Nokkaakselien ajoitusmerkit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Nokkaakselien ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Moi, tuossa 500se:n laaharit meni vaihtoon ku molempien
nokkien sisemmät laaharit totaalisesti hävinneet. Nyt kasausta
vaillle valmis mutta nokka-akselin kohdistusmerkit hakusessa että
voisin tarkistaa onko ketju hyppiny. Missä tarkalleen nämä mahtaisi sijaita :?:

Osaisko joku viisaampi neuvoa? Asialla hieman kiire kun juhannukseksi
ois tarkoitus saada ajoon!
Viimeksi muokannut PuSa, La 03.07.2010 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Korjasin vähän tekstiäni kun oli kiire kirjoittaa. Toivottavasti on nyt selvempää.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Molemmissa kansissä keulan suunnalta katsottuna ensimmäisissä nokka-akselin pukeissa on poikkiviiva ja siinä nokassa pitäisi (muistaakseni) olla pieni lovi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Kiitos Mesedesille,merkit löyty mutta ässä saa seisoo juhannuksen yli :cry:
Ketju tainnu venähtää tosi paljo.Kun konetta käsin pyörittää ketjussa kulkee
löysä kohta mitä varmaankaa ei saisi olla hypännykkö :?: No maanantaina
uuden ketjun ja kiristäjän ostoon.HYVÄÄ JUHANNUSTA FOORUMILAISILLE :wink: [/b]
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Käsinpyörittäessä ketjunkiristin ei ole mukana, kuten normaalisti pyöriessään, joten sillä ei pysty varmuutta sanomaan, että onko hypännyt.

Kunhan rullaat sinne sisään uuden ketjun, ja katsot sitten, että osuuko merkit molemminpuolin kohdilleen, niin sitten voit vasta sanoa, että onko ketju hyppinyt.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Moi. Viikonloppuna pitäsi uusi ketju pyörittää paikoileen tuohon
mersuun ja kysyisinki että ku nokat on merkeissään ottaako vettiilit
mäntiin kii ku tuota kampuraa pyörittää :?: Jossain näin ohjeenki
miten toi homma hoidetaan mutta en löydä sitä enää ja tuo kielitaitoki
vähän heikonlainen.Ketjunkiristäjästä kysysin sen vertaa että pitääkö
se jotenki lukita sisään ku sitä paikolleen laittaa :?: Toivottavasti tästä
kirjotuksesta jotain selvää saa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuinka vaihdan M117 moottoriin jakoketjun?

1. Molemmat venttiilikopat pois, ynnä muut mainitsemattomat hilut.
2. Sytytystulpat pois
3. Aseta kampiakselin ajoitusmerkki kohdalleen ja tarkasta, että nokka-akselin merkit ovat edes vähän sinnepäin, missä niiden kuuluukin olla.

4. Etsi ketjusta lukko ja irroita se.
5. Liitä uusi ketju vanhan jatkoksi.
6. Paina ketjua tiukasti nokka-akselin hampaita vasten samalla kun veivaat moottoria myötäpäivään, ettei hampaat hyppää järjestykseltään.
7. Kun uusi ketju on tällätavalla syötetty paikoilleen. Laita uuden ketjun mukana tullut lukko paikoilleen. Huomioi se, että lukon umpinainen pääty tulee osoittamaan ketjun pyörimissuuntaan. (Pyörii siis perse edellä koneen pyörimissuuntaan nähden.)
8. Tarkista ajoitusmerkit.
9. Venakopat kiinni.
10. Tulpat kiinni.
11. Tulpanjohdotkin paikoilleen.
12. Mene kuskinpukille, pistä vasen käsi silmille ja pää kumaraan samalla kun aloitat starttauksen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Kiitos mesedesille taas,ketju tuli vaihettua ja keula kasatuu :D
Ei tää niin nuhapumppu ookkaa ku luulin, ihmeesti alko vetoi
löytyyn tuon rempan jälkeen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mesedesi kirjoitti:Kuinka vaihdan M117 moottoriin jakoketjun?

1. Molemmat venttiilikopat pois, ynnä muut mainitsemattomat hilut.
2. Sytytystulpat pois
3. Aseta kampiakselin ajoitusmerkki kohdalleen ja tarkasta, että nokka-akselin merkit ovat edes vähän sinnepäin, missä niiden kuuluukin olla.

4. Etsi ketjusta lukko ja irroita se.
5. Liitä uusi ketju vanhan jatkoksi.
6. Paina ketjua tiukasti nokka-akselin hampaita vasten samalla kun veivaat moottoria myötäpäivään, ettei hampaat hyppää järjestykseltään.
7. Kun uusi ketju on tällätavalla syötetty paikoilleen. Laita uuden ketjun mukana tullut lukko paikoilleen. Huomioi se, että lukon umpinainen pääty tulee osoittamaan ketjun pyörimissuuntaan. (Pyörii siis perse edellä koneen pyörimissuuntaan nähden.)
8. Tarkista ajoitusmerkit.
9. Venakopat kiinni.
10. Tulpat kiinni.
11. Tulpanjohdotkin paikoilleen.
12. Mene kuskinpukille, pistä vasen käsi silmille ja pää kumaraan samalla kun aloitat starttauksen.
Mites tässä sen ketjun kiristimen kanssa?
Nelos koneissa se puretaan ja kasaataan ja se lähtee kiristymään "nollilta"
Kutosessa eri ja kasissakin kaiketi eri systeemi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
PuSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 16.03.2008 18:42
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja PuSa »

Juu elikkäs tuo kiristin irti oli ku ketjun rullasin koneeseen.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

M117 ja M116 moottoreissa ei välttämättä tarvitse irrottaa ketjunkiristintä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin