Ihmettelemään kun jokaisen sylinterin välissä on ne kaksi vesireikää kannessa ja lohkossa mutta saamassani pahvissa on vaan toisella puolella????
Soitin KL:lle ja sanoivat että tämä on viides versio pahvista ja pitäisi käydä. Joo joo käyhän se varmaan mutta viisi vesireikää menee umpeen (OM603) ????
Tässä lainatussa kuvassa on kuvattu OM601:n 3 ja 4 sylinteerit. 3:n 4 välissä on alhaaltapäin ylös katsottuna kaikkiaan neljä reikää Ekana on kannenpultin reikä sit vesireikä ja sit toinen vesireikä (jota siis ei ole tuossa saamassani pahvissa) ja sit toinen kannenpultin reikä.
Mahtaako uskaltaa laittaa tuota pahvia paikoilleen ollenkaan?
[/quote]
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 05.06.2010 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä toinen lainattu kuva OM603:n lohkosta. Tässä näyy nuo vesireiät ja kanava näitten vesireikien välissä. (sylintereitten välissä)
Tuo saamani pahvi siis tukkii toisen nuista reijistä ja vedenpääsy kannenpuolelle siis estyisi tuosta toista reikää myöten??????
Ettei vaan olis nyt menny OM603:n ja OM606:n filmit tehtaalla sekaisin? Komiasti paketissa kyllä lukee että OM603?? Jokin ylimääräinenkin reikä on tuossa pahvissa mutta sehän ei mitään haittaa. Vihjaisin muuten KL:n myyjälle ettei vaan olis OM606:n pahvi Sanoi ettei ole.
nuo on lähinnä ilmaus reikiä, eli ei niistä ole tarkoituskaan veden suurina määrinä liikkua sen verran vain, että ei jää ilmalukkoja...
vesihän virtaa lohkossa ensin takaosaan ja siitä kantta pitkin takaisin moottorin etuosaan...
tuo voi jopa pienentää riskiä saada kansi halki/muita lämpövikoja, kun se vesi joutuu oikeasti koukkaamaan sieltä takimmaistenkin sylinterien kautta, eikä pääse enää oikomaan näistä ilmaus reijistä... toki nuo vähän viilentää myös tiivistettä pyttyjen väliltä, mutta kyllä tuo 1 reikä siihen asiaan riittää...
ja kun tarkasti katsot, niin on siinä kansipahvissa muitakin vesireikiä, kuin ne pyttyjen välissä olevat
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Minä taas sain Motonetistä OM617kaan pahvin, jonka kohdistusreiät oli noin 1,5 milliä liian pienet. Kannen kohdistuspallukat eivät mahtuneet mitenkään läpi. Hetken aikaa mietin porailua tms., mutta päätin hakea KLstä kalliimman ja palauttaa tuon espanjalaisen. Tämä uusi Erling tms. germaani meni heittämällä paikalleen..
napa kirjoitti:nuo on lähinnä ilmaus reikiä, eli ei niistä ole tarkoituskaan veden suurina määrinä liikkua sen verran vain, että ei jää ilmalukkoja...
vesihän virtaa lohkossa ensin takaosaan ja siitä kantta pitkin takaisin moottorin etuosaan...
tuo voi jopa pienentää riskiä saada kansi halki/muita lämpövikoja, kun se vesi joutuu oikeasti koukkaamaan sieltä takimmaistenkin sylinterien kautta, eikä pääse enää oikomaan näistä ilmaus reijistä... toki nuo vähän viilentää myös tiivistettä pyttyjen väliltä, mutta kyllä tuo 1 reikä siihen asiaan riittää...
ja kun tarkasti katsot, niin on siinä kansipahvissa muitakin vesireikiä, kuin ne pyttyjen välissä olevat
Tottahan toki on. Selailin foorumia ja löysin jostain ohjeita kuinka OM606:n tiivisteen saa istumaan 603:seen. Jossain oli mainittu että viisi vesireikää joutuu tekemään kun ne puuttuu. Olisko kyse ollu just nuista viidestä jotka tuostakin pahvista puuttuu?
Niin tai näin meen huomenna kivijalkaliikkeeseen. Jos sen myymä pahvi on samanlainen kuin tuo niin kait tuon uskaltaa paikalleen laittaa. Koivusen pahvissa oli kummatkin tässä tropiikissa kyseessä olevat vesireiät. Punaista tiivisteliima "kierrosta" sensijaan ei ollu. Siksiköhän tuo petti niin äkkiä?
Senverta edittiä että kasvaako kiehumisen riski tuossa kanavassa sille tasolle että siitä voi olla haittaa kun toinen reikä on ummessa? Vaunujuhdaksi meinasin laittaa tuon lankun.
Ajattelin jos superiksi olet konetta tekemässä niin olis varmasti tarkempaa miettiä millaiset reiät pahvissa on ja missä.
Varsin kaikissa vakio pahveissa on kuristeltu tai on jopa vain parinmillin reikiä kanavissa kun lohkossa ja kannessa on taas isot röörit.
Ymmärrän huolestumisesi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Ajattelin jos superiksi olet konetta tekemässä niin olis varmasti tarkempaa miettiä millaiset reiät pahvissa on ja missä.
Varsin kaikissa vakio pahveissa on kuristeltu tai on jopa vain parinmillin reikiä kanavissa kun lohkossa ja kannessa on taas isot röörit.
Ymmärrän huolestumisesi.
yksi tyyppillisimpiä virheitähän aloittelevilla virittäjillä on mennä suurentelemaan noita kannentiivisteen vesireikiä pyttyjen välistä/sieltä mistä veden ei ole tarkoituskaan liikkua suurina määrinä, moottorin vesikierto häiriintyy aika ratkaisevasti ja loppupään pytyt (4, 5 ja 6 pytyt) käyvät ylikuumina, kun veden virtaus ei riitä...
lohkossa ja kannessa on siksi niin isot röörit, että ne valuhiekat sais sieltä joskus poiskin
edit: niistä reijistä ei siis varsinaisesti ole tarkoitus veden liikkua, vaan estää ilma/höyrylukkojen syntyminen... veden on tarkoitus mennä lohkon takaosasta vasta kanteen ja ne reijät sais olla aika reilun kokoiset, mutta ei niitäkään kannata liian suuriksi muutella... pientä virtausta niissä ilmausreijissä toki saa ja pitääkin olla... kannentiivisteellä yritetään kuristaa sitä virtausta tasaiseksi joka sylinterille, että ei tulis niitä jännitteitä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Todella hyvä ja tyhjentävä vastaus NAPAlta.
Kyllä tehdas todella hyvin tutkii miten laittaa kaikki virtaukst kohdilleen.
Tuli mieleen juttu kun kone miehet alkoivat valittamaan monitoimikoneen hydraulitankista että öljyt vaahtoaa eli tankki on suunniteltu väärin.
No insinööri kertoi että tietokoneella on suunniteltu ja koe ajettu ja etsitty vielä muitakin vaihtoehtoja lasisilla tankeilla että onkos teilläkin samanlaisia tankkeja kun tollaisia väitteitä alatte suoltamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Ei mitään superia. Tuo nykyinen maltillinen piristys riittää vallan mainiosti minulle. Toisaalta mistä sitä koskaan tietää jos innostuu. Putki ja varsinkin solmu on mitoitettu hieman yläkanttiin nykyisiä tehoja ajatellen. Välijäähy taas jää pieneksi jos lisää haluaa. Pa kulutus on toisaalta tuolla setillä kohtuu pieni varsinkin matka-ajossa.
Napa perusteli kyllä hyvin tuon virtausjutun. Kansihan oli virheetön pinnoiltaan kun käytin sitä pois vajaat vuosi sitten joten se orginaali pahvi oli reiiltään mitoitettu kokolailla oikein jäähdytystä ajatellen.
Entinen pahvi on otettu pois ja uus on jo paikallaan liimojen kera. Pako ja imusarja sekä suutinputket ei oo vielä paikallaan ja jotain muuta joten huomenna jatkuu homma.
Olipä hyvä että otin kannen pöydälle. Pahvi oli syystä tai toisesta ratkennu tuosta vesikanavan kohdalta suoraan ulospäin. Ei ihme että vuoti. Samoin se W124:n vakiopaikka oli myös jo hyvällä alulla ja jo oli kostea m-öljystä 1-syl pakosarjan kohdilta. Kansi näytti siistiltä ja ehjältä puhdistuksenkin jälkeen. En kiikuttanu höyläänkään kun näytti kokolailla suoralta.
Sit vähän ihmeellisempi juttu. 6 sylinterin kohdalta kohti kannen takaosaapäin oli pahvi alkanu pullistumaan pois kokonaan ??? Ei ollu vielä paineita vuotanu mutta metallivahvike oli selvästi soikea ja pahvi ratkennu niin että vain tuo metallivahvike piti kasasa??? Jossain vaiheessa olis varmaan alkanu oireilemaan silleen että olis matkanteko pitäny lopettaa. Onko harakirin tiiviste tosiaan tollainen vai tuliko asennuksessa jokin vakava virhe edellisellä kerralla?
Mielestäni edellisessä kerralla kiristin kannen ihan niin kun se pitääkin tehdä. Mikähän tuon oli saanu aikaan?? Niin ja kävin läpi kaikki pultit uudelleen muutama kk kansirempan jälkeen. Kokeilein vaan että kaikki pultit ovat suurinpiirtein tasatiukkuudessa.
No nyt erona kannen kiristyksessä oli se että 40Nm kohdalla kävin jokaisen pultin läpi uudelleen niin että peruutin pulttia vajaa 90 astetta ja vedin uudelleen 40Nm (Joku pultti muuten meni pidemmälle) Sit se perus 90 astetta odotusaika ja uudelleen 90 astetta. Tietty ensin jenkatapilla jokainen reikä läpi ja sit paineilmaa perään.
No huomenna homma jatkuu ja kukaties jossain vaiheessa pääsee koittamaan.
Ahtopaineet alkaa olla massatiivisteelle rajoilla jos 6.:n perästä alkaa liekkirengas pullistella. Omassa Ex superissa kesti kansipahvi rempan jälken alle 5tkm. Lohkoon pieni ura niin tiiviste puree paremmin kiinni
Aki P kirjoitti:Ahtopaineet alkaa olla massatiivisteelle rajoilla jos 6.:n perästä alkaa liekkirengas pullistella. Omassa Ex superissa kesti kansipahvi rempan jälken alle 5tkm. Lohkoon pieni ura niin tiiviste puree paremmin kiinni
Ok eli tuo ehkä syynä pullisteluun. 1.2 max -ahdot tällä hetkellä ja tehotkin arviolta selvästi alle 300 eli mikään superi tuo ei ole. Paremminkin maltillisesti piristetty. Pakoja en oo mittaillu. Vois kyllä olla syytä mittailla. 3" suora rööri ja isompi solmu 7mm elementit tekniikkana. Milläs vehkeellä oot tuon uran tehny ja kuinka syvä ja pitkä?
No perhana Dtemeli on ja laikkojakin kymmeniä. Olis taas pitäny malttaa. Nuiltaosin vehke on jo nipussa joten pitänee oottaa kauanko kestää ennen ku alkaa lihomaan tiiviste ulospäin uudelleen. Pitääpä ottaa oikein kuvia nyt kun laite on kasassa. Voi sit verrata millon alkaa tulla aika. Uuden kerran kun ja jos kansi on pöydällä laitetaan Dremeli soimaan Aika tanakasti tuo liima kyllä nappasi kiinni mutta eihän se mahdottomia siedä.
Lyhyehkö koeajolenkki tehty varovasti ajaen. Vielä muutama kymmenen kilsaa ja m-öljyt vaihtoon varmuudenvuoksi. Roskia ja nestettäkin on voinu lirahtaa joukkoon. Saapi nähdä kauanko nyt päästään tällä pahvilla. Viikonloppu menikin rattoisasti kun ei mitään paniikkia ottanu hommelista. Toisaalta eipä tuossa hommassa kannata paljon hosuakkaan. Se ura nyt jäi tekemättä sinne kuutosen taakse. Toivotaan ettei sitä tarte tehdäkkään.
No en minäkään tuota uraa lähtisi tekemään, jos ei ole täysiverinen ST suunnitelmissa, josta otetaan mitä lähtee. Varmasti kestää liimalla sen maltillisen paineen, varsinkin kun sulla on ahtimen koko (lue: pakopaine) ja cooleri asiallisesti toteutettu. Tuota uraahan ei sitten taas tarvita, jos tehdään metallitiivisteellä (606:n) ja sillähän ne täysveriset (lue:pommit ) pitää tehdä .
Monet sanovat tylysti, että 2 bar kestää ja sitten poks, mutta se ei mene siten. Pitää kysyä, ai 2 bar, mutta millä ahtimella ja millä coolerilla sekä kierroksilla. Lämpö sen metallin sieltä lopulta pehmittää ja kaiken muunkin...tuo liima muuten auttanee lämmönsiirrossa liekkirenkaasta kanteen/lohkoon.
Voi kun olisi tajunnut silloin laittaa sitä tuon kuparitiivisteen kanssa
Tuossahan tuo tais olla juurikin sama kone auki kuvissa. Liiman kans oli tuossakin tiiviste kiinni. Jostain syystä vain pullahti. Yleisesti se 2bar on ollu aika lähellä kun massatiiviste porsii, eli ei pitäis olla 1,3 paineilla mitään ongelmaa sama melkein millä turbolla tms. kokoonpanolla
Kattotaan mitä tapahtuu kun pistän vaunun perään muutaman viikon päästä. Siinähän sitä testiä tulee kerrakseen. Tarkoitus oli mennä 2 - 3 tuhatta kilsaa.
Jätin jo nyt etummaisen pohjalevyn pois vaikka lämmöt pysyykin kurissa hyvin. Ja taidan ottaa takimmaisenkin niin lootakin jäähtyy paremmin. Tuossakun ei alunperin ole koukkua ollu joten se vaihteistoöljyn lauhdutinkin puuttuu sieltä hankkarinloksun etupäästä. Kiviä ja hiekkaa siellä tietysti lentää ja vesipesukin on todennäköinen Suomen kesässä. Toivotaan ettei siiliä isompia raatoja tule niin paikat pysyy ehjänä alakerrassa
Muutamia satoja kilsoja takana vaunun kanssa. Ulkolämpötila on ollu reippaasti yli 25. Heti alkuun vaihdoin viskokytkimen uuteen kun lämmöt pyrki sataan ja yli. Viimeisimmässä viskohuollossa ei ollu oikeeta öljyä ja ilmeisesti otti siitä nokkiinsa. No laakerikin oli jo pikkaisen väljä siitä joten jouti vaihtaa. Motonetin visko muuten tuntuu toimivan ainakin näin alkuun. No nyt pysyy noin 90 jos ei oo pitkiä mäkiä. Vauhdin oon pitäny noin 86 - 88 todellista.
Nestepinta on pysyny tasaisena ja se pulputtava ääni aamulla on hävinny. Ilmeisaesti lämppärin menoputki vajui entisellä kannentiivisteellä yönaikana ja kun kiertovesipumppu lähti pyörimään meni ilmakuplat kennolle ja siitä ääni. (Oon vaunuvedon jälkeen tasannu motin lämpöjä lämppäri päällä vajaa 10min ja aamulla startissa säätörullat on ollu kuumimmassa asennossa)
Pitänee vielä yrittää ulkopuolista liuotinpesua jäähdyttäjälle.