w126 jarrulla säädettävä lämpötila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

w126 jarrulla säädettävä lämpötila

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Noista 126:n närhen ja ehkä jonkin muunkin linnun munista on ollut juttua, muttei silmääni osunut kunnon kuvausta lämmityslaitteen magneettiventtiilien paikasta.

On meinaan alkanut kiukutella tuo vasemman puoleinen lämmön säätö. Kun ajelen hyvää loipakkaa, on sisään tuleva ilma lämmintä kuin lehmän henkäys. Säätökiekko vaikuttaa nimellisesti, muttei tuo juurikaan helpotusta tilanteeseen. Lisää lämpöä saa vain painamalla JARRUA :shock:

Noh, pohdittuani tilannetta, päättelin ilmiön johtuvan keskipakovoimasta, ei sinäällään jarrupedaalin painamisesta. Veikkaan, että mangneettiventtiili siellä takkuaa ja nopean vauhdin pudotuksen seurauksena avautuu.

Vai voisiko sitkeä ilmakupla olla syynä tähän ilmiöön? Lorottelin aika määrän nestettä pihalle vaihtaessani termostaatin... Siinä yteydessä varmaan tuli 'ilmattua' lämppärin kennokin (siis täytettyä ilmalla :lol: )

Aiemmin en ole kyllä moista ilma-ilmitötä mersun kanssa havainnut.
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tässäpä pari hyvää linkkiä:

http://mbdieseldiy.tripod.com/monovalve.htm
http://www.kite.com/kite/w126/

Varmaan lähtenyt jotain "kakkaa" irti siinä termostaatin vaihdossa ja sen takia nuo venttiilit jumittaa. Todennäköisesti ovat molemmat vaihtokunnossa, eikä herkistely ja putsaaminen enää auta. Uudet kannattaa varata jo valmiiksi, kun irrottaa tuon mötin. Ja niiden kelojen kanssa kantsii olla todella varovainen, ettei käämit mene poikki! Varaosanumero tuolle korjaussarjalle (tarvitset 2 kipaletta) oli muistaakseni A0008350644, pitäisi löytyä suoraan KL:n hyllystä hintaan 50€.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

W126 ilmaa itse itsensä jäähdytysnesteen kierron osalta. Sijainti: Jos menet repsikan paikalle istumaan , niin tuulilasista ulos katsomalla, rintapellin sisäpuolella, akun vasemmalla puolella (konepeitto auki -asennossa). On muuten ahdas paikka. Empiirisiä tutkimuksia tehneenä kerron myös, että se
moottorin puoleinen mötikkä kuuluu kuskin puolelle. Voit myös itse mitata sähköpitokkeesta tulevaa jännitettä. 0v = MAX , n13,4v = MIN. Elikkä, kun tempaisee johdon irti, lämmöt on täysillä. :wink:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Magneettiventtiili läpikäyty - ei silti toimi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Nyt on sitten harjoiteltu magneettiventtiilien läpän vaihto useampaan kertaan.

Kaikista varoitteluista huolimatta ensimmäisellä kerralla onnistuin katkaisemaan toisen kelan käämilangan. Ei muuta kuin lanka oikoiseksi ja käsin käämien takaisin. Periaatteessa homma onnistui, mutta jostain syystä lämmön säätimet sekoilivat.

Vasen puoli tuikkaa kylmää, kunnes naksauttaa säätimen maksimiasentoon, jolloin tulee maksimilämpöä. Oikea puoli työntää maksimilämpöä säätörillan asennosta riippumatta. Ei ainakaan palele näillä keleillä :twisted: .

Hommasin varmuudeksi uuden (käytetyn, kts. ´'Ostetaan osia') magneettiventtiilin, josta vaihdoin kannen keloineen tuonne siipeensä saaneen tilalle. Nyt homma sujui rutiinilla ja käämilangat säilyivät ehjinä (tarkistettu yleismittarilla ja tarjoilemalla akulta suoraa virtaa). Mutta edelleenkin lämpötilan säätö käyttäytyy edellä kuvatulla tavalla...

Eräs outo piirre hommassa on, kun mittaan yleismittarilla siitä magneettiventtiiliin liitettävästä pistokkeesta, niin molemmat puolet käyttäytyvät samalla tavalla. Muutoin antaa maksimijännitteen (12V+) paitsi säätörillojen maksimiasennossa 0V. Kuitenkaan oikean puolen läämmön säätö ei vaihda kylmälle!

Mitenköhän tuo katossa oleva anturi on liitetty tähän kuvioon? Mitä niistä pistokkeen nastoista pitäisi tulla? Voisin kuvitella, että säätörillojen asennosta riippuen 0...12V+ (12+, siis mitä latauri tunkee). Mutta kais tuo kattoanturi hieman sekoittaa palettia... Missä onkaan systeemin 'äly'? Joku on arvaillut apukuskin jalkatilan kattoa, mutta onko oikeata tietoa?

Pitääköhän tässä kohta liittyä tojotasta haaveilevien ässäkuskien kerhoon :shock:
Terveisin
Tero
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: Magneettiventtiili läpikäyty - ei silti toimi

Viesti Kirjoittaja jo vain »

flosse kirjoitti:Terve!

Nyt on sitten harjoiteltu magneettiventtiilien läpän vaihto useampaan kertaan.

.......

Pitääköhän tässä kohta liittyä tojotasta haaveilevien ässäkuskien kerhoon :shock:
Tuosta ao. sivulta voisi löytyä jotakin tähän liittyvää

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Hikoilin itse tovin saman ongelman kanssa jokin aika sitten.

Etsi myös hakua käyttäen jovain nimimerkin stoorit. Käsittelevät myöskin samaa asiaa.

/Jo vain
300 SE
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei vieläkään

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Silmiini ei osunut kuvauksen kaltaista testiliitintä. Magneettiventtiilin vieressä (oikeastaan yläpuolella tulipellissä) on 8-napainen liitin, mutta vain kolmeen nastaan tulee johto.

Onko oikea liitin jossain muualla?

Noh, kartoitin vikaa hieman lisää. Näyttää siltä, että venttiili itsessään toimii. Otin kannen keloineen ja läppineen pöydälle ja tuikkasin nastoihin virtaa suoraan akusta. Hyvin tuuppivat molemmat solenoidit...

Uutena piirteenä tähän ilmaantui keulilla olevien sähköflektien pyrähtely. Ne lähtevät käyntiin, kun kabiinin lämpötilarilloja kääntelee. Taitavat sammua, kun kiekot ovat ääriasennoissaan... Moottorin lämmöllä ei ole merkitystä...

Eli, missä on systeemin keskusäly? Vaikuttaa vahvasti, että sieltä on järki karannut tai sitten nämä oireet ovat sen verran kummallisia, että jokin maadotus ei ole kohdallaan...

nimim. tojota kohta haussa
Terveisin
Tero
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Varmaanki säätöpaneeli rikki, siinä myös sen "ohjainlaite" samassa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kolvaaja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Muistan jossain välissä nähneeni selostuksen äly-yksikön fiksaamisesta ihan stanukomponenteilla. Muistaakseni joitain diodeja tai konkkia piti vaihtaa. En muista sopivia hakusanoja ko. kirjoitukseen, joten jos joku muistaa, niin olisin tyytyväinen. Liittyiköhän tarina 124:seen vai 126:seen.

Kaapo ainakin osallistui keskusteluun, mutta hakukriteerinä Kaapo ei ole parhaimmasta päästä.... 1635 kirjoitusta tällä hetkellä.
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Kolvaaja

Viesti Kirjoittaja PM »

flosse kirjoitti:Muistan jossain välissä nähneeni selostuksen äly-yksikön fiksaamisesta ihan stanukomponenteilla. Muistaakseni joitain diodeja tai konkkia piti vaihtaa. En muista sopivia hakusanoja ko. kirjoitukseen, joten jos joku muistaa, niin olisin tyytyväinen.
Mories,

Ainakin tämmöinen turinointi aiheesta löytyi. :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

126 lämmönsäätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Juniorina tänne kirjoiteltuani sain ohjeita että kokeile hakua... mutta saman ongelman kanssa painii vanhatkin (heck) flosse. Niin vaan toimii edelleen nurinkurisesti toi lämmönsäätö omassa pirssissä. Jos joku guru tietää tästä niin ehdotan oman virallisen topicin perustamista. Laitetaan kerralla kuriin noi lämmön säätö ongelmat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Väärä ohje

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen vakaasti sitä mieltä, että vastaus 'Käytä hakua' on väärä lähes kaikkiin kysymyksiin. Jos ei tiedä oikeita hakusanoja, niin ei tärppää millään...

Helpommalla pääsee kysymällä, kun joku aina muistaa menneitä keskusteluja. Tällaisen harrastajien yhteenliittymän parhaita puolia on se, että joku aina tietää.

Tuo Pasi M:n muistama keskustelu osuu aika hyvin tarpeeseeni... Jos vain ehdin, niin kaivan 'älykortin' esille vielä tänä iltana. Toivottavasti tuon kortin irroitus ei estä ajoa... Kun pitäisi ajella samalla autolla kortti händyssä komponenttiliikkeeseen :roll: ...

Kun tämä tästä selviää, niin täytyy koittaa kerätä yhtenäinen stoori. Jos vaikka saisi pari kuvaakin otettua. Valitettavasti 'digikamerani' on puhelimessa => resoluutio on syvältä. Mutta ehkä sekin on parempi kuin ei mitään.

Täytyy laittaa pötköön tarinan loppuun kaikki mahdolliset hakusanat, jotta myöhemmin hakukin on helpompaa...

Tähän malliin: magneettiventtiili, närhen muna, lämmön säätö, heater core, temperature control, säätöpyörä, käämilanka, ...
Terveisin
Tero
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Niille magneettiventtiileillehän tulee aina vain kaksi vaihtoehtoa. Joko se +12 tai 0 Volttia.

Lämmönsäätörulla ainoastaan säätää sitä aikaa, mitenkä paljon ne ovat kerrallaan auki.

Tee mielummin sellainen ledivalosysteemi, että asennat vaikka johonkin muovinpalaan kaksi lediä, ja väliin senverran topakat vastukset, että niihin kestää työntää se 12 volttia johdonpäästä. Ja nythän on tarkoitus, että toinen ledi ilmoittaa kuskinpuolen venttiilille tulevaa jännitettä, ja toinen tulkitsee vänkärin venttiliä.

Sitten kytket ne ledit siihen magneetiiventtiilien johtojen "väliin" ja jostain mukavan xxttumaisesta paikasta ujutat sen ledilaatikon kabiiniin ja lähdet ajelulle.

Jos senjälkeen kun olet saanut auton käyntilämpöiseksi, ledit ei ala vilkkumaan, on vika tod. näköisesti jossain muualla kuin venttiilissä.

Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä tämän selitän... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: Väärä ohje

Viesti Kirjoittaja jo vain »

flosse kirjoitti:Terve!

Olen vakaasti sitä mieltä, että vastaus 'Käytä hakua' on väärä lähes kaikkiin kysymyksiin. Jos ei tiedä oikeita hakusanoja, niin ei tärppää millään...

Helpommalla pääsee kysymällä, kun joku aina muistaa menneitä keskusteluja. Tällaisen harrastajien yhteenliittymän parhaita puolia on se, että joku aina tietää.

Tuo Pasi M:n muistama keskustelu osuu aika hyvin tarpeeseeni... Jos vain ehdin, niin kaivan 'älykortin' esille vielä tänä iltana. Toivottavasti tuon kortin irroitus ei estä ajoa... Kun pitäisi ajella samalla autolla kortti händyssä komponenttiliikkeeseen :roll: ...

Kun tämä tästä selviää, niin täytyy koittaa kerätä yhtenäinen stoori. Jos vaikka saisi pari kuvaakin otettua. Valitettavasti 'digikamerani' on puhelimessa => resoluutio on syvältä. Mutta ehkä sekin on parempi kuin ei mitään.

Täytyy laittaa pötköön tarinan loppuun kaikki mahdolliset hakusanat, jotta myöhemmin hakukin on helpompaa...

Tähän malliin: magneettiventtiili, närhen muna, lämmön säätö, heater core, temperature control, säätöpyörä, käämilanka, ...
Avaa se ohjausyksikköboxi (SE:ssä musta laatikko n. 120*70*30mm siellä vänkärin jalkatilan rintapellissä verhousten alla) jo kotosalla. Mikäli transistoreiden (2 kpl samanlaisia) kohdilla on tummentumia niin ilmeisesti ne ovat sököjä. Osaava elektroniikan komponenttien myyjä löytää niiden tilalle helposti vastaavat.

Ajoin komponenttimyymälään verhoukset takapenkillä ja ohjausyksikkö paikoillaan esi-irroiteltuna.

Ne testit tehdään sille ohjausboxille tulevasta liittimestä.

Kohdallani molemmat transistorit olivat kärähtäneet. Vaihdoin myös palaneen oloisen diodin.

/Jo vain
300 SE
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onni on...

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Onni on ässä ja toimiva lämmityslaite. :lol:

Ohjausyksikkö löytyi, kiitos 'Jo vain'. Pikainen tarkastelu näytti yhden hieman lämmenneen kohdan. Lähempi tarkastelu (lasit päässä) toikin esille sen, että piirikortilta oli kärvähtänyt yksi johdin hybridi- ja IC-piirin väliltä. Lisäksi toinen 'Jo vain' mainitsemista trankuista oli hieman lämmittänyt nastojaan.

Transistori oli mittauksen perusteella ehjä (vaihdettiin kyllä huvin vuoksi), joten ainoa vika näytti olevan tuo katkennut virtapiiri. Siihen vain hyppylanka viereen ja yksikkö takaisin autoon.

Lämmitystesti kertoi, että vasen puoli on ok, mutta oikea pukkaa edelleen kuumaa säätöpyörän asennosta riippumatta. Tässä vaiheessa piti istua alas miettimään hetkeksi. Ajattelin, että oikean puolen solenoidi on heikkotehoinen tai sen liike ei riitä sulkemaan venttiiliä. Jospa ottaisin varaosana saamastani venttiilistä sen veto-osan ja käytössä olevasta kalvon... Eikun venttiili auki vielä kerran ja yhdistelmää tekemään (nyt olen aika profe irroittamaan venttiilin kannen 8) ).

Kun purin venttiilin pöydälle kalvon vaihtoon, huomasin veto-osan akselin olevan ihan vinossa. Olin ilmeisesti ensimmäisellä kasauskerralla katkaissut sekä käämilangan, että vääntänyt tämän akselin :oops: . Akseli on ilmeisesti messinkiä ja todella pehmeä.

Kun nyt vihdoin sain venttiilin nippuun ehjillä kalvoilla ja suorilla akseleilla, niin homma alkoi pelittää...

Kiitos jälleen kerran kaikille huoleeni osallistuneille. Koitan lähipäivinä koostaa sellaisen lämppärin rassausta kuvaavan viestin, missä kerrotaan mitä kannattaa tehdä ja ennen kaikkea mitä ei :wink:

PS. En ole tottunut siihen, että johonkin ilmaantuu kaksi vikaa samanaikaisesti. Nyt törmäsin magneettiventtiilin kalvon hajoamiseen ja keskusyksikön piirilevyn kärvähtämiseen samalla kertaa.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin