Kitinälaakerin epäonnistunut vaihto.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kitinälaakerin epäonnistunut vaihto.

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

Eli pitää nyt jakaa tämä v****us teille kaikille.

Eilen soitin huoltamolle ja kysyin paljonko kyseisen laakerihelan vaihto kustantaa, meinasi 100e:llä vaihtaa ja ajatteelin, että on liian kallis, kuitenki kyseinen osa sijaitsee heti jarrulevyn takana. No minäpä ajattelin vaihtaa laakerin itse.

Menin kotiin ja nostin auton ilmaan, alussa kaikki työkalut sattui juuri oikein käteen ja kaikki löytyi kuten pitääkin, eli olis pitäny jo arvata, ettei kaikki tule menemään niinku pitää. Jopa se pultti lähti suhteellisen kivuttomasti irti.

No, mutta ongelmat alko sitte ku aloin ottamaan puslaa pois. Sekin kuitenki lähti ulosvetäjää, ulostyöntäjänä käyttäen, mutta kappas, puslan metallinen rautakuori jäi paikalleen. Sitä sitten värkkäsin lekan, suuren meisselin sekä rautasahan kanssa useita tunteja. Välillä piti käydä kaupassa, sillä lekasta katkesi varsi.

Viimein kun sain sen metallirenkaan irti, alkoi luonnollisesti uuden paikalleen laitto, no, eihän sekään mitenkään hyvin menny, eihän. Ensin kokeilin laittaa puslaa paikalleen pultin, 2 suuren prikan avulla, no, siitä pultistahan tietenki meni kierteet, värkkäsin puslaa paikalleen useita tunteja ja lopputulos oli se että hermot meni, eli päädyin hakkaamaan sen puslan paikalleen ja tottakai se menee rikki. Ja kun siitä alkuperäsestä pultista meni kierteet ku joku idiootti sillä yritti vääntää sen puslan paikalleen, niin piti käydä ostamassa uusi ja kun oli jo myöhä, ei ne tarvikeliikkeet ollu auki. Ostin säästötexistä pultin, joka oli oikean kokoinen, muttei jostakin syystä mennyt paikalleen. Ullakolta lähin sitte pultteja etsimään ja löytyhän sieltä ku aikani avaimenperä ledillä tihrustin. Muuten oli hyvänkokoinen ruuvi, mutta liian pitkä, no sitte rälläkään vaihtaan terää, ku siinä on kivilaikka paikallaan ja... tietenki se avain hukassa, no jonku aikaa sitä värkkäsin, että sain auki ja vaihettua laipan ja johto seinään, no eihän se toimi, eihän. Sitten rautasahan terillä ku ei ole ite sahaa, nihkuttaan ja teriä meni 3 ennen ku sain sen pultin poikki. Nyt se on huonosti rikkinäisenä paikallaa, jos sillä uskaltais tuonne huoltamolle ajaa.

Eli pidin kalliina sitä 100e minkä olisi vaihto maksanu, nyt joudun kuitneki vaihattamaan huoltoasemalla, ostamaan uuden osan, koko eilinen päiovä meni värkätessä ja vielä on selkä ja käet kipeät. Voittaja fiilis.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Näinhän se välillä menee.
Itellä on sama homma että kaikki remontit on tehtävä hiekkapäällysteisellä pihatiellä, mikä ei oikein houkuta. Niinpä paikallinen mersukorjaamo saakin tehdä valtaosan pikkukorjauksistakin mitkä muuten olis helppo tehdä itse.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mainio tarina... tässä syy miksi itse en ala vastaavia hommia tekemään.
(nimim. takalaakerin vaihtanut, enkä enää ikinä vaihda)
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 18.06.2010 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Juu, kyllä pistää tosiaan miettimään, josko sitä pistäis muutaman euron enempi haiseen ja teettäis ainaki alustan korjaukset pajalla. Vein tänään aamulla Shellille, missä olis ollu aikaa tänään korjata, mutta nostettuaan auton ilmaan, totesi vain ettei ole työkaluja ja laski auton alas. Teboilille aika menee maanantaille, eli auto pitää seisoa viikonlopun ku eihän sillä pilipalipultilla uskalla ajaa, hyvä jos kestää edes paikallaan, auton seistessä, tai jos tänään töitten jälkeen uskaltautuis yrittään saaha sitä oikeaa uutta pulttia paikalleen :roll: saas nähä minkälainen soppa siitä sitte syntyy.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos niitä alustan pultteja ostaa, niin mieluusti sitten kunnollinen pultti,
jossa on oikea kovuus. Itse en viitsisi laittaa muuta kuin alkuperäisen,
sen verran vaikea on löytää sopiva.

Itse hommasin sopivat työkalut narinanivelen vaihtoon ja jonkin aikaa
jouduin etsimään sopivaa pulttia, jossa olisi riittävästi kovuutta, että
uskaltaa vetää puslaa. Tämä vetopultti on siis eri asia kuin alustan pultti,
mutta kovuutta siltäkin vaaditaan. Vielä en ole vaihtanut, kun vanhakin osa
toimii hyvin.

Korjaamo saattaa käyttää kaasuliekkiä osien kuumentamiseen, mutta
kannattaa huomioida, että kuumennus yleensä päästää metallit, jolloin
niiden kovuus muuttuu. Samaten ruostesuojaus tai kumiosat saattavat
kärsiä. Taitoa siis vaaditaan. Kuumennus ja kylmäsuihke kyllä auttavat
irrotuksissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Niin olen kuullu, että kuumentamalla lähtis paremmin, muttei ole mitään välineitä millä kuumentaa. Uusi pultti olis nyt hallussa, minkä kävin ostamassa työkalu ässästä, kuulema varmasti kestävä. Pitäs vaan töitten jälkeen käydä laittaan paikalleen, jos sillä sitte viikonlopun yli uskaltais ajaa.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

biltemasta mä ostin kuumennushommiin sellaisen butaanipulloon sopivan suuttimen ja 4 pulloa, yhteensä n. 20€. Tösi näppärä kotitöihin.

Saa samalla sit keittiös paahdettua brüleen pinnan nätiks ;)
h3ba
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Ajappa Juopperille auto niin eiköhän se asia hoitune 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Olen yrittäny soittaa jo vajaa viikon, kokoajan vastaaja päällä. Onko sitte väärä numero, tiä häntä. Voishan tuota olla vielä uhkarohkea ja miettiä polttovälineiden ostamista, jos uskaltais vielä yrittään ite :roll:
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Itsekin kyseisen homman tein.. "Erikoistyökalun" hommasin, eli sen joka Mekassa olevissa ohjeissa on.. Kylmää ja kuumaa annoin vähän, mutta silti prikat antoi sen verran periksi että lähtikin vain helan sisusta.. Olin varautunut tähänkin ja hinkkasin pienellä rautasahalla ulkokuoren pois.. Uusikaan ei kovin helpolla mennyt, piti hakata hylsyn avulla paikalleen, tosin ulkokehästä niin jäi ehjäksi hela..

Eli periaatteessa onnistui, mutta selkä kipeäksi jäi.. Pari päivää meni ja alkoi olemaan jalkakin kipeä... Pari viikkoa kiduin kolmiolääkkeiden kanssa, sitten loppui lääkkeet ja menin lääkäriin. Siellä todettiin että välilevynpullistuma, jonka jo itekin tiesin lähes varmaksi. Lisää kolmiolääkkeitä ja buranaa.. Viime viikolla vasta kävin ensimmäisen kerran lenkillä siis ihan hölkkäämässä. Ja tarkkaa remontin teko päivää en muista, mutta leima loppui tammikuun lopussa, eli veikkaisin helmikuun alkua, koska ei mennyt läpi helan ja parin muun vian takia..
Eli yli neljään kuukauteen en ole päässyt lenkille, noin kolme kuukautta meni ennenkuin pääsin kävelemään kauppaa pidemmälle, joka löytyy noin 100metrin päästä :D

Ikää ei vielä paljoa ole ja lihaskunto on selässä ja vattassa ollu kiitettävä, eli niitten takia ei huono asento aiheuttanut pullistumaa. Toista kertaa en ala tuollaseen hommaan jossa TIEDÄN olevani useita tunteja huonossa asennossa. Nosturi olisi kätevä olla :)
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

ekalla kerrallaha se monesti on jumissa mut itel väykkyyn ku se o vekslannu pari kertaa vuodessa niin kyllä se lyömällä sieltä poies lähtee. täsä auttaa aika paljon kun on tuossa työkalusarjassa (bahco) oikian kokoset hylsyt et pääsee lyömään helan ulkokoolia kun irrottaa ja on justiisa oieakn kokone että se menee siitä reiästä läpi niin on heleppo. paikalleen laitettaessa kans on sopevs hylsy et se ei riko sitä kumisuojusta ja muistaa hioa sitä navan pintaa ettei oo mitään kökköä sielä.

Tietenki ku hommais sen työkalun niin ois vielä helpompaa ku kuiteski joka katastukseen mulla madalluksen johdosta joutuu vaihtaan

T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ekaa kertaa oli itselläkin niska monta viikkoa kipeänä, kun
jotain hommaa tein auton alla huonossa asennossa monta tuntia.
Aina aiemmin on kaikki mennyt tuskitta. Olisiko vanhuus tulossa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Juu, alkaa kuulostaan, että on oikeasti hankala juttu, eikä niinkään tarkota etten vain osais korjata. Tietenki on selvää, että se hela menee rikki jos sitä suoraan lyö, mutta ku menee hermot niin ne menee. Luin tuossa Tekniikanmailman julkaisun väykystä, missä selvitettiin, että väykyn alustan osat tehty helpoksi vaihtaa. Tiä sitte, ainakaan kyseisen osan kohdalta. Prkl.

No, kuitenki, mielummin tuota mersua värkkään, ku tuota edellistä ooppelia, mistä ei kunnon kulkupeliä saanu tekemälläkään, onneksi pääsi eroon. Ja helpottaa jotenki kierolla tavalla seki tieto, että nyt on auto seisomassa oman virheen vuoksi, eikä sen, että olis paska.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
h3ba
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja h3ba »

IMA-535 kirjoitti:Olen yrittäny soittaa jo vajaa viikon, kokoajan vastaaja päällä. Onko sitte väärä numero, tiä häntä.
Helpommalla pääset ku käyt paikan päällä vaikka jollaki toisella autolla :)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No se kyllä, tiän kyllä paikan. Pitänee nyt kuitenki sielä teboililla vaihattaa tuo, ku on siellä jo aika varattu. Mutta onhan nuita muita vaihdettavia osia kans.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Lipsanen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Huomenna ois sama homma itellä edessä.Sorvailin kyl työkalut siihen hommaan valmiiks,että toivotaan helpompaa suoritusta :)
Tosin kaikki mikä voi mennä pieleen,luultavasti menee pieleen...
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Sergey kirjoitti:mainio tarina... tässä syy miksi itse en ala vastaavia hommia tekemään.
(nimim. takalaakerin vaihtanut, enkä enää ikinä vaihda)
Vaikeuksien kautta voittoon! Nimim. vaihdatin takalaakerin korjaamossa, joka veloitti vaihtotyöstä - siis pelkästä työstä 160€. Sehän on melkeen tonni vanhassa rahassa. Mun palkoilla joudun tekeen työtä kaksi päivää tienatakseni tuon. En ikinä enää maksa sen vaihdosta.

Vasen puoli muuten huutaa. Saa nähdä koska alan vaihtaa. Ja koska se lopulta tulee kuntoon.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

mulla ko. takalaakerin vaihto maksoi 160€ osineen, josta laakerin osuus 76€. en kokenut työtä kalliiksi toka kerralla.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Narinahelan vaihdossa menee aikaa 20-30 minuuttia.
Jos pultti on jumissa helassa sen irrotus +10 minuuttia.

Takalaakerin vaihtoon riittää noin tunti, tosin vetarin pultit tms. saattaa vastustaa ja hidastaa hommaa hieman.

Noo, onhan etujousien vaihdosta 124:ään tehty jossain korjaamolla urakkaa tyyliin "2-3 tuntia per puoli", viiden minuutin hommasta :D
laineracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja laineracing »

narinahelan vaihto 65e sisältää osan ja työn... eikä mene hela rikki kun ei sitä tarvi hakata :wink:
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

dealer kirjoitti:Narinahelan vaihdossa menee aikaa 20-30 minuuttia.
Jos pultti on jumissa helassa sen irrotus +10 minuuttia.

Takalaakerin vaihtoon riittää noin tunti, tosin vetarin pultit tms. saattaa vastustaa ja hidastaa hommaa hieman.

Noo, onhan etujousien vaihdosta 124:ään tehty jossain korjaamolla urakkaa tyyliin "2-3 tuntia per puoli", viiden minuutin hommasta :D
Teboililla meinas, että 1,5-2h menee vaihdossa ja tuntitaksa 48e. Olen aikasemmin mondeon irrallaan olevaan napaan vaihtanu laakerin ja kyllä se huoltaja minun arvion mukaan hommat hyvin hoitaa.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

1,5-2h menee vaihdossa ja tuntitaksa 48e
Ei tuosta tule paha hinta kun tuntiveloitus on noin kohtuullinen.
wiimax.fi
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Juu, ei tosiaan, näin niinku jälkiviisaana :oops:
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

vain yksi virhe....

"hermot meni".

jos olisit ottanut yhden asennusöljyn (bissen) ja istunut, rauhoittunut ja miettinyt....olisi homma mennyt ihan ok....usko vaan.

itse olen tyyppiä "hetimullekaikkitänne" ja olen kanssa aika malttamaton...mutta olen ajan mittaan oppinut että kun asiat alkaa mennä päin pärsaukkoa niin paras on aina istua alas ja ottaa yksi gebardi ja miettiä....monesti jopa istua töllön ääreen ja unohtaa hetkeksi koko homma....

viimeksi oli tälläinen homma carsoftan kanssa....mutta rauhoittuminen ja miettiminen auttoi kummasti....
Opel, "weird lieben autos"....
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

vaan kyllä se tietyt työt kannattaa silti teettää siellä missä ne sen osaa ja omaa tarpeelliset välineet. Ite olen yleisesti sitä mieltä että kaikki pitää ite fiksata, mutta osaan myös nostaa kädet pystyyn tarvittaessa. ja tämmöset o yks niistä ;)
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti: Ei tuosta tule paha hinta kun tuntiveloitus on noin kohtuullinen.
:lol: Joo, pajalla missä olisi kunnon vehkeet tuon vaihtoon (eli se 20-30min) tuntiveloitus on kyllä jonkun verran suurempi. Eli kannattaa valita se huoltoasema.

Muutama viikko sitten vaihdoin yhden ja en kyllä hommaan alkaessa muistanutkaan miten kovassa ne on. Kyllähän siinä hetki vierähti kun ei ollut mitään ulosvetäjiä valmiina.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:vaan kyllä se tietyt työt kannattaa silti teettää siellä missä ne sen osaa ja omaa tarpeelliset välineet. Ite olen yleisesti sitä mieltä että kaikki pitää ite fiksata, mutta osaan myös nostaa kädet pystyyn tarvittaessa. ja tämmöset o yks niistä ;)
juuri näin! vaikka itse osaiskin, niin joskus on vain oikeasti järkevämpää teettää se muilla... itse aina vakoilen vieressä, jos jotain erikoisempaa tehdään, niin osaa sitten itse seuraavalla kertaa paremmin päättää yritänkö itse, vai vienkö taas "huoltoon"...

minä jopa asennutin käsijarru kengät viimeksi mersun pajalla, kun yhdellä kädellä se on mielestäni riittävän v-mäinen homma, eikä ole nosturia ja lattialla kykkiminen ei tuntunut selässä hyvältä... maksoi kokonaista 20 € ja sain samalla säädettyä vaihteiston paineita :D

tilanteen mukaan ja vitutusasteesta riippuen käytän korjaamo palveluja itsekkin, vaikka autonasentaja olenkin koulutukseltani ja pajalla on ihan riittävästi työkaluja, vaikka auton kokonaan purkamiseen/kasaamiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Itse jouduin kanssa viime kesänä narinanivelen vaihtaa kun huomasin että katsastus 2päivän päästä ja korjaamolla 2vko jono.

Ensiksi lueskelin muutaman keskustelun läpi jotka koski aihetta narinanivel, niin ties vähän mitä oli edessä. Hommailin suositellut hylsyt ja rakentelin ulosvetäjän, mutta eihän sillä YLLÄRIYLLÄRI tullu muu pihalle kuin se sisäholkki. Sitten rautasahalla ulko holkki poikki, ja bilteman paineilma vasaralla pihalle.

Uusi narinanivelkään ei meinannu millään lähteä menemään reikäänsä vaikka pakastimessa olin sitä pitäny. Mutta sitten loppujenlopuks lähti uppoamaan ja tykitin sen paineilmavasaralla ja hylsyn avustamana reikäänsä. Aikaa tais mennä semmoset 2-3tuntia.

Mutta kyllä on muutaman kerran tullu itseään kiiteltyä etten ole ruvennu itse vaihtamaan vaan vienny suosiolla Taisto Ruoholle. Esim. Takapyörän laakeri. Näytti olevan sen verran jumissa että omat vehkeet ei ikinä olis riittänyt sitä sieltä irrottamaan. Taisto pysty tekemään koko homman navan ollessa paikoillaan turhia purkamatta. Ja samalla uusittiin "käsijarrun" kengät molemminpuolin. n.160€ hinta oli mielestäni sopiva, jos vertaa siihen että olisin itse yrittänyt, ja lopulta viennyt auton trailerilla korjattavaksi. :D
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyllä meikäläisenki varmaan pitäs enempi viä autoa huoltoasemalle, tai jonnekki pajalle. Kuitenki koulutus on niinku hoitotyön suuntaan, eikä lähellekkään autoalaa. On se hvä, että ammattimiehet löytyy joka alalle.

Tietenki se kylmä olut siinä asennuksen lomassa olis voinu säästää laakerin rikkoutumiselta ja sellasia olis kaapista löytyny useampia, ei vain mielessä käyny.

Mutta, nyt huomaa, että olen toipumaan päin tästä kitinälaakerin vaihto-operaatiosta ku alkanu mietityttää, että mitäs sieltä alustasta pitää seuraacaksi vaihtaa. Eli kirjoitanko samankaltaisia tekstejä myöhemmin muiden osien kohdalta jää nähtäväksi. :lol:
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Tupperware
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Tupperware »

"mietityttää, että mitäs sieltä alustasta pitää seuraacaksi vaihtaa".

ei kannata miettiä turhia. Ja jos mietit niin eihän väyrysessä ole oikein muuta vakiokulutuskamaa kun;

-alapallot
-ylätukivarret
-alatukivarsien kumipuslat
-koiranluut
-jouset
-takakelkan kumityynyt
-em. narinahelat
-kardaanin rätit

noi kun vaihdat ni avot, rupee vanhakin tuntumaan taas uudelta.
Nöösipoika
Vastaa Viestiin