Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja tosskar »

Tervehdys kaikille AUTO miehille ja naisille, tuli hankittua MB E320 T CDI AMG desing paketilla. En ole kerennyt vielä kunnolla tutustua autoon ja tiedustelenkin kuinka öljyt tarkistetaan kun en siitä tikkua löytänyt?

Vastauksista kiittäen mukavaa kesää kaikille

Kari
pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 31.10.2009 16:53

Viesti Kirjoittaja pe »

Eipä niitä taideta tarkastaa muuten kuin ajotietokoneesta..
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja tempera »

tosskar kirjoitti:Tervehdys kaikille AUTO miehille ja naisille, tuli hankittua MB E320 T CDI AMG desing paketilla. En ole kerennyt vielä kunnolla tutustua autoon ja tiedustelenkin kuinka öljyt tarkistetaan kun en siitä tikkua löytänyt?

Vastauksista kiittäen mukavaa kesää kaikille

Kari
Auto tasaiselle alustalle ja moottori sammuksiin. Odotus noin 5 min. Sen jälkeen voi räplätä ne öljyt tietokoneesta esille. Mulla ilmottaa vaan että on on ok. Jos on liikaa tai liian vähän niin tulee ilmoitus muutenkin.
Sullahan saa rengaspaineet myös ajotietokoneesta. Sekin hälyyttää jos paineissa on jotain häikkää. :P
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tosskar »

Näin ajattelinkin että sieltä se varmaan löytyy, ai rengaspaineetkin täytyypä tutustua. :shock:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tosskar kirjoitti:Tervehdys kaikille AUTO miehille ja naisille, tuli hankittua MB E320 T CDI AMG desing paketilla. En ole kerennyt vielä kunnolla tutustua autoon ja tiedustelenkin kuinka öljyt tarkistetaan kun en siitä tikkua löytänyt?

Vastauksista kiittäen mukavaa kesää kaikille

Kari
tikun reikä on moinissa piilossa koneene suoja muovin alla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti:
tosskar kirjoitti:Tervehdys kaikille AUTO miehille ja naisille, tuli hankittua MB E320 T CDI AMG desing paketilla. En ole kerennyt vielä kunnolla tutustua autoon ja tiedustelenkin kuinka öljyt tarkistetaan kun en siitä tikkua löytänyt?

Vastauksista kiittäen mukavaa kesää kaikille

Kari
tikun reikä on moinissa piilossa koneene suoja muovin alla
Niin ja jos sitä reikää käyttää niin pitää hankkia siihen sopiva työkalu. Tällä kertaa sellanen vähän liian pitkä, öljytikku siis.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: Sullahan saa rengaspaineet myös ajotietokoneesta. Sekin hälyyttää jos paineissa on jotain häikkää. :P
Oletko selvänäkijä vai tunnetko kyseisen auton muuten? En keksinyt mistä tiesit että autossa on rengaspainevalvonta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tosskar kirjoitti:Tervehdys kaikille AUTO miehille ja naisille, tuli hankittua MB E320 T CDI AMG desing paketilla. En ole kerennyt vielä kunnolla tutustua autoon ja tiedustelenkin kuinka öljyt tarkistetaan kun en siitä tikkua löytänyt?

Vastauksista kiittäen mukavaa kesää kaikille

Kari
tikun reikä on moinissa piilossa koneene suoja muovin alla
Niin ja jos sitä reikää käyttää niin pitää hankkia siihen sopiva työkalu. Tällä kertaa sellanen vähän liian pitkä, öljytikku siis.
Jep joku tökättävä pitää ollaa :)
käypä myös hyvin vaikka valkoinen nailon letku (4mm) mitä saa metri tavaran tarvike liikeistä muutamalla eurolla ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja tempera »

DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: Sullahan saa rengaspaineet myös ajotietokoneesta. Sekin hälyyttää jos paineissa on jotain häikkää. :P
Oletko selvänäkijä vai tunnetko kyseisen auton muuten? En keksinyt mistä tiesit että autossa on rengaspainevalvonta.
Perun puheeni rengaspaine valvonnasta OK?
Viimeksi muokannut tempera, Su 30.05.2010 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: Kaikissa missä on amg desing paketti on myös rengaspainevalvonta joka ilmoittaa jos jossain renkaassa on liian vähän tai liikaa painetta.
Tuhkakupin vieressä on kytkin missä on puolikkaan renkaan kuva. Siitä aktivoidaan järjestelmä. Tämä siinä tapauksessa että on käytetty Mersun omia renkaita ja vaihdettu ne merkkiliikkeessä.
En ole kuullut että AMG-puskureiden mukana tulisi rengaspainevalvonta. Eikös 2003 mallinen ole S211 ja siinä rengaspainevalvontaa luetaan kyllä mittariston valikoista.
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tosskar »

Rengaspaineista en tiedä mutta kyseisessä autossa on (alustasarja, amg vanteet 235/18/40 ja 265/18/35 renkaat, pakoputkisto, puskurit, parkkitutkat), eli toi kait se styling paketti lienee. Pelkät puskurit ei voi maksaa 8000 ekee? 8)
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Ajotietokoneesta löytyy juu öljymäärän tarkistus. Virrat päälle, ajotietokoneesta siihen valikkoon jossa on nopeus, ulkolämpö, ym ja sitten nuolilla selaa niin, että näkyy öljykannun kuva. Hetken odottaa kun mittaus tapahtuu ja sitten tulee näkymiin, että onko ok.

Tuolta näkee miten saa näkymään öljymäärän desilitran tarkkuudella.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +j%E4nnite Ei kannata sitten tehdä tuossa valikossa mitään mitä ei tiedä. Sieltä kun saa ABS:t ja ESP:n pois päältä ja kaikkea muutakin.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja Tomp »

tempera kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tempera kirjoitti: Sullahan saa rengaspaineet myös ajotietokoneesta. Sekin hälyyttää jos paineissa on jotain häikkää. :P
Oletko selvänäkijä vai tunnetko kyseisen auton muuten? En keksinyt mistä tiesit että autossa on rengaspainevalvonta.
Kaikissa missä on amg desing paketti on myös rengaspainevalvonta joka ilmoittaa jos jossain renkaassa on liian vähän tai liikaa painetta.
Tuhkakupin vieressä on kytkin missä on puolikkaan renkaan kuva. Siitä aktivoidaan järjestelmä. Tämä siinä tapauksessa että on käytetty Mersun omia renkaita ja vaihdettu ne merkkiliikkeessä.
Haluaisin kyllä nähdä kuvan jossa tuollainen puolikas renkas nappi on. Eihän se rengaspaine tunnistin ole minkään paketin mukana tullut?
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

"Kaikissa missä on amg desing paketti on myös rengaspainevalvonta joka ilmoittaa jos jossain renkaassa on liian vähän tai liikaa painetta.
Tuhkakupin vieressä on kytkin missä on puolikkaan renkaan kuva. Siitä aktivoidaan järjestelmä. Tämä siinä tapauksessa että on käytetty Mersun omia renkaita ja vaihdettu ne merkkiliikkeessä."

Mit vit? Valmistaako Mersu renkaita?
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tosskar »

Kiitos Tomp;lle selventävästä vastauksesta ja muillekin tietty, juttu näköjään lähtee lapasesta mutta hyvä että on keskustelun aihetta.
Tuokin ilmanpaine juttu varmaan selviää aikaa myöten, kellä se on ja mihin pakettiin se kuuluu. :?:
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :cry:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

maukkarinen kirjoitti:"Kaikissa missä on amg desing paketti on myös rengaspainevalvonta joka ilmoittaa jos jossain renkaassa on liian vähän tai liikaa painetta.
Tuhkakupin vieressä on kytkin missä on puolikkaan renkaan kuva. Siitä aktivoidaan järjestelmä. Tämä siinä tapauksessa että on käytetty Mersun omia renkaita ja vaihdettu ne merkkiliikkeessä."

Mit vit? Valmistaako Mersu renkaita?
Tässä on pientä korjausta ettei mene herrojen yöunet! Rengaspainevalvonta on E 55 AMG mallissa.
Mersu ei valmista renkaita.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Öljyn tarkistus E320 CDI -03

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: Perun puheeni rengaspaine valvonnasta OK?
Vähän rönsyili keskustelu mutta minusta tossa nyt vaan yritettiin oppia mesen varustelua eri mailleissa, ei sen vakavampaa suuntaan tai toiseen.

Varmaan siinä oikeassa AMG-mallissa on nuo vakiona, muista(kaan) en lähtenyt tarkistamaan, siksi kysyin.

Ihan hieno auto alkuperäisellä postaajalla kuitenkin. On siinä varmaan ollut uutena mesen MO renkaatkin. :)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

maukkarinen kirjoitti:"Kaikissa missä on amg desing paketti on myös rengaspainevalvonta joka ilmoittaa jos jossain renkaassa on liian vähän tai liikaa painetta.
Tuhkakupin vieressä on kytkin missä on puolikkaan renkaan kuva. Siitä aktivoidaan järjestelmä. Tämä siinä tapauksessa että on käytetty Mersun omia renkaita ja vaihdettu ne merkkiliikkeessä."

Mit vit? Valmistaako Mersu renkaita?

Parhaiten näkee onko rengaspaine valvonta järjestelmä autossa.
Katsoo auton venttiilit onko metalliset vai kumiset.
Jos metallia koko paketti niin voi olla renjaspainevalvonta antrit.
Jotka on venttiilin yhteydessä.

Tässä koko asia .

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -20-02.pdf

:wink:
32 sivua :shock:

Ei kylläkään liity alkuperäiseen asiaan,mutta kuitenkin,???????
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tosskar »

No niin johan alkoi tämäkin asia selvitä, kunhan pääsen koti kulmille niin täytyypä heti tarkistaa asia. 8)

Liitämpä tähän samaiseen vastaukseen kysymyksenkin:

Mikä nappula on vaihdekepin vieressä jossa merkintä W/S
Talvi/Kesä? vai jotain muuta.
Painoin sitä kokeillakseni mitä tapahtuu, auton ollessa käynnissä
havaitsin pienen nytkähdyksen vaihteiston ollessa P asennossa.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

W/S on vaihteiston "käyttäytymisen" valinnan nappi

W= lähtee kakkosella liikkeelle, ei kierrätä konetta niin paljoa ja on myös rauhallisempi.

S= lähtee ykkösellä liikkeelle, kierrättää loppuun asti ja on ärhäkkäämpi.

Sitten noista W/S kirjaimista on ollut paljon puhetta mitä ne tarkoittaa, W=winter ja S=sport tai standart. En nyt sano varmaksi mitä ne tarkoitti ettei tule sanottua väärin, mutta tuonne päin ainakin.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Tomp kirjoitti:W/S on vaihteiston "käyttäytymisen" valinnan nappi

W= lähtee kakkosella liikkeelle, ei kierrätä konetta niin paljoa ja on myös rauhallisempi.

S= lähtee ykkösellä liikkeelle, kierrättää loppuun asti ja on ärhäkkäämpi.

Sitten noista W/S kirjaimista on ollut paljon puhetta mitä ne tarkoittaa, W=winter ja S=sport tai standart. En nyt sano varmaksi mitä ne tarkoitti ettei tule sanottua väärin, mutta tuonne päin ainakin.
Yksi on ainakin varma. W asento vie enemmän polttoainetta. Kokeilin talvella molempia asentoja ja seurailin polttoaineen kulutusta. Tämä oli kaupunkiajossa. Pitkällä suoralla ei kai ole väliä mikä on päällä. Olen itse sitä mieltä että W = Pappaasetus. :arrow: Luin juuri ohjekirjasta noi merkinnät ja kirja sanoo että W=talvi S=normaali. Ja sitten vaikka on W päällä niin kun painaa kaasun pohjaan niin vaihteisto käyttäytyy kuten S asennossa. Tämä on kirjasta.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Laatikon välitys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Välitys tossa aiheesta
Kuva
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tempera kirjoitti: Yksi on ainakin varma. W asento vie enemmän polttoainetta. Kokeilin talvella molempia asentoja ja seurailin polttoaineen kulutusta. Tämä oli kaupunkiajossa. Pitkällä suoralla ei kai ole väliä mikä on päällä. Olen itse sitä mieltä että W = Pappaasetus. :arrow: Luin juuri ohjekirjasta noi merkinnät ja kirja sanoo että W=talvi S=normaali. Ja sitten vaikka on W päällä niin kun painaa kaasun pohjaan niin vaihteisto käyttäytyy kuten S asennossa. Tämä on kirjasta.
Tämä ei kauheasti öljyjen mittaamiseen liity mutta jatketaan kun on vauhtiin päästy. Outo väite tuo W-asennon vaikutus kulutukseen, uusissa malleissa vastaava C/S-valinta menee automaattisesti aina C-asennolle ja MB:n selitys on se että C-asennossa auto täyttää ilmoitetut emissioarvot eli kulutuslukemat.

Voisko kuitenkin olla niin että sinun kokemuksesi painottuu kaupunkiajoon ja kakkosella lähdöt kuluttavatkin enemmän polttoainetta kuin pienemmät momentinmuuntimen häviöt ykkösellä lähdettäessä?

Keskimäärin C-asennossa ja varmaan myös W-asennossa kulutus on pienempi jos ajotyyli tähtää myös kulutuksen säästöön. Vaihteisto kun vaihtaa alemmilla kierroksilla isompaan C-asetuksella.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

tempera kirjoitti:
Tomp kirjoitti:W/S on vaihteiston "käyttäytymisen" valinnan nappi

W= lähtee kakkosella liikkeelle, ei kierrätä konetta niin paljoa ja on myös rauhallisempi.

S= lähtee ykkösellä liikkeelle, kierrättää loppuun asti ja on ärhäkkäämpi.

Sitten noista W/S kirjaimista on ollut paljon puhetta mitä ne tarkoittaa, W=winter ja S=sport tai standart. En nyt sano varmaksi mitä ne tarkoitti ettei tule sanottua väärin, mutta tuonne päin ainakin.
Yksi on ainakin varma. W asento vie enemmän polttoainetta. Kokeilin talvella molempia asentoja ja seurailin polttoaineen kulutusta. Tämä oli kaupunkiajossa. Pitkällä suoralla ei kai ole väliä mikä on päällä. Olen itse sitä mieltä että W = Pappaasetus. :arrow: Luin juuri ohjekirjasta noi merkinnät ja kirja sanoo että W=talvi S=normaali. Ja sitten vaikka on W päällä niin kun painaa kaasun pohjaan niin vaihteisto käyttäytyy kuten S asennossa. Tämä on kirjasta.
Luki kirjassa mitä hyvänsä niin vanha W211, jonka omistin, vaihtoi W-asennossa kaasu pohjassa tasan 3000 rpm kohdalla. Kick downin osalta en ole varma missä vaihtoi, mahtaisiko kirjanen tarkoittaa sitä?

Uudemmassa 7G-tronicin omaavassa autossa kokeilin juuri äsken ruuhkassa tuota W-asentoa, kun alkoi nyppimään laatikon jatkuva vaihtaminen. Ajattelin, että ainakin laatikon lähes turhalta tuntuva 1. -vaihde katoaisi tuolla asetuksella. Kokeilu oli niin lyhyt, että suoraan sanottuna en ole varma, että mitä tuo W-asento sai aikaan tällä laatikolla. Lähtikö liikkeelle kakkosella, tmv? Jotenkin kuitenkin tuntui, että tällä seitsenportaisella laatikolla tuon W-asennon vaikutus ei ollut niin suuri, kuin viisiportaisella laatikolla.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Division kirjoitti: Uudemmassa 7G-tronicin omaavassa autossa kokeilin juuri äsken ruuhkassa tuota W-asentoa, kun alkoi nyppimään laatikon jatkuva vaihtaminen. Ajattelin, että ainakin laatikon lähes turhalta tuntuva 1. -vaihde katoaisi tuolla asetuksella. Kokeilu oli niin lyhyt, että suoraan sanottuna en ole varma, että mitä tuo W-asento sai aikaan tällä laatikolla. Lähtikö liikkeelle kakkosella, tmv? Jotenkin kuitenkin tuntui, että tällä seitsenportaisella laatikolla tuon W-asennon vaikutus ei ollut niin suuri, kuin viisiportaisella laatikolla.
Nykyautoissa kun ei ole sitä oikeata kick-down kytkintä kaasupolkimella niin kaasun pohjaan painaminen ei tarkoita kick-down -toiminnetta, kaasu pitää painaa pohjaan ripeästi ja sen jälkeen kiihdytys tapahtuu vaihdeohjelmista välittämättä samalla tavalla (paitsi W:llä voi olla se yksi vaihto kakkosesta ykköselle ensin).

Välitykset 7-vaihteisessa ovat lähempänä toisiaan eri vaihteilla ja silti ykkönen on lyhyempi kuin 5-vaihteisessa. Ykkösen merkitys vähenee eikä vaihdosta kakkoselle samalla tavalla huomaa.

Itselle tuo C-asento riittää muutamia tilanteita lukuun ottamatta (meillä päin on paljon liikennevaloja joissa on kaksi kaistaa suoraan ja heti valojen jälkeen toinen kaista loppuu. Senhän tietää miten tuossa kiilaillaan kun riittäisi jos kaikki olisivat valmiiksi oikealla kaistalla ja lähtisivät vaan reippaasti valoista että muutkin ehtivät). Niin, itse olen siinä reunakaistalla ellei joku iso rekka satu sille paalupaikalle.
Avatar
tosskar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.05.2010 01:08
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tosskar »

Kiitoksia jälleen selventävistä vastauksista...
Tässähän alkaa tuntea itsensä jo melkein Mersumieheksi.
Kahdella on tullut harjoteltua vuosien saatossa,
eka oli W123/240D -80 ja toinen W124/300D/A -90
hienoja pelejä kumpainenkin aikanaan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla vaihtaa tuo oma ajokkini W-asennossa kaasu pohjassa samalla lailla kuin S-asennossa eli päälle neljässä tonnissa. Normiajossa vaihtaa herkemmin isommalle W-asennossa, kun ajaa rauhallisesti.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

DBFI kirjoitti:
Division kirjoitti: Uudemmassa 7G-tronicin omaavassa autossa kokeilin juuri äsken ruuhkassa tuota W-asentoa, kun alkoi nyppimään laatikon jatkuva vaihtaminen. Ajattelin, että ainakin laatikon lähes turhalta tuntuva 1. -vaihde katoaisi tuolla asetuksella. Kokeilu oli niin lyhyt, että suoraan sanottuna en ole varma, että mitä tuo W-asento sai aikaan tällä laatikolla. Lähtikö liikkeelle kakkosella, tmv? Jotenkin kuitenkin tuntui, että tällä seitsenportaisella laatikolla tuon W-asennon vaikutus ei ollut niin suuri, kuin viisiportaisella laatikolla.
Nykyautoissa kun ei ole sitä oikeata kick-down kytkintä kaasupolkimella niin kaasun pohjaan painaminen ei tarkoita kick-down -toiminnetta, kaasu pitää painaa pohjaan ripeästi ja sen jälkeen kiihdytys tapahtuu vaihdeohjelmista välittämättä samalla tavalla (paitsi W:llä voi olla se yksi vaihto kakkosesta ykköselle ensin).

Välitykset 7-vaihteisessa ovat lähempänä toisiaan eri vaihteilla ja silti ykkönen on lyhyempi kuin 5-vaihteisessa. Ykkösen merkitys vähenee eikä vaihdosta kakkoselle samalla tavalla huomaa.

Itselle tuo C-asento riittää muutamia tilanteita lukuun ottamatta (meillä päin on paljon liikennevaloja joissa on kaksi kaistaa suoraan ja heti valojen jälkeen toinen kaista loppuu. Senhän tietää miten tuossa kiilaillaan kun riittäisi jos kaikki olisivat valmiiksi oikealla kaistalla ja lähtisivät vaan reippaasti valoista että muutkin ehtivät). Niin, itse olen siinä reunakaistalla ellei joku iso rekka satu sille paalupaikalle.
Tosiaan, kirjoituksissani tarkoitin tuota C-asentoa, enkä Wanhaa W-asentoa.

Normaali kickdown nappula löytyi ainakin aiemmasta 2004 W211:stä. Se näkyi silmällä ja tuntui kaasua syvälle pohjaan painaessa, kun se napsahti alas sekä palautui jonkin tyyppisen jousen voimalla takaisin ylös, kun nosti kaasupoljinta taas takaisin ylemmäs.

Täytyy tarkistaa, että onko tässä uudemmassa 2006 mallin W211:ssä enää tuota kickdown nappulaa siellä kaasunpolkimen alla.

Edit: Tarkistettu, kyllä on myös nykyisessä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin