SLK 350:n automaattiöljy

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

SLK 350:n automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Olemme vaihtamassa automaattiöljyjä SLK 350 vm. 2005:een. Tietääkö kukaan, mitä laatua automaattiöljy on? Se ei ilmeisesti olekaan ATF:ää...
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Sain tiedon Veholta. Oikea öljy on esim. Mobil ATF 134.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Sain tiedon Veholta. Oikea öljy on esim. Mobil ATF 134.
Samat öljyt laitettiin mulle. Vaihdatin kyllä veholla koska ei ole ammattitaitoa siihen hommaan. Sieltä pitää vaihtaa suodatin myös. Meinaatko räpeltää itse vai annat Vehon huolehtia. Tulee ainakin takuu
60tuh. Ohjehinta oli 230e mutta tuli 50e alennusta eli maksoi 176e.

tässä laskussa lukee
vaihteistoöljy ATF 134
sinetti
tiiviste
tiivisterengas
säätökappale
Vaihdelaatikko mulla on Tronicin itseoppiva.
Onnea vaan jos meinaat itse vaihtaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Ostin kaikki suodattimet, ja tarkoitus on vaihtaa nesteet ja suodattimet itse. Tai siis en vaihda itse, mutta lähipiiristä löytyy käteviä autonasentajia. Minä toimin heille tässä projektissa työnjohtajana. :-D

Meillä on hyvät huoltotilat ja työkalut, sillä meillä on tiehöyliä valmistava perheyritys (käykäähän katsomassa www.veekmas.com).
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Ostin kaikki suodattimet, ja tarkoitus on vaihtaa nesteet ja suodattimet itse. Tai siis en vaihda itse, mutta lähipiiristä löytyy käteviä autonasentajia. Minä toimin heille tässä projektissa työnjohtajana. :-D

Meillä on hyvät huoltotilat ja työkalut, sillä meillä on tiehöyliä valmistava perheyritys (käykäähän katsomassa www.veekmas.com).
Pomohan pitää olla
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Osaatko muuten sanoa, paljonko sinun autoosi meni tuota ATF:ää? Tilasin neljä litraa, mutta riittäisikö vähempi?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Osaatko muuten sanoa, paljonko sinun autoosi meni tuota ATF:ää? Tilasin neljä litraa, mutta riittäisikö vähempi?
4+1lt eli sadalla eurolla.
Olisiko toi yksi litra mennyt huuhteluun. Laatikko on siis TipTronic
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Onko TipTronic eri laatikko kuin 7G-Tronic?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Onko TipTronic eri laatikko kuin 7G-Tronic?
Siinä on 2 pykälää enemmän mutta kumminkin on oppiva laatikko. Jos ajat sillä enimmäkseen yksin niin se oppii vaihtamaan nätisti. Kanaattaa ajella S asetuksilla niin vie vähemmän polttoainetta kun pappaasetukset. Tehoja siinä riittää että kun polkasee kunnolla kaasua ja poliisit yllättää niin saa lähteä heti kävelemään. Ei saa edes ajaa kotiin autoa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Toivottavasti pärjään sillä neljällä litralla ATF:ää.

Minä luulin, että C vie vähemmän polttoainetta kuin S. Eikö C:tä tarvitse käyttää milloinkaan?

Kyllä tässä tehoja on ihan riittävästi näin pienelle korille. Entinen autoni oli 500 SL, 326 hv, ja se kiihtyi 0,7 sekuntia hitaammin sataseen, kun on niin painavakorinen.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Toivottavasti pärjään sillä neljällä litralla ATF:ää.

Minä luulin, että C vie vähemmän polttoainetta kuin S. Eikö C:tä tarvitse käyttää milloinkaan?

Kyllä tässä tehoja on ihan riittävästi näin pienelle korille. Entinen autoni oli 500 SL, 326 hv, ja se kiihtyi 0,7 sekuntia hitaammin sataseen, kun on niin painavakorinen.
Mulla on S ja W vaihteissa. W asetuksilla se lähtee kakkosella ja vaihtaa ylöspäin joka toisen pykälän. Sitten vaikka onkin W päällä kun painaa kaasun ns Kick Down niin se vaihtaa samoin kun S päällä.
Kick Down tarkoittaa että painetaan hana pohjaan. Ajotyyli ratkaisee polttoaineen kulutuksen ja eihän sunkaan enää tarvitse kumia polttaa kioskin kulmilla.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Muistelen minulla toisen vaihtoehdon olevan C eli Comfort eikä W, mutta varmaan toimii ihan saman periaatteen mukaan. S on varmaankin järkevämpi tavallisessa ajossa, koska antaa vetää pidemmälle ja vaihtaa vaihteita aktiivisemmin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sanna kirjoitti:Toivottavasti pärjään sillä neljällä litralla ATF:ää.

Minä luulin, että C vie vähemmän polttoainetta kuin S. Eikö C:tä tarvitse käyttää milloinkaan?

Kyllä tässä tehoja on ihan riittävästi näin pienelle korille. Entinen autoni oli 500 SL, 326 hv, ja se kiihtyi 0,7 sekuntia hitaammin sataseen, kun on niin painavakorinen.
Kyllä se C-asento muilla antaakin pienemmän kulutuksen. Sen takia uusissa autoissa vaihteisto menee automaattisesti C-asennolle virrat päälle kytkettäessä.

C-asennossa vaihdetaan alemmilla kierroksilla vaihdetta ylöspäin ja se kyllä pienentää kulutusta (eri asia kuinka paljon). Teoriassa varmaan kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii huonommalla hyötysuhteella hetken aikaa mutta eihän sitä ykköstä S-asennollakaan pitkään käytetä (suurta osaa ajomatkasta).
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Kun on seitsemän vaihdetta, niin ei tosiaan pitkään käytetä pieniä vaihteita. Tämä 7-G-Tronic hyppii kuulemma rajusti kiihdytettäessä tai jarruttaessa vaihdeiden yli.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Kun on seitsemän vaihdetta, niin ei tosiaan pitkään käytetä pieniä vaihteita. Tämä 7-G-Tronic hyppii kuulemma rajusti kiihdytettäessä tai jarruttaessa vaihdeiden yli.
Jos meinaat pitää ton auton kauan niin kannattaa ajella rauhallisesti meinaan jos revittää laatkon rikki niin uusi maksaa yhtä paljon kun uusi pienempi Kia.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

7V laatiko

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja takuu laatiko7v saksasa ~2000€

pari juttu ton 7v laatikon öljyn vaihdosta, sitäkin on 2eri öljypohjalla
mistä vanhempi pitäisi ekassa vaihdossa korvata sillä uudemalla
homma on hiukan konstikaampi kuin 5vlaatikossa
mutta onistuu ihan kunhan käytössä on *:ri tai joku muu millä näkee
öljyn lämpötilan=oikeamäärä(vanhemassa/uudemassa erit)

lainaus omasta texstistä muualta

läpötila näkyy ihan asteina *:ril(ja lämpenemistä odotellan ihan vaan tyhjä käynnillä ei esim vaihde päälä jarrua vasten, jäähtymistä odotellan kone samuksissa)
uudempaan menne 0.2l enempi
(öljyn määrän mittaus menne tyylin töräytetään öljy laatikon pohjassa olevasta ropusta ja annetaan ylimääräisen valua pois"ilman laatiko öljyn vaihto asemaa")

Täytö
määrät = vanha5.2 / uusi5.4 vaihteisto +molemissa 4.0 turbinilukko + 0.3 jäähdytin ja putkisto
vanhanmallin pohja uudenmallin pohja(töterö yli pohjan reunan)
jos täysin tyhjä 9.5L 9.7L
tason tarkistus 30 - 35°C 40 - 45°C (*:ril luettuna)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Kiitos hyvästä ohjeistuksesta! Erityisesti lämpötilat olivat tärkeät tiedot.

Kuinka paljon minun mielestäsi pitäisi tilata sitä öljyä? Ei taida neljä litraa sitten ihan riittää. Tosin vaihtaessa ei mene niin paljon öljyä kuin uuteen laatikkoon. Turbiininlukosta ja putkistahan ei korvata öljyä. Tänään laskettiin öljyt ja huomenna tai ylihuomenna laitetaan uudet tilalle.

Onkohan tämä minun laatikkoni uudempi vai vanhempi? Auton vuosimalli on 2005 ja vaihteisto on siis 7-G-Tronic.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tosta jäi puutumaan yksi tärkeä juttu ne PULTIT MILLÄ LAATIKON ÖLJY POHJA ON KIINNI ON KERTA KÄYTTÖISIÄ alumiina ja VAIHDETTAVA UUSIIN

onkohan toi atf134?
samaa kuin atf3353? (Shell/Fuchs MB osanumero A001 989 45 03 10)
jos ei niin onko jotenkin muuten just tohon 7v laatikoon hyväksytty?
muuta en laittaisi kuin just sitä mitä sinne kuuluu

C=comfort vaihtaa aikaisemin ylös liikkele lähtö 2v vaihtaa myöhemmin alaspäin
S=Sport vaihtaa myöhemin
(vaikutavat myös pakin välitykseen)

ero pohjassa uudessa erilain tyhjenys/täyttö tötsä, takareunassa loivenus

6litralla pitäisi pärjät(kannatta ottaa niin tyhjäksi kun vaan saa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Tässä minun autossani öljypohja oli kiinni teräksisillä pulteilla, joita ei tarvitse vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä uusiin.

Sain tuon Mobile ATF 134 -tiedon maahantuojalta, joten luulisi olevan oikea tieto. Öljynvalmistajakin tunnisti sen mersun 7-vaihteisen automaattivaihteiston vaihteistoöljyksi pelkän numeron perusteella. Eri valmistajilla numero voi olla erilainen. Ei tosiaan kannata laittaa kuin vain oikeaa öljyä!

Minäpä tilaan vähän lisää öljyä, niin riittää sitten varmasti.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Miten oikea öljynmäärä muuten tarkistetaan?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13731
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sanna kirjoitti:Miten oikea öljynmäärä muuten tarkistetaan?
CDI203 sitä vähän kuvailikin yllä eli 7G-Tronicissa ei ole perinteistä mittatikkua ja täyttöputkea vaan öljymäärä tarkistetaan alakautta. Tyhjennysaukossa on "kaulus" joka nousee halutulle öljypinnan tasolle. Oikeassa lämmössä ylimääräinen öljy valuu pois ja tarpeellinen määrä pysyy laatikossa. Kannattaa minusta hankkia WIS ohjeet tueksi siihen öljynvaihtoon.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Noin ajattelimme määräntarkistuksen tapahtuvan. Mistähän noita WIS-ohjeita saisi?
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

P2P-verkosto, eBay, tai sitten suoraan Mersulta.
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Putki menee hiukan reunan yli, joten kyseessä lienee uuden mallin pohja. Olihan niin, että tuo 40 - 45 asteen lämpötila oli nimenomaan uudelle pohjalle?
osku280cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 18.06.2010 22:44
Paikkakunta: P-Suomi

Viesti Kirjoittaja osku280cdi »

atf 3353 on vanha tuotenumero -> uusi on atf134 öljy on ihan samaa kamaa,öljyn määrä riippuu onko muuntimessa roppu,yleensä 7g-vaihteistoisissa autoissa on ,joten 8l menee,öljyn vaihto 60tkhm välein,uudet pultit ja putki laatikkoon jonka mukaan öljytaso lämpimänä(45c).
slk10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 28.04.2010 18:29

Viesti Kirjoittaja slk10 »

Nyt on öljynvaihto suoritettu 7G-Troniciin. Ei ollut mitään ongelmia. Öljyä meni viitisen litraa. Me ei vaihdettu pultteja, koska minun autossani ne ovat terästä ja siten käytettävissä uudelleen.

Sittenhän tämä vaihto tuli ihan oikeaan aikaan, jos vaihtoväli oli 60 tkm. Autollani on ajettu nyt 64 tkm. Myös kaikki suodattimet on nyt vaihdettu, vaikka osa oli vaihdettu Saksassa vuosi sitten.

Kiitos kaikille ohjeita antaneille! :-)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Sanna kirjoitti:Nyt on öljynvaihto suoritettu 7G-Troniciin. Ei ollut mitään ongelmia. Öljyä meni viitisen litraa. Me ei vaihdettu pultteja, koska minun autossani ne ovat terästä ja siten käytettävissä uudelleen.

Sittenhän tämä vaihto tuli ihan oikeaan aikaan, jos vaihtoväli oli 60 tkm. Autollani on ajettu nyt 64 tkm. Myös kaikki suodattimet on nyt vaihdettu, vaikka osa oli vaihdettu Saksassa vuosi sitten.

Kiitos kaikille ohjeita antaneille! :-)
Saitko nollattua näytön? Muistakto aiemmin kun sanoin että mulle meni
4+1 litraa eli sanmankokoiset laatikot. Ton 60 tuh km jälkeen ei tarvitse välttämättä vaihtaa enää laatikkoöljyjä. Jos ajat vähän niin seuraavaan 60 tuhatta menee vaikka kuinka kauan. Ehkä vaihtokin on ajankohtainen.
Täältä Foorumilta saa aina apua jos on asiallinen kysymys. Esim Volvon sivuilla päivystää Volvo Puranen joka vastaa kysymykseen kun kysymykseen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
osku280cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 18.06.2010 22:44
Paikkakunta: P-Suomi

Viesti Kirjoittaja osku280cdi »

Kyllä öljyt kannattaa vaihtaa aina kun ajettu 60 donaa,ei muistaakseni kuulu mersun vakio huolto-ohjelmaan,halpa vakuutus laatikon toimintaa ajatellen.
Tiedän ainakin yhden e210 200 cdi:n jolla ajettu 650 thkm taksikäytössä,jonka jälkeen laatikko sanoi sopimuksen irti,uusi laatikko ja matka jatkuu, kone vielä koskematon.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo kuullu taxsi huoltoon joka 60tkm
siviili puolella kerran 60tkm kohdalla sen jälkeen erikseen tilatava
lisätyö
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

osku67 kirjoitti:Kyllä öljyt kannattaa vaihtaa aina kun ajettu 60 donaa,ei muistaakseni kuulu mersun vakio huolto-ohjelmaan,halpa vakuutus laatikon toimintaa ajatellen.
Tiedän ainakin yhden e210 200 cdi:n jolla ajettu 650 thkm taksikäytössä,jonka jälkeen laatikko sanoi sopimuksen irti,uusi laatikko ja matka jatkuu, kone vielä koskematon.
:roll: Sanoitko että loota kesti 650 tuh km taksikäytössä. Silloin normaalikuskin pitäisi ajaa 20 vuotta samoilla öljyillä päästäkseen samaan.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Vastaa Viestiin