220 D aut. W123 ehostusta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Uudet matot olivat, merkkiä en muista, eikä kuvastakaan taida erottaa :oops: Mutta firmahan on Part-Port Puolassa (http://stores.shop.ebay.de/part-port). Taitaa vaan olla niin, että nää matot oli tämmönen sattuma heidän valikoimassaan. Myyvät enempi sekalaista roinaa.

Jos tää linkki toimii, ne matot on tällaset.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuota tuota. Näin jälkikäteen ajatellen, olis viime lauantaina pitäny käyä vähä utelemassa yhestä mersusta... Kävin lankomiehen kanssa Sulkavalla seuraavanlaisella asialla...
Kuva

...ja takas tullessa, ei montaa kilometriä ehitty ajaa veistämöltä takas päin, bongasin pellonreunassa seuraavanlaisen perinnemaiseman...
Kuva

Piti oikei kipittää tonne mersun luokse kattoo et mikä peli se on. Meinasin et oisin ottanu sisustasta kuvan, mut ovet oli lukossa ja ikkunat nii likaset et en sitte ottanu. Joka tapauksessa niskatuet oli hiirenkorvilla, ja olis mahollista et väri oli sama ku tossa siun autossa...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

jackie kirjoitti:...Kävin lankomiehen kanssa Sulkavalla seuraavanlaisella asialla...
[ http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2560866.jpg ]
Ilmeisesti tuon Mersun, jossa on hirvee tervattu suksiboksi katolla, takia siis :oops: :roll: :wink: :D
jackie kirjoitti:...Joka tapauksessa niskatuet oli hiirenkorvilla, ja olis mahollista et väri oli sama ku tossa siun autossa...
Darn Jackie, hyvä löytö. Sun pitäis kenties näitä yhteystietoja udella tai antaa koordinaatteja tai sitte vaan mennä uudemman kerran käymään. Muutenkin tuota pitäis vähän tutkia, mitä hyvää pitää sisällään.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sami H. kirjoitti:Ilmeisesti tuon Mersun, jossa on hirvee tervattu suksiboksi katolla, takia siis :oops: :roll: :wink: :D
jackie kirjoitti:...Joka tapauksessa niskatuet oli hiirenkorvilla, ja olis mahollista et väri oli sama ku tossa siun autossa...
Darn Jackie, hyvä löytö. Sun pitäis kenties näitä yhteystietoja udella tai antaa koordinaatteja tai sitte vaan mennä uudemman kerran käymään. Muutenkin tuota pitäis vähän tutkia, mitä hyvää pitää sisällään.
Käytiin siis hakee lankomiehen kaupunkivene huollosta tuolta miulle huoltoon jätetyllä pitkäkattosella. Mie jo soitinki sille veneveistäjälle ja utelin et kenenköhä lie se mersu. Sain omistajan nimen ja koitin jo soittaaki, mut en tavottanu vielä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Sori Jackie, taisin nyt käydä aika pohjalla tossa suksiboksijutussa. :oops: Huumoria se on huonokin huumori, mutta rajansa kaikella. Arvasinhan mie, että jos siellä seudulla käydään, puuveneestä on kyse. Mie olen puuvenefani enkä halua mollata, jos joku sillee tän koki. Itekin, kun saareen pääsen, kaivan tervat esiin ja vetäsen vuosittaisen kyllästeen puuveneen kylkeen. Tänä vuonna se pääsee jo ihan veteen asti...

Mutta asiaan. Tarkkaillaan tilannetta tuon varaosa-auton suhteen.

Kellään ei liene tarkempaa tietoa niistä harmaasta ja punasesta johdosta saati häiriösuojauksesta?

Harmittava takaisku oli radion asennuksen jälkeen havaittu kellon toimimattomuus. Yhen paikan kun saa kuntoon, toinen repsahtaa. Saattohan sillä tulla kilometrit jo täyteen aiemminkin, huomasin sen vasta radioasennuksen yhteydessä. Ja vielä pari päivää aikasemmin asennetun uuden akun myötä kello pelasi mainiosti. Liekö kondensaattorien vaihto kellossa lääke tähän?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sami H. kirjoitti:Sori Jackie, taisin nyt käydä aika pohjalla tossa suksiboksijutussa. :oops: Huumoria se on huonokin huumori, mutta rajansa kaikella.
Siis juu, hokasin sen kyllä huumoriksi, mutta olin vastausta kirjottaessani syvenymässä WISsin saloihin, ni tuli kirjotettua yksitotisen totista tekstiä. Eli en vetässy herneitä nenään :wink:

Mutta juu, koitan vaikka huomenna tavotella sitä raadon omistajaa uuelleen, ettei vaan pääse käymää niin huono tuuri et romu-ukko hakis tuon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Pirssi ajettu kotipihaan, eli ekat tyypit asfaltilla saatu. Mukavaa kyytiä, ei siinä mitään.

Hehkutus ei kyllä pelaa niinkuin pitää. Lähtee huonosti käyntiin sen jälkeen, kun kytkin sulakeboksista hehkuilta tulevan johdon (toi vasemman puoleinen johto) napaan G. Ennen tätä siis nuo muut hilppeet oli ohitettu ja piuhat suoraan sulakkeen molemmin puolin. Tällöin pelas hienosti (mutta hehkun valo taas ei). Nyt hehkun valo pelaa, mutta ei se kyllä reilun puolen minuutin jälkeenkään sammu, vaikka pitäis näillä lämpötiloilla. Muistin virkistykseksi, systeemi on nyt tuon D-vaihtoehdon kaltainen tässä kaaviossa. Virta kulkee siis sulakkeen ja kelan kautta hehkuille, joten jos sulake on ehjä, ei kai tossa muuta vikaa voi olla kuin kela? Se vaan ihmetyttää, että reed-kytkin toimii, koska hehkun valo palaa. Ja ilmeisesti reed ei toimisi, jos kela ei toimisi. :x Hukkaako kela virtaa jonnekin?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

En tiedä, sekoilenko nyt itsekin tässä, mutta vastailenpa itselleni. Se hehkun valonhan ei pidäkään siis sammua?? Eli kun mulla on käytössä tuo D:n kaltainen järjestelmä, hehkutuksen valo palaa niin kauan kuin hehkutetaan ja siis mikään ei ilmaise hehkutuksen päättymistä. Järjestelmässä E taas tuo "termo switch" juurikin haistelee sopivaa hehkutuksen aikaa ja lopettaa hehkun valon polttamisen kuten nykyisetkin systeemit.

Pitää ruveta mittailemaan systeemiä, hehkujen kuntoa, liitoksia, hehkutuskytkintä jne. jos sieltä jotain selviäis. Taitaa vaan olla niin, että on tottunut näihin nykyaikasiin vehkeisiin, joissa hehkutus on nopeaa ja käyttäjälle myös kerrotaan, milloin voi alkaa starttailla. Ei oikein ole osannut orientoitua vanhempiin systeemeihin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tulipa syvennyttyä tuohon hehkutukseen hieman perusteellisemmin. Tarkkaan kun tutki, löyty moottorilohkosta pyöreä mötikkä, joka on siis se "thermo switch", joka lämpötilariippuvasti katkaisee hehkutuksen maa-kontaktin hehkun valolta, mutta ei hehkutukselta itseltään. Systeemi siis ilmoittaa valon sammumisella, milloin hehkutuksen voi lopettaa, mutta ei katkaise itse hehkutusta.

Tämä systeemi oli kylmästi ohitettu ja samalla katkaistu thermo switchin toinen johdin, juuri se, joka pitäis mennä ykköspytyn hehkulle. Sulakerasiastahan oli ohitettu reed-kytkin, kuten tossa aiemmin selvisi. Tämän reed-kytkimen mukaan ottaminen aiheutti kylmällä moottorilla hehkun valon syttymisen, mutta valo ei sammunut koskaan (paitsi kuumalla moottorilla ei suostunut syttymään!). Sulakerasiassa ei siis ollutkaan mitään vikaa, koska valo syttyi. Jos vikaa olisi ollut, olisi joko sulake ollut palanut tai sitten se astetta hankalampi vika, että reed-kytkin olisi ollut pimeenä ja hehkun valo ei olisi syttynyt ollenkaan. Se, että hehkuvalon maadoitus kulki edelleen thermo switchin kautta, aiheutti tämän valon syttymisen kylmänä ja syttymättä jäämisen kuumana.

Mittailin hehkuille tulevaa ja hehkujen välistä jännitettä ja kolmospytystä lähtien jännite oli liian pieni. Syykin löytyi ja se oli hehkutulpan päässä oleva eristenappula, joka oli haljennut. Pientä halkeamaa löytyi myös kakkospytystä, mutta vaikutti sen verran pintahalkeamalta, että sai vielä toistaiseksi kelvata. Eristeen vaihdon jälkeen näytti hehkut jännitteiden perusteella toimivan kaikki. Liitin katkaistuun thermo switchin johtoon pätkän johtoa ja kytkin ykköshehkuun, mittailin jännitteet ja seurasin hehkuvaloa.

Kaikki näyttäisi nyt olevan kunnossa ja auto käynnistyy aivan eri tavalla kuin aiemmin. Lisäksi hehkuvalo tosiaan syttyy hehkutettaessa ja sammuukin aikanaan ilmoittaen hehkutuksen jo riittävän.

Auton historiassa on ollut vaikeaa käynnistyvyyttä perimätiedon mukaan jo kauemminkin, mutta edellinen omistaja on ilmeisesti tulkinnut thermo switchin vialliseksi tai turhaksi ja ohittanut sen paremman käynnistyvyyden toivossa. Vika oli kuitenkin hehkun eristeessä, ainakin tällä erää. Oikeastaan vasta pakkasella käynnistyvyyttä voidaan testata tosissaan ja nähdään toimiiko kunnolla vai ei.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Hei! Mites tämän helmen kanssa on edennyt?? Itsellä kiikarissa tuollainen samanvärinen 123 -77, mutta vihreällä sisustalla.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Talviteloillahan tuo. Kaksi kesää on nautittu ajosta ja suunniteltu isomman kunnostuksen alottamista, mutta jää se nyt taas tänäkin talvena tekemättä. Tän vuoden käyttökausi veny toisen projektin pitkittyessä niin pitkäksi, ettei enää ehtiny alottaa kunnostusta eikä olis paukkujakaan just nyt. Jospa ens vuonna sit.

Käyttöautona tää on toiminu koko kesän. Jokunen harrastetapahtumakin tuli käytyä tällä. Hehkut vaihdoin, mut silti aina sillon tällön on ollu tilanteita, ettei hehkuta ollenkaan. Muuten tää on kyllä pelannu hienosti ja vaikka kuka väittäisi mitä, tää on kaupunkipyörityksessä yllättävän ripeä ja näppärä (aut. + tehostin). En yhtään ihmettele, miks Saksassa 70-luvulla juuri 220 D aut. oli taksimiesten suosikki (kertoi saksalaisherrasmies, joka tuolloin oli näitä siellä myymässä).

Onkos sulla kiikarissa se 300 D, joka on ollu myynnissä? Väri on kyllä mun mielestäni onnistunu, mutta makuasioitahan nämä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Sami H. kirjoitti:Talviteloillahan tuo. Kaksi kesää on nautittu ajosta ja suunniteltu isomman kunnostuksen alottamista, mutta jää se nyt taas tänäkin talvena tekemättä. Tän vuoden käyttökausi veny toisen projektin pitkittyessä niin pitkäksi, ettei enää ehtiny alottaa kunnostusta eikä olis paukkujakaan just nyt. Jospa ens vuonna sit.

Käyttöautona tää on toiminu koko kesän. Jokunen harrastetapahtumakin tuli käytyä tällä. Hehkut vaihdoin, mut silti aina sillon tällön on ollu tilanteita, ettei hehkuta ollenkaan. Muuten tää on kyllä pelannu hienosti ja vaikka kuka väittäisi mitä, tää on kaupunkipyörityksessä yllättävän ripeä ja näppärä (aut. + tehostin). En yhtään ihmettele, miks Saksassa 70-luvulla juuri 220 D aut. oli taksimiesten suosikki (kertoi saksalaisherrasmies, joka tuolloin oli näitä siellä myymässä).

Onkos sulla kiikarissa se 300 D, joka on ollu myynnissä? Väri on kyllä mun mielestäni onnistunu, mutta makuasioitahan nämä.

Juu juuri se auto on harkinnassa :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko tosiaan niin että sulla ei ole edes tätä vanhanmallista hehkurelettä (kts oheinen kuva)? En ole esihistoriallisiin hehkusysteemeihin pahemmin perehtynyt. Vai tuleeko tuo rele mukaan vasta kun hehkutus tehdään avaimella?

Kuva
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja onre »

Kyllä siinä vanhan mallin systeemissäkin pitää rele olla. Pelaa se jotenkin ilmankin ainakin jonkun aikaa, muttei kyllä kovin hyvin. Mun ekassa 123:ssa oli viritelty se ilman relettä ja siinä lähinnä kuumeni piuhat kojelaudan sisällä.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Vaarallinen viritys ollu sun vanhassa autossa.

Katselin vain tuota alkup. kirjoittajan postaamaa kaaviota niin siinä on pre glow starter switch eli ilmeisimmin vetonuppi. Relettä sen sijaan näy noissa kaavioissa. Ottaako vetonuppikatkaisin virrat releeltä vai akusta?
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 220 D aut. W123 ehostusta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ei ole relettä näissä nuppistarteissa, vaikka miten väittäisitte toisin. Kaavio pitää paikkansa ja hehkut ottaa virran suoraan akulta. Sulakkeen kautta kulkee 50...60 ampeerin virta ja nuppi on sen verran jyty, ettei sieltä lyö sormille. Näissä 123:ssa on hehkun merkkivalo kyllä, mutta omassa "uudemman" mallin systeemissä merkkivaloa ohjaa thermo switch lämpötilan mukaan, mutta itse hehkutusta sekään ei vissiin katkaise?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin