kylmänä ja kuumana, jos seissut yli 10 min.
2. 1300 rpm kiekkoja, kun ollut käynnissä yli minuutin.
2. vika taas johtuu jostain muusta

vois olla hyvä ajella tuolla hetken ihan asetonilla ja ksyleenillä bensan sijasta, niin se putsais vähän paikkoja... nämä uudet bensat kun sotkee paikkoja vähän liikaa, jos auto on ajamatta välillä pitiä aikoja...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
Tankissa on muuten Forten polttoainejärjestelmän puhdistusaine ollut viikon. Yksi tankillinen on ehkä jo ajettu, joten siitä ei ollut mitään apua, ainakaan toistaiseksi.napa kirjoitti: vois olla hyvä ajella tuolla hetken ihan asetonilla ja ksyleenillä bensan sijasta, niin se putsais vähän paikkoja... nämä uudet bensat kun sotkee paikkoja vähän liikaa, jos auto on ajamatta välillä pitiä aikoja...
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema
sanonko mistä ne aineet onjarmohi kirjoitti:
Tankissa on muuten Forten polttoainejärjestelmän puhdistusaine ollut viikon. Yksi tankillinen on ehkä jo ajettu, joten siitä ei ollut mitään apua, ainakaan toistaiseksi.


eli aina pientä käyttöä ja taas päivä pari seisontaa, että aineet ehtii vaikuttaa ja taas 5-10 min. käyttöä, että saadaan liotustehoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
tossa lissää vaikka yölukemista







ja viimesen kuvan osaluettelo

kuvat ovat hiukan heikkoja mutta toivottavasti jotain aukee näistä
tässä sitten ohjauspaine venttiili purettuna






tässä ny olis hiukka aluks, suunnitellaan lissää jos ei ala seleviämään
olekkos kattonu alipaine letkut venttiilikoppien ukopuolelta sellaset parisenkymmentä senttiä pitkät ja noin parisenttiä halkasijaltaan että onko niissä yhtään murtumia, niissä ei parane olla minkäänlaista murtumaa, muuten saattaa tulla käyntihäisiöitä niin kuin olet jo edellä kertonut
tai no, en mää oikeistaan tiijä kuhan arvaan vaan, niin kuin muutkin








ja viimesen kuvan osaluettelo


kuvat ovat hiukan heikkoja mutta toivottavasti jotain aukee näistä
tässä sitten ohjauspaine venttiili purettuna







tässä ny olis hiukka aluks, suunnitellaan lissää jos ei ala seleviämään

olekkos kattonu alipaine letkut venttiilikoppien ukopuolelta sellaset parisenkymmentä senttiä pitkät ja noin parisenttiä halkasijaltaan että onko niissä yhtään murtumia, niissä ei parane olla minkäänlaista murtumaa, muuten saattaa tulla käyntihäisiöitä niin kuin olet jo edellä kertonut

tai no, en mää oikeistaan tiijä kuhan arvaan vaan, niin kuin muutkin

mullon pelkkiä romuja vaan
Kiitos taas paljon!touhottaja kirjoitti:tossa lissää vaikka yölukemista![]()
olekkos kattonu alipaine letkut venttiilikoppien ukopuolelta sellaset parisenkymmentä senttiä pitkät ja noin parisenttiä halkasijaltaan että onko niissä yhtään murtumia, niissä ei parane olla minkäänlaista murtumaa, muuten saattaa tulla käyntihäisiöitä niin kuin olet jo edellä kertonut![]()
tai no, en mää oikeistaan tiijä kuhan arvaan vaan, niin kuin muutkin
Kävin äsken mittaamassa Thermo Time Switchin, elikäs moottorin lämpötilasta kertovan anturin. Se on ohjekirjan antamissa arvoissa noin suurin piirtein. G ja W erikseen maihin, lämpötila yli +15 astetta = 240 ohmia ja toinen oli jotain 60 ohmia. Eli sekin on kunnossa.
Mutta näihin kuviin. Tuo lämmityskäytön venttiili on käytetty tosiaan auki ja siinähän on se ohmimäärä kunnossa. Mutta yksi asia selvisi vasta nyt! Tuosta kuusiokolopultista väänsin aukipäin puoli kierrosta! Eli luulin, että tankkiin päästetään enemmän polttoainetta, kun se on lämmin. Tuon kuvan mukaan onkin juuri päin vastoin. Bi-metallijousi säätyykin lämmetessään ylöspäin. Voi prkl. Ja silloin pääsee tankkiin vähemmän ainetta. (Miten se muuten näin päin voi olla? Jos suuttimille pääsee enemmän kakkua, eikö se kierrä kovempaa, vai mitä mä en tajua?)
ELI: Jos säädän kuusiokoloruuvista kiinnipäin, eli eli mäntätappia ylöspäin, eli enemmän tuota tankkilinjaa kiinnipäin => pitäisikö silloin lähentyä nopeammin sitä tilaa, kun kone on normaalissa lämpötilassa? Lieneekö sitten niin, että kierrokset laskevat?
Vai pitääkö tuota bi-metallijousta vääntää:) ?? (Saab-mies töistä sanoi, että se on ollut ihan normaalia niissä 80-luvulla..)
Ja sitten vielä nuo alipaineletkut: olen silmämääräisesti niitä aika ahnaasti kytännyt, eikä niissä mun mielestä ole vikaa. Tosin mittari puuttuu, joten niistä sitten enemmän, kun olen päässyt paineisiin käsiksi mittarin kanssa.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178