Öljyt 380SL koneeseen ???

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JalluA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Öljyt 380SL koneeseen ???

Viesti Kirjoittaja JalluA »

Tätä aihetta on varmaan kysetty montakin kertaa mut kysyn nyt uudestaan.
Mitä öljyjä suosittelette SL380- 84 ( ameriikan malli ) moottoriin ? Auto seisoo talvella lämpimässä tallissa.
Samoin löytyykö esim. Motonetistä suodattimet ( ilma, polttoaine, ohjaustehostin ym.) tai ylipäätänsä mistään muualta suomesta järkevään hintaan.
Vielä pitäis iskarit vaihtaa joka nurkasta !!!!! Mistä haetaan suomesta vai tilataan saksasta ?
Entä laitetaanko Bilsteinit vai kelpaako joku muu merkki. Siis riittäkö ominaisuudet muissa merkeissä ?

Siinäpä tuli monta kysymystä...... Aurinkoista kesää kaikille ja ajetaan katto alhaalla !!!!!!
SL- man
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pistä sinne jotain moottoriöljyä - melkeinpä ihan sama mitä suositaa, kun kohta tulee 40 muuta suositusta jatkoksi ja sitten vaan alkaa se juupaseipäs väittely.

Löytyy moponetistäkin filttereitä, mutta varmista tuotemerkki. Jos sattuu MANN, HENGST, FRAM, niin ne on ihan ookoo. Mitään giuseppemongeberdi made in italyä en ehkä itse laittaisi. Ja jos ei niistä löydy oman uskomuksesi mukaan mieleistä, niin sitten Veholta merkkifiltterit on saatavissa kanssa, eikä niitten hinta nyt ole loppupelissä kovinkaan hirveät.

Ja niitä ei tartte saksasta hakea. Muistelen, että samat pumput löytyy W115:den alta.

Bilsteinit on ihan ookoo, samoiten Sachsit. Jotain Monroeta tai KYB:iä tai...mitä näitä nyt oikein en ehkä itse upottaisi mersun alle, vaikka hyviä voivatkin olla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Öljystä

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

En aloittaakseni "juupas/eipäs"-väittelyä, vaan kokemuksesta. Minulla on toiminut Mobil 1 Rally Formula todella hyvin. Ei kuluta ja paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä. Vaihtovälinä olen pitänyt n 8000 km. Autona 380 SE -84. Toimi aikoinaan saman vuosimallin 280 SE masiinassa yhtä hyvin.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Re: Öljystä

Stuttgart kirjoitti:...paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä...
Vaihda öljynpaineen anturi.
JalluA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JalluA »

tuo Mobil 1 on varmaan hyvää tavaraa. Aika tiheään olet vaihtanut öljyjä ? Sitä lorahtaa tuohon 380 koneeseen muutama litra kerralla. Oletko suodattimet kans vaihtanu ?
SL- man
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jep, jep ja pysy myös 280 koneessa. Oiskohan siihenkin pitäny vaihtaa? Arvasin, ettei täällä paljon pidä suutaan avata...

CLK 200K -03 (käyttis)
C 180 -94 (käyttis)
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Edellinen vastaus Mesedesille ja tämä sinulle. Kaksi nelosen kannua sinne menee, kun vaihdat suodattimen samalla. Suodatin maksaa +/- 10 euroa, joten turhaa säästöä jättää vaihtamatta?

CLK 200K -03 (käyttis)
C 180 -94 (käyttis)
Jsus4
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Viisaat suosittelevat vanhoihin mersuihin mineraaliöljyä. Itse pistin mineraalia -78 SL:ään, mutta tiedä sitten näistä. Aika moista salatiedettä tuntuu nämä mersujen nesteet olevan, kun näitä juttuja lukee.

Sitä, mikä sitten on vanha, en kyllä osaa sanoa....
Jsus4
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Stuttgart kirjoitti:paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä.
Mutta kuuluuko niiden edes olla tapissa tyhjäkäynnillä? Itse olen ymmärtänyt, että niiden jopa kuuluu laskea silloin - siis lämpimällä moottorilla... :roll:

Ainahan ne heti öljynvaihdon jälkeen ovat, mutta aika pian tilanne palautuu normaaliksi ja paineet vähän tipahtavat tyhjäkäynnillä...
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

1984 oli öljyt jo aika laadukkaita ja synteettisiä oli myös tarjolla. Uuteen mersuun vuonna 1984 on varmaankin kaadettu laatuöljyä siis.

Mutta tässä on ameriikan mallista kyse joten kuka tietää millä oljyllä Joe on mersua ajanut :roll: . Itse 23 vuotisen jatkuvan jenkkiautoilun aikana olen kuullut että siellä käytetään p*skoja öljyjä ja jos sellaiseen koneeseen laitetaan pesevät öljyt niin voipi joku kanava tukkeutua kun shitti lähtee liikkeelle.

Mytta toisaalta olihan ne tuonaikaiset mineraaliöljytkin peseviä - ja vanhemmatkin, mutta oliko Amerikassa :? . Milloin auto tuoty Suomeen/Eurooppaan ja onko ajettu paljon sen jälkeen ja millä öljyllä?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Jsus4 kirjoitti:
Stuttgart kirjoitti:paineet pysyvät kolmosessa tyhjäkäynnillä.
Mutta kuuluuko niiden edes olla tapissa tyhjäkäynnillä? Itse olen ymmärtänyt, että niiden jopa kuuluu laskea silloin - siis lämpimällä moottorilla... :roll:

Ainahan ne heti öljynvaihdon jälkeen ovat, mutta aika pian tilanne palautuu normaaliksi ja paineet vähän tipahtavat tyhjäkäynnillä...
Öljy kun lämpenee, niin sen viskositeetti pienenee. Mutta kun öljypumppu ja sen kanavat pysyvät kokoajan samanlaisina, niin pakko öljynpaineen on alentua.

Ja jos mittari tojottaa kokoajan tapissa myös senjälkeen, kun normaali käyntilämpötila on saavutettu, niin silloin on jossain vikaa. Joko öljynpaineanturissa, johtosarjassa tai itse mittarissa kojetaulussa.
En nyt kuitenkaan jaksa uskoa, että Stuttgarttikaan siellä moottorissaan 80/90 jäykkää öljyä veivuuttaa.

Itse ainankin huolestuisin, jos öljynmittari ei tyhjäkäynnillä lämpimänä laskeennu 1 - 2 kilon paikkeille. Ajotilanteessa sen tietyti kuuluu olla 3:sessa, mutta ei tyhjäkäynnillä.
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyllä. Juuri näin. Minulla on ollut myös sellaisia Mersuja, joissa paineet laskevat tyhjäkäynnillä juuri Mesedesin mainitsemiin lukemiin. Ja silloin sitä myös hukkuu johonkin.

Tarkoituksenani ei ollut aloittaa keskustelua öljynpaineista, vaan kertoa, että minun (kaikissa) Mersuissa on kyseinen öljy toiminut (-64 mallin 190 bensamoottorissa käytin toki mineraaliöljyä).

Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat!

Lopetan osalta keskustelun öljynpaineista tähän ja hykertelen yhdessä kolmosessa tapittavan mittarin kanssa :)

CLK 200K -03 (käyttis)
C 180 -94 (käyttis)
unski
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja unski »

Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat!
Ihan vain sen verran kommentoin asiaa, mitä nuo moottritekniikan tutkijat Mersun tehtailla opettivat aikanaan harjoittelijapojalle: suurin piirtein näin..."Moottori kuluttaa aina öljyä, se vain korvautuu aikaa myöten männän ohi kulkeutuvalla polttoaineella ja muulla nestemäisellä palojätteellä"....eli vaikka öljyn pinta ei laske on se jo vaihtovälillä osittan korvautunut muilla aineilla...

Komnnenttina: kannattaisi tarkastaa ihan vain vaikka huvikseen tuo öljynpaineanturi...tähän mennessä olen löytänyt vasta kolme rikkinäistä öljynpaineanturia noista 380-560 sarjan alumiini-v8:sta...yhteistä niissä on, että mittari tököttää 3:ssa baarissa koko ajan, myös tyhjäkäynnillä. Omasssa 500 on juuri tuollainen anturi...se on jo mennyt niin huonoksi, että mittari pomppaa puoleen väliin kun laittaa virrat päälle...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti:
Ihan vain sen verran kommentoin asiaa, mitä nuo moottritekniikan tutkijat Mersun tehtailla opettivat aikanaan harjoittelijapojalle: suurin piirtein näin..."Moottori kuluttaa aina öljyä, se vain korvautuu aikaa myöten männän ohi kulkeutuvalla polttoaineella ja muulla nestemäisellä palojätteellä"....eli vaikka öljyn pinta ei laske on se jo vaihtovälillä osittan korvautunut muilla aineilla...
...
No mutta jos palamatonta bensaa kulkeutuu öljyn joukkoon niin eikös kone silloin käy aika rikkaalla ja sylinteritkin aika väljät tai sitten polttoainetta valuu pyttyihin koneen seisoessa? :)
Toisinpäin olen lukenut että sota-aikana kaadettiin Messerscmitin koneseen lentobensiiniä jolla saatiin pakkasen hyydyttämä öljy notkeaksi ja päästiin kovallakin pakkasella ilmaan. Koneen lämmetessä bensa sitten yksinkertaisesti haihtui pois öljyn seasta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Stuttgart kirjoitti: Minä puolestani olisin enemmän huolissani, jos paineet putoavat kilon paikkeille! Kunnossa oleva moottori ei hukkaa öljynpaineita tai kuluta öljyä. Paljon kuulee puhuttavan, että sen pitääkin viedä vähän öljyä tai kunhan paineet pysyvät kilossa, kone on kunnossa. Paskan marjat
:)
Mäne, tiiä. Itsellä pudottaa 395 tkm ajettu om603 paineet talvella oikein kuumana tyhjäkäynnillä naftiin yhteen ja kesällä vielä kuumempana 0,8 hujakoille. Samaa tuo on tehnyt vuoden 2007 lopusta lähtien jolloin kärry meille tuli. Kilometrejä on tullut sen jälkeen tauluun lisää toistasataatuhatta vaan siinäpä tuo edelleen raksuttaa eikä edes kuluta öljyä tai sauhuttele.

Että jos vikaa moisessa koneessa niin ainakin hitaasti etenevää, sano. Moni muu pumppu on pettänyt nopiammin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Minulla pudotti 0 kilometriä ajettu OM617a öljynpaineet viidentoista minuutin tyhjäkäynnin jälkeen 1,5 kilon kohdille.

Ja Ralliformuloilla...
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mitkähän mahtaa olla tyhjäkäynnillä kierrokset tässä stuttgart:n tapauksessa :roll: jos kone on säädetty kiertämään reilu 1000 rpm tyhjäkäynnillä, niin voi hyvinkin olla sen 3 bar. paineita ja kaikki on ok...

jos taas kierroksia löytyy vain se n. 500 rpm ja paineet silti sen 3 bar. oikeasti, täytyy joidenkin öljykanavien olla pahasti tukossa, että pumppu pystyy pitämään tuollaisia paineita yllä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eikös se mee kuitenkin niin, että mitä vanhempi MB niin sitä korkeammat paineet tyhjäkäynnillä. Nykyään säästetään polttoainetta tuossa turhassa öljyn pumppaamisessakin.

Ainakin 60-luvulla itseään ammattilaisena pitäneet tulkitsivat koneen kuntoa tyhjäkäyntipaineista. Esim. siipimallissa (OM621) väittivät, että jos paineet ei oo tapissa niin kone on kunnostuksen tarpeessa. Tiedä sitten.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

itse en tunne tuon kasikoneen öljynkiertoa niin hyvin, että voisin siitä mitään varmaa sanoa, mutta yleistyksenä moottoreista voi sanoa, että jos koneesta löytyy 3 bar. öljynpainetta tyhjäkäynnillä (n. 500 - 700 rpm), niin joko mittari valehtelee, öljykanavat on tukossa tai on jotain muuta häikkää, esim. öljynsuodatin niin tukossa, että se pitää niitä paineita anturille, jos anturi on sijoitettu niin onnettomasti, että se on pumpun ja suodattimen välissä...

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minulla on ollut myös sellaisia Mersuja, joissa paineet laskevat tyhjäkäynnillä juuri Mesedesin mainitsemiin lukemiin. Ja silloin sitä myös hukkuu johonkin.
Ja eikä huku. :roll: Minä vaihdoin S124seen öljyt viime viikolla, ja lämpimällä koneella kiehuvilla öljyillä tyhjäkäynnillä paineet on jossain 1,5 - kylmällä koneella tapissa. Jos nyt laskisin öljyt koneesta pihalle, niin sitä tulisi pihalle ihan sama määrä, mitä sisälle lorotin. Ja melkein sama määrä tulee 8 000 kilsan päästäkin, muutama desi - puoli litraa vähemmän..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
unski
Asiantuntija
Asiantuntija

Mersun V8:ssa on öljyn paineen mittaamisessa tapahtunut muutos -78, samalla kun siirryttiin valuraudasta alulohkoihin. Tähän saakka koneissa oli mekaaninen ö-paineen mittari, johon paine otettiin piirin lähes kauimmaisesta paikkaa, eli kuskin puolen nokka-akselin öljykanavasta...tällöin "takana" oli jo ö-suodatin, runkolaakerit ja nokkaketjun laahain, sekä toinen sylinterin kansi. Alumiinikoneisiin taas ö-paine mitataan sähköisellä anturilla ö-pumpun kanavasta, ennen suodatinta. Paine-ero on tyhjäkäynnillä huomattava, painehäviöistä johtuen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unski
Asiantuntija
Asiantuntija

No mutta jos palamatonta bensaa kulkeutuu öljyn joukkoon niin eikös kone silloin käy aika rikkaalla ja sylinteritkin aika väljät tai sitten polttoainetta valuu pyttyihin koneen seisoessa? Smile
Toisinpäin olen lukenut että sota-aikana kaadettiin Messerscmitin koneseen lentobensiiniä jolla saatiin pakkasen hyydyttämä öljy notkeaksi ja päästiin kovallakin pakkasella ilmaan. Koneen lämmetessä bensa sitten yksinkertaisesti haihtui pois öljyn seasta.
Huonosti esitin asiani, ehkä pitäisi sanoa, että öljyn sekaan tulee pottoaineesta, palamisesta yms. mm. männän ohi kulkeutenueesta tavarasta haihtumattomia "partikkeleita", jotka osin korvaavat vaihtovälillä kuluneen öljyn.
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Voi kun ne mersun insinöörit olisivat joskus aikoinaan tienneet, että mikä ikuisuuksia kestävä *:n vääntäminen alkaakaan siitä, kun kojelautaan laitetaan öljynpainemittari...

Oikeestaan ihan hyvä, että siitä luovuttiin jo W202:sessa.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

unski kirjoitti:Alumiinikoneisiin taas ö-paine mitataan sähköisellä anturilla ö-pumpun kanavasta, ennen suodatinta. Paine-ero on tyhjäkäynnillä huomattava, painehäviöistä johtuen.
eli se ö-painemittari kertoo hyvin myös sen, jos suodatin on tukossa...

tuo on kyllä aika suuri suunnitteluvirhe, jos/kun paine mitataan pumpun ja suodatimen väliltä :roll: kuski voi vedellä huolettomasti "kuivalla" koneella, kunnes jostain narahtaa...

Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:Voi kun ne mersun insinöörit olisivat joskus aikoinaan tienneet, että mikä ikuisuuksia kestävä *:n vääntäminen alkaakaan siitä, kun kojelautaan laitetaan öljynpainemittari...
Näinpä, ja silti se on yksi niitä vekottimia yhdessä monitoimiviiksen ja lattiaan saranoidun kaasupedaalin kanssa, jotka mersun ohjaamoon tuovat sen mersutunnelman 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Arvon kollegat,

Sen verran pelästyin rikkinäisestä anturista ja tukkeentuneista kanavista, että oli ihan pakko tehdä uhraus ja hankkia uusi anturi.

Ajoin moottoritiellä koneen kuumaksi (loppumatkan pakkokolmosella) ja siitä kaupungille liikennevaloihin seisomaan. Paineet laskivat n 2.8-2.9 (pari neulanpään leveyttä) tienoille. Vapaalle vaihdettaessa (+ 100 rpm) nousivat kolmeen kiloon. Vastaavanlaista en toki kokeillut vanhalla anturilla. Olen ajanut autolla säälittävät 20 tkm viimeisen neljän kesän aikana, kait kone jostain antautuisi tai alkaisi ääntää tuollakin matkalla, ellei voitelua saisi (tukkeutunut kanava)?

Totuuden nimissä joutokäynti on hieman korkealla. 700 vaihde päällä ja n 800 neutraalilla.

Auton mittarissa 123 700 km, jota huoltokirja tukee, mutta niitähän sakut kyllä tehtailee, siinä kuin oikeita autojakin :D Ilmeisen hyvillä tai ainakin pesevillä öljyillä tämä kuitenkin on sakuissa kulkenut, koska Mobiliin siirtymisen jälkeen ei paskaa irronnut mooottorista. Ihmeen kirkkaana pysyvät koko vaihtovälin.

Totean vain, että kai nää alkaa oleen tän ikäisinä jo yksilöitä :shock: , eikö se (tasa)laatu kestäkkään ikuisesti :?:

Väärille urille tais lähtee alkuperäsestä aiheesta keskustelu. Liputan kuitenkin Mobilin puolesta, jopa näin vanhaan moottoriin.

Ei pitänyt enää jatkaa ja nyt pidän varmasti turpani kiinni :)

CLK 200K -03 (käyttis)
C 180 -94 (käyttis)
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Stuttgart kirjoitti:Totuuden nimissä joutokäynti on hieman korkealla. 700 vaihde päällä ja n 800 neutraalilla.
Noniin...tulihan se sieltä. :D
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mut tuskin se kiloon tai puoleentoistakaan tippuu 500 rpm kierroksillakaan :D Happy now :)

CLK 200K -03 (käyttis)
C 180 -94 (käyttis)
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Tuskin sinneasti, mutta 2 - 2,5 kilon nurkille todennäköisesti.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Stuttgart kirjoitti:Mut tuskin se kiloon tai puoleentoistakaan tippuu 500 rpm kierroksillakaan :D Happy now :)
kyllä se saattaa tippua, koska pumppu ei enää tee painetta/tuottoa enää nimeksikään niillä kierroksilla... ihan uusilla öljyillä (shell helix 5W-40) mulla jaksoi pitää paineet 1.5 bar. lukemissa kuumana, mutta 2000 km jälkeen ei enää...

mutta aivan samoin on omassa m103 koneessa paineet 3 kilossa, kun kierroset nostaa sinne 700 ja 800 rpm välille :wink: vaikka tyhjäkäynnillä (n.500 rpm) painetta onkin alle 1 bar.

niin ja omalla rullattu mittarin mukaan 522 000 km, aluperäinen kone on kyllä vaihdettu jossain 100 000 km paikkeilla (vehon vaihtokone)

Vastaa Viestiin