Mistä nopeusrajoitustarra tai kilpi ohjaamoon
Mistä nopeusrajoitustarra tai kilpi ohjaamoon
Mistä voi ostaa nopeusrajoitustarran tai nopeusrajoituskilven auton
ohjaamoon? Vai pitääkö tulostaa itse? Saako tarra olla millä kielellä
tahansa? Kelpaisiko esim. "Do not exceed 240 kph"? tai "Maximum
permitted speed 240 kph"?
Kai tämä säännös on yhä voimassa:
"Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden
edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat.
Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat
vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman
rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman
nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti
näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi
ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Ostin Japanista SL500:n ja siinä on alla V-nopeusluokan renkaat (240
km/t). Huippunopeus on kuitenkin 250 km/t. Minulla olisi kyllä toiset
vanteet, joissa on W-nopeusluokan renkaat, mutta niistä on vain kaksi
laillisessa kunnossa (rengaskoko on 225/55-16, saa tarjota laaturenkaita).
Rekisteröintikatsastus on tulossa ja sen vuoksi pitää olla tarkkana.
ohjaamoon? Vai pitääkö tulostaa itse? Saako tarra olla millä kielellä
tahansa? Kelpaisiko esim. "Do not exceed 240 kph"? tai "Maximum
permitted speed 240 kph"?
Kai tämä säännös on yhä voimassa:
"Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden
edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat.
Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat
vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman
rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman
nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti
näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi
ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Ostin Japanista SL500:n ja siinä on alla V-nopeusluokan renkaat (240
km/t). Huippunopeus on kuitenkin 250 km/t. Minulla olisi kyllä toiset
vanteet, joissa on W-nopeusluokan renkaat, mutta niistä on vain kaksi
laillisessa kunnossa (rengaskoko on 225/55-16, saa tarjota laaturenkaita).
Rekisteröintikatsastus on tulossa ja sen vuoksi pitää olla tarkkana.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Mistä nopeusrajoitustarra tai kilpi ohjaamoon
[quote
Aiotko tosissaan ajella 250 km tuntivauhtia tolla koslalla. Mistä olet kuullut että tarvii jonkun tarran ohjaamoon. Se on ihan eri asia jos olet menossa Saksaan Moottoriteille ajelemaan missä ei ole rajoituksia. Lisäksi millä renkailla tahansa voi hetkellisesti ylittää se suositusnopeuden. Sullahan on siinä autossa vielä vakionopeudensäätimessä itse asetettava nopeusrajoitin. Sen voi laittaa päälle. Jos taas ajelet suomessa niin ei tarvitse minkään maailman tarroja.





MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Joopa. Olin taannoin tässä kyydissä, kun kuski vieressä tyytyväisenä hihkumaan, että tästähän on rajoitin poistettu samalla kun mittarissa alkoi lukea 270km/h. Meikä puristi penkkiä ja rukoili ääneen, jotta jarrupoljin löytyisi mahdollisimman pikaisesti. Ja sitten kun tuo osui oikealle polkimelle, oli hidastuvuus sitä luokkaa, että aurinkolasit lensi otsalta...
Järjetöntä menoa.

Järjetöntä menoa.

Kyltti
Mut alkuperäinen kysymys oli hyvä, vastaukset näköjään vain meni asiattomiksi. Ois tosiaan kiva tietää, mistä sais siistin tarran tai kyltin, kun kerran asetus sitä vaatii - tietääkö joku tämän? En usko että poliisi tai katsastusmies sitä kauheasti vaatii, mutta oishan kiva olla kaikki laillisesti ikävän virkamiehen varalta. Itsekin olen ajatellut hankkia seuraavat renkaat vähän Saksan nopeuksia pienemmille vauhdeille.
Re: Kyltti
Juu sorryeselkoo97 kirjoitti:Mut alkuperäinen kysymys oli hyvä, vastaukset näköjään vain meni asiattomiksi. Ois tosiaan kiva tietää, mistä sais siistin tarran tai kyltin, kun kerran asetus sitä vaatii - tietääkö joku tämän? En usko että poliisi tai katsastusmies sitä kauheasti vaatii, mutta oishan kiva olla kaikki laillisesti ikävän virkamiehen varalta. Itsekin olen ajatellut hankkia seuraavat renkaat vähän Saksan nopeuksia pienemmille vauhdeille.

Jäi tosiaan myös mietityttämään, että tarvitaanko tuota tosiaan Suomessa. Käytännösähän tuollaiset jatkuvat ja edes laittomastikaan hetkelliset ajonopeudet ovat meillä teoreettisia.
Re: Kyltti
Minustakin asiallinen kysymys kun kerran määräykset on eikä ylinopeudessakaan auta selittää että kyse oli vain kympistä. Itselläkin taitaa olla H-renkaat vaikka 250km/h on ilmoitettu huippunopeus. Olen kyllä kuvitellut että riittää kun säädän mittaristosta maksiminopeuden tuohon 210 km/h, tuohan ei ylity edes kick-downilla. Kerran on katsastettukin noilla renkailla mutta tämän tekstin mukaan tätä vaatimusta ei Suomessa pahemmin valvota joten sen takia ei taida yleisesti olla asiallisia tarrojakaan saatavilla:eselkoo97 kirjoitti:Mut alkuperäinen kysymys oli hyvä, vastaukset näköjään vain meni asiattomiksi. Ois tosiaan kiva tietää, mistä sais siistin tarran tai kyltin, kun kerran asetus sitä vaatii - tietääkö joku tämän? En usko että poliisi tai katsastusmies sitä kauheasti vaatii, mutta oishan kiva olla kaikki laillisesti ikävän virkamiehen varalta. Itsekin olen ajatellut hankkia seuraavat renkaat vähän Saksan nopeuksia pienemmille vauhdeille.
http://www.rengas.net/page?pageId=3
16. Rengaskoko ja nopeusluokka
Oikea rengaskoko ja nopeusluokka
Löytyy helpoiten auton rekisteriotteesta. Usein auton rekisteriotteessa on myös valmistajan hyväksymät vaihtoehtoiset rengaskoot. Rengaskokoa voi muuttaa suuremmaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten ammattitaitoisesta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä. Mikäli valittu rengaskoko poikkeaa asetuksista on ajoneuvo aina muutoskatsastettava. Auton valmistaja on myös määritellyt renkaille nopeusluokan joka määräytyy auton huippunopeuden ja/tai auton alusta- ja ajonhallintajärjestelmien asettamien vaatimusten mukaisesti. Käyttämällä autonvalmistajan suunnittelemaa ja testaamaa nopeusluokkaa varmistat, että autosi ajokäyttäytyminen on johdonmukaista ja yllätyksetöntä kaikissa ajotilanteissa. Suomessa autoon saa asentaa näitä nopeusluokkia alhaisemman suorituskykyluokan renkaat, jos vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160km/h). Asetuksen mukaan tällöin on auton ohjaamoon kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan kiinnitettävä pysyvästi kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus. Käytännössä tätä asetusta ei olla valvottu. Asetus ei luonnollisestikaan koske talvirenkaita, koska Pohjoismaisen konseptin mukaan valmistetut nykyaikaiset, pehmeäseoksiset talvirenkaat ovat aina nopeusluokka Q tai T.
Kyllä yritin tehdä selväksi, että auto on menossa rekisteröintikatsastukseen
ja katsastusmies saattaa hyvinkin vaatia, että auto vastaisi voimassa
olevia lakeja ja asetuksia. Ovat nääs joskus aika pedantteja siinä suhteessa.
Tolla koslalla tuskin ajelen kovempaa kuin 240 km/t, paitsi tietysti
Saksan Moottoriteillä, jossa nykyiset mittarilukemaennätykseni ovat
238 (MB C220), 235 (BMW 530 dA) ja 200 (Opel Kadett 1,3S).
Täytyyhän koittaa, kuinka kovaa kosla kulkee sopivassa alamäessä.
Kokeiluissa saattoi nopeusluokka ylittyä, paitsi BMW:ssa muistaakseni
oli W-luokan renkaat vakiona.
Taidan tehdä niin, että tulostan tarran valmiiksi ja jos katsastusmies vaatii,
niin liimaan sen keskelle kojelautaa. Puoli päivää googlaamalla ei
löytynyt valmiita sopivia kylttejä ulkomailtakaan.
ja katsastusmies saattaa hyvinkin vaatia, että auto vastaisi voimassa
olevia lakeja ja asetuksia. Ovat nääs joskus aika pedantteja siinä suhteessa.
Tolla koslalla tuskin ajelen kovempaa kuin 240 km/t, paitsi tietysti
Saksan Moottoriteillä, jossa nykyiset mittarilukemaennätykseni ovat
238 (MB C220), 235 (BMW 530 dA) ja 200 (Opel Kadett 1,3S).
Täytyyhän koittaa, kuinka kovaa kosla kulkee sopivassa alamäessä.
Kokeiluissa saattoi nopeusluokka ylittyä, paitsi BMW:ssa muistaakseni
oli W-luokan renkaat vakiona.
Taidan tehdä niin, että tulostan tarran valmiiksi ja jos katsastusmies vaatii,
niin liimaan sen keskelle kojelautaa. Puoli päivää googlaamalla ei
löytynyt valmiita sopivia kylttejä ulkomailtakaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
En ole asiaan koskaan törmännyt tuontiautojen rekisterikatsastuksessa.
Suomessahan on max ajonopeus 120 km/h ja kaikki kesärenkaat täyttävät tämän vaatimuksen joten mitään tarroja ei Suomessa vaadita.
Vapaan ajonopeuden maissa tuo tarra tulee laittaa mittariston lähelle jos
alla olevat renkaat eivät ole samaa nopeusluokkaa kuin auton maksiminopeuden kanssa.
Olipas hyvin viritetty mittari tuossa kadetissa
Suomessahan on max ajonopeus 120 km/h ja kaikki kesärenkaat täyttävät tämän vaatimuksen joten mitään tarroja ei Suomessa vaadita.
Vapaan ajonopeuden maissa tuo tarra tulee laittaa mittariston lähelle jos
alla olevat renkaat eivät ole samaa nopeusluokkaa kuin auton maksiminopeuden kanssa.
Olipas hyvin viritetty mittari tuossa kadetissa

Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Saksassa rengasliikkeet antavat nuo tarrat jos nopeusluokka ei riitä maksiminopeuteen. Minulta ei ole ikinä tuota kysytty Suomessa rekisteröintikatsastuksessa, enkä ole koskaan kuullut että joltain olisi tuota kysytty. Minusta tuosta asiasta on turha itseään stressata, ei muuta kuin konttorille vaan ilman tarraa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
ot: meillä sl meni ainakin mittarin tappiiin. ajoin Suljetulla alueella kerran.JarkkoN kirjoitti:Kyllä yritin tehdä selväksi, että auto on menossa rekisteröintikatsastukseen
ja katsastusmies saattaa hyvinkin vaatia, että auto vastaisi voimassa
olevia lakeja ja asetuksia. Ovat nääs joskus aika pedantteja siinä suhteessa.
Tolla koslalla tuskin ajelen kovempaa kuin 240 km/t, paitsi tietysti
Saksan Moottoriteillä, jossa nykyiset mittarilukemaennätykseni ovat
238 (MB C220), 235 (BMW 530 dA) ja 200 (Opel Kadett 1,3S).
Täytyyhän koittaa, kuinka kovaa kosla kulkee sopivassa alamäessä.
Kokeiluissa saattoi nopeusluokka ylittyä, paitsi BMW:ssa muistaakseni
oli W-luokan renkaat vakiona.
Taidan tehdä niin, että tulostan tarran valmiiksi ja jos katsastusmies vaatii,
niin liimaan sen keskelle kojelautaa. Puoli päivää googlaamalla ei
löytynyt valmiita sopivia kylttejä ulkomailtakaan.

Mittarit hiukan näyttävät ylimääräistä. Ostin Saksassa Kadettin, jokasportsman kirjoitti:En ole asiaan koskaan törmännyt tuontiautojen rekisterikatsastuksessa.
Suomessahan on max ajonopeus 120 km/h ja kaikki kesärenkaat täyttävät tämän vaatimuksen joten mitään tarroja ei Suomessa vaadita.
Vapaan ajonopeuden maissa tuo tarra tulee laittaa mittariston lähelle jos
alla olevat renkaat eivät ole samaa nopeusluokkaa kuin auton maksiminopeuden kanssa.
Olipas hyvin viritetty mittari tuossa kadetissa
oli tuotu Suomesta (!). Se oli melkein ilmainen ja sen sai verotta
viedä takaisin Suomeen. Omistaja ei ollut painanut kaasua ja moottori oli
ihan karstassa. Valmistaja lupasi huippunopeutta 170, mutta auto kulki
vain 160. Ajoin karstoja pois tunnin verran kaasu pohjassa ja erityisesti
menin tiettyyn paikkaan, jossa on pitkä ja jyrkkä alamäki. Kuinka
ollakaan, mittari nousi aina kahteensataan. Hiukan venttiilit naputtivat
hetken aikaa sen jälkeen, taisi olla liian huonot öljyt noin kovaan ajoon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
133km/h pitäisi olla max.nopeus ilman sakkoa.JarkkoN kirjoitti:täällä kotisuomessa, jossa 125 on maksiminopeus ilman sakkoja.
Mitä tuohon tarraan ja renkaisiin tulee niin laki on aika selvä.
Se taas onko katsastuksen yhteydessä tuota yleensä tarkastettu on sitten eri asia.
Maalarinteippiin tekstaat "ELÄ AJA YIL KAHENNELJÄNKYMMENE (240) - RENKAAT EE KESTÄ" ja liimaat keskelle rattia.

Kysäise paikallisesta tarrafirmasta jos ne tekasis sulle moisen?
Mulla oli yhdessä tuontiautossa talvirenkaat alla ja mittariston vieressä pyöreä tarra "vmax 190 km/h". Ja sakot siellä Saksassa tosiaan tulee jos merkintä puuttuu, ottakaa huomioon jos menette käymään.
Joskus olen lueskellut saksalaisille kollegoille suomalaisten iltapäivälehtien kuumimpia uutisia
"LÖI PUUKOLLA..."
"AHDISTELI PIKKUTYTTÖÄ..."
"AJOI MOOTTORITIELLÄ YLI KAHTASATAA"
ja vaikeata on ollut saada kaverit ottamaan todesta että kaikki on saman luokan rikoksia täällä, päivän ykkösaiheita kaikki.
Joskus olen lueskellut saksalaisille kollegoille suomalaisten iltapäivälehtien kuumimpia uutisia
"LÖI PUUKOLLA..."
"AHDISTELI PIKKUTYTTÖÄ..."
"AJOI MOOTTORITIELLÄ YLI KAHTASATAA"
ja vaikeata on ollut saada kaverit ottamaan todesta että kaikki on saman luokan rikoksia täällä, päivän ykkösaiheita kaikki.
Aapo.T kirjoitti:Saattas Kotimaista katsastusmiestä naurattaa jos mittaristossa olisi maalarinteippiin kirjotettuna maks 240km



MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Tuostahan voisi vaikka printata sopivan:
http://www.google.com/images?q=Geschwin ... saufkleber
Ja tuolta pääsee tilaamaan, maksaa euron kappale
http://www.d7-reifen.com/sonstiges/zubehoer.html
http://www.google.com/images?q=Geschwin ... saufkleber
Ja tuolta pääsee tilaamaan, maksaa euron kappale
http://www.d7-reifen.com/sonstiges/zubehoer.html
Juu mie ajattelinkin että varmaan noita saa jostain printattua, tai jopa ostettua, sen verran yleisiä Saksassa...jysi kirjoitti:Tuostahan voisi vaikka printata sopivan:
http://www.google.com/images?q=Geschwin ... saufkleber
Ja tuolta pääsee tilaamaan, maksaa euron kappale
http://www.d7-reifen.com/sonstiges/zubehoer.html
Mut täällähän meille riittää max 120 km/h

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Voit myös ostaa tarratulostimen tai tarrapaperia tulostimeen.
Eikö joku tarratulostin löydy ihan tietokoneliikkeistä, tai jostain tulostuspalvelusta. Semmosella vaan sopivalla fonttikoolla tarra mittaritauluun.
Täytyy sen verran offtopiccina sanoa että enemmän kuin 9km/h yli sallitun nopeusrajoituksen olevasta ylinopeudesta saa sakon.
vrt joku lupas ajaa 133 motarilla.
Täytyy sen verran offtopiccina sanoa että enemmän kuin 9km/h yli sallitun nopeusrajoituksen olevasta ylinopeudesta saa sakon.
vrt joku lupas ajaa 133 motarilla.
Tekninen -3 ja sakot saa "vasta" 11 ylityksestä.jarskak kirjoitti: Täytyy sen verran offtopiccina sanoa että enemmän kuin 9km/h yli sallitun nopeusrajoituksen olevasta ylinopeudesta saa sakon.
vrt joku lupas ajaa 133 motarilla.
E: Olin väärässä, 130 on max.. 11 ylityksestä rapsahtaa sakot, ja se -3 tulee tuosta 11:sta. Eli sakko kirjoitetaankin 8 ylityksestä.

Niistä renkaista vielä. Mulla on uusiorenkaat alla ja kun katsastin auton niin meni läpi eikä inssi puhunut nopeuksista mitään. Niissä on luultavasti nopeusluokka riittävä Suomen olohin mutta esim Saksan moottoriteille ei voi mennä tai on oltava se tarra MAX SE Ja se nopeus minkä renkaat antaa myöten. Se alkuperäinen kysymys olikin rekisteröintikatsastusta varten.von_Karl kirjoitti:Tekninen -3 ja sakot saa "vasta" 11 ylityksestä.jarskak kirjoitti: Täytyy sen verran offtopiccina sanoa että enemmän kuin 9km/h yli sallitun nopeusrajoituksen olevasta ylinopeudesta saa sakon.
vrt joku lupas ajaa 133 motarilla.
E: Olin väärässä, 130 on max.. 11 ylityksestä rapsahtaa sakot, ja se -3 tulee tuosta 11:sta. Eli sakko kirjoitetaankin 8 ylityksestä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo