MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Renegade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: To 18.11.2004 19:18
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Renegade »

Kyllähän noita liuottimiakin kannattaa kokeilla ensin,halvempi vaihtoehto,jos tulee sillä kuntoon.Voi olla puhtaasti kuluneisuuttakin,se ei korjannu kyllä liuottimilla.Sähköisiä suuttimia,mitä on uudemmissa vehkeissä,pestään ultraääni pesulla,uudet suuttimet ovat sen verran hintavia.Nämä mekaaniset halvempia,eivät nekään tosin ihan ilmaisia,kun monta joutuu vaihtamaan.
M-B 260SE -86 "basso"
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kyllähän nuo pesutkin monesti auttaa,mutta kannattaa muistaa jos se tehdään tankin kautta,uusi suodatin ennen pesua ja taas uusi heti pesun jälkeen,muutoin suodattimessa olevat kököt lähtee takuu varmasti liikkeelle.

Se mitä oikeastaan kannattaisi aina tehdä jos mystisiä polttoaine vikoja,olisi tuo järjestelmäpainemittaus ja ylä/ala kammio paine ero mittaus,ketoo polttoainelinjan kunnon ylipäätänsä,vuotaako suuttimet,painevaraaja jne.
Myös noissa isoissa koneissa voi imuilma vikoja aiheutua huonoista suuttimien kumeista,kovetuu,murenee jne.

Yksi mikä tulee mieleen vielä,voisi pesun jälkeen ajaa 2töljy/bensa seoksen 4%läpi voitelisi määränjakajan mäntää joka voi olla jäykkä liikkeisään...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos sulla käyny mielessä että sytkä poksi olis kastunu pesiessä ja olis menny huonoon kuntoon :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Oletko myös tarkistanut kaasuläpän asentoanturin toiminnan? Se on vaan päälle/pois tieto ja taitaa osaltaan vastata sitä mikrokytkintä, josta tuossa mainittiinkin. En ole kyllä varma että tuon ikäisessä sitä on, mutta -87:ssa ainakin on.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan näin yleistietona Mersujen 8-koneen K-Jetroniceista.
Nämä koskevat ainoastaan ja siis vain Mersun 8-koneita ja K-Jetronicia.

Automaattinen/sähköinen tyhjäkäynninsäätö kaikissa 8-koneissa 81 -> 10.85. Tällöin tuli KE-Jetronic. Ohjauksesta huolehtii VDO:n tyhjäkäyntimoottori ja ohjain. Ohjaimelle tulee moottorin lämpötieto, kierroslukutieto, ilmastoinnin käyttötieto ja tyhjäkäyntitieto.

Tyhjäkäyntimoodin sähköinen anturointi
81-> 83 alipaineanturi. Alipaineen mittaus kaasuläpän alapuolelta.
83-> 10.85 mikrokytkin kaasuläpän akselilla.

Molemmissa vaihtoehdoissa:
Ohjauspainesäätimen ja sytytyksen alipaineletkutus on muuttunut lähes vuosittain 81 -> 85 lisäksi maavariantit sotkevat vielä asiaa.
Lähes ainut varma tieto oikeista kytkennöistä on Mercedeksen aidot korjauskäsikirjat, Bosch, Autodata, Bentley yms. korjaamokirjat antavat vain ylimalkaista tietoa. Kaikista olen löytänyt asia/vuosiluku/kytkentä yms. virheitä....valitettavasti.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Juu. Tässä ei ole tuota asentoanturia kaasuläpälle.

Sain työkaverilta vähän lisätietoa tuohon paineensäätimeen. Vaikuttaisi, että vika voisi olla siinä. Kun sen mäntä nousee ylös lämmetessä, menee tankkiin vähemmän ainetta. Ei niin kuin aiemmin luulin.
Kun määräjakajan lautasta työnsin sormella alas, tyhjäkäynti pieneni. Näin käy myös silloin, kun painetta tulee säätimeltä enemmän.
Lähden pyörittämään nyt sitä säätimen kuusiokoloruuvia YLÖSpäin!
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Teoria tuntui toimivan, ainakin osittain. Säädin painesäätimen kuusiokolopultista ainakin kierroksen kiinni päin. Löin kiinni ja auton käyntiin. Kävi pitkään jotain 700 rpm, kunnes pomppasi tonniin kuin jonknt kytkimen käskystä. Hö.
Ensin käynti oli hieman vaikeata, moottori tärisi siellä 700 rpm:ssä, sitten kävi tonnia nätisti. 300 kiekkaa siis sain hävitettyä.
Vaihteetkin menevät nätimmin päälle.
Ajossa huomasin, että auto kiihtyy huonommin osakaasulla?? Silleen laiskasti. Miksi?
Täydellä kaasulla kiihtyy kuten ennenkin.

Mutta ei tämä ole vielä ohi. Miksi kiekat pomppaavat vielä kerrasta tonniin, kun lämpötila ylittää 50 astetta?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

"Mutta ei tämä ole vielä ohi. Miksi kiekat pomppaavat vielä kerrasta tonniin, kun lämpötila ylittää 50 astetta?"

Pyöriikö sitten rikkaalla seoksella tuohon 50 asteeseen. Miten tuon lampdan laita on?
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

rokka65 kirjoitti:"Mutta ei tämä ole vielä ohi. Miksi kiekat pomppaavat vielä kerrasta tonniin, kun lämpötila ylittää 50 astetta?"

Pyöriikö sitten rikkaalla seoksella tuohon 50 asteeseen. Miten tuon lampdan laita on?
Viittaisi kyllä siihen, että voisi mennä aika rikkaalle, koska rumputtamalla käy ensialkuun.

Tuosta lambdasta en osaa sanoa mitään. Onko tuossa sellaista?
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jarmohi kirjoitti:
Tuosta lambdasta en osaa sanoa mitään. Onko tuossa sellaista?
lambda on yleensä vasta KE-jetin kanssa, vaikea K-jettiä on saada ymmärtämään lambdan antamaa tietoa, kun ei ole mitään sähköistä säätöä koko ruiskussa :wink:

ettei se koneen lämpöanturi nyt ole kuitenkin jotenkin rikki, eli kun koneen lämpö nousee yli 50 C, niin se menee tilttiin ja tyhjäkäyntipiirin ohjaus luulee, että kone onkin kylmä :roll: joskus on tullut vastaan näitä, että kylmänä anturi näyttää aivan ok lukemat, mutta tietyssä lämpötilassa vastus katoaa täysin tai muuttuu äärettömäksi... en nyt muista olitko mitannut ja todennut sen anturin ehjäsi kylmänä ja kuumana :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

napa kirjoitti:
jarmohi kirjoitti:
ettei se koneen lämpöanturi nyt ole kuitenkin jotenkin rikki, eli kun koneen lämpö nousee yli 50 C, niin se menee tilttiin ja tyhjäkäyntipiirin ohjaus luulee, että kone onkin kylmä :roll: joskus on tullut vastaan näitä, että kylmänä anturi näyttää aivan ok lukemat, mutta tietyssä lämpötilassa vastus katoaa täysin tai muuttuu äärettömäksi... en nyt muista olitko mitannut ja todennut sen anturin ehjäsi kylmänä ja kuumana :oops:
Ohjekirjan mukaan 42 astetta on raja, jolloin anturin pitääkin mennä äärettömään. Eli kytkin auki. Sitä ennen pitää olla nolla ohmia. Sitä en ole mitannut.
Sinänsä voisi olla ihan järkevä selitys, koska olen puhunut 50 asteesta. Eilen yöllä sitten löysin lukeman 42 astetta:)

Rumputtava käynti kylmänä kertoo varmaankin siitä, että rikkaalla mennään. Eli käytän sen tuossa huoltamolla päästöjen tarkistuksessa => saattaisi nyt vaikka kannattaakin säätää. Katsastuksessahan CO oli korkella tasolla, mutta ei liian, kun meni läpi.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

lambda on yleensä vasta KE-jetin kanssa, vaikea K-jettiä on saada ymmärtämään lambdan antamaa tietoa, kun ei ole mitään sähköistä säätöä koko ruiskussa Wink
Ei ihan pidä paikkaansa. Mm. US- ja Japani-markkinoille tehtiin K-Lambda. Lambdasäätö tapahtui ohjauspainesäätimen rinnalle kytketyllä sähkösuuttimesta kehitetyllä tahtiventtiilillä, jota ohjattiin yksinkertaisella ohjainyksiköllä Lambda, ja lämpötilatiedon mukaan. K-Lambda toimi esiasteena myöhemmälle KE-Jetronicille. K-Lambda oli käytössä US- ja Japani-versioissa 10.85 saakka. Mersun 8-koneissa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ettei se koneen lämpöanturi nyt ole kuitenkin jotenkin rikki, eli kun koneen lämpö nousee yli 50 C, niin se menee tilttiin ja tyhjäkäyntipiirin ohjaus luulee, että kone onkin kylmä Rolling Eyes joskus on tullut vastaan näitä, että kylmänä anturi näyttää aivan ok lukemat, mutta tietyssä lämpötilassa vastus katoaa täysin tai muuttuu äärettömäksi... en nyt muista olitko mitannut ja todennut sen anturin ehjäsi kylmänä ja kuumana


Todennäköisin syy koko hommaann rikkinäinen VDO:n tyhjäkäynnin ohjain tai ylijänniterele. Tuolle piirille on ihan oma anturinsa, jolla ei ole mitään tekemistä kylmäkäynnistysanturin kanssa. (Thermotime switch)

Mikäli koneessa ei ole kaasuläpän asentoanturia, on siinä silloin alipaineanturi tyhjäkäyntipiirin aktivointia varten.

Boschin opaskirjat ovat turhia Mersun K-Jetronic 8-koneen tyhjäkäynnin säädön kanssa, koska systeemin on tehnyt VDO. Ainut varma tietolähde on silloin Mersun omat korjauskäsikirjat.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

unski kirjoitti:Mikäli koneessa ei ole kaasuläpän asentoanturia, on siinä silloin alipaineanturi tyhjäkäyntipiirin aktivointia varten.
Katso sentään tuo myös. Ei taida olla vaikein tarkistettava?
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

unski kirjoitti:
Todennäköisin syy koko hommaann rikkinäinen VDO:n tyhjäkäynnin ohjain tai ylijänniterele. Tuolle piirille on ihan oma anturinsa, jolla ei ole mitään tekemistä kylmäkäynnistysanturin kanssa. (Thermotime switch)

Mikäli koneessa ei ole kaasuläpän asentoanturia, on siinä silloin alipaineanturi tyhjäkäyntipiirin aktivointia varten.
No tässäpä tulee nyt uusimmat kommentit. Vein auton Shellille pakokaasumittaukseen ja auto kävi todella laihalla. Säädettiin se käymään ohjearvoissa. Nyt terhakkuutta tuli osakaasukiihdytyksiin, jotka katosivat jossain välissä.

Kuulin, ettei painesäätimeen saisi mennä koskemaan, jos ei ole painemittarilla todennut, että paineet ovat persiillään. Säädin paineensäätimen asetuksia takaisinpäin Shellillä, jonka jälkeen vasta seosruuvista säädettiin arvot. Ja merkkasin painemittarin ostoslistalle, ettei random-säätämistä tarvitse enää tehdä.

Äsken menin pihalle ja keksin alkaa etsimään sitä ylijänniterelettä. Ei löytynyt.

Sitten keksin ottaa alipaineletkuja irti sieltä täältä, jolloin tein mielenkiintoisen huomion. Kun virranjakajan kellosta ottaa alipaineletkun pois, alkoi kuulua napsahtelua siitä kellosta, jota ei tapahtunut vähän aikaa sitten. Nyt tyhjäkäyntikierrokset pomppasivat 1000 rpm:ään. Irroittelin ja kiinnittelin letkua ja huomasin, että se vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntiin. Kiinni => 1000 rpm. Auki, n. 700 rpm.

Onko nyt seuraavat olettamukset oikein?
- Alipainevuoto on poissuljettu, koska virranjakajan kellon alipaineletkun irroittelu ja kiinnittäminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
- Tyhjäkäyntiä ei pidä säätää paineensäätimestä (warm-up valve)?
- -82 K-Jetronic-500SEC:ssä ei ole ylijänniterelettä?

Seuraavaksi on varmaankin siirryttävä tutkimaan alipaineanturia tyhjäkäyntipiirille. Mistä tämä löytyy? (Englanninkielinen nimi?). Voisin tarkistaa.

Tyhjäkäynti on siis edelleen korkealla, kun tuo virranjakajan kello lähti toimimaan. Tosin nyt kone käy tonnilla tasaisesti eikä rumputa, kuin aiemmin.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ei kyllä liity asiaan mitenkään, mutta taisit Iisalmen kulmilla vastaan ajella secillä lauantaina päivällä 8). Tulin R1:sellä vastaan ja kättä nostelin...
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Kinnunen kirjoitti:Ei kyllä liity asiaan mitenkään, mutta taisit Iisalmen kulmilla vastaan ajella secillä lauantaina päivällä 8). Tulin R1:sellä vastaan ja kättä nostelin...
No minä mietin, että kukahan se oikein oli;)
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Taitaa jäädä lopullinen syy selvittämättä.
Nyt on myös ehdotettu, että vika voisi olla myös syttöpuolella.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tuossa SELlissä on imuvuoto kaasuläpän akselissa ja tekee kutakuinkin samaa.
Katsastuksessa säädin seosta, kun kävi laihalla ja hc oli korkea.
Rikkaammalla päästöt kelpasiavat, mutta tyhjäkäynti oli korkea. Katsastuksen jälkeen säädin hiukan laihemmalle, että tyhjäkäynti putoaa, nyt sitten "humpsuttaa" tyhjäkäynnillä, kun pykälä on vapaalla ja kone lämmin.

SECissä ei ole minullakaan yj-relettä
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Harri126 kirjoitti:Tuossa SELlissä on imuvuoto kaasuläpän akselissa ja tekee kutakuinkin samaa.
Katsastuksessa säädin seosta, kun kävi laihalla ja hc oli korkea.
Rikkaammalla päästöt kelpasiavat, mutta tyhjäkäynti oli korkea. Katsastuksen jälkeen säädin hiukan laihemmalle, että tyhjäkäynti putoaa, nyt sitten "humpsuttaa" tyhjäkäynnillä, kun pykälä on vapaalla ja kone lämmin.

SECissä ei ole minullakaan yj-relettä
Imuvuoto. Selvä homma. Tämähän pitää jollain ilveellä nyt tarkistaa, että onko vai ei. Auttaakohan tuohon tylysti starttipilotti, jolla selviää?
On muuten aivan samantuntuiset tiedot arvoissa.
Tänään vehjes kävi jotenkin pirun tasaiseen, mutta tyhjäkäynti on tonnissa.
Kylmänä tuntuu rumputtavan aika reilusti.
Viimeksi muokannut jarmohi, To 20.05.2010 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Starttipilotti on hyvä, varsinkin jos saa värkättyä siihen pitkän pillin vuotokohdan tarkkaan paikallistamiseen.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
JonzQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 24.11.2008 19:17

Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema

Viesti Kirjoittaja JonzQ »

Saitko otsikon aloittaja mesen kuntoon? Mikä oli vikana? Itsellä on aikalailla samat ongelmat 260SE -86.. Osaako kukaan sanoa missä kohtaa tämä lämpöaikakytkin on? Kun katsotaan konetta imusarjan puolelta eli kuskin puolelta, jääkö tämä anturi kannen oikeaan laitaan ihan näkyville johonka tulee kaksi johtoa? Yritin yleismittarilla mittailla kylmäkäynnistys venttiilin johdoista mistä se lämppiskytkin löytyisi vaan niihin kahteen johtoon en kontaktia kyllä saanut, ihmetyttää vaan että mikä ihmeen anturi se sitten on.. Tyhjäkäynti nousee huomattavasti kun toisen johdon ottaa pois.. Ilmeisesti liian rikkaalla käy minulla kylmällä kun röpöttää ja meinaa tukehtua.. Kun 80 astetta kone saavuttaa, ei mitään ongelmaa käynnin suhteen, mutta tyhjäkäynti jostain syystä tippuu niin alas että sammuu joskus, mikähän tätäkin tekee.. Kun otin mikrokytkimen pois käytöstä johonka akseli vastaa kun tiputtaa tyhjäkäynnille niin tuntuu että se toimisi paremmin.. Mikrokytkin kuitenkin johtaa mittarilla mitattuna kun se loksahtaa kiinni..

E: Puhdistin ilmamäärä mittarin ku löysin lopulta senkin.. Nyt ei enää tyhjäkäynniltä sammu, siis lämpimänä. Mutta kylmemmällä koneella saattaa senkin vielä tehdä.. Eikun olikos se oikeassa laidassa kannessa oleva anturi juurikin se joka antaa tietoa eculle? Mitähän ohmi määriä sen anturin pitäis näyttää, ei näyttäny yhtään mitään vaikka mitenkä päin yritti mittailla ja maita vasten..
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: MB 500 SEC -82: K-Jetronic-probleema

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Hoi! Mese ei ole kunnossa, mutta ihan vasta pääsin nytkäyksen eteenpäin. Mulla tyhjäkäynti asettuu kun ottaa alipaineletkun irti virranjakajan kyljessä olevasta kellosta. Jos letkun sulkee, kierrokset välittömästi nousevat. Saman muuten tekee polttoaineen paineensäätimen alle tulevan letkun irroittaminen. Se laskee tyhjäkäyntiä. Tämä on toki kiertotie, kun ilmeisesti ajoitukseen kosketaan? Mutta vetoja tuli huimasti lisää! Nyt kun joku kertoo, missä se oikea vika on?
Tuota mikrokytkintä minun kiesissä ei ilmeisesti ole.
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Vastaa Viestiin