Öljypohjan pultti katkesi paikalleen.. Apuva

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
termos88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:47

Öljypohjan pultti katkesi paikalleen.. Apuva

Viesti Kirjoittaja termos88 »

Otin haasteen vastaan ja ensimmäistä kertaa aloin vaihtamaan itse moottoriöljyjä ja suodatinta autoon. sain mesen pukeille ja aloin vääntämään öljyn tyhjennys proppua auki kun kuulu NAKS.. Meni suurin piirtein siitä pinnan tasalta poikki.

Kysyisin nyt asiantuntijoilta että mitä tulisi tehdä? pitäisikö siihen porata kuuden millin vastakierretappi. kuulemma nuo vastakierre tapit vaan katkeaa helpolla ja sitä tässäkin vähän pelkään kun meni 12mm pultti poikki eli kireessä on. sittenhän vasta ongelmissa ollaan jos se kovametalli jää sinne koloon. ja kun kyseessä tosiaan on öljypohja niin sen jälkeen sitä ei ainakaan ajella korjaamolle kun öljyt valskaa pihalle.

Joillakin voi olla mielessä että hitsaa siihen pultin kiinni, mutta meni tosiaan siitä tasalta poikki niin ei ainakaan omilla hitsaustaidoilla oo mitään asiaan.

Pitääkö vaan pojan nöyrtyä ja viedä auto jonkin sortin korjaamolle, kun jos öljypohjasta hajotan jengat niin sitten tulee opiskelijalle kalliiks :D

Minkä sortin nyrkki pajat osais auttaa tälläsissä asioissa Tampere/Pirkkala akselilla kun se olis sitten kans paikan päällä laitettava uudet öljyt kun vanhat tulee pois.

Olen pahoillani jos tällainen aihe on jo olemassa mutta nyt on poika totisesti pinteessä kun pitäisi jollain töihinkin päästä.

Kiitoksia jo etukäteen :)

PS. Jos joku tosi mesemies tuntee että homma käy itseltä käden käänteessä ja on haluja auttaa niin ilmotuksia :roll:
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Älä mee hitsillä koskeen. Arka paikka kun öljystä puhutaan :D

Mites jos imisit kaiken ölyn poies jauuet tilalle?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
termos88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:47

Viesti Kirjoittaja termos88 »

Käväs mielessä, mut en oo ihan varma et onko pultti enää pitävä niin se pitäs saada uusittua
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mikäs malli on kysessä. Itte irroittaisin koko öljypohjan pois, sen tiiviste kun voi olla sekin jo vaihtokunnossa=valskaa. Tiivistehän ei paljon maksa. Sitten kun öljypohja on pöydällä, on se helppo laittaa vaikka pylväsporaan kiinni ja poraa ruuvin läpitte reiän. Tai tekee dremelillä hahlon meisselille, jos sellasessa paikassa. Tai sitten se mutterin hitsaus homma.

Tuskin se kovin piukassa on...sentään öljyssä aina ollu.

Voishan sitä alkuun kokeilla ihan vaan niin, että heppaat pienen hitsin katkenneen pultin reunan ja lyöt sivustapäin tuurnalla ja katot liikkuuko.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Jos alkaisin ite tuollasta irrottamaan, niin ensimmäisenä tulis tosiaan mieleen tehä siihen lovi, esim. dremelillä tai vastaavalla. Sitten kenties sitä kylmäspaytä ja jollain naputtelis auki.. Nii ja kannattaa muistaa oikea suunta kun ollaan kuitenkin auton alapuolella, ettei vaan vahingossa kiristä :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hitsaa iso mutteri siihen, kun on öljyt koneessa niin ei voi tulla mitään tulipalon tapaista.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu... Hitsillä mutteri kiinni.
termos88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:47

Viesti Kirjoittaja termos88 »

dremeli kikkaa voisin koittaa ensimmäisenä huomenna. Omiin hitsaustaitoihini en luota, ettei vaan tuu hitsattua koko öljypohjaa :D nii ja sekin vielä että onnistunko aiheuttaan jonkun sortin öljypalon kun sitä siinä säiliössä on se 5 litraa.

ja auto on w124 220 CE -93
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hitsaustapahtuma tuommosessa kestää noin 2...3 sekuntia. Siinä ajassa ei ehdi se öljy kuumentua juuri yhtään. Hitsauskoneena vain saisi olla kunnollinen tehokas mikki, eikä mikään pellinhitsauskone.

Mutteri sen pultin päälle, ja sen keskireikä täyteen hitsiä siten, että varmasti sulaa sinne katkenneeseen pulttiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

JA ennenkuin alat vääntämään auki, niin naputtelet vasaralla sitä roppua. Olisit saanut tuolla konstilla sen auki katkaisematta sitä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monesti kun kanta katkeaa niin veto pultista loppuu ja saattaa tässä tapauksessa pyöriä jopa sormin koska öljyssähän se on lionnut ikänsä.
Muutenkin öljy propun kierteet ei ole mitään tiheää vastaavaa ja ajan kanssa menevät väljiksi mutta kuitenkin hoitavat hommansa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tökkäät siihen "alivirtaisen" puikon ja pyörittelet pois.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

saattaa tässä tapauksessa pyöriä jopa sormin koska öljyssähän se on lionnut ikänsä
Ei varmasti pyöri sormin kun meni irrottaessa poikki - ellei sitten sattunut näppihäiriö ja vahingossa väännetty kiinnipäin poikki.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

täältä ääni dremelille/rälläkälle ja iskumeisselille. luulis lähtevän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Siis jos pultti katkeaa irroitusvaiheessa, niin ei kai sitä enää pidä mikään tiukasti paikallaan...? Ehdottomasti ääni vastakierretapille, jos ei halua koko öljypohjaa irroittaa.
W164 ML 420 CDI
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Itsellä myös öljyproppu jumissa. Hitsasin migillä kolmeen otteeseen 14mm mutterin propun päähän ja laitoin vielä kylmäsprayta proppuun ennen auki kiertämisyritystä. Ja ketut, mutteri irtosi joka kerta propusta, repesi hitsaussaumasta.
Seuraavalla kerralla yritän vielä puikolla ja jos se ei tehoa, otan öljypohjan irti.

Eli jos koneessa on öljyä, kestää hitsata proppuun hyvinkin, pohjapanssarin päällä oleva öljyinen schaisse taas syttyy helpostikin, mot. Kannattaa varata sammutin ja kaveri paikan päälle.

Niin, jos joku kuvittelee sormin aukaisevansa katkenneen propun, minulla olisi oiva kohde.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siis jos pultti katkeaa irroitusvaiheessa, niin ei kai sitä enää pidä mikään tiukasti paikallaan...?
Täh ?
Jos se irrottaessa katkeaa niin jengastahan se jumissa on eikä kannasta.
Avatar
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 08.02.2010 13:40
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja antran1 »

dealer kirjoitti:
Siis jos pultti katkeaa irroitusvaiheessa, niin ei kai sitä enää pidä mikään tiukasti paikallaan...?
Täh ?
Jos se irrottaessa katkeaa niin jengastahan se jumissa on eikä kannasta.
Niin, en tietty ole mekaanisen alan asiantuntija, mut muistelen vaan taannoin katkaisemaani pyörän pulttia vastaavassa tilanteessa. Pultti meni kannasta poikki, ja kun vastakierretapin sain poraamisen jälkeen kiinnitettyä jäljelle jääneen pätkään, niin se kyllä irtosi aika pienellä voimalla..

Ja pyöränpultissa harvoin on mitään voiteluainetta kierteissä toisin kun öljypropun kierteissä monasti on.. Oisko silloin ollut sitten vaan amatöörin tuuria mukana... :?:

Mutta ap. aiheeseen viitaten; saattaisinpa itsekin irroittaa sen koko öljypohjan jotta hommasta tulisi varmasti hyvä.
W164 ML 420 CDI
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

jos pultti on vielä kiinni öljypohjas nii oma kostin minkä oon todennu parhaaksi nii on joku 3-5mm paksu prikka ja täs tapakuses ku on 12mm tappi niin prikka 10mm reiällä. hitsata prikka hyvin kunnon virroilla pulttiin niinni ja sitte prikkaan vaikka joku 14mm mutteri hitsillä kiinni tääs lämminttämällä vähä kovilla arvoilla. antaa jäähtyä ja vähä naputella vasaralla ja kokeella aukaasta.

tällä konstilla on monesta lohkosta lähteny imu- ja pakosarjan pultit nii miksei tuoki?.

vatakierre tapiis on se huono puoli että se tavallaan levittää pulttia ku sitä kiristetään sinne=pultti menee tiukemmaski koko ajan.

taikka sitte tekee sopivan rein torx:sille ja lyöö sen reikään. mutta sama vaikutus sillaki on ku vastakierretapilla.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hitsaa mutteri siihen kunnolla. Anna jäähtyä! Hakkaa vasaralla niin lujaa kuin uskallat hajottamatta koko öljypohjaa. Tämän jälkeen jos ei aukea niin on kumma!
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

S202 kirjoitti:Hitsaa mutteri siihen kunnolla. Anna jäähtyä! Hakkaa vasaralla niin lujaa kuin uskallat hajottamatta koko öljypohjaa. Tämän jälkeen jos ei aukea niin on kumma!
laatta tai prikka on helpoot hitsata!? :wink: ja siihe vasta mutteri!
termos88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:47

Viesti Kirjoittaja termos88 »

Kiitokset vihjeistä kaikille.

Eka yritin itse vaikka mitä mutta sitten kun taidot loppuivat niin turvauduin tuttuun autokorjaajaan.
Hän sai katkenneen pultin pois vartissa.

Kerrotaan nyt vielä miten: Eli kaveri sanoi minulle heti että vastakierretapit on ihan perseestä kun levittää pulttia ja katkeilee helposti. Hän hitsasi ensimmäiseksi mutterin pulttiin(joutui toistamaan tämän pariin otteesee). Kolmannella kerralla lämmitti vähän öljypohjaa jotta tapahtuu lämpölaajenemista. Tällä kerralla kuulemma lähti aika vaivattomasti pultti pyörimään. Kyllä ammattilaiseen kannattaa luottaa ja hänelle jouduin tuosta kympin maksamaan. 8)

Nyt on uus pultti paikallaan ja uudet öljyt koneessa :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

öhöm...niinpä.
veskola kirjoitti:Hitsaustapahtuma tuommosessa kestää noin 2...3 sekuntia. Siinä ajassa ei ehdi se öljy kuumentua juuri yhtään. Hitsauskoneena vain saisi olla kunnollinen tehokas mikki, eikä mikään pellinhitsauskone.

Mutteri sen pultin päälle, ja sen keskireikä täyteen hitsiä siten, että varmasti sulaa sinne katkenneeseen pulttiin.
Tuon takia minäkin hankin sen 250A voimavirtakoneen, siinä alkaa öljypohjatkin nöyrtymään :twisted:

Hyvä että tuli kuntoon, oli varmaan edellinen sankari vääntänyt hampaat irvessä kiinni. Uusi pultti ja kupariprikka niin kevyt kiinnitys riittää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

termos88 kirjoitti: Kyllä ammattilaiseen kannattaa luottaa ja hänelle jouduin tuosta kympin maksamaan. 8)
Kallista. Eikä tarvinnu kuin raahata auto pajalle. :lol: 8)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:
termos88 kirjoitti: Kyllä ammattilaiseen kannattaa luottaa ja hänelle jouduin tuosta kympin maksamaan. 8)
Kallista. Eikä tarvinnu kuin raahata auto pajalle. :lol: 8)
Tämä oli varmaan hyväntahtoista kuittailua...uudelle jäsenelle :wink: .

Mikäs siinä kun autolla voi ajaa ja paja ei ole kaukana :) . Mie ajelin 50 km että tarkistettiin pakoputki ja sitten 80 km kun sitä jackie hitsasi :lol: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tompa124 kirjoitti:
S202 kirjoitti:Hitsaa mutteri siihen kunnolla. Anna jäähtyä! Hakkaa vasaralla niin lujaa kuin uskallat hajottamatta koko öljypohjaa. Tämän jälkeen jos ei aukea niin on kumma!
laatta tai prikka on helpoot hitsata!? :wink: ja siihe vasta mutteri!
ihan yhtä helppo se mutterikin on hitsata :shock:
termos88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:47

Viesti Kirjoittaja termos88 »

Jos vielä sen verran täsmennetään niin öljyt oli vielä koneessa eli sillä pystyi ajamaan ja korjaamolle tuli matkaa 3 km suuntaan ja sain korjaamon omistajalta vielä kyydin kotiin (Siis kun jätin auton sinne). Samana päivänä sitten tuli soitto että auto on valmis ja reilun vartin se oli ehtiny siinä pukilla oleen... Että ei tässä nyt ihan huonoa päätöstä tullut tehtyä :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ammattilaisen apuun turvautuminen kannattaa lähes aina ellei ole varma omista taidoista ja/tai välineistä.
Usean autoilijan kohdalla kannattaisi vaikka itsestä tuntuu että "kyllähän tuon vaihtaa vaikka vasemmalla kädellä silmät kiinni" 8)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dealer kirjoitti:Ammattilaisen apuun turvautuminen kannattaa lähes aina ellei ole varma omista taidoista ja/tai välineistä.
Usean autoilijan kohdalla kannattaisi vaikka itsestä tuntuu että "kyllähän tuon vaihtaa vaikka vasemmalla kädellä silmät kiinni" 8)
Saattaa kommentoija olla vähän jäävi tässä aiheessa. Usein ammattilainen varmaan paras hoitamaan homman mutta pitää muistaa että esimerkiksi merkkiliikkeestä ei aina löydä ammattilaista joka osaa tehdä homman paremmin kuin omistaja (riippu tietenkin "ammattilaisesta" ja omistajasta).

Ja jos aina vie auton korjattavaksi ammattilaiselle niin ei koskaan opi itse tekemään niitä yksinkertaisiakaan juttuja.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Suomessahan on pitkään ollut niin että mitään ei saisi teettä muilla vaan kaikki pitäisi osata tehdä ite. :roll: Sitten kuitenkaan siitä ammattilaisen avusta ei makseta tarpeeksi ja aletaan tinkimään.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin