Ylijänniterele W201? -> lisää ongelmia uusimisen jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo ja nyt ollaan tilanteessa että mikään ei muuttunut. Mutta ainakin tuo rele on poissa laskuista vian aiheuttajana ja ehjä vararele hansikaslokerossa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Sama juttu oli näimmä kun mulla, eli mullakin oli se vaan huonosti koska itellä auttoi kun otti pois ja laittoi uudestaan. Eli toisella kerralla tais mennä sit kunnolla paikalle.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Juu se tuntuu menevän kevyesti paikoilleen, mutta todellisuudessa se jää vielä varmaan puolsenttiä pohjasta :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Meillä oli CE-mallissa samantyyppistä vikaa. YJ-releen uusimisella käyntihäiröt hävisivät, mutta ABS. vain paloi. Otin ABS-yksiköstä muovikannen irti, kuinka ollakaan, pistoke oli kokonaan irti. Laitoin pistokkeen paikoilleen, valo sammui.
Voi olla että autossasi on tyhjäkäyntiä räpelletty. Katso ettei kaasuvaijeria ole säädetty kantamaan.
Näissä malleissa ei tyhjäkäyti ole säädettävissä, muuten kuin vippaskonstein. Elektroniikka säättää itse tyhjäkäynnin edellyttäen, että kaikki on kunnossa.
Viimeksi muokannut rokka65, Ti 25.05.2010 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tyhjäkäynninsäätöruuvi löytyy venakopan ja ilmanputsarin välistä, 12mm messinginvärinen urakanta... jos kyseessä on siis ke-jetronic.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Sergey kirjoitti:tyhjäkäynninsäätöruuvi löytyy venakopan ja ilmanputsarin välistä, 12mm messinginvärinen urakanta... jos kyseessä on siis ke-jetronic.
Moottorin numeron mukaan on KE-Jetronic.
Se ei ole varsinainen tyhjäkäynnin säätöruuvi, vaan tehtaan kalibrointiruuvi jolla on tehty hienosäätö. Niin kuin edellä mainitsinkin, että tyhjäkäynti ei ole säädettävissä, vaan elektroniikka hoitaa säädön.
Jos koneessa kaikki toimii oikein, tuohon ruuviin ei tarvitse kajota, paitsi siinä tapauksessa, että joku örvelö on mennyt sitä kääntelemään.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu 102.962 KE-Jetronic tämä on.

Tyhjäkäynti on muuten ok, mutta ilmastointi päällä renkaita pyöritellessä joskus kylmällä koneella sammahtaa. Saattaa myös sammahtaa valoihin.

Lämpimällä koneella sammahtaa harvemmin.

Seuraavaksi uusitaan se lisäilmaluisti jos sen puhdistus ei auta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tossa mun bosch k/ke-jetronic kirjassa ko. ruuvin funktioksi määritellään: "idle adjustment screw"... mulle se ainaki on tyhjäkäynninsäätöö varten jos Bosch kirja nii sanoo ;) ja menestyksekäästi siitä saa sitä myös säädettyä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

hyvä tietää, että tuollainenkin ruuvi löytyy, tekis nimittäin mieli nostaa omassa tyhjäkäyntiä 50-100 rpm... kunnes pääsen tuosta ke-jetistä lopullisesti eroon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sergey kirjoitti:tossa mun bosch k/ke-jetronic kirjassa ko. ruuvin funktioksi määritellään: "idle adjustment screw"... mulle se ainaki on tyhjäkäynninsäätöö varten jos Bosch kirja nii sanoo ;) ja menestyksekäästi siitä saa sitä myös säädettyä.
Mistäs tuommoisen kirjan saa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo mä tilasin alfameriltä noi kirjat K, KE ja monolle ku värkkäsin ton remmiahtimen kans... oli niistä jonkuverran apua ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Talkkari71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Talkkari71 »

Moro vaan kaikille. Mulla kans samat oireet. Täytyy kokeilla jos tuo viilailu auttaisi. Onko kellään kuvaa siitä tyhjäkäynnin säätöruuvista? Mulla lisä oireena huonon tyhjäkäynnin lisäksi että tuulilaspyyhkimet lähtee toimiin kun käyttää vilkkua : )
Mese on vaan aina Mese;-)
timpsoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 16.12.2009 12:08

Viesti Kirjoittaja timpsoni »

mulla palaa välillä / vilkkuu / sammuu / palaa taas, tuo SRS- valo voiko johtua tuosta releestä vai mikä vois olla?
tähellinen auto
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Talkkari71 kirjoitti:Moro vaan kaikille. Mulla kans samat oireet. Täytyy kokeilla jos tuo viilailu auttaisi. Onko kellään kuvaa siitä tyhjäkäynnin säätöruuvista? Mulla lisä oireena huonon tyhjäkäynnin lisäksi että tuulilaspyyhkimet lähtee toimiin kun käyttää vilkkua : )
Sulla on todennäköisesti vikaa siinä viiksessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tämä on nyt korjattu vaihtamalla ilmamäärähärdelin potentiometri tms.
Semmoinen missä on kaksi liukupintaa joihin kärjet osuvat.

Testerin perässä kun paneli sitä kiekkoa niin vanhalla osalla _silloin tällöin_ tuli pieni kupru/piikki sinne testerin käyrään.
Samalla säädettiin seosta koko alueelta hiukan laihemmalle.

Kiitokset vaan Lahden suuntaan P.Hermuselle Bosch Car Serviceen. Kyllä kannatti ajaa pari kertaa kaukaa tuonne saakka huoltoon.

Kertauksena vielä, että vika oli seuraavanlainen:
- Kylmänä startin jälkeen sammahti melkein aina kun tuli kuormaa ilmastoinnilta, ohjaustehostimelta tms.
- Joskus pidemmän moottoritierupeaman jälkeen sammui kun pysähtyi ekan kerran
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Vastaa Viestiin