Väykky 290 TD ei ota kierroksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarppavee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 24.08.2004 14:43

Väykky 290 TD ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja jarppavee »

Mikä lie, kun normaalissa ajossa esim. ohittamaan lähtiessä auto ei otakkaan kierroksia. Vika poistuu aina hetkeksi kun sammuttaa auton. Ei millään viittis ajella Toyotalla.
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Autossasi menee mitä ilmeisemmin vikasietotila päälle, tämä aiheuttaa juuri tuota kierrosten "ottamuutta". Se miksi vikasietotila menee päälle onkin toinen kysymys, mikä selviää parhaiten viemällä auto piuhan päähän vikamuistinlukuun. Mikäli autosi on manuaali yksi vaihtoehto on kytkinpolkimen asentotunnistin, eli tuo autohan ei ota kytkin pohjassa kierroksia kunnolla. Tämä tunnistin löytyy kytkinpolkimen luota. toinen vika minkä itse olen tullut kokeneeksi vastaavassa autosssa oli ahtoputken halkeaminen, mutta se vika ei kyllä poistu autoa sammuttelemalla.

Käsittääkseni tuo vikatila toimii niin että sähköinen kaasupoljin ei "avaa kaasua" kuin 1/3:n, on muuten kettumainen kun iskee kesken rekkajonon ohituksen....

Eli lyhyesti sanottuna vie auto piuhan päähän vikamuistinlukuun!
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsellä oli sama ongelma viime keväänä. Auto ei ottanut juurikaan yli 3000 kierrosta. Vein auton huoltoon ja laittoivat auton vikatestiin, siinä vikaa ei kuitenkaaan löytynyt. Mittasivat auton alipaineen ja huomasivat että sitä ei ollut riittävästi. Jokin alipaineen säätöyksikkö oli rikki ja auto laittoi vikasiedonpäälle.(Pyrkii varmistamaan ettei auto pääse hajoamaan kyseisen vian takia sen enempää)(Turva toimenpide). Vaihtoivat rikkimenneen osan ja sitten auto jo toimikin normaalisti.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Myöskin turbon alipaine kellojen letkut kannattaa tarkistaa että ovat
paikallaan.

Alipaine kellot löytyvät ilmanputsarin alapuolelta 2 vierekkäin.

Hyvin yleisesti irtoavat telineestä jos esim ilmanputsarin kotelo on irroitettu
lampun vaihdon yheydessä, jolloin pääsevät heilumaan ja letkut irtoamaan.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

vikatila

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Oliko tankki miten tyhjä?

Terveisin Jamppa
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

JaniM kirjoitti:Itsellä oli sama ongelma viime keväänä. Auto ei ottanut juurikaan yli 3000 kierrosta. Vein auton huoltoon ja laittoivat auton vikatestiin, siinä vikaa ei kuitenkaaan löytynyt. Mittasivat auton alipaineen ja huomasivat että sitä ei ollut riittävästi. Jokin alipaineen säätöyksikkö oli rikki ja auto laittoi vikasiedonpäälle.(Pyrkii varmistamaan ettei auto pääse hajoamaan kyseisen vian takia sen enempää)(Turva toimenpide). Vaihtoivat rikkimenneen osan ja sitten auto jo toimikin normaalisti.

Mikä se jokin alipaineen säätöyksikkö oli?
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Veholla kävin sen silloin huoltamassa ja antoivat sen osankin mukaan. Elikkäs näyttää olevan paineen muuttaja näin vapaalla suomennoksella(pressure converter). Tuote numero ilmeisesti A 000 545 04 27. Elikkäs tämmönen oli silloin mulla rikki.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Kiitos tiedoista. PV
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

No eipä kestä!
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Sama vika tuli sunnuntaiaamun pakkasissa; auto lähtee hyvin käyntiin, mutta ei ota kierroksia kuin 3500 ja hikisesti senkin. Kiihtyvyys heikko. Aivan kuin ei turbo antaisi yhtään potkua - ihan kuin vapaastihengittävällä ajelisi. Ei lykkää mustaa savuakaan vaikka kaasua kuinka polkisi.

Auton sammuttelu ei vaikuta asiaan.

Kaiken kukkuraksi; ilmansuodatinta oli viikko sitten huollossa "korjailtu". Sanoivat etukäteen, että siihen pitää vaihtaa joku vaahtomuovikappale, jotta ei mene tukkoon pakkasilla. Olisiko em. alipaineletkut irronneet samalla...? Pitää ilmeisesti purkaa illalla ja tarkastella ne ensin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ensimmäiseksi tarkistaa että alipaineletkut on kiinni jokapaikassa missä niiden kuuluukin olla. Siinä ilmanputsarin kyljessä on kiinni myös hukkaportin ja pakokaasun kierrätyksen venttiilit.

Ilmamäärä mittari voi olla myös hajonnut. Pakokaasun kierrätyksen tukkeutuminen voi aiheuttaa myös vikatilan.

Vikatilassa kone ottaa 3000 kierrosta. ja kytkimen koskettimien vikatilanteessa 4000.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Testailin hiukan oireita: Kyllä auton sammuttaminen vaikuttaa sittenkin. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen auto ottaa kierroksia helpostikin lähes 4000, kunnes kytkinkoskettimen rajoitin tulee vastaan. Tuossa vaiheessa jos käyttää kytkimen alhaalla, tai vaikka sitä poljeskelee muutaman kerran niin kierrosten rajoitus loppuu ja ne nousevat iloisesti vaikka tappiin saakka.

Mutta - sitten kun autolla lähtee ajelemaan, niin muutaman sadan metrin päästä kierrosten rajoitus astuu peliin ja 3200 nousee enää mittariin. Sen jälkeen paikallaankin kaasupoljin pohjassa kierrokset tyssäävät juuri siihen samaan.

Moottorin yli imusarjaan menevä putki oli sisältä karstainen, mutta auki. Muuta en ennättänyt vielä katsella - varasin kylläkin ajan Veholle. :wink:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla tekee saman että menee vikatilaan kun ajaa vähän matkaa tasakaasulla jos pakokaasun kierrätyksen tukkii.

Tarkistappa että se venttiili toimii. ja imuputkessa oleva läppä on auki. Ota vaikka kokonaan pois.

Toiselta sähköventtiililta tulee pakokaasun kierrätykselle ja raittiin ilman läpälle alipaine. Toinen venttiili ohjaa ainoastaan hukkaporttia. Joskus nuokin on menny sekaisin kun on ilmanputsaria värkännyt ja letkuja irronnut.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Löytyihän se syy vikasietotilaan menemiselle ja korjaantuikin. :D

Laitoin auton kylmänä käyntiiin => imusarjan läppä ei liikkunut minnekkään suuntaan. Vedin alipaineletkun pään irti siitä kellon päältä ja letkussahan tuntui selvä alipaine sormella kokeiltaessa - imi kiinni kuin iilimato. Venttiilli liikkui kuitenkin käsin kääntämällä kevyesti => täytyy olla kalvo rikki siinä venttiilin avaavassa kellossa. :idea:

Työnsin läppää ohjaavalle kellolle menevään alipaineletkuu M6 x 20 pultin tukkeeksi. Kävin koeajolla, eikä vikaa enää ilmaantunut.

Kokeilin vielä senkin, että otin pakokaasuja ohjaavan kellon päähän tulevan alipaineletkun myös irti ja tulppasin samalla tavoin 6 mm puttilla. Käynnistin auton => hehkun valo jäi yllättäen palamaan. Siispä laitoin pakokaasun kierrätystä ohjaavan alipaineletkun takaisin alkuperäiselle paikalleen kellon päähän...

Huomiseksi on Veholle korjausaika; täytyy mennä aamuksi sinne ja ostaa ko. kello ja vaihtaa itse. :wink:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
kanttii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 22.07.2006 14:01
Paikkakunta: rauma

.

Viesti Kirjoittaja kanttii »

onko tietoa kun w210 200cdi tekee juurikin samaa vikaa ja kaiken muun tarkisteltua vaihdoin ne ns:pressure convertterit sieltä egr:n puolelta hukkaportin puolelle ja taas toisin päin. niin onko niissä kilkkeissä jotain muuta eroa kuin varaosa numero meinaan nykyään toimii paremmin kuin koskaan..?
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Sama juttu. Veikkaisin että hukkaportin alipaineventtiili on rikki. Vaihdoin myös alipaineventtiilit keskenään. Ovat aivan samanlaiset venttiilit. Nyt tuntuisi toimivan. Ajettu vaihdon jälkeen muutama sata kilometriä. Vikatila tuli kerran. Ilmamassamittari putsattu elektroniikkasprayllä. Alipaineventtiilien alta lähtevien yhdistyvien putkien päässä pitäisi olla jokin sihti (varaosakuvan mukaan) mutta siellä ei ole kyllä mitään. Jos vielä vikatila ilmenee niin seuraavaksi tuitkitaan ahtopuolen letkuja ja cooleria. katti on jo poistettu kun oli aivan tukkeessa. uusi alipaineventtiili muuten maksaa KL-varaosissa jotakin himpun päälle satkun. Mutta mitäs sillä tekisi kun pakokaasujen kierrätys on jo tulpattu.
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
Moonmake
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 21.07.2016 16:46

Re: Väykky 290 TD ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Moonmake »

Itsellä oli sama ongelma tosin sen aiheutti kun pelleilin syöttöruuvilla ja vahingossa nollille tipautin syötöt. Ei siis kiihtynyt ja kierrokset ei noussut yli 3tonnin noin 2min ajon jälkeen aina ilmeni. Oli tarkoitus mennä vikakoodien nollaukseen mutta kokeilin huvikseen tuota manuaalista huoltovalonnollausta :D eli siis laita sytytys päälle paina/näpäytä 2kertaa 0painiketta (nopeasti) sen jälkeen kolmannella kerralla jätä nappi pohjaan ja käytä virrat poissa ja laita taas päälle ja pidä noin 10-20sek. Mulla lähti kyseinen vikasietotila tällä.. en tiedä sitte että nollaileeko se samalla vikakoodeja koska muuta selitystä en keksi. Voi siis kokeilla tuotakin jos vaikka tepsis :D tosin jos vika on jossain muussakun tuossa syöttöpelleilyssäni niin tuskinpa asiaa korjaa...
Vastaa Viestiin