W201 1.8-litrainen vaeltava tyhjäkäynti ja kaasuvivustoasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W201 1.8-litrainen vaeltava tyhjäkäynti ja kaasuvivustoasiaa

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
1.8-koneessa tyhjäkäynti käy välillä ihan nätisti, mutta jos tyhjäkäynnillä polkaisee kaasua hieman, niin kone ikäänkuin hakee uudestaan tasaisen kierrosluvun siten, että se humppaa lisää kaasua pari kertaa itsestään, jonka jälkeen käy sammumisen rajoilla ja sitten käy tasaisesti. Tyhjäkäynti hakee myös joskus ilman kaasunpolkaisuja, jonka näkee öljynpainemittarin neulan heilumisena kierrosten humpatessa.
Auto katsastettu viikko sitten ja se on mennyt katsastuksesta läpi. Muijan 2-litrainen (w201)käy kyllä aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä, joten kai tämänkin pitäisi? Minne muuten seuraavan kuvan alipaineletkun pitäisi johtaa, tällä hetkellä siinä on toisessa päässä pultti, joka tukkii letkun :shock: Ei liene tehtaan jäljiltä.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Heijaamisen lisäksi ajossa haittaa aiheuttaa liian nopea kaasun palautus, kun hiemankin päästää kaasua, niin heti on kierrokset pois-ajosta tulee töksähtelevää. Missä vika? Kaasuvivustosta näyttäisi puuttuvan joku osa, kun siellä on sellainen pallo, johon voisi kuvitella jonkinlaisen kaasuvivuston iskarin. Kuva ohessa:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Tällaisia pähkinöitä tällä kertaa. En oikein osannut muuta tsekata tällä erää kuin sen, että mustat alipaineletkut on ehjät ja kiinni myös kumikaukalolta. Lisäilmaluistin irroitin ja katsoin sen myös silmämääräisesti ja suihkutin hieman crc:tä. En tosin kokeillut lisäilmaluistin (kai se sen nimi on?) toimintaa irtonaisena. Vinkkejä ja ideoita kehiin siis tyhjäkäynnin humputukseen ja kaasun liian äkkinäiseen palautukseen. Kiitos!
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Uudestaan........
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vivuston eron voit katsoa vaimosi autosta.
Tyhjäkäynti moottori kannattaa puhdistaa ja todeta sen toiminta suoraan akusta mutta lyhyt kokeilu.
Toisekseen varmista että kaasuvivusto palautuu kokonaan nollille ja sit vielä mittaa kaasulapällä oleva kytkin että se toimii eli kolmejohtoa menee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jalmari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ke 06.08.2003 20:31
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Sulta näyttää puuttuvan toinen jousi tuolta kaasuvivustosta :lol: .........siksi se kaasu töksäyttää ja palauttaa liian nopeasti.........
Jousi kuuluu sinne imusarjan alle.........
JALMARI

______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12

ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

jalmari kirjoitti:Sulta näyttää puuttuvan toinen jousi tuolta kaasuvivustosta :lol: .........siksi se kaasu töksäyttää ja palauttaa liian nopeasti.........
Jousi kuuluu sinne imusarjan alle.........
Ok. Kiitos tiedosta. Minnekä tuon alipaineletkun pitäisi mennä? Nythän se, kuten kuvista näkee, on tukittu toisesta päästä pultilla :shock: (Vai tarkoititko viimeisessä lauseessasi, että letku eikä jousi kuuluu sinne imusarjan alle?

En tiedä miten tyhjäkäyntimoottori puhdistetaan, mutta kyllä se osa siinä liikkui kun meisselillä kevyesti kokeilin. Ruiskautin myös hieman crc:tä. Saako tyhjäkäyntimoottorin purettua jotenkin auki takapäästä.

Niin auto muuten sammuu joskus kun tulee risteykseen ja laittaa kytkimen pohjaan, mutta lähtee toki heti uudelleen käymään startista. Voiko nämä kaikki oireet, kuten tyhjäkäynnin humppaus ja satunnainen sammuminen, kun kaasun päästää, johtua juuri tyhjäkäyntimoottorista?

Kiitoksia vinkeistä, kyllä tämä tästä selviää. Lisää vinkkejä vaan tulemaan. Pääsen auton pariin taas torstaina.

PS. pystyisikö joku linkkaamaan 1.8 koneisen kaasuvivuston teknisen kuvan osineen. Kiitti!
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

Itsellä samaa oiretta. Vähän kun näpäyttää tyhjäkäynnillä kaasua niin kierrokset käy hetkellisesti niin alhaalla että välillä auto sammuu. Autoa saa myös sahata kylmänä käymään. Lämpimänä lähtee hyvin.
Tuli myös tutkittua tuo kaasuläpän takana oleva "tyhjäkäyntimoottori" ja samoin meisselillä kokeiltu että hyvin liikkuu ei muuta. Voiko silti jumittaa?
Oma auto on w201 2.0i tomaatti.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

PINOROTTAlla saattaanyt olla tai teillä molemmilla että kaasu vivusto ei ota kontaktia kaasuläppä anturilta.
Hyvähän se on puhdistaa tk-moottorikin mutta saattaa olla ettei auta vikaan.
Pinorotta,tinaa myös yj-rele joka eniten vaikuttaa kylmänä käynnistymiseen mutta luulisin että nyt kato kolme karvainen johto joka menee kaasuläpälle.
Tyhjäkäynti -kaksi yhdistää laidasta
keskikierros-mikään ei yhdisty
täyskaasu-keskimmäinen ja toinen laitimmainen yhdistyy.

Tämä anturi tunnistaa tyhjäkäynnille menon,siksi pitää jouset kaasussa olla kunnossa että kaasu palautuu.
Tyhjäkäynti on myös helvettiä jos kaasu ei palaudu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

Itsellä tuo tyhjäkäynti on ihan hyvää.
Niin mitä pitää kolvata ja mistä? En oikein saanut vielä tolkkua. :oops:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Akun takana on alumiini kuorinen rele jossa sulake päällä.
Avaa se väkisin ja tinaa kaikki tinaukset läpi,katso että eriste tulee omaan paikkaan ettei tule oikosulkua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

Selvä homma. koitetaan sitä seuraavaksi sitten.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Pinorotta kirjoitti:Itsellä tuo tyhjäkäynti on ihan hyvää.
Niin mitä pitää kolvata ja mistä? En oikein saanut vielä tolkkua. :oops:
Juu eli sun autossa voisi olla vika ylijännitereleessä, joka on akun takana piilossa muovin takana. Siinä on päällä kaksi sulaketta. Katso, että ne on ehjät. Jos aútosi on vanhempaa W201 sarjaa, niin sulake on sulakerasian takana, ja siinä on yksi 10A lattasulake päällä. Jos autoa joutuu sahaamaan käyntiin, niin vika voi olla juuri tuossa releessä. Olisi hyvä jos voisit koittaa jonkun autosta samaa relettä, niin asiasi olisi helppo todeta eikä tulisi turhaa vaihdeltua osia.

Mutta takaisin aiheeseen, minulla ei ole siis 1.8-koneisessa mitään ongelmia käyntiinlähdössä. Ainoastaan vika saattaa minulla siis olla puuttuva jousi kaasuvivustossa (kuva 3. ekassa viestissäni), joka palauttaa turhan nopeasti ja sekoittaa tyhjäkäyntiä. Systeemi kyllä toisaalta hakee oikeaa kierrosaluetta humppaamalla joskus vaikkei kaasua polkaisekkaan.
Puuttuvan jousen huomaa ainakin meidän autossa siten, että kun päästää hiemankin kaasua, niin kierrokset tippuu heti tyhjäkäynnille ja meno on hytkyttävää. Toivottavasti jousen laittaminen systeemiin korjaa myös vaeltavan tyhjäkäynnin.
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

Perhana kun itellä on tuota loppupään mallia ja kaikillä tutuillä tuota alkupään mallia. :lol: Mutta kiitos selventävistä ja nopeista vastauksista!
Vastaa Viestiin