SLC kysymyksiä/ osa2

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

SLC kysymyksiä/ osa2

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tässä on tullut muutama askarruttava aihe tuon allekirjoituksen coupen tiimoilta. Ja kun mitään owner's manualiakaan ei ole, josta ainakin osaksi olisi apua:

1. Kuuluuko valokatkaisijassa olla summeri?

2. Kuskin penkissä oletettavasti korkeussäätö. Ainakin kiskojen päissä mustat muovilipareet (takana). Miten toimii?

3. Onko sähköikkunoissa taakse joku "lapsilukko"? Kuskipuolen etu- ja takaikkunoiden välissä nappi. Takana olevat takaikkunoiden katkaisijat toimivat ainoastaan kun tätä nappia painetaan. Nappula ei jää pohjaan, eli kuski joutuu painamaan sitä koko ajan, mikäli takakatkaisijoita käytään. Siis ei mitään järkeä. Nappula rikki?
Viimeksi muokannut Esa H., Ke 21.07.2010 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: SLC kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Esa H. kirjoitti:Tässä on tullut muutama askarruttava aihe tuon allekirjoituksen coupen tiimoilta. Ja kun mitään owner's manualiakaan ei ole, josta ainakin osaksi olisi apua:

1. Kuuluuko valokatkaisijassa olla summeri?

2. Kuskin penkissä oletettavasti korkeussäätö. Ainakin kiskojen päissä mustat muovilipareet (takana). Miten toimii?

3. Onko sähköikkunoissa taakse joku "lapsilukko"? Kuskipuolen etu- ja takaikkunoiden välissä nappi. Takana olevat takaikkunoiden katkaisijat toimivat ainoastaan kun tätä nappia painetaan. Nappula ei jää pohjaan, eli kuski joutuu painamaan sitä koko ajan, mikäli takakatkaisijoita käytään. Siis ei mitään järkeä. Nappula rikki?
2. korkeudensäätö toimii niin että kiskojen takareunaa nostetaan tai lasketaan. Muoviosaa vedetään ulospäin ja sitten sitä kääntämällä liikkuu kiskojen takareuna. Tämä tehdään erikseen molemmille kiskoille.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: SLC kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Matti R kirjoitti:
Esa H. kirjoitti:2. korkeudensäätö toimii niin että kiskojen takareunaa nostetaan tai lasketaan. Muoviosaa vedetään ulospäin ja sitten sitä kääntämällä liikkuu kiskojen takareuna. Tämä tehdään erikseen molemmille kiskoille.
Kiitos paljon. Täytyy testata, kun auto seuraavan kerran tallista ulkona.
Valokatkaisijaan aattelin ihan motonetin muutaman euron summerin laittaa. Sitä kun on tottunut ajelemaan pääsääntöisesti automaattivaloautoilla. Meinaa nääs nyt jäädä tähän vanhukseen aina valot päälle..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SLC kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja karra »

Esa H. kirjoitti:3. Onko sähköikkunoissa taakse joku "lapsilukko"? Kuskipuolen etu- ja takaikkunoiden välissä nappi. Takana olevat takaikkunoiden katkaisijat toimivat ainoastaan kun tätä nappia painetaan. Nappula ei jää pohjaan, eli kuski joutuu painamaan sitä koko ajan, mikäli takakatkaisijoita käytään. Siis ei mitään järkeä. Nappula rikki?
Veikkaan että nappula on rikki, tai siis jumissa käytön puutteesta. Omissa missä on ollut tuo "lapsilukkonappula" se toimii siten että siinä on kaksi asentoa - antaa ajaa takaikkunoita tai sitten ei.

Jos yrittäisit herkistellä sitä kytkintä. Ja CRC tai vastaavaa sinne sisään.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: SLC kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:Veikkaan että nappula on rikki, tai siis jumissa käytön puutteesta. Omissa missä on ollut tuo "lapsilukkonappula" se toimii siten että siinä on kaksi asentoa - antaa ajaa takaikkunoita tai sitten ei.

Jos yrittäisit herkistellä sitä kytkintä. Ja CRC tai vastaavaa sinne sisään.
Joo, näin vähän ajattelinkin tuon nappulan kuuluvan toimia. Hyvä, että sekin varmistui :)
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pitää tähän kertoa omista coupen sähkölaseista. No, 6 vuotta ajellut ilman yhtä sulakerasian kantta, rasia on apparin puolella sisälokasuojan kupeessa, samalla tarjottimella pienempi jossa 2 sulaketta ja sivussa roikkuu releitä. Tässä oli 4 sulakepaikkaa.

Ostin Essenin rompetorilta uudet rasiat, saman kokoiset mutta tarvikemallit, 2 ja 4 sulakkeen versiot. Isomman kansi sopi jopa vanhaan pohjaan mutta vanhan pohjabakeliitti oli ruskettunut...uusi oli musta. Vaihdoin sitten molemmat, isossa oli vain 1 sulake paikoillaan mutta 4:lle siis paikat.

Kun tuli tarve siirtää autoa huomasin että vaan kuskin ikkuna toimi. Ajattelin että joku piuha ovessa kytkimien takana löysällä koska minulla oli ovipahvi talvella irti kyynärnojan verhoilun takia. No purin oviverhoilun taas irti ja eihän siellä vikaa; mittailin vähän ja perehdyin systeemiin... sitten tsekkasin orkkis sulakerasian pohjan - siellä olikin kisko joka jakaa virtasta kaikille 4 lähtevälle karvalla , mutta jako sulakkeen jälkeen vasta.

No viisaana insinöörinä tein hyppyjohdot eli jumpperit uuteen rasiaan ennen sulakkeita ja ajattelin notta parempi joka ikkunalle oma sulake. Muuten OK mutta jos ajoi kahta tai useampaa ruutua niin sulakkeet paloi :twisted: . Muutin sitten jumpperit sen yhden sulakkeen jälkeen ja homma OK. Pahvi paikoilleen ja kaikki toimi.

Kuukauden päästä eli tänään hain tallilta auton ja totesin että takalasit ei toimi. Ajattelin että tämä samainen lapsilukkokytkin on sökö koska apparin ruutu pelasi. Ränkkäsin sitä ja kokeilin eri asennoissa kunnes huomasin että perhana, se kytkin eliminoi myös apparin ikkunankin :shock: . Eli kytkin ehjä, onneksi en nyt ehtinyt purkaista jo kuskin ovipahvia irti.

Syy oli siellä god damn sulakerasiassa, yksi jumpperi oli jotenkin irti ja ei syöttänyt takalaseille virtaa. Tein sinne pellistä kiskon joka on nyt "virallisesti" ruuvien alla eikä mitään hyppyjohtoja saman ruuvin alle survottuna.

Tämä oli taas tavallinen tarina että laitanpa jotain kuntoon "ennakkoon" niin tuleekin taas pussillinen uusia ongelmia. Tuttua tässä harrastustoiminassa tosin :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Hehe, taasen löytyi lisää omituisia nappuloita :lol:
Siispä, mitköhän namiskat siellä takatuhkakuppien takana on.
Tietty kokeilin toiminnan ilman virtoja/ virrat päällä. Mitään ei tapahtunut :roll:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Esa H. kirjoitti:Hehe, taasen löytyi lisää omituisia nappuloita :lol:
Siispä, mitköhän namiskat siellä takatuhkakuppien takana on.
Tietty kokeilin toiminnan ilman virtoja/ virrat päällä. Mitään ei tapahtunut :roll:
Olisiko takaselkänojien lukitusten laukaisu jos joku haluaa kömpiä sieltä pois moottorin käydessä.

Omassa on sellaset mut ne on pois kytketty, tai siis penkeissä on nyt mekaaninen lukitus (vanhemman penkit ? ).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:Olisiko takaselkänojien lukitusten laukaisu jos joku haluaa kömpiä sieltä pois moottorin käydessä.
Tarkoitit kait etuselkänojia?
En ole muuten huomannut tutkia, toimiiko se lukitus mulla. Tuossahan oli hieman aiemmin jotain juttua näistä alipainesysteemeistä toisessa keskusteluissa..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Esa H. kirjoitti:Tarkoitit kait etuselkänojia?
No juu :oops: . Se toimii ihan vissiin sillei että napista kun painaa niin alipaine vapautetaan ulkoilmaan ja alipainekello (tai sylinteri miten vaan) antaa penkin selkänojan kaatua.

Eli nuo on niitä alipainevuotojen vikakohtia kait...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
rasaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 09.09.2009 17:51
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja rasaa »

Jep, niillä vapautetaan etuselkänojien lukitus ( jos yleensä lukitukset pelaavatkaan, omassa ei pelaa, laitoin nippusiteellä lukkoon katsastukseen. )
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tyhmät saa kai kysyä? :oops:

-Miten valokatkaisija lähtee irti?
-Mittaristohan lähtee vetämällä, kuten mersuissa yleensäkkin?, mutta tuleeko tuon ikäisessä öljyt painemittarille asti? Siitä jotain huomioitavaa? Tarttis se valohimmennin vaihtaa..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Esa H. kirjoitti:-Miten valokatkaisija lähtee irti?
-Mittaristohan lähtee vetämällä, kuten mersuissa yleensäkkin?, mutta tuleeko tuon ikäisessä öljyt painemittarille asti? Siitä jotain huomioitavaa? Tarttis se valohimmennin vaihtaa..
Valokatkaisijan nuppi lähtee vetämällä, ja sen alla on mutteri joka pitää katkaisinsysteemiä kiinni kojelaudassa. Tätä ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain himmentimen virittelystä.
Mittariston kun irrotat niin kyllä huomaat onko siinä takareunassa öljyputki kiinni. Jos on putki, niin se on kierteellä kiinni ja aukeaa 10 avaimella.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Matti R kirjoitti:Valokatkaisijan nuppi lähtee vetämällä, ja sen alla on mutteri joka pitää katkaisinsysteemiä kiinni kojelaudassa. Tätä ei tarvitse irrottaa jos on kyse vain himmentimen virittelystä.
Tämä homma vain valosummeria varten, jos en muualta ota parkin virtaa..
Ja kiitos tuosta mittaristojutusta, tietää varata jo sopivan avaimen hollille.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Vastaa Viestiin