190 E (W201) flekti ei pyöri ruuhkassa ja lämpö nousee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

190 E (W201) flekti ei pyöri ruuhkassa ja lämpö nousee

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Ruuhka-ajossa lämpimällä säällä lämpö nousi 100 asteen hujakoille. Heti kun pääsi liikkeelle, lämpö alkoi laskea ja laski normaaliksi (noin 80 astetta) maantieajossa. Ilmeisesti flektin magneettikytkin on rikki? Tässä autossa ei ilmeisesti ole magneettikytkimen toimintaa ohjaavaa lämpötila-anturia, joten magneettikytkimen epäkunto lienee todennäköisin syy. Magneettikytkin on Veholta ostettaessa kovin hintava. Voisikohan sellaista saada jostain muualta kohtuulliseen hintaan?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ihan ekana kannattaisi katsoa kuinka likainen se jäähdytin on ulkoapäin.
Vesiletkulla suihkutat siitä läpi, saattaa sekin jo auttaa. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Sul0
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sul0 »

mulla nousee lämmöt kanssa ruuhkassa lähelle satasta kesäsin vaikka flekti toimii ja pyörii pysähyksissä, mutta kun pääsen ajoon niin lämmöt tippuu melko nopeasti.
190 W201 2.0L bensa kaasari vm.87
http://img339.imageshack.us/img339/7193/kuva026yh6.jpg
Rahalla saa ja mersulla pääsee.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

kyllä se siinä 100 asteen kohilla pitäis rueta pyörimään.
anna lämmetä vielä vähän aikaa ja katso jokohan flekti lähtis mukaan.

eihän se vielä 100 rupea kiehumaan.
edesmennyt
W201
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Isän mersuun askarreltiin sähköflekti viimeisiä vetelevän viskon tilalle jäähdytinrempan yhteydessä. N.100€ maksoi uudet hilut (flekti, termostaattianturi, tarmostaattianturin kiinnityspala, rele pari letkun kiristintä ja sähköpiuhaa ja sulakekanta). Oli halvempaa laittaa kokonaan uusi puhallinjärjestelmä kuin korjata vanha. Ja viskon poistolla pitäisi saada polttoainene kulutustakin karvan verran alemmaksi... Mutta siis jos tuo magneettikytkimen remontti maksaa yli satasen niin suosittelen askartelemaan kokonaan uuden sähköflektijärjestelmän.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Jep kyllähän ne meinaa tyhjäkäynnillä sinne satkuun pompsailla ja normaalisti laskeekin kun ajoon lähtee...kattele tosiaan pitempää lähteekö pyörimään, niinkuin joku tuossa mainitsi..Mikä kone autossa?
Merseedespents
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Orginaali flektin anturin kytkentälämpö on mielestäni liian korkealla.
Se taisi olla punainen väriltään mutta varaosaliikkeestä saa eri lämpö alueelle eli eri värisiä antureita.
Olevinaan tietääkseni anturin jälkeen on rele mutta itselläni anturi tuhoutui varsin nopeasti.
Erillinen flekti on kyllä paras vaihto ehto jos ei halua polttaa ruuhkassa kansipahvia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikö tavallaan erillisen flektin asentaminen olisi vian seurauksen korjaamista. :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

originaali anturi oli vissiin punainen ja kyljessä luki 100 astetta!
omassani kytki kun lämpö oli mittarin mukaan vähän yli 100
edesmennyt
W201
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siihen kannattaa laittaa asteiltaan paljon ennen sataa astetta.Olen kuullut kun jonossa käy niin on kansipahveja palanut vaikka flekti toimii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Aapo.T kirjoitti:Eikö tavallaan erillisen flektin asentaminen olisi vian seurauksen korjaamista. :roll:
No kyllähän se vähän on niin :D Mutta heitin tosiaan ihan vaihtoehtona, että jos halua on niin helposti sinne saa myös (omasta mielestä) paremman jäähdytyksen. On ainakin tähän asti pitänyt lämmöt paremmin hallinnassa kuin orkkisjärjestelmä. Ja tuli paljon lisää aherrustilaa konehuoneeseen kun pääsi eroon mersun omasta tuulettimesta ja siitä "tuulitunnelista".
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

taviokuurna kirjoitti:Ruuhka-ajossa lämpimällä säällä lämpö nousi 100 asteen hujakoille. Heti kun pääsi liikkeelle, lämpö alkoi laskea ja laski normaaliksi (noin 80 astetta) maantieajossa. Ilmeisesti flektin magneettikytkin on rikki? Tässä autossa ei ilmeisesti ole magneettikytkimen toimintaa ohjaavaa lämpötila-anturia, joten magneettikytkimen epäkunto lienee todennäköisin syy. Magneettikytkin on Veholta ostettaessa kovin hintava. Voisikohan sellaista saada jostain muualta kohtuulliseen hintaan?
Normaali ilmiö. Ruuhka-ajossa vesipumppu pyörii verkkaan, eikä kierrätä nesteitä samaan tahtiin kuin maantienopeudella ja siksi lämmöt tahtoo nousta. Moottorin kierrosten noustessa myös nesteiden kierto vilkastuu ja sitä kautta lämmötkin laskee.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jos lämmöt nousee liian korkealle kannattaa laittaa lämppäri täysille, tai muuten vaan päälle. Helppo hätäapu. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

vk00 kirjoitti:Jep kyllähän ne meinaa tyhjäkäynnillä sinne satkuun pompsailla ja normaalisti laskeekin kun ajoon lähtee...kattele tosiaan pitempää lähteekö pyörimään, niinkuin joku tuossa mainitsi..Mikä kone autossa?
1.8 l bensa.

RTO-tuonnin varaosamyyjä epäili, että syy saattaisi olla jäähdyttimessä, ei magneettikytkimessä. Magneettikytkimen pitäisi kuulemma kestää 500tkm asti, tällä on ajettu 250tkm. Kun pari kuukautta sitten vaihdettiin jäähdytinnesteet, havaitsin, että jäähdytinnesteen paisuntasäiliö oli likainen. Sitä yritettiin puhdistaa, mutta kyllä sinne jäi vielä likaa. Tiedä sitten, olisiko sieltä päässyt likaa järjestelmään, mikä aiheuttaa lämpenemisen. Mutta tosiaan lämmöt laskevat heti normaaliksi, kun pääsee ajoon ruuhkasta.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ei voi sanoa että osan pitäisi kestää 600tkm asti mutta hajosiki 3tkm kohdilla.. Pitäisi sen maksankin kestää elämän loppuun, mutta joillekkin se vaan vaihdetaan
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Missä mahtaa sijaita sähköflektin magneettikytkin?
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sylinterin kannen etu osassa venakopan oikella puolella edestä katsottuna .Kaksi liitintä ja kanta anturissa punainen väriltään.
Ota topseli pois ja kytke johdon navat johdolla yhteen niin kuulet jos flekti toimii.Tarkasta kanssa sulake.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

Joo kiitos neuvosta. Omassa syy tuulettimen toimimattomuuten oli katkennut magneettikytkimen johto :D
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Vastaa Viestiin