w124 laatikko 722.357

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

w124 laatikko 722.357

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Mikä on kyseisen laatikon tarkka öljymäärä?Lootaan kaadettu n.6.7litraa.
Mikä on asteikkojen merkitys?Onko tikussa tuo 30 öljyn pinta kylmänä vaiko 30 asteisena?Ylämerkki ilmeisesti kuumana?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tarkka taitaa olla 6,6 litraa. Asteikoissa 30 ja 80 tarkoittavat lämpötilaa, jossa kyseinen asteikko on voimassa. Helpointa öljyjen tarkistus on 80-asteisena. Aja auto normaaliin käyttölämpötilaan, auto tasaiseen kohtaan parkkiin ja jätä kone käymään. Käy sitten vaihdekepistä kaikki asennot läpi pitäen keppiä jokaisessa kohdassa ainakin 10 sekuntia, jotta vaihdelaatikon jokainen alue täyttyy kunnolla. Laita sitten keppi P-asentoon ja jätä edelleenkin moottori käyntiin. Sitten katsot öljymäärän siitä 80-asteikosta. Tikkua joutuu putsaamaan monta kertaa ennen kuin siitä näkee kunnolla öljynpinnan.
S204
kolehmainen2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 24.07.2007 22:01
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kolehmainen2 »

Jonze kirjoitti:Tarkka taitaa olla 6,6 litraa. Asteikoissa 30 ja 80 tarkoittavat lämpötilaa, jossa kyseinen asteikko on voimassa. Helpointa öljyjen tarkistus on 80-asteisena. Aja auto normaaliin käyttölämpötilaan, auto tasaiseen kohtaan parkkiin ja jätä kone käymään. Käy sitten vaihdekepistä kaikki asennot läpi pitäen keppiä jokaisessa kohdassa ainakin 10 sekuntia, jotta vaihdelaatikon jokainen alue täyttyy kunnolla. Laita sitten keppi P-asentoon ja jätä edelleenkin moottori käyntiin. Sitten katsot öljymäärän siitä 80-asteikosta. Tikkua joutuu putsaamaan monta kertaa ennen kuin siitä näkee kunnolla öljynpinnan.
Tuota tuota.. Jos tarkkoja ollaan niin kun vaihteet on käyty läpi jätetään vaihdekeppi N asentoon ja käkkäri tietysti päälle ja sitten katsotaan öljyt tikusta...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

P ja N on käytännössä sama asia, toisessa vain menee se parkkilukko päälle... eihän automaattiuskit edes yleensä tiedä, että autossa on seisontajarru vielä erikseen :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos vielä jatketaan tuon P:n ja N:n asennon hiveltämistä, niin mitä ilmeisemmin ainoastaan Moparin TF-727 ja A904 - sekä näitten johdannaiset - ovat sellaisia vaihteistoja, joitten öljypinta tarkastetaan moottorin pyöriessä, ja vaihdevalitsimen ollessa N-asennossa. Tämä johtuu siitä, että P-asennossa öljynkierto turbiiniin estetään.

Muitten valmistajien automaatit kierrättää tietääkseni aina öljyä kokoajan moottorin pyöriessä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin