mikrokytkimen tehtävä ??
mikrokytkimen tehtävä ??
Tähän alkuun haluan esittää kiitokset tämän foorumin ylläpitäjille ja erityisesti aktiivisille jäsenille, joiden ansiosta itsekin olen, vain toisten kysymyksiä ja vastauksia lukemalla, saanut apua jo moneen ongelmaan.
Mutta nyt siis kiinnostaisi tietää mikä on tuon kaasuvivuston päässä olevan mikrokytkimen tehtävä ??
Niin autohan on siis vm 86 190e 2.0 ke jetronic automaatti laatikolla. Siis tuo kytkinhän kytkee päälle jonkin tyhjäkäynti piirin Ecu:ssa(?) mutta mitä moinen mahtaa vaikuttaa ihan käytännössä ?? Kun omassa autossa tuntuu ainakin siltä että tuon kytkimen olemassa ololla ei ole mitään merkitystä! Kytkin itsessään ainakin pelaa mutta sitä että välittyykö tieto ecu:lle asti en ole testannut, kun ei ole oikeen tietoa noista Ecu:n nastoista, että mikä on mikäkin.
Toinen mielnkiintoa herättänyt seikka on se musta mökky siinä kuskinpuoleisin etulokasuojan kupeessa johon tulee kaksi ohutta alipaine letkua ja yksi sähköliitäntä. Letkuista toinen tulee "suoraan" imusarjalta ja toinen sieltä ilmamäärämittarin pohjan ja lisäilmaluistin välistä. Olettaisin että tämä möykky on joku venttiili jonka pitäisi aueta jossain tilanteessa muodostaen lisä imun tuohon ilmamäärämittarilta lähtevään letkuun. Mutta vaikuttaisi kyllä kovasti siltä että tuota yhtettä ei omassa ajokissani ainakaan koskaan muodostu.
Niin tuo oli siis vain oma olettamukseni asiasta ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viisaampi voisi kertoa että mitä nuo osat oikeen todellisuudessa ovat ja mikä on niiden toiminta ?
Mutta nyt siis kiinnostaisi tietää mikä on tuon kaasuvivuston päässä olevan mikrokytkimen tehtävä ??
Niin autohan on siis vm 86 190e 2.0 ke jetronic automaatti laatikolla. Siis tuo kytkinhän kytkee päälle jonkin tyhjäkäynti piirin Ecu:ssa(?) mutta mitä moinen mahtaa vaikuttaa ihan käytännössä ?? Kun omassa autossa tuntuu ainakin siltä että tuon kytkimen olemassa ololla ei ole mitään merkitystä! Kytkin itsessään ainakin pelaa mutta sitä että välittyykö tieto ecu:lle asti en ole testannut, kun ei ole oikeen tietoa noista Ecu:n nastoista, että mikä on mikäkin.
Toinen mielnkiintoa herättänyt seikka on se musta mökky siinä kuskinpuoleisin etulokasuojan kupeessa johon tulee kaksi ohutta alipaine letkua ja yksi sähköliitäntä. Letkuista toinen tulee "suoraan" imusarjalta ja toinen sieltä ilmamäärämittarin pohjan ja lisäilmaluistin välistä. Olettaisin että tämä möykky on joku venttiili jonka pitäisi aueta jossain tilanteessa muodostaen lisä imun tuohon ilmamäärämittarilta lähtevään letkuun. Mutta vaikuttaisi kyllä kovasti siltä että tuota yhtettä ei omassa ajokissani ainakaan koskaan muodostu.
Niin tuo oli siis vain oma olettamukseni asiasta ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viisaampi voisi kertoa että mitä nuo osat oikeen todellisuudessa ovat ja mikä on niiden toiminta ?
Siis ilmeisesti on kyse kaasuläpän kytkimen lähellä olevasta mikrokytkimestä.
Tältähän tieto välittyy ECUlle, että nyt on kaasu ylhäällä. Käsittääkseni ko. kytkin myös ohjaa jossain määrin tyhjäkäyntimoottoria, so. luistia joka annostelee koneelle ilmaa tyhjäkäynnillä.
Jos kytkin oletuksesi mukaan toimii eikä auto oireile mitenkään (esim. tyhjäkäynti ei sahaa, ole liian iso/pieni eikä auto vaikkapa sammahtele väärissä paikoissa) kyllä se kytkin silloin vaikuttaa ihan oikein ECUlle asti ja kukin osa "ottaa ohjat" oikeaan aikaan jolloin auto pelaa kuten pitäisikin.
PS. Tervetuloa voorumille!
Tältähän tieto välittyy ECUlle, että nyt on kaasu ylhäällä. Käsittääkseni ko. kytkin myös ohjaa jossain määrin tyhjäkäyntimoottoria, so. luistia joka annostelee koneelle ilmaa tyhjäkäynnillä.
Jos kytkin oletuksesi mukaan toimii eikä auto oireile mitenkään (esim. tyhjäkäynti ei sahaa, ole liian iso/pieni eikä auto vaikkapa sammahtele väärissä paikoissa) kyllä se kytkin silloin vaikuttaa ihan oikein ECUlle asti ja kukin osa "ottaa ohjat" oikeaan aikaan jolloin auto pelaa kuten pitäisikin.
PS. Tervetuloa voorumille!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kiitoksia kiitoksia...Aku P kirjoitti:Siis ilmeisesti on kyse kaasuläpän kytkimen lähellä olevasta mikrokytkimestä.
Tältähän tieto välittyy ECUlle, että nyt on kaasu ylhäällä. Käsittääkseni ko. kytkin myös ohjaa jossain määrin tyhjäkäyntimoottoria, so. luistia joka annostelee koneelle ilmaa tyhjäkäynnillä.
Jos kytkin oletuksesi mukaan toimii eikä auto oireile mitenkään (esim. tyhjäkäynti ei sahaa, ole liian iso/pieni eikä auto vaikkapa sammahtele väärissä paikoissa) kyllä se kytkin silloin vaikuttaa ihan oikein ECUlle asti ja kukin osa "ottaa ohjat" oikeaan aikaan jolloin auto pelaa kuten pitäisikin.
PS. Tervetuloa voorumille!
Pieni selvennös siis tuohon asiaan.
Niin siis ongelmana onkin se että epäilen vahvasti että tavalla tai toisella tuo mikrokytkin ei pelaa. Koska vaikka otan koko kytkimen pois käytöstä (piuhat irti) niin en huomaa pienintäkään muutosta auton käyttäytymisessä. Lisäilma luisti on tässä mallissa vielä täysin mekaaninen (Bi metalli luiska kutistuu tai laajenee lämpötilan mukaan) että sen ohjaukseen se ei kyllä voi vaikuttaa.
Jostain olen lukenut että kone kävisi rikkaammalla seoksella sekä tyhjä käynnin, että suuren kuormituksen (kaasu lähes pohjassa) aikana ja laihemmalla sitten tuon koko muun käynti alueen. Sitä mahtaako tuossa olla mitään perää, en kyllä mene vannomaan. Mutta jos joku tarkemmin tietää asiasta niin olisin hyvin kiitollinen tiedoista.
Ja samalla kun nyt tuli puhetta tuosta kaasuläpästä ja sen asennosta, niin missähän kohtaa tuon kaasuläpän anturin tulisi antaa tieto siitä raskaammasta kuormasta? kun itselläni tuo tieto tulee vasta kun kaasu on aivan täysin pohjassa... Ja niinhän sen ei kai kuuluisi toimia? vai?
Ainakin seuraavalla yksinkertaisella tavalla huomaa onko kytkimessä minkäänlaista "eloa":Kierrokset tarpeeksi korkealle,vaikkapa n.3000kierr/min,ja sitten painat sen mikrokytkimen pohjaan.Auton pitäisi sammua kunnes kierrokset laskeneet tarpeeksi.Tuolla periaatteellahan toimii moottorijarrutuksessa,katkaisee polttoaineen syötön kun kierrokset tarpeeksi korkealla/kaasu ylhäällä.
Kirjastosta löytyy kirjoja jotka käsittelevät Boschin Jetronic-ruiskuja. Kirjassa Uusi moottoritekniikka: virittäminen ja säätäminen käsitellään Jetronic-ruiskuja yleisesti selittäen periaatteen. Täällä on myös hieman asiasta.
Joni P. :lla on myynnissä Ke-jetroniceja joten jos tarvitset jotain niin kysy. Katso täältä.
Joni P. :lla on myynnissä Ke-jetroniceja joten jos tarvitset jotain niin kysy. Katso täältä.
Kiitoksia vaan AM ja tt tiedoista ja vinkeistä.
Vaikka ei tuo vielä ihan niin paljon asiaa valottanut kuin olisin toivonut, mutta pitää tehdä tuo "kierros testi" ja katsoa josko siitä selviäisi jotain..
Niin jonkun verran olen kyllä tuohon ke jetronic:in tekniikkaan ja toimintaan tutustunut mutta lisätiedot ei ole kyllä koskaan pahitteeksi että "uusi moottori tekniikka" kirja on varauksessa..
Vaikka ei tuo vielä ihan niin paljon asiaa valottanut kuin olisin toivonut, mutta pitää tehdä tuo "kierros testi" ja katsoa josko siitä selviäisi jotain..
Niin jonkun verran olen kyllä tuohon ke jetronic:in tekniikkaan ja toimintaan tutustunut mutta lisätiedot ei ole kyllä koskaan pahitteeksi että "uusi moottori tekniikka" kirja on varauksessa..

Eipä taida tuolla tyhjäkäynnin mikrokytkimellä olla bimetalli-ilmaluisti mallissa muuta virkaa kuin polttoainesyötön katkaisu moottorijarrutuksessa.
"välittyykö tieto ecu:lle asti . . .?"
Pistä virta päälle ja mittaa tuleeko irrotettuun liittimeen jännite ECU:lta, jos tulee, niin ainakin yhteys pelaa. Sama pätee esim. lpt. antureille.
"Jostain olen lukenut että kone kävisi rikkaammalla seoksella sekä tyhjä käynnin, että suuren kuormituksen (kaasu lähes pohjassa) aikana"
Kone käy "ohjelmallisesti" rikkaammalla kunnes lpt. nousee n. 60 Celsiukseen. Tämän jälkeen lambda-säätö alkaa ohjata lambda-arvoa 1:seksi. Jos ei ole lambda-anturia, niin seos asettuu manuaaliasetuksen mukaiseksi.
Se, että seos mekaanisesti rikastuu ilmamäärämittarin läppäkartion alku- ja loppuosilla enemmän kuin keskiosalla (=cruising alue), johtuu kartion kylkien pienemmästä kulmasta k.o. alueilla.
Eli p.a. jakajan männän liike on pidempi k.o. alueilla suhteessa yhtäsuureen ilmamäärän kasvuun keskialueella.
"välittyykö tieto ecu:lle asti . . .?"
Pistä virta päälle ja mittaa tuleeko irrotettuun liittimeen jännite ECU:lta, jos tulee, niin ainakin yhteys pelaa. Sama pätee esim. lpt. antureille.
"Jostain olen lukenut että kone kävisi rikkaammalla seoksella sekä tyhjä käynnin, että suuren kuormituksen (kaasu lähes pohjassa) aikana"
Kone käy "ohjelmallisesti" rikkaammalla kunnes lpt. nousee n. 60 Celsiukseen. Tämän jälkeen lambda-säätö alkaa ohjata lambda-arvoa 1:seksi. Jos ei ole lambda-anturia, niin seos asettuu manuaaliasetuksen mukaiseksi.
Se, että seos mekaanisesti rikastuu ilmamäärämittarin läppäkartion alku- ja loppuosilla enemmän kuin keskiosalla (=cruising alue), johtuu kartion kylkien pienemmästä kulmasta k.o. alueilla.
Eli p.a. jakajan männän liike on pidempi k.o. alueilla suhteessa yhtäsuureen ilmamäärän kasvuun keskialueella.
Kiitoksia vaan selvennyksestä...
eipä tarvi enään sitäkään kykintä sen enempää ihmetellä jos sen vaikutus kerta rajoittuu ainoastaan moottori jarrutuksen toimintaan... Joltain tutuilta olen vaan kuullut sellaista tietoa että se vaiikuttaisi jotenkin tuohon automaatti laatikon toimintaan(?) laskisi jotenkin paineita niin että vaihto muuttuisi pehmeämmäksi liikkeelle lähdettäessä (esim p:ltä r:llä siirrettäessä?) mahtaakohan tuossa tiedossa olla mitään perää ??
Selvisipä tuossa sitten tuo rikastuksen periaatekin ja samalla luultavasti yksi autoa vaivannut ongelmakin... Siis jos kone kerta käy rikkaammalla tuonne 60 asteen lämpötilaan asti ja sitten asettuu manuaali säätöön, niin itse olen juuri pohtinut mistä mahtaa johtua että auto toimii HUOMATTAVASTI paremmin kylmänä (juuri tuohon 60 asteeseen asti) ja sitten tyhjäkäynti kierrokset laskee noin 200 kierrosta alemmaksi ja puhti katoaa!
Tästä on siis helposti pääteltävissä että seokset on siis liian laihalla! ja ei kun säätämään! !
eipä tarvi enään sitäkään kykintä sen enempää ihmetellä jos sen vaikutus kerta rajoittuu ainoastaan moottori jarrutuksen toimintaan... Joltain tutuilta olen vaan kuullut sellaista tietoa että se vaiikuttaisi jotenkin tuohon automaatti laatikon toimintaan(?) laskisi jotenkin paineita niin että vaihto muuttuisi pehmeämmäksi liikkeelle lähdettäessä (esim p:ltä r:llä siirrettäessä?) mahtaakohan tuossa tiedossa olla mitään perää ??
Selvisipä tuossa sitten tuo rikastuksen periaatekin ja samalla luultavasti yksi autoa vaivannut ongelmakin... Siis jos kone kerta käy rikkaammalla tuonne 60 asteen lämpötilaan asti ja sitten asettuu manuaali säätöön, niin itse olen juuri pohtinut mistä mahtaa johtua että auto toimii HUOMATTAVASTI paremmin kylmänä (juuri tuohon 60 asteeseen asti) ja sitten tyhjäkäynti kierrokset laskee noin 200 kierrosta alemmaksi ja puhti katoaa!
Tästä on siis helposti pääteltävissä että seokset on siis liian laihalla! ja ei kun säätämään! !

MB 190e vm:86 2.0 automaatti