190E käyntiin ("kylmänä" +2) vain lohkolämmitimen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

190E käyntiin ("kylmänä" +2) vain lohkolämmitimen

Viesti Kirjoittaja mun »

Emännän pensa 1990 W201 190E 2.0 102.962 Mertsissä alkoi viime talvena käynnistysvaikeudet. 15 asteen pakkasella ei lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä. Käytettiin tunnetussa hyvässä korjaamossa, mutta siellä vika ei tullut päälle.
Kummallista asiassa on että kun lohkolämmitin (mallia oikella puolella, siis tulppien puolella moottoria) on käytössä 5-10 min. niin lähtee käyntiin!

Nyt tänä aamuna oli ulkona +2,4 ja mertsipä ei käynnistynyt!!! Emäntä laittoi lämmittimen johdon paikoilleen ja tuli herättämään. En huomannut nyt kuunnella bensapumppua, mutta se on käynnistynyt kyllä aiemmin. Otin yhden tulpan irti ja se oli kuiva. Ruutasin "huumeruiskulla" millilitran ksyleeniä (sattu ekana käsiin) sylinteriin ja lähti käyntiin, mutta minusta heti kaikilla pytyillä, joten ksyleeni ei tainnut auttaa mitään, vaan lohkolämmitin oli ollut riittävän kauan päällä!

Mitä ihmettä lohkolämmitin voi asiassa auttaa jos se on 5 min päällä? Mitäpä väliä sillä on, kun Mertsi pitää kumminkin saada käyntiin alle 20 pakkasasteesta ilman lohkolämmitintäkin.

Hyviä ehdotuksia kaivataan.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Outovika mutta viisi minuuttiakin lohkossa kannessa on jo lämmintä vettä.
Onko lämpötila anturi joka menee ruiskulle katsottu/vaihdettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Ei ole tarkistettu tuota lämpötila-anturia.
Kiitos vinkistä, täytyy tutkia.

Tinasin bensapumpun- ja yj-releen uusiksi ja tiivistin ne punasella silikonilla. Lähti hyvin käyntiin operaation jälkeen.
Koska ongelma on ollut myös kostealla kelillä, niin kokeilin pumpata spraypullolla vettä eripuolille konehuonetta. Sillä ei ollut mitään vaikutusta koneen käyntiin.
Tulpat ja virranjakajan osat on vaihdettu ongelman takia talvella. Ei vaikutusta.

Katon nyt vähän aikaa auttaako tinaukset. Jos ei auta niin Mertsi takaisin Markon hoiviin. Hän saa tarkistaa lämpötila-anturin ja tehdä pari muuta asiaan liittymätöntä työtä.

Voisko tässä olla vielä muuta vian aiheuttajaa?
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

voisha siinä tuo lisäilmaluisti oikutella. sillo käynnistyksee auttaa ku starttaa kaasu pohjassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Tuohan onkin helppo kokeilla.
Kiitos.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko ylijännitesuojareleen sulakkeita tarkistettu... jos rele ei anna virtaa moottorinohjaukselle niin ei myöskään kylmäkäynnistys suutin anna lisä soppaa kylmänä.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Osaisin kuvitella että sulakkeet tarkistettu kun koko rele avattu ja tinattu :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Joo, ylijännitesuojareleen sulake oli ehjä.
Kiitos kuitenkin vinkistä.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

No niin. Ei auttanut uudelleen tinaukset.
Aamulla emäntä aamulehteä hakiessaan kokeili käynnistää. Ei lähtenyt.
Hän laittoi lohkolämmittimen päälle ja varttitunnin päästä lähti heti käyntiin, eikä myöskään nykinyt alkumatkasta kuten on tehnyt koko kevään.

Miten sen ruiskulle menevän lämpötila-anturin voi testata ja mistä kohtaa kantta sen löytäisi?
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Eikös tuo lämpötila-anturi sijaitse kutakuinkin konetta keulasta päin katsottaessa etu-oikealla.? Niitä on kaiketi vähän erilaisia. On 2-napasta, 4-napasta.

Mittaus tapahtuu ainakin jossain anturimallissa niin, että ihan vaan anturin nastan ja koneen rungon väliltä ohmeja haetaan. Oliko niin, että kylmällä (pakkasen puolella) koneella jonkun kilo-ohmin ja lämpimällä/puolilämpimänä satoja ohmeja. Tarkkaan en muista, pitkä aika siitä kun viimeks tarvinnu mitata. Viisaammat varmaan neuvoo etevämmin =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jollain oli ongelma yj-releen kanssa kun osti uuden niin yksi pistoke liitin oli liian paksu ja se työnsi vasta kappaleen tieltään sitä paikalleen laittaessa eli kurkkaa onko liittimet runko osassa samassa korkeudessa.
se lämpöanturi on kannen etu osassa jossa on puoreät ,putkimaiset liittimet ja nastoja neloskoneissa 2 ja kutosissa kaiketi tai24-venassa 4 liitintä.
Ohmi luvutkin kyllä löytyy haulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin