C124 220 CE ongelmanratkaisua kaivataan
C124 220 CE ongelmanratkaisua kaivataan
Käännyn taas foorumilaisten puoleen. Paljon on saatu kuntoon osaavien mersuammattilaisten -harrastajien ansiosta. Kiitos siitä. Mersun kunnostus kuitenkin jatkuu ainakin vielä ja tässäpä olisi muutamia kysymyksiä guruille.
Mistä mahtaa johtua kitisevä/metallimainen ääni ajettaessa. Kun ajaa ikkunat auki, kuuluu sekä kuopissa että tasaisella epäsäännöllisesti tuota kirskuntaa. Alapallot kunnossa. Raidetangot ok. Metallimainen kitinä muuttuu todella voimakkaaksi, kun samanaikaisesti peruutat ja käännät auton parkkiin.
Sitten vaihteiston pariin. Pakki kytkeytyy voimakkaan "runttaus"äänen kera. Nyt on myös alkanut jumimaan, eli ei mene välttämättä ensimmäisellä yrittämällä sisään. Muutenkin vaihteisto on todella huteran oloinen. Täristää liikkeellelähdöissä, keppi (ei se keppi) heiluu ja vaihteet menevät silmään epämääräisen äänen kera. Mistä mahtaa johtua? Vaihteiston tyyny on kunnossa.
Ammattiauttajat, auttakaa!
Mistä mahtaa johtua kitisevä/metallimainen ääni ajettaessa. Kun ajaa ikkunat auki, kuuluu sekä kuopissa että tasaisella epäsäännöllisesti tuota kirskuntaa. Alapallot kunnossa. Raidetangot ok. Metallimainen kitinä muuttuu todella voimakkaaksi, kun samanaikaisesti peruutat ja käännät auton parkkiin.
Sitten vaihteiston pariin. Pakki kytkeytyy voimakkaan "runttaus"äänen kera. Nyt on myös alkanut jumimaan, eli ei mene välttämättä ensimmäisellä yrittämällä sisään. Muutenkin vaihteisto on todella huteran oloinen. Täristää liikkeellelähdöissä, keppi (ei se keppi) heiluu ja vaihteet menevät silmään epämääräisen äänen kera. Mistä mahtaa johtua? Vaihteiston tyyny on kunnossa.
Ammattiauttajat, auttakaa!
Kitisevä ääni voisi johtua mahdollisesti jumittavasta jarrusylinteristä, joka painaa (loppuunkuluneet) palat kiinni levyyn ja näin hirttää kokoajan kiinni.
Onko vaihteisto manumaali vai automaagi? Manuaalissa rikkinäinen vaihteensiirtäjä pitää tuommoista älämölöä, tosin voihan laatikkokin olla finaalissa
Onko vaihteisto manumaali vai automaagi? Manuaalissa rikkinäinen vaihteensiirtäjä pitää tuommoista älämölöä, tosin voihan laatikkokin olla finaalissa

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: C124 220 CE ongelmanratkaisua kaivataan
Ilmeisesti kyseessä on käsin vaihdettava laatikko. Jos vaihteet menevät huonosti päälle ja auto täristää liikkeelle lähtiessä saattaa kytkin olla huollon tai remontin tarpeessa.Rikí kirjoitti:...Sitten vaihteiston pariin. Pakki kytkeytyy voimakkaan "runttaus"äänen kera. Nyt on myös alkanut jumimaan, eli ei mene välttämättä ensimmäisellä yrittämällä sisään. Muutenkin vaihteisto on todella huteran oloinen. Täristää liikkeellelähdöissä, keppi (ei se keppi) heiluu ja vaihteet menevät silmään epämääräisen äänen kera. Mistä mahtaa johtua? Vaihteiston tyyny on kunnossa.
Ammattiauttajat, auttakaa!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Manuaali kyseessä
Manuaalivaihteisto on tosiaan kyseessä. Kytkimen pääsylinteri on vaihdettu äskettäin.
Takana nuo jarrut menevät todella helposti jumiin, eikä sitä välttämäti pysäytyksessä edes huomaa. Talvirenkaat kun vaihdoin, niin levyt hyvät, kesärenkaita vaihtaessa huomasin että nyt on levyt entiset ja 3/4 sylinteristä jumissa. Huomasi kyllä ajossakin että täristi ne pitkin *ttua kuluneet ruostuneet lohjenneet hajonneet paskana olevat levyt 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Osat ovat niin halpoja, että hae uudet alkuperäiset levyt ja palat taakse,
niin ei kitise enää ainakaan takajarrut. Samalla voi uusia seisontajarrunkin
osat, koska myös seisontajarrun kengät lasittuvat ja menettävät pitoa
vanhemmiten. Sitten ei tule hylkyä katsastuksessa.
Myös kitkapintojen karhentaminen auttaa, jos ei halua ostaa uusia oisa.
Liikkuvat reunat ja tausta jarrupaloista pitäisi voidella ohuesti kuparirasvalla, samaten liikkuvan satulan osat.
Jarru kiillottuu ja alkaa kitistä, jos jarrutukset ovat aina kevyitä, varsinkin
takajarrut. Samaten jarrun jumitus kiillottaa. Jos jarru kanittaa, sylinterit
on hoonattava ja jarrunesteet vaihdettava. Samalla voi uusia tiivisteet.
Hoonaus onnistuu käsipelillä hienolla hiomapaperillakin. Myös jarrumännät
täytyy käsitellä hapettumista puhtaaksi.
Jos jarruja ei puhdista, kitinä alkaa uudelleen, vaikka olisi uudet palat ja levyt.
niin ei kitise enää ainakaan takajarrut. Samalla voi uusia seisontajarrunkin
osat, koska myös seisontajarrun kengät lasittuvat ja menettävät pitoa
vanhemmiten. Sitten ei tule hylkyä katsastuksessa.
Myös kitkapintojen karhentaminen auttaa, jos ei halua ostaa uusia oisa.
Liikkuvat reunat ja tausta jarrupaloista pitäisi voidella ohuesti kuparirasvalla, samaten liikkuvan satulan osat.
Jarru kiillottuu ja alkaa kitistä, jos jarrutukset ovat aina kevyitä, varsinkin
takajarrut. Samaten jarrun jumitus kiillottaa. Jos jarru kanittaa, sylinterit
on hoonattava ja jarrunesteet vaihdettava. Samalla voi uusia tiivisteet.
Hoonaus onnistuu käsipelillä hienolla hiomapaperillakin. Myös jarrumännät
täytyy käsitellä hapettumista puhtaaksi.
Jos jarruja ei puhdista, kitinä alkaa uudelleen, vaikka olisi uudet palat ja levyt.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jarrut
Takajarrut on vuosi sitten rempattu täysin. Myös seisontajarru on kunnostettu. Missä muualla vika voi olla? Edessä? Metallimaista kitinää tosiaan kuuluu epäsäännöllisesti tasaisella ja kuopissa. Ääni korostuu, kun samanaikaisesti peruutat ja käännät auton parkkiin.
Osaako sitä ääntä yhtään paikantaa?
Joskus oli pystärissä koiranluu mennyt rikki niin pääsi takavakaaja ottamaan vanteen sisäpuolelle kiinni joustoissa ja käännöksissä. Piti kanssa aika kirskuntaa. Oli kyllä vaikea hahmottaa mistä ääni tuli. Vanteen kun otti pois niin huomasin jäljen
En kyllä nyt muista tuon 124:sen akselisto rakennetta olisko se edes mahdollista osua sinne.
Tuli vaan tämmöinenkin mieleen
Joskus oli pystärissä koiranluu mennyt rikki niin pääsi takavakaaja ottamaan vanteen sisäpuolelle kiinni joustoissa ja käännöksissä. Piti kanssa aika kirskuntaa. Oli kyllä vaikea hahmottaa mistä ääni tuli. Vanteen kun otti pois niin huomasin jäljen

En kyllä nyt muista tuon 124:sen akselisto rakennetta olisko se edes mahdollista osua sinne.
Tuli vaan tämmöinenkin mieleen

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Itse en tuota jarruremppaa aikoinaan tehnyt, mutta luulisi, että asentaja olisi huomannut, jos satulat ovat vaihtokunnossa. Satuloita ei siis ole vaihdettu. Mites tuo kirskunta, kun ohjauspyörä käännettynä peruutat vaikkapa taskuparkkiin? On meinaan tosi kova ääni,Sergey kirjoitti:onko jarrusatulat rempattu kans?
raidetangon päähän kyl saa renkaita kääntämällä vanteen osumaan jos on vääränlainen vanne. mut siitä ei lie nyt kyse jos vika o vast ny ilmenny.jupehalm kirjoitti:En kyllä nyt muista tuon 124:sen akselisto rakennetta olisko se edes mahdollista osua sinne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ota tunkilla pyörä yksi kerrallaan ylös ja pyörittele sitä.
Jos se pyörii kevyesti, ei jarru kanita.
Jos kuuluu kahnaavaa ääntä, voi ryhtyä tutkimaan tarkemmin.
Kokeile myös ajossa varovasti painaa seisontajarrun poljinta.
Pidä vasen käsi koko ajan vapautuskytkimellä niin, että seisontajarru ei jää
päälle. Jos ääni muuttuu, vika on irtonaisissa seisontajarrun kebgissä.
Sieltä on kiinnitysjouset pettäneet. Asia on helppo tarkistaa irrottamalla
jarrulevy takaa.
Jos se pyörii kevyesti, ei jarru kanita.
Jos kuuluu kahnaavaa ääntä, voi ryhtyä tutkimaan tarkemmin.
Kokeile myös ajossa varovasti painaa seisontajarrun poljinta.
Pidä vasen käsi koko ajan vapautuskytkimellä niin, että seisontajarru ei jää
päälle. Jos ääni muuttuu, vika on irtonaisissa seisontajarrun kebgissä.
Sieltä on kiinnitysjouset pettäneet. Asia on helppo tarkistaa irrottamalla
jarrulevy takaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006