Öljyt 380SL koneeseen ???
Öljyt 380SL koneeseen ???
Tätä aihetta on varmaan kysetty montakin kertaa mut kysyn nyt uudestaan.
Mitä öljyjä suosittelette SL380- 84 ( ameriikan malli ) moottoriin ? Auto seisoo talvella lämpimässä tallissa.
Samoin löytyykö esim. Motonetistä suodattimet ( ilma, polttoaine, ohjaustehostin ym.) tai ylipäätänsä mistään muualta suomesta järkevään hintaan.
Vielä pitäis iskarit vaihtaa joka nurkasta !!!!! Mistä haetaan suomesta vai tilataan saksasta ?
Entä laitetaanko Bilsteinit vai kelpaako joku muu merkki. Siis riittäkö ominaisuudet muissa merkeissä ?
Siinäpä tuli monta kysymystä...... Aurinkoista kesää kaikille ja ajetaan katto alhaalla !!!!!!
Mitä öljyjä suosittelette SL380- 84 ( ameriikan malli ) moottoriin ? Auto seisoo talvella lämpimässä tallissa.
Samoin löytyykö esim. Motonetistä suodattimet ( ilma, polttoaine, ohjaustehostin ym.) tai ylipäätänsä mistään muualta suomesta järkevään hintaan.
Vielä pitäis iskarit vaihtaa joka nurkasta !!!!! Mistä haetaan suomesta vai tilataan saksasta ?
Entä laitetaanko Bilsteinit vai kelpaako joku muu merkki. Siis riittäkö ominaisuudet muissa merkeissä ?
Siinäpä tuli monta kysymystä...... Aurinkoista kesää kaikille ja ajetaan katto alhaalla !!!!!!
SL- man
Pistä sinne jotain moottoriöljyä - melkeinpä ihan sama mitä suositaa, kun kohta tulee 40 muuta suositusta jatkoksi ja sitten vaan alkaa se juupaseipäs väittely.
Löytyy moponetistäkin filttereitä, mutta varmista tuotemerkki. Jos sattuu MANN, HENGST, FRAM, niin ne on ihan ookoo. Mitään giuseppemongeberdi made in italyä en ehkä itse laittaisi. Ja jos ei niistä löydy oman uskomuksesi mukaan mieleistä, niin sitten Veholta merkkifiltterit on saatavissa kanssa, eikä niitten hinta nyt ole loppupelissä kovinkaan hirveät.
Ja niitä ei tartte saksasta hakea. Muistelen, että samat pumput löytyy W115:den alta.
Bilsteinit on ihan ookoo, samoiten Sachsit. Jotain Monroeta tai KYB:iä tai...mitä näitä nyt oikein en ehkä itse upottaisi mersun alle, vaikka hyviä voivatkin olla.
Löytyy moponetistäkin filttereitä, mutta varmista tuotemerkki. Jos sattuu MANN, HENGST, FRAM, niin ne on ihan ookoo. Mitään giuseppemongeberdi made in italyä en ehkä itse laittaisi. Ja jos ei niistä löydy oman uskomuksesi mukaan mieleistä, niin sitten Veholta merkkifiltterit on saatavissa kanssa, eikä niitten hinta nyt ole loppupelissä kovinkaan hirveät.
Ja niitä ei tartte saksasta hakea. Muistelen, että samat pumput löytyy W115:den alta.
Bilsteinit on ihan ookoo, samoiten Sachsit. Jotain Monroeta tai KYB:iä tai...mitä näitä nyt oikein en ehkä itse upottaisi mersun alle, vaikka hyviä voivatkin olla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Öljystä
En aloittaakseni "juupas/eipäs"-väittelyä, vaan kokemuksesta. Minulla on toiminut Mobil 1 Rally Formula todella hyvin. Ei kuluta ja paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä. Vaihtovälinä olen pitänyt n 8000 km. Autona 380 SE -84. Toimi aikoinaan saman vuosimallin 280 SE masiinassa yhtä hyvin.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Re: Öljystä
Vaihda öljynpaineen anturi.Stuttgart kirjoitti:...paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jep, jep ja pysy myös 280 koneessa. Oiskohan siihenkin pitäny vaihtaa? Arvasin, ettei täällä paljon pidä suutaan avata...
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Edellinen vastaus Mesedesille ja tämä sinulle. Kaksi nelosen kannua sinne menee, kun vaihdat suodattimen samalla. Suodatin maksaa +/- 10 euroa, joten turhaa säästöä jättää vaihtamatta?
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Re: Öljystä
Mutta kuuluuko niiden edes olla tapissa tyhjäkäynnillä? Itse olen ymmärtänyt, että niiden jopa kuuluu laskea silloin - siis lämpimällä moottorilla...Stuttgart kirjoitti:paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä.

Ainahan ne heti öljynvaihdon jälkeen ovat, mutta aika pian tilanne palautuu normaaliksi ja paineet vähän tipahtavat tyhjäkäynnillä...
1984 oli öljyt jo aika laadukkaita ja synteettisiä oli myös tarjolla. Uuteen mersuun vuonna 1984 on varmaankin kaadettu laatuöljyä siis.
Mutta tässä on ameriikan mallista kyse joten kuka tietää millä oljyllä Joe on mersua ajanut
. Itse 23 vuotisen jatkuvan jenkkiautoilun aikana olen kuullut että siellä käytetään p*skoja öljyjä ja jos sellaiseen koneeseen laitetaan pesevät öljyt niin voipi joku kanava tukkeutua kun shitti lähtee liikkeelle.
Mytta toisaalta olihan ne tuonaikaiset mineraaliöljytkin peseviä - ja vanhemmatkin, mutta oliko Amerikassa
. Milloin auto tuoty Suomeen/Eurooppaan ja onko ajettu paljon sen jälkeen ja millä öljyllä?
Mutta tässä on ameriikan mallista kyse joten kuka tietää millä oljyllä Joe on mersua ajanut

Mytta toisaalta olihan ne tuonaikaiset mineraaliöljytkin peseviä - ja vanhemmatkin, mutta oliko Amerikassa

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Öljystä
Öljy kun lämpenee, niin sen viskositeetti pienenee. Mutta kun öljypumppu ja sen kanavat pysyvät kokoajan samanlaisina, niin pakko öljynpaineen on alentua.Jsus4 kirjoitti:Mutta kuuluuko niiden edes olla tapissa tyhjäkäynnillä? Itse olen ymmärtänyt, että niiden jopa kuuluu laskea silloin - siis lämpimällä moottorilla...Stuttgart kirjoitti:paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä.
Ainahan ne heti öljynvaihdon jälkeen ovat, mutta aika pian tilanne palautuu normaaliksi ja paineet vähän tipahtavat tyhjäkäynnillä...
Ja jos mittari tojottaa kokoajan tapissa myös senjälkeen, kun normaali käyntilämpötila on saavutettu, niin silloin on jossain vikaa. Joko öljynpaineanturissa, johtosarjassa tai itse mittarissa kojetaulussa.
En nyt kuitenkaan jaksa uskoa, että Stuttgarttikaan siellä moottorissaan 80/90 jäykkää öljyä veivuuttaa.
Itse ainankin huolestuisin, jos öljynmittari ei tyhjäkäynnillä lämpimänä laskeennu 1 - 2 kilon paikkeille. Ajotilanteessa sen tietyti kuuluu olla 3:sessa, mutta ei tyhjäkäynnillä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kyllä. Juuri näin. Minulla on ollut myös sellaisia Mersuja, joissa paineet laskevat tyhjäkäynnillä juuri Mesedesin mainitsemiin lukemiin. Ja silloin sitä myös hukkuu johonkin.
Tarkoituksenani ei ollut aloittaa keskustelua öljynpaineista, vaan kertoa, että minun (kaikissa) Mersuissa on kyseinen öljy toiminut (-64 mallin 190 bensamoottorissa käytin toki mineraaliöljyä).
Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat!
Lopetan osalta keskustelun öljynpaineista tähän ja hykertelen yhdessä kolmosessa tapittavan mittarin kanssa
Tarkoituksenani ei ollut aloittaa keskustelua öljynpaineista, vaan kertoa, että minun (kaikissa) Mersuissa on kyseinen öljy toiminut (-64 mallin 190 bensamoottorissa käytin toki mineraaliöljyä).
Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat!
Lopetan osalta keskustelun öljynpaineista tähän ja hykertelen yhdessä kolmosessa tapittavan mittarin kanssa

Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Ihan vain sen verran kommentoin asiaa, mitä nuo moottritekniikan tutkijat Mersun tehtailla opettivat aikanaan harjoittelijapojalle: suurin piirtein näin..."Moottori kuluttaa aina öljyä, se vain korvautuu aikaa myöten männän ohi kulkeutuvalla polttoaineella ja muulla nestemäisellä palojätteellä"....eli vaikka öljyn pinta ei laske on se jo vaihtovälillä osittan korvautunut muilla aineilla...Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat!
Komnnenttina: kannattaisi tarkastaa ihan vain vaikka huvikseen tuo öljynpaineanturi...tähän mennessä olen löytänyt vasta kolme rikkinäistä öljynpaineanturia noista 380-560 sarjan alumiini-v8:sta...yhteistä niissä on, että mittari tököttää 3:ssa baarissa koko ajan, myös tyhjäkäynnillä. Omasssa 500 on juuri tuollainen anturi...se on jo mennyt niin huonoksi, että mittari pomppaa puoleen väliin kun laittaa virrat päälle...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No mutta jos palamatonta bensaa kulkeutuu öljyn joukkoon niin eikös kone silloin käy aika rikkaalla ja sylinteritkin aika väljät tai sitten polttoainetta valuu pyttyihin koneen seisoessa?unski kirjoitti:Ihan vain sen verran kommentoin asiaa, mitä nuo moottritekniikan tutkijat Mersun tehtailla opettivat aikanaan harjoittelijapojalle: suurin piirtein näin..."Moottori kuluttaa aina öljyä, se vain korvautuu aikaa myöten männän ohi kulkeutuvalla polttoaineella ja muulla nestemäisellä palojätteellä"....eli vaikka öljyn pinta ei laske on se jo vaihtovälillä osittan korvautunut muilla aineilla...
...

Toisinpäin olen lukenut että sota-aikana kaadettiin Messerscmitin koneseen lentobensiiniä jolla saatiin pakkasen hyydyttämä öljy notkeaksi ja päästiin kovallakin pakkasella ilmaan. Koneen lämmetessä bensa sitten yksinkertaisesti haihtui pois öljyn seasta.
Mäne, tiiä. Itsellä pudottaa 395 tkm ajettu om603 paineet talvella oikein kuumana tyhjäkäynnillä naftiin yhteen ja kesällä vielä kuumempana 0,8 hujakoille. Samaa tuo on tehnyt vuoden 2007 lopusta lähtien jolloin kärry meille tuli. Kilometrejä on tullut sen jälkeen tauluun lisää toistasataatuhatta vaan siinäpä tuo edelleen raksuttaa eikä edes kuluta öljyä tai sauhuttele.Stuttgart kirjoitti: Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat
Että jos vikaa moisessa koneessa niin ainakin hitaasti etenevää, sano. Moni muu pumppu on pettänyt nopiammin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mitkähän mahtaa olla tyhjäkäynnillä kierrokset tässä stuttgart:n tapauksessa
jos kone on säädetty kiertämään reilu 1000 rpm tyhjäkäynnillä, niin voi hyvinkin olla sen 3 bar. paineita ja kaikki on ok...
jos taas kierroksia löytyy vain se n. 500 rpm ja paineet silti sen 3 bar. oikeasti, täytyy joidenkin öljykanavien olla pahasti tukossa, että pumppu pystyy pitämään tuollaisia paineita yllä...

jos taas kierroksia löytyy vain se n. 500 rpm ja paineet silti sen 3 bar. oikeasti, täytyy joidenkin öljykanavien olla pahasti tukossa, että pumppu pystyy pitämään tuollaisia paineita yllä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Eikös se mee kuitenkin niin, että mitä vanhempi MB niin sitä korkeammat paineet tyhjäkäynnillä. Nykyään säästetään polttoainetta tuossa turhassa öljyn pumppaamisessakin.
Ainakin 60-luvulla itseään ammattilaisena pitäneet tulkitsivat koneen kuntoa tyhjäkäyntipaineista. Esim. siipimallissa (OM621) väittivät, että jos paineet ei oo tapissa niin kone on kunnostuksen tarpeessa. Tiedä sitten.
Ainakin 60-luvulla itseään ammattilaisena pitäneet tulkitsivat koneen kuntoa tyhjäkäyntipaineista. Esim. siipimallissa (OM621) väittivät, että jos paineet ei oo tapissa niin kone on kunnostuksen tarpeessa. Tiedä sitten.
itse en tunne tuon kasikoneen öljynkiertoa niin hyvin, että voisin siitä mitään varmaa sanoa, mutta yleistyksenä moottoreista voi sanoa, että jos koneesta löytyy 3 bar. öljynpainetta tyhjäkäynnillä (n. 500 - 700 rpm), niin joko mittari valehtelee, öljykanavat on tukossa tai on jotain muuta häikkää, esim. öljynsuodatin niin tukossa, että se pitää niitä paineita anturille, jos anturi on sijoitettu niin onnettomasti, että se on pumpun ja suodattimen välissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ja eikä huku.Minulla on ollut myös sellaisia Mersuja, joissa paineet laskevat tyhjäkäynnillä juuri Mesedesin mainitsemiin lukemiin. Ja silloin sitä myös hukkuu johonkin.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Mersun V8:ssa on öljyn paineen mittaamisessa tapahtunut muutos -78, samalla kun siirryttiin valuraudasta alulohkoihin. Tähän saakka koneissa oli mekaaninen ö-paineen mittari, johon paine otettiin piirin lähes kauimmaisesta paikkaa, eli kuskin puolen nokka-akselin öljykanavasta...tällöin "takana" oli jo ö-suodatin, runkolaakerit ja nokkaketjun laahain, sekä toinen sylinterin kansi. Alumiinikoneisiin taas ö-paine mitataan sähköisellä anturilla ö-pumpun kanavasta, ennen suodatinta. Paine-ero on tyhjäkäynnillä huomattava, painehäviöistä johtuen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Huonosti esitin asiani, ehkä pitäisi sanoa, että öljyn sekaan tulee pottoaineesta, palamisesta yms. mm. männän ohi kulkeutenueesta tavarasta haihtumattomia "partikkeleita", jotka osin korvaavat vaihtovälillä kuluneen öljyn.No mutta jos palamatonta bensaa kulkeutuu öljyn joukkoon niin eikös kone silloin käy aika rikkaalla ja sylinteritkin aika väljät tai sitten polttoainetta valuu pyttyihin koneen seisoessa? Smile
Toisinpäin olen lukenut että sota-aikana kaadettiin Messerscmitin koneseen lentobensiiniä jolla saatiin pakkasen hyydyttämä öljy notkeaksi ja päästiin kovallakin pakkasella ilmaan. Koneen lämmetessä bensa sitten yksinkertaisesti haihtui pois öljyn seasta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
eli se ö-painemittari kertoo hyvin myös sen, jos suodatin on tukossa...unski kirjoitti:Alumiinikoneisiin taas ö-paine mitataan sähköisellä anturilla ö-pumpun kanavasta, ennen suodatinta. Paine-ero on tyhjäkäynnillä huomattava, painehäviöistä johtuen.
tuo on kyllä aika suuri suunnitteluvirhe, jos/kun paine mitataan pumpun ja suodatimen väliltä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Näinpä, ja silti se on yksi niitä vekottimia yhdessä monitoimiviiksen ja lattiaan saranoidun kaasupedaalin kanssa, jotka mersun ohjaamoon tuovat sen mersutunnelmanMesedesi kirjoitti:Voi kun ne mersun insinöörit olisivat joskus aikoinaan tienneet, että mikä ikuisuuksia kestävä *:n vääntäminen alkaakaan siitä, kun kojelautaan laitetaan öljynpainemittari...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Arvon kollegat,
Sen verran pelästyin rikkinäisestä anturista ja tukkeentuneista kanavista, että oli ihan pakko tehdä uhraus ja hankkia uusi anturi.
Ajoin moottoritiellä koneen kuumaksi (loppumatkan pakkokolmosella) ja siitä kaupungille liikennevaloihin seisomaan. Paineet laskivat n 2.8-2.9 (pari neulanpään leveyttä) tienoille. Vapaalle vaihdettaessa (+ 100 rpm) nousivat kolmeen kiloon. Vastaavanlaista en toki kokeillut vanhalla anturilla. Olen ajanut autolla säälittävät 20 tkm viimeisen neljän kesän aikana, kait kone jostain antautuisi tai alkaisi ääntää tuollakin matkalla, ellei voitelua saisi (tukkeutunut kanava)?
Totuuden nimissä joutokäynti on hieman korkealla. 700 vaihde päällä ja n 800 neutraalilla.
Auton mittarissa 123 700 km, jota huoltokirja tukee, mutta niitähän sakut kyllä tehtailee, siinä kuin oikeita autojakin
Ilmeisen hyvillä tai ainakin pesevillä öljyillä tämä kuitenkin on sakuissa kulkenut, koska Mobiliin siirtymisen jälkeen ei paskaa irronnut mooottorista. Ihmeen kirkkaana pysyvät koko vaihtovälin.
Totean vain, että kai nää alkaa oleen tän ikäisinä jo yksilöitä
, eikö se (tasa)laatu kestäkkään ikuisesti
Väärille urille tais lähtee alkuperäsestä aiheesta keskustelu. Liputan kuitenkin Mobilin puolesta, jopa näin vanhaan moottoriin.
Ei pitänyt enää jatkaa ja nyt pidän varmasti turpani kiinni
Sen verran pelästyin rikkinäisestä anturista ja tukkeentuneista kanavista, että oli ihan pakko tehdä uhraus ja hankkia uusi anturi.
Ajoin moottoritiellä koneen kuumaksi (loppumatkan pakkokolmosella) ja siitä kaupungille liikennevaloihin seisomaan. Paineet laskivat n 2.8-2.9 (pari neulanpään leveyttä) tienoille. Vapaalle vaihdettaessa (+ 100 rpm) nousivat kolmeen kiloon. Vastaavanlaista en toki kokeillut vanhalla anturilla. Olen ajanut autolla säälittävät 20 tkm viimeisen neljän kesän aikana, kait kone jostain antautuisi tai alkaisi ääntää tuollakin matkalla, ellei voitelua saisi (tukkeutunut kanava)?
Totuuden nimissä joutokäynti on hieman korkealla. 700 vaihde päällä ja n 800 neutraalilla.
Auton mittarissa 123 700 km, jota huoltokirja tukee, mutta niitähän sakut kyllä tehtailee, siinä kuin oikeita autojakin

Totean vain, että kai nää alkaa oleen tän ikäisinä jo yksilöitä


Väärille urille tais lähtee alkuperäsestä aiheesta keskustelu. Liputan kuitenkin Mobilin puolesta, jopa näin vanhaan moottoriin.
Ei pitänyt enää jatkaa ja nyt pidän varmasti turpani kiinni

Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Mut tuskin se kiloon tai puoleentoistakaan tippuu 500 rpm kierroksillakaan
Happy now 


Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
kyllä se saattaa tippua, koska pumppu ei enää tee painetta/tuottoa enää nimeksikään niillä kierroksilla... ihan uusilla öljyillä (shell helix 5W-40) mulla jaksoi pitää paineet 1.5 bar. lukemissa kuumana, mutta 2000 km jälkeen ei enää...Stuttgart kirjoitti:Mut tuskin se kiloon tai puoleentoistakaan tippuu 500 rpm kierroksillakaanHappy now
mutta aivan samoin on omassa m103 koneessa paineet 3 kilossa, kun kierroset nostaa sinne 700 ja 800 rpm välille

niin ja omalla rullattu mittarin mukaan 522 000 km, aluperäinen kone on kyllä vaihdettu jossain 100 000 km paikkeilla (vehon vaihtokone)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."