projektikuvia
Kyllä sinne 12" elementti menee, boksista tulee vaan aika korkea kun tarvii tilavuutta.Tabuli kirjoitti:Wau!
Itsekkin olen suunnitellut hifistystä ja ajatellut 10" subia änkeä vänkärin jalkotilaan.
Mahtuisko tuohon hattuhyllylle 12"? Kahta 10" ei taida oikein sopia, ku on nua niskatuet.![]()
AJ kirjoitti:Tein 190 mersuun 12" subille kotelon pelkääjän jalkatilaan. Jalkatila pieneni noin 15-20 cm, mutta ei se haittaa, harvemmin siinä tulee itse istuttua. Kotelolle tuli vähän tiukka sovitus, mutta kyllä se sinne saatiin menemään. Uuden kotelon paremmalla ulkonäöllä voisi tehdä, mutta saa nähdä nyt.
Minä taas sanoisin että miksi yleensä mitään elementtiä taakse??Lindroos kirjoitti:Ihan asiallisesti ja tukevasti toteutettu projekti mutta muutama asia pisti silmään. Miksi taakse 6.5" elementit ja disut? Tai yleensäkkään miksi taakse muuta kuin subi?
Minkä takia oviin? Mielestäni ovissa ei saa järin hyvää miditoistoa koskaan, vaikkakin sitä käytetään paljon, koska ovet vuotavat/antavat periksi aika paljon ja oviverhoiluakin joutuisi vahvistamaan melko paljon. Kannattaisi miettiä esim. penkin etuosaa a´la Kalliojärvi, otat vaahtomuovin sekä muut tilpehöörit ja lattiamaton pois ja väsäät siihen paikalle lasikuidun kanssa oman kotelon mideille. Elementti menee melko helposti sinne eikä lattia nouse oikeastaan yhtään. Elementiksi esim. Focalin se malli jossa ei ole vaiheplugia, DLS MS6, Peerlesin 850518 (muistaakseni), nämä mallit sopivat suljettuun koteloon.Lindroos kirjoitti:Itsellä olis tulevana kesänä tarkoitus pistää ovet uusiksi ja Focalin 6.5" elementit asennella tukevasti oviin.
Ajattelin jättää ovet rauhaan ja toteuttaa etupään aktiivisena kaksitienä, niinkuin tuo nytkin on. Pioneerin 9200 ei oikein sovi hyvin kolmitie-etupäälle, koska diskantin ylipäästöä ei saa alle oliko nyt 3.5khz (en muista tarkkaan). Jos keskiäänet ajaa mid-kanavalla midbassojen kanssa, tulee ongelmia viiveiden kanssa (keskari kojelaudan päällä on lähempänä kun midbasso ovessa). Vaikea selittää mutta ei toimi oikein hyvin.Mites onko suunnitelmissa midien rakentaminen oveen tai kick-paneeliin? Itsellä olis tulevana kesänä tarkoitus pistää ovet uusiksi ja Focalin 6.5" elementit asennella tukevasti oviin. Pitäs vaan löytää kanssa tollanen 9200 että ei tarvis leikkiä noiden passiivijakosuotimien kanssa ja olis helpot säätö mahdollisuudet. Miten itse hoidat disun ja keskiäänen jaon? Ilmeisesti aktiivisena tolla Pinskulla ja 4-kanava päätteellä. Mulla on pieni 4x50W pääte tällä hetkellä etupäälle jossa disun ja keskiäänen jako menee tosiaan passiivisena ja toinen kanava sillattuna subille. Tarkoitus olis löytää järeämpi pääte subille ja lisätä ne midit tolle vanhalle päätteelle. En näen mitään syytä muuttaa tota nykyistä keskiääni/disu jakoa joten se saa pysyä ennellaan mutta keskiäänen ja midin sovitus sitten 9200:sen kautta.
Ajattelin jotain DLS:n elementtejä, mutta koko täytyy olla tuo 5.25". Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.Mitkä 5.25" elementit meinaat vaihtaa Audaxien tilalle. Harkitse nyt vielä tota HP100F2:sta kun sopii tonne vakiopaikalle loistavasti ja muutenkin mielestäni hyvä 4" elementti. Tosiasia on että alta 150Hz ei tota Audaxia voi ajaa joten laadukkaat midit se tarvitsee välttämättä.
Oletko jo hommannut nuo elementit? Mulla olisi ylimääräisenä erittäin vähän käytetyt 6K3:set. Voisin luopua sopivasti.Itsellä olis tulevana kesänä tarkoitus pistää ovet uusiksi ja Focalin 6.5" elementit asennella tukevasti oviin.
Oli kyllä suunnitelmissa tuo etusubi, mutta en löytänyt tarpeeksi tilaa tuosta pelkääjän jalkatilasta, että olisi saanut siistin asennuksen. 8" olisi varmaan mennytkin tuonne helpommin.Minä taas sanoisin että miksi yleensä mitään elementtiä taakse??
Mersussa on niin paljon tilaa siellä jalkatilan "alla" että sinne mahtuu näppärästi kasituumainen (taikka kymppi) ja hyvin tehtynä ei edes huomaa että siellä on subi.
Samalla pystyy paketin pitämään yksinkertaisena eli disu a-pilariin, 4" tai 5 1/4" vakiopaikoille ja 8" lattiassa ja koko satsia ajaa esim. yhdellä nelikanavaisella päätteellä.
Täysin samaa mieltä tuosta asennuksesta.Anssi kirjoitti: Minkä takia oviin? Mielestäni ovissa ei saa järin hyvää miditoistoa koskaan, vaikkakin sitä käytetään paljon, koska ovet vuotavat/antavat periksi aika paljon ja oviverhoiluakin joutuisi vahvistamaan melko paljon. Kannattaisi miettiä esim. penkin etuosaa a´la Kalliojärvi, otat vaahtomuovin sekä muut tilpehöörit ja lattiamaton pois ja väsäät siihen paikalle lasikuidun kanssa oman kotelon mideille. Elementti menee melko helposti sinne eikä lattia nouse oikeastaan yhtään. Elementiksi esim. Focalin se malli jossa ei ole vaiheplugia, DLS MS6, Peerlesin 850518 (muistaakseni), nämä mallit sopivat suljettuun koteloon.
T. Anssi
Mikäs elementti tuossa on kuvassa?Joni P. kirjoitti: Täysin samaa mieltä tuosta asennuksesta.
[ http://zoui.kicks-ass.net/pepemon/hifigallery/MB%20230CE/images/mb_midit10.jpg ]
10,5 l muistaakseni tuli nettotilavuudeksi yhdelle boksille.Juha L. kirjoitti:hyvän oloinen toteutus vieläkun verhoilisi samalla materiaalilla kuin lattiakin niin olisi kuin tehtaalla tehty. kuinka iso kotelo tossa on
tiedän,AM kirjoitti:Onneksi olkoon Joni P!Sinulla on täysin yhtäkarmean värinen sisusta kuin minullakinOlen kyllä yrittänyt päästä jo tuosta ruskeasta eroon maalailulla ja verhoilemalla,mutta vielä on hommia jäljellä...