Jumalavita, etujousen yläkorvake repesi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Jumalavita, etujousen yläkorvake repesi

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Nyt ei ole todellakaan hyvä fiilis.

Tossa äsken kun ajelin kotiinpäin, jokin jääkimpale ajautui oik. etupyörän alle.
(Saman kulman alle jäi muuten myös isohko kivi pari kk sitten, kiitos p*******een maansiirtäjien tuossa mäntsälän rampilla.)

Asiaan. Huomasin että etukulma tippui.Ajoin kuitenkin vielä viitisen kilsaa kunnes pysähdyin toteamaan: oikea etunurkka on alempana.

Mietin ja en keksinyt syytä moiseen kuin sen minkä äsken pukitettuani näin:

Jousen yläkorvake oli repeytynyt puoliksi irti, olihan siinä ruostettakin, mutta jäljistä päätellen ainakin 5 Cm oli repeämää.

Onko kukaan vaihtanut ko. korvaketta ja mistä niitä saa??

Autohan on w124 200d autom.

On muuten aikamoinen Vi****s päällä!
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
pore
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2003 17:36

Viesti Kirjoittaja pore »

Eli hitsaus hommiks menee... uuden korvakkeen saa ainakin Merteilistä hinta oli muistaakseni n. 30€
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Lissäys

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Löysin tuon jousen yläpeltikupin kl -varaosien nettisivuilta ja tilasinkin sen.

Mutta kertokaapas mulle jos teillä on vaihtokokemuksia.
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Jeeh, mulla meni joskus itselläkin tuo samainen osa. Meni onneksi parkkeeratessani autoa tienvarteen kallelleen. Sillä hetkellä en huomannut edes mitään, mutta kun lähdin taas liikenteeseen niin oikea etukulma oli alempana ja ikävä rohina kuului. Sen verran kerkisi auto liikkua, että vei mennessään jarruputken ja jarrukilven.

Piti tilata läheisen korjaamon hinausauto ja laskua tuli muistaakseni lähes tonnin markoissa. Oli muuten ainut kerta kun mersu jätti vieraalle paikkakunnalle :(
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kaverilla repes se jousikuppi kokonaan irti... se ei kuuleman mukaan ole oikeastaan edes ihme että vähän vanhemmissa 124sissa tuo jousen yläkuppi repeää... se vaihto ei ole isotyö jos vähänkään pysyy nuo metallityö koneet käsissä (mikki ja rälläkkä). voi samalla vahvistaa sitä kiinnitystä...
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ei ole vanhemmissa autoissa millään muotoa mersun tyyppivika tuo jousilautasten pettäminen. Itse olen hitsaillut uusia lautasia volvoon, nissaniin ja volkkariin.
Joustintukiratkaisuissa noita lautasia ei ole edes oikeen mitenkään ruostesuojattu. Matka tuppaa useimmiten katkeamaan näissä tapauksissa, eikä metsäkään ole kaukana...
Onkos muuten kukaan keksinyt hoitoa mersun etujousien heikkoon kestävyyteen? Mikä jousimerkki olis kestävin, kun orkkikset se näyttää silppuavan parin vuoden välein?
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

viossi00 kirjoitti:Onkos muuten kukaan keksinyt hoitoa mersun etujousien heikkoon kestävyyteen? Mikä jousimerkki olis kestävin, kun orkkikset se näyttää silppuavan parin vuoden välein?
Jotenkin tuntuu että jos jouset prakaa 2 vuoden välein niin vika istuu ratin ja penkin välissä :?: tai sitten tulee kilsoja oikein perkeleesti.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

onkos volvoissa sun muissa kinnereissä jouset samallat avalla ku mersussa??? nissaneissa ainaki macpherssonit. eli mersuissa repeää jousen yläkuppi korista... ja on ruostesuojattu ihan samalla tavalla kuin korikin.
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

ja lisää

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Lisättäköön tähän vielä se että kyseisen puolen iskari oli aivan loto.

Sillä on ollut varmasti osuutta tapahtuneeseen.
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epäilenpä vähän iskarin vaikutusta tuohon... jousihan tasoittaa terävät kuopat joten sinne jousen yläpäähän ei kohdistu sellasia teräviä iskuja... voihan se olla että jousitus on päässyt käymään syvemmällä kuin ehjällä iskarilla... jouseen kohdistunut suurempi voima...
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Nyt on kupinvaihto prokkis jo mukavan pitkällä. Kaikki tarvittava on purettu pois ja vanhan korvakkeen rippeet rälläköity huitsin he........iin. On muuten ihmeen tervettä peltiä tuon omituisen massan alla :lol:
Merkkasin vanhan korvakkeen paikat, että uuden saa mallattua paremmin kohdalleen.

Missään nimessä en kuitenkaan pidä tästä hommasta........ :evil:

Toivottavasti uusi palikka on justiinsa sopiva; olihan KL- varaosilla vain alkuperäiskamaa??

Jäljistä päätellen korvake on ollut revenneenä jo tovin. Sitä en ihmettele yhtään ettei sitä äsken leimassa huomattu, mutta kun itse en ole sitä huomannut. :wink:

Kehoitan kaikkia joilla on madallussarja ja sitä kautta jäykemmät jouset tarkastelemaan nuo korvakkeet määräajoin, ettei tule samanlaista yllätystä kuin minulle. Ihan oikeesti.
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos vinkistä!

jep, oma on -85 , joten aioinkin ens viikol /lähiaikoina tarkastaa nuo , ja vaikka ihan varmuudeksi vaikka vahvistehitsata ne :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite myös vahvistin nuo kiinnitykset heti sen jlk kun kaverilla lensi jousi tien päälle... hyvät ne vielä oli vaikka linttasarja olikin ollu jo tovin paikoillaan.. kannattaa vaihto hommassa tehdä vahvistukset jo samalla ettei tarvi taas purkaa kulmaa...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miksu.80 kirjoitti:ite myös vahvistin nuo kiinnitykset heti sen jlk kun kaverilla lensi jousi tien päälle... hyvät ne vielä oli vaikka linttasarja olikin ollu jo tovin paikoillaan.. kannattaa vaihto hommassa tehdä vahvistukset jo samalla ettei tarvi taas purkaa kulmaa...
mitäs ehdotat vahvistukseksi?

kunnon saumat vaan ympäri? vai jopa lattarautaa vahvikkeeksi?, tuntuu et luulis riittävän pelkät saumat?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kunnolla hitsatut saumat varmasti riittää... ite tein kyllä ehkä vähän turhanki järeät vahvistukset.. 3mm pellistä taittelin soppelit kulmaraudat etu/taka puolelle... :) noin 30x20mm ja noin 100mm korkeat...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miksu.80 kirjoitti:kunnolla hitsatut saumat varmasti riittää... ite tein kyllä ehkä vähän turhanki järeät vahvistukset.. 3mm pellistä taittelin soppelit kulmaraudat etu/taka puolelle... :) noin 30x20mm ja noin 100mm korkeat...

hehh, idioottivarmat siis 8) , noh taidan tyytyä hitsauksiin :wink:
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jep, vajaa kk.sitten hitsasin kaverille 124:seen kyseiset härdefeltit.
Pakko se on tunnustaa et ne vaan lahoaa mersusta ensimmäisten joukossa.Joutu tarkistaan omat saman tien,mut tip top oli paikat.Auto ollu isännällä vajaan vuoden ikäisestä,joten on se timantti!äijä osti uuden ja mä investoin vanhan.
Kun nyt vaihdat kerran kokonaan uudet kannakkeet sinne,ni en ainakaan minä peloittelis laittaan mitään ylimääräisiä tukia sinne,kunhan vedät täydellä saumalla kiinni ne ja sit muistat kunnon suojakäsittely(myös konehuoneen puolelta),ettei käy niin et hipsu iskee viereen seuraavaksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuossa ois kuvaa, lähiaikoina olis tarkoitus nuo vahviste hitsata, tuskin siis tarvinee muuta.


Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuorein mese mistä olen nähnyt yläkorvakon pettäneen oli -97 w210 E220d.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuskin oli tehoista kiinni siinä autossa :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ei vissisti.
Tehoko ne lahottaa irti ? :lol:
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vaikuttaa siltä että mitä tuhnumpi auto, niin sitä nopeammin lahoaa, topikinkin aloittajalla 200D :lol:
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

summa summarum

Viesti Kirjoittaja automaticue »

kuppi tuli vaihduttua, tosin jo kuukausia sitten. olin jo unohtanut koko topicin kun majailin tuolla sveamamman maassa edelliset kuukaudet.

itse vaihtotyö ei ollut kovin työläs, kunhan vain teki. jousen asennuksen kanssa oli hieman onkelmia, mutta kyllähän senkin sai lopulta klaarattua.

Pari mielipidettä noista vahvistushitsauksista:

- jos autossa on jäykät jouset sekä ruostetta kupeissa (ovat aika ohutta tavaraa) aiheesta kannattaa huolestua.

-muuten ruosteettomista ja asiallisesti suojatuista kupeista normijousilla ei kannata murehtia. Omasta mielestäni eivät vaadi vahvistusta.

p.s eri asia on tietenkin 300 sarjan vehkeet joissa on painavampi nuija nokalla, saattavat rasittua enemmän. renkaiden matala profiili -> kovuus rasittavat myös kuppeja suunniteltua-> normirenkaita enemmän.

väitän ettei missään mallissa kupit repeä, jousien ja renkaiden tyypistä huolimatta, jos kupit ovat ruosteettomat.

kevättä rintaan ja kiranssia tankkiin,

sami
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

viossi00 kirjoitti:Ei ole vanhemmissa autoissa millään muotoa mersun tyyppivika tuo jousilautasten pettäminen. Itse olen hitsaillut uusia lautasia volvoon, nissaniin ja volkkariin.
Joustintukiratkaisuissa noita lautasia ei ole edes oikeen mitenkään ruostesuojattu. Matka tuppaa useimmiten katkeamaan näissä tapauksissa, eikä metsäkään ole kaukana...
Onkos muuten kukaan keksinyt hoitoa mersun etujousien heikkoon kestävyyteen? Mikä jousimerkki olis kestävin, kun orkkikset se näyttää silppuavan parin vuoden välein?
Taksi-mallin alkuperäiset jouset kestävät ainakin vuodesta -89 asti
ja mittarissa 720tkm ja ei jousia eikä iskareita vaihdettu IKINÄ.

250D Automatic
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Vastaa Viestiin