ilmastointiremppaan neuvoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: Ilmastoinnin käynnistys

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tappisan kirjoitti:Mulle laitettiin eilen E430 v.2000 farmariin uudet ilmastoinnin aineet, vuotoja ei löytynyt mutta kompura ei käynnistynyt ollenkaan. Ilmeisesti sen pitäs käynnistyä jos EC:n ottaa pois päältä?
EC nappulasta ei valoa saa sammumaan muuta kuin virrat katkaisemalla, onkohan joku esto???
Muutenkin mulla on hakusessa muutama nappi lämmityslaitepaneelissa
Mikähän ihme toiminta käynnistyy napista, jossa valkoinen nuoli vasemmalla, keskellä joku kenno ja oikealla nuoli pelkillä ääriviivoilla?
No mikä tuo REST nappula on? onko joku taukolämmitin???
Neliön muotoinen ikkunakuva on varmaan takalasin lämmitin ja viuhkan muotoinen ikkunakuva varmaan huurteenpoisto/sulatus(ei tartte näillä keleillä)
Kukahan osais neuvoa, kiitos etukäteen.

olisko toi nappi aktiivihiilisuodatin?...mulla on sellainen ylärivissä...
luulen että sen ilmastoinnin saa nollattua jotenkin, pitää itsekin selvittää jossain vaiheessa....livedataan pääsee kun painat "rest" nappia n.5sek. näyttöön ilmaantuu vasemmalle 1 ja oikealle 10.....ja autonapeilla pääsee kelaamaan tiedot sieltä sisältä.
Opel, "weird lieben autos"....
Tappisan
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos vastauksesta

Viesti Kirjoittaja Tappisan »

Nyt pitäis jostain löytää tuon livedatan koodit jostain... Mistä ihmeestä
EX-MB:t:124 250TDT, 300TDT, 300TDT 93, E430T Hairahdus Quashqai ja nyt ML320
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: Kiitos vastauksesta

Tappisan kirjoitti:Nyt pitäis jostain löytää tuon livedatan koodit jostain... Mistä ihmeestä
voin viikonloppuna laittaa tulemaan....mulla on ne carsoftassa.

rest on taukolämmitys/jäähdytys....ainakin mulla se työntää nyt lämpösillä viimesetkin kylmät höyryt ja sammuu sitten....
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hetkonen eikö alkuperäisessä lauhduttimessa ole kierreliimaa? siis eemelillä väyrysessä jo kolmannet osat siellä? ku kerran edellinen remonteeraaja jo vaihtanu ja liimannu osat? miksi siellä on jo kolmas lauhdutin? kuluuko se erityisen nopeaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Sergey kirjoitti:hetkonen eikö alkuperäisessä lauhduttimessa ole kierreliimaa? siis eemelillä väyrysessä jo kolmannet osat siellä? ku kerran edellinen remonteeraaja jo vaihtanu ja liimannu osat? miksi siellä on jo kolmas lauhdutin? kuluuko se erityisen nopeaan?
luulis että ei alkuperäisessä ole liimoja tai sitten sakut on ihan tolloja...alumiinikierre....

ei ne kulu....ne vähän niinkun reikiintyy...kivistä.
itse en ainakaan laittaisi alumiinikierteeseen liimoja koskaan...siinä liitoksessa on tiiviste ja pinnat jotka tekevät sen tiiviiksi, kierreliimalla ei ole paskan vertaa tekemistä tiiveyden kanssa noissa liitoksissa. piste.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: Kiitos vastauksesta

Tappisan kirjoitti:Nyt pitäis jostain löytää tuon livedatan koodit jostain... Mistä ihmeestä
tässä nämä koodit, laittelin varmuudeksi yv:näkin.

1 IN-CAR TEMPERATURE SENSOR
2 OUTSIDE TEMPERATURE SENSOR
3 LEFT HEAT EXCHANGER TEMP.SENSOR
4 RIGHT HEAT EXCHANGER TEMP.SENSOR
5 EVAPORATOR TEMPERATURE SENSOR
6 COOLANT TEMPERATURE SENSOR
7 REFRIGERANT PRESSURE
8 REFRIGERANT TEMPERATURE SENSOR
9 NOT ASSIGNED
10 BLOWER CONTROL VOLTAGE
11 EMISSION SENSOR
12 SUN SENSOR
20 AUXILIARY FAN CONTROL CURRENT
21 ENGINE SPEED
22 VEHICLE SPEED
23 CIRCUIT58d (% OF BATT.VOLTAGE)
24 BATTERY VOLTAGE
40 SOFTWARE STATUS
41 SOFTWARE STATUS

jokainen joka haluaa saa kopioida....
W210 automaatti-ilmastoinnin koodit...eli "rest" nappia 5 sek ja sitten oikean puoleisella auto napilla selailee.
juhape
Mersumies
Mersumies

Re: Ilmastoinnin käynnistys

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tappisan kirjoitti:Mulle laitettiin eilen E430 v.2000 farmariin uudet ilmastoinnin aineet, vuotoja ei löytynyt mutta kompura ei käynnistynyt ollenkaan. Ilmeisesti sen pitäs käynnistyä jos EC:n ottaa pois päältä?
EC nappulasta ei valoa saa sammumaan muuta kuin virrat katkaisemalla, onkohan joku esto???
Muutenkin mulla on hakusessa muutama nappi lämmityslaitepaneelissa
Mikähän ihme toiminta käynnistyy napista, jossa valkoinen nuoli vasemmalla, keskellä joku kenno ja oikealla nuoli pelkillä ääriviivoilla?
No mikä tuo REST nappula on? onko joku taukolämmitin???
Neliön muotoinen ikkunakuva on varmaan takalasin lämmitin ja viuhkan muotoinen ikkunakuva varmaan huurteenpoisto/sulatus(ei tartte näillä keleillä)
Kukahan osais neuvoa, kiitos etukäteen.
Kyllä jos kaikki on kunnossa niin EC nappia painamalla valo sammuu ja kompura käynnistyy. Jotain vikaa siellä on.

Siitä nuolinapista saa sen sisäilman kiertämään aktiivihiilisuodattimien kautta. Ja se REST on tosiaan taukolämmitys joka käyttää jäähdytysjärestelmän lämpöenergian sisätilojen lämmitykseen. Kätevä talvella kun kauppaan mennessä laittaa sen päälle niin sisätilat pysyy htken aikaa lämpöisenä. Eli se käynnistää sähköisen kiertovesipumpun ja lämppärin puhaltimen ja lämmittää sen aikaa kun veden lämpötila laskee johonkin tiettyyn arvoon. (en muista paljonko se on...?)
Ja ne kaksi muuta on juuri ne joiksi niitä luulitkin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Tappisan
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ilmastointi tuli kuntoon juuri ennen kuin helteet loppuivat

Viesti Kirjoittaja Tappisan »

Ilmastoinnista piti kuitata Eb1421 vika, joka tulee, kun järjestelmä tyhjenee. Kuittaus onnistui Auto-Kehän Bosch laitteistolla, vaikka ovatkin Nissan/Pösö huoltajia.
Kiitos vastauksista.
EX-MB:t:124 250TDT, 300TDT, 300TDT 93, E430T Hairahdus Quashqai ja nyt ML320
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Ilmastointi tuli kuntoon juuri ennen kuin helteet loppui

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Tappisan kirjoitti:Ilmastoinnista piti kuitata Eb1421 vika, joka tulee, kun järjestelmä tyhjenee. Kuittaus onnistui Auto-Kehän Bosch laitteistolla, vaikka ovatkin Nissan/Pösö huoltajia.
Kiitos vastauksista.
Sen sai kai jotenkin tuosta naamataulustakin resetoitua, mutten jaksa muistaa, missä tuon ohjeen olin nähnyt. Itse jouduin käymään ilmastointihuollossa toistamiseen, jotta saivat koodin veks ja ilmastoinnin toimimaan.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Vastaa Viestiin