Sprinter 316 CDI,turbo rikki...?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 29.03.2008 18:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Sprinter 316 CDI,turbo rikki...?

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Elikkäs 240tkm ajettu 316,-05 vuosimallia,manuaali,vikakoodeja ei vielä luettu eikä mitään valoja ole syttynyt.Ongelma on sellanen että ei vedä ennen 2000 kierrosta.Kun 2000 kierrosta menee rikki alkaa vetämään melkein normaalisti.Onko turbo muuttuvasiipinen,mikä sitä ohjaa?
Toimii kyllä kaikin puolin normaalisti mutta alaväännöt käytännössä puuttuu.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muuttuvasiipinen.
Alipaine ohjaa

Kokeile ensin tätä:
Katse ahtimen vipuun.
Kun moottori on sammutettuna, on vipu toisessa äärilaidassaan, auki.
Kun toinen käynnistää auton, niin katsot, liikkuko vipu, sen pitää heti liikkua toiseen äärilaitaan, kiinni.
Jollei, on ahtimen ohjauksessa vikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ja jos ei liiku niin sitten kannattaa katella ne pienet letkut läpi/imasta varovasti siitä letkusta mikä tulee ahtimelta näkee onko säätimen kalvo rikki ja jos vipu taas liikuu niin kuin pitää kannataa koitta kuunela suhinoit jos satuis vuotamaan jostain

paras olisi ekan käydä *:rin kanssa lukemassa vika koodit(selanen löytty läheltä seinä jokea ainakin yhdestä tallista :) )

(tulipa tosta mieleen juttu"varoitava esimerki" kun oli yhdessä tolasessa ollut herjaa alhaisesta ahto paineesta"jolain pilipali testeririlä koodit luettu" niin olivat oikeen korjaamolla mistä saa kuitin, leiman, takkun... ym säätäneet hukkaporttia, mitä ei koko autossa ole kun on toi vnt, no kun paineet ei alkaneet nousemaan ton tangon ruuvauksen jälkeen, olisivat halunnet vaihtaa ahtimen uuteen, siinä kohtaa omistaja onneks heräs ja tuumas että on paljon tärkeempää et auto tulee kuntoon ja toimii kun että päin per*** tehdystä työstä saa kuitin ja takkuun minkä kanssa saa sitten tapella auto ajo kelvottoman kuukausi kaupalla,heti kun oli *:rin piuhan kiinni ja pika testi mennyt läpi kertoi viaksi ahtopaineen tunistimen"pilipali oli antanut hukkaportin/ahtimen" sen kun uusi ja sääteli siivet kohdillen niin ops jo se toimi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 29.03.2008 18:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Ahtimen vipu liikkuu käynnistettäessä heti toiseen äärilaitaan,kuitenkin sormella painaen liikkuu vielä 3-4 milliä,onko silti vuotoa jossain.Entä mikä mahtaa olla se "pumpun" näköinen mutikka siinä ilmanputsarin kotelon vieressä, mihin ahtimen letku menee? Tämä "pumppu" jää aina joskus päälle kun auton sammuttaa,onko normaalia?
te-ko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 16.05.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja te-ko »

Mulla on -05 109 vito.Taitaa olla normaali juttu ei väännä alle 2000 Saa nähdä kesäkuussa muuttuuko Motestin rokotus ohjelmalla 150-175hp
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

henkkah kirjoitti:Ahtimen vipu liikkuu käynnistettäessä heti toiseen äärilaitaan,kuitenkin sormella painaen liikkuu vielä 3-4 milliä,onko silti vuotoa jossain.Entä mikä mahtaa olla se "pumpun" näköinen mutikka siinä ilmanputsarin kotelon vieressä, mihin ahtimen letku menee? Tämä "pumppu" jää aina joskus päälle kun auton sammuttaa,onko normaalia?
Joo, taitaa olla vuotoa, pitäisi mennä sitä rajoitinta vasten.
Se mutikka on alipaineen säädin.
Se se itseasiassa "käyttää" niitä ahtimen siipiä.
Ahtimen kartta on itseasiassa sen venttiilin kartta.

No niin, alaväännön puute johtunee tod. näk. siitä, ettei ahdot nouse pienillä kieroksilla tarpeeksi, siksi ei tule vikakoodiakaan.
Ohjelma vaan antaa sen verran syöttöjä, kun on ahtojakin.

Nyt pitää selvittää, onko vika alipaineen määrässä, liian vähän, vuoto, vai vaurio alipainepumpussa.
Vai onko vaiva siinä ahtimen alipainesäätimessä.
Sprintterissä ei ole kierrätystä, eli ei myöskään egr-venttiiliä, missä olisi juuri samanlainen alipaineventtiili.
Eli joko purkaamolta, tai kaverilta toimiva lainaan ja kokeilua.
Alipaineen mittaus.
Ahtopaineen mittaus.
Jos ahtopainetta on kuitenkin reilu kilo, niin alavääntövaiva pitää miettiä uudestaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 29.03.2008 18:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Vika selvis,elikkä ahtopaineensäädin vuoti,päästi läpi,uusi tilalle ja taas toimii.
Vastaa Viestiin