W123 Ohjaussimpukka -> W115:seen ?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
J.P.K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 14.08.2009 08:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

W123 Ohjaussimpukka -> W115:seen ?

Viesti Kirjoittaja J.P.K. »

Tietääkö kukaan?
Sopiiko W123:sen tehostettu ohjaussimpukka W115:seen heittämällä?
Jos ei sovi, sopiiko sitten pumpun letkut sellaisenaan W115:sen tehostettuun simpukkaan?

Kysymyksistä arvaa hyvin että W115 on täysin tuntematon kokonaisuus.
Mutta kokeillaan josko foorumilla olisi joku joka on jo nähnyt ja kokeillut tämänkin.
-Jukka
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ei kuulu aiheeseen mutta mielestäni ajotuntuma on loistava ilman ohjaustehostina, molemmilla olen ajanut, eli ite pitäisin sellaisenaan.
Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 Ohjaussimpukka -> W115:seen ?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

J.P.K. kirjoitti:Tietääkö kukaan?
Sopiiko W123:sen tehostettu ohjaussimpukka W115:seen heittämällä?
Jos ei sovi, sopiiko sitten pumpun letkut sellaisenaan W115:sen tehostettuun simpukkaan?
Toka kysymys: sopii. Eka kysymys: ei sovi, ks. kuva jossa vas. W115 osat:
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
J.P.K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 14.08.2009 08:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W123 Ohjaussimpukka -> W115:seen ?

Viesti Kirjoittaja J.P.K. »

Tämähän selvisi nopeasti. Kiitos.
-Jukka
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tehostetun ja tehostamattoman ohjaussimpukan ohjainvarret ovat erilaiset, koska tehostetussa on paksumpi akseli. Myös ohjainvarret ovat erit 123 vs. 115 (näkyy noissa linkitetyissä kuvissakin, oikealla 123) vaikka olisivat samankokoisella akselilla.

Jos haluat laittaa 115:een tehostimen tehostamattoman tilalle niin tarvitset ohjainvarren tehostetusta 115:sta ja myöskään tehostinpumppu ei _välttämättä_ sovi paikoilleen. Esim. 123 dieselin pumppu tulee akun tielle diesel-pystärin konetilassa, vaihtoehtoisesti akun voi tietysti siirtää.

Jos vaihdat tehostettuun 115:een 123:n simpukan ilman ohjainvartta niin pitäisi sopia suht suoraan. Simpukassa on kierreadapterit jotka vaihtamalla letkutkin saa käymään.

Eli tarkentavana kysymyksenä onko pystärissä jo tehostettu ohjaus ja jos ei niin mikä kone?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
J.P.K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 14.08.2009 08:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja J.P.K. »

Tehostamattomalla ohjauksella varustettuun W115 koriin olisi tulossa M110 kone jossa kiinni siinä oleva pumppu. Samasta pelistä olisi vapaana myös tehostettu simpukka. Tässä vain arvuuteltiin että missä määrin palikat on yhteensopivia.
Kone on vm83 280E, 185 hv, 4-v manuaali.

Minun W123 280E toimii tässä projektissa elinluovuttajana W115:sen hyväksi.
-Jukka
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kysäseppä konttorilta ensin ennenkuin alat puuhastella! Tehot nimittäin voi olla liian isot 115 runkonumerolliseen jos konttorilla lukevat kuin piru raamattua.. Autoissa on samat osat (ennen faceliftiä), mutta kun 114 on erikseen numeroitu kutoskoneisille pystäreille niin siihen voi joku tarttua. Näistä 115:een asennettavan koneen maksimitehoista ja -painoista on ollut juttua aiemminkin täällä forumilla. Myös moottoritilan rintapeltiin kiinnittyvät tukiraudat tarttee uusia tai muokata että kutonen mahtuu väliin.

Tehostimesta vielä:
Jos sun M110 tehostin on moottorin vasemmalla puolella alhaalla kuten muistelen olevan niin mahtunee olemaan siellä. Tehostin käy paikoilleen, mutta joudut jostain hommaamaan 115/114:n tehostetun simpukan ohjainvarren. Lisäksi tehostamatonta rattiakselia joutuu 'lyömään sisään' tai katkaisemaan n. 2cm koska tehostetun simpukan akseli tulee ylemmäs.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tehot nimittäin voi olla liian isot 115 runkonumerolliseen jos konttorilla lukevat kuin piru raamattua.. Autoissa on samat osat (ennen faceliftiä), mutta kun 114 on erikseen numeroitu kutoskoneisille pystäreille niin siihen voi joku tarttua.
Näin kävi omassa projektissani, eli tulkitsevat ainakin osassa AKEn toimipisteissä W114 ja W115 omiksi malleikseen. No, onhan ne nimetty eri mallimerkinnällä.

Paljons oli W115ssa M115den maksimiteho, 230kö - jotain rapiat 100 heppaa?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13687
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja karra »

J.P.K. kirjoitti:W115 koriin olisi tulossa M110 kone jossa kiinni siinä oleva pumppu.

Kone on vm83 280E, 185 hv, 4-v manuaali.

Minun W123 280E toimii tässä projektissa elinluovuttajana W115:sen hyväksi.
Eli M110 on K-Jetti kun taas pystärissä W114 oli D-jetti. Taisikohan olla niin että K-jetin imusarjasysteemi ei mahdu pystäriin. Täällä foorumilla joku taisi faktaakin kirjoittaa että tämä oli vaan minun muistelo....

W126 ei mahtunut M110 ruiskun imusarjaa irroittamaan koska otti runkoaisaan kiinni ennen kuin pultit olisi olleet läpi laipan. Eli konetta olisi joutunut siirtämään.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin