Mikä on kyseisen laatikon tarkka öljymäärä?Lootaan kaadettu n.6.7litraa.
Mikä on asteikkojen merkitys?Onko tikussa tuo 30 öljyn pinta kylmänä vaiko 30 asteisena?Ylämerkki ilmeisesti kuumana?
w124 laatikko 722.357
w124 laatikko 722.357
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Tarkka taitaa olla 6,6 litraa. Asteikoissa 30 ja 80 tarkoittavat lämpötilaa, jossa kyseinen asteikko on voimassa. Helpointa öljyjen tarkistus on 80-asteisena. Aja auto normaaliin käyttölämpötilaan, auto tasaiseen kohtaan parkkiin ja jätä kone käymään. Käy sitten vaihdekepistä kaikki asennot läpi pitäen keppiä jokaisessa kohdassa ainakin 10 sekuntia, jotta vaihdelaatikon jokainen alue täyttyy kunnolla. Laita sitten keppi P-asentoon ja jätä edelleenkin moottori käyntiin. Sitten katsot öljymäärän siitä 80-asteikosta. Tikkua joutuu putsaamaan monta kertaa ennen kuin siitä näkee kunnolla öljynpinnan.
S204
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti 24.07.2007 22:01
- Paikkakunta: Vihti
Tuota tuota.. Jos tarkkoja ollaan niin kun vaihteet on käyty läpi jätetään vaihdekeppi N asentoon ja käkkäri tietysti päälle ja sitten katsotaan öljyt tikusta...Jonze kirjoitti:Tarkka taitaa olla 6,6 litraa. Asteikoissa 30 ja 80 tarkoittavat lämpötilaa, jossa kyseinen asteikko on voimassa. Helpointa öljyjen tarkistus on 80-asteisena. Aja auto normaaliin käyttölämpötilaan, auto tasaiseen kohtaan parkkiin ja jätä kone käymään. Käy sitten vaihdekepistä kaikki asennot läpi pitäen keppiä jokaisessa kohdassa ainakin 10 sekuntia, jotta vaihdelaatikon jokainen alue täyttyy kunnolla. Laita sitten keppi P-asentoon ja jätä edelleenkin moottori käyntiin. Sitten katsot öljymäärän siitä 80-asteikosta. Tikkua joutuu putsaamaan monta kertaa ennen kuin siitä näkee kunnolla öljynpinnan.
P ja N on käytännössä sama asia, toisessa vain menee se parkkilukko päälle... eihän automaattiuskit edes yleensä tiedä, että autossa on seisontajarru vielä erikseen 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jos vielä jatketaan tuon P:n ja N:n asennon hiveltämistä, niin mitä ilmeisemmin ainoastaan Moparin TF-727 ja A904 - sekä näitten johdannaiset - ovat sellaisia vaihteistoja, joitten öljypinta tarkastetaan moottorin pyöriessä, ja vaihdevalitsimen ollessa N-asennossa. Tämä johtuu siitä, että P-asennossa öljynkierto turbiiniin estetään.
Muitten valmistajien automaatit kierrättää tietääkseni aina öljyä kokoajan moottorin pyöriessä.
Muitten valmistajien automaatit kierrättää tietääkseni aina öljyä kokoajan moottorin pyöriessä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.