
Turbon "kääntäminen"
Turbon "kääntäminen"
Noni, elikkäs kysymys on tälläkertaa varsin yksinkertanen, että pitääkö turbon runko olla käännettynä niin, että tulo on täysin kohtisuoraan ylös, ja paluu täysin suoraan alas? Nimittäin sillon joutuu tekeen uudet reijät ja jengat, mutta nyt se menis pelkällä kääntämisellä n. 15 astetta vinoon? Nimittäin näkyy vaan kaikilla olevan kohtisuoraan ylös ja alas nuo öljyletkut... 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Varmaan menee jos haluaa öljyä vuotavan ahtimen.Jani R-K kirjoitti:Jopa 45 asteen kallistus menee, toki jos suinkin mahdollista niin pystyyn jos öljyputket ja muut sen mahdollistaa.
Topikin aloittajalle: Onko kyseessä joku garretin pienemmän gt-sarjan ahdin jonka turbiinikoteloa ei pysty kääntämään kuin 90astetta kerrallaan ellei poraa uusia reikiä ja tee niihin kierteitä?
Holsettia ja muita ahtimiahan voi kääntää vaikka asteen kerrallaan.
Viimeksi muokannut Solmurauta, To 17.06.2010 00:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Holset siellä lukee..
holsetti oli aika nuuka tuosta kallistelusta, mutta kyllä 15 astetta kestää sekin... itse muistaisin, että 30 astetta oli holsetille se max. kulma tai "suositus" 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
En oo kulmamitalla tuota mitannu, mutta silmämääräsesti se 15 astetta. Kyseessä on holset super hx 40. En oo kyllä varma, mutta mun mielestä sitä ei saa kun 90 astetta kerrallaan...
Tai sitte oon kattonu taas ihan väärin...
Toinen kysymys samaan topic:iin, mistä pakopainemittari? Riittääkö 3bar ahtopainemittari siihen?

Toinen kysymys samaan topic:iin, mistä pakopainemittari? Riittääkö 3bar ahtopainemittari siihen?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
^Superin laakeripesä kääntyy 360ast kun löysää 4kpl 8mm pultteja turbiinikotelosta ja kompurakotelo kääntyy myös 360ast kun löysää ison seegerirenkaan jolla laakeripesä on kiinni.
Vaatii yleensä laadukkaat ja isot lukkorengaspihdit.
Siirtoleukapihdeillä saat parhaimmillaan sormet poikki.
Vaatii yleensä laadukkaat ja isot lukkorengaspihdit.
Siirtoleukapihdeillä saat parhaimmillaan sormet poikki.
Holset siellä lukee..
Jaha, kiitos tiedosta.
on taas vissiin ollu ajatukset vähän muualla ku oon turboa käännelly käsissäni... Asia siis kunnossa, mutta vielä tuo pakopainemittari pitäs selvittää... Pakolämpö varmaan tulee, mutta tuo paine mittari on hakusessa. Ei löydy erikseen mistään... 


It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Suodatin? Mitenkäs se on mahollista, jos pakosarjaan tulee nippa? Vai pitäskö se ottaa turbon jäläkeen? Pakopaineethan ei tuolla superilla pitäis nousta yli sen 3bar, mutta pitäskö mittari olla kuitenki isommalla asteikolla? Ölynjpainemittari ainakin olis isolla asteikolla, melekeen järestään 7-10bar.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Hae pneumatiikkakaupasta nestevaimennettu 4Bar asteikolla oleva teollisuusmittari. Siihen ei vältämättä tarvitse mitään suodatintakaan, jos ei jaksa askarrella. Siellä saattaa pikkuhiljaa kulkeutua nokea putkea pitkin, mutta ei se ole ainakaan minua haitannut. Sen pitää sitten ehdottomasti olla nestevaimenuksella.
Niin ja tietysti turbon etupuolelle
Mittarin tai sen nipan sijoituspaikka vaikuttanee jonkin verran siihen millaisia lukemia saa.
Mitään kallista mittaria (autometer yms.) ei kannata tärvellä pakopaineen mittauksen kanssa, menee vain rahat hukkaan. Pakopainetta ei kuitenkaan ole järkevä mitata pitkässä juoksussa, ainostaan säätötöissä ja vastaavissa repäisyissä.
Niin ja tietysti turbon etupuolelle

Mittarin tai sen nipan sijoituspaikka vaikuttanee jonkin verran siihen millaisia lukemia saa.
Mitään kallista mittaria (autometer yms.) ei kannata tärvellä pakopaineen mittauksen kanssa, menee vain rahat hukkaan. Pakopainetta ei kuitenkaan ole järkevä mitata pitkässä juoksussa, ainostaan säätötöissä ja vastaavissa repäisyissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Että kun ei viittis pilata mittaristoa millään teollisuusmittarilla... Ne pitäs olla kaikki samanlaisia, siis kehyksiltään jne. Tai pitäs vaan löytää teollisuusmittarit joka lähtöön, eihän siinä sitten kummempaa...
Joo, ajatukset pomppas tuossa vaiheessa taas pakolämpömittariin... "pakopainemittari turbon jälkeen..." jess!
Se on kyllä totta, että kalliita noi autometer:it ja autogauge:tkin. Se olis taas 250e että sais kaikki mitä tarttis.
Tuossa cossussahan on öljynlämpö ja volttimittari jo vakiona, että jos tuon parisataa viittis laittaa vaikka gauge:n mittareihin, ni sais aika kattavan osaston.
Joo, ajatukset pomppas tuossa vaiheessa taas pakolämpömittariin... "pakopainemittari turbon jälkeen..." jess!

Se on kyllä totta, että kalliita noi autometer:it ja autogauge:tkin. Se olis taas 250e että sais kaikki mitä tarttis.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Et sä sitä pakopainetta tarvii jatkuvalla seurannalla...paljon tärkeämpiä jatkuvaseurattavia mittareita olisi tarjolla. Pakopaineen katsot ja ihmettelet parilla ekalla vedolla ja samalla säädät maksimiahdot siihen, kun kantti pakopaineen kannalta vielä kestää. Ei se pakopaine sieltä itsestään lähde hiipimään ylöspäin ilman että ahtopaine jostain syystä samalla nousisi...noin periaatteessa, jos ei nyt jotain jostain hajoa (esim ahtovuoto, mutta se nyt pitäisi huomata muutenkin).
...mutta jos tarvitset niin sitten vain samaa sarjaa sinne, eli ahtopainemittaria paikalleen...rahahan on vain numeroita tietokoneella
Alkuperäisen öljynpainemittarin suosittelisin korvaamaan kunnollisella ja siitä sitten muuten vapautuisi pakopainemittarille näyttö, pitää vain skaalata sähköisesti sopiva asteikko siihen.
...mutta jos tarvitset niin sitten vain samaa sarjaa sinne, eli ahtopainemittaria paikalleen...rahahan on vain numeroita tietokoneella

Alkuperäisen öljynpainemittarin suosittelisin korvaamaan kunnollisella ja siitä sitten muuten vapautuisi pakopainemittarille näyttö, pitää vain skaalata sähköisesti sopiva asteikko siihen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Njoo. Saapi nähä nyt miten käy. Houkuttelevan halpoja nuo teollisuusmittarit kyllä on, ja varmasti tarkkoja.
Aattelin sitä alkuperästä öljynpainenäyttöä sellaseen tarkotukseen, että siirtäs sen turbon ölyletkulle. Näkis jos turbolta sattuu loppumaan paine.
Aattelin sitä alkuperästä öljynpainenäyttöä sellaseen tarkotukseen, että siirtäs sen turbon ölyletkulle. Näkis jos turbolta sattuu loppumaan paine.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.