6.2l näytti mulla tänään kun 100km siivun matkaa ajoin. Eikä juuri valehtele toi mittari..Hokke kirjoitti:
mutta jos tehoa & vääntöä lisätään ~30% niin kulutus nousee, mutta silloin ei ole enää kyse optimoinnista, vaan "virityksestä"
mutta eipä ole alle 7 litran maatiekulutus paha ~300 hp menopelille
CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
maatie 95% ja 5% taajama ajoa tällä viikolla, keskinopeus n 90 km/hsimppa80 kirjoitti:6.2l näytti mulla tänään kun 100km siivun matkaa ajoin. Eikä juuri valehtele toi mittari..Hokke kirjoitti:
mutta jos tehoa & vääntöä lisätään ~30% niin kulutus nousee, mutta silloin ei ole enää kyse optimoinnista, vaan "virityksestä"
mutta eipä ole alle 7 litran maatiekulutus paha ~300 hp menopelille
ajotietokoneen näyttämä
770 km 6.8l
470 km 6.6l
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
.
...Eilen olikin hyvä päivä, opin kaksi uutta asiaa.
Uudemmissa vitoissa voi egr-venttiilin ohjaus ollakkin järjestetty edc-16 boxille todella "epätyypillisellä" tavalla.
Oli jo ihan likellä, etten hyvin voimakkaasti alkanut inttämään asiassa vastaankin...
Toiseksi sitten sain 3bar mapin toimimaan tuossa vanhemmassa, edc-15 boxissa.
Ei ole niin helppo juttu, kun esim volkkareissa, vaan täytyy oikeasti saada näyttämään ihan oikeita lukemia "alusta asti".
Se mahdollistaa ahtopaineiden noston tuonne reiluun kahteen kiloon, joka melkolailla sitten riittääkin.
Alkuperäisellä mapilla ei käytännössä pääsekkään yli 1,65barin, kun se paine sen alipainesäädön rajoitteiden takia aaltoilee sen verran, että välillä mennään yli lukualueen, 0-4,99V.
Se taas aiheuttaa inhottavia katkoksia sitten vetoon.
3bar mapin varaosanumero on A0041538428.
Tuolla sitten ne, isomman ahtimen vaihtaneet, pääsee nauttimaan sen kaikesta hyödystä.
Että hyvä päivä.
...Niitä ei ole liikaa.
...Eilen olikin hyvä päivä, opin kaksi uutta asiaa.
Uudemmissa vitoissa voi egr-venttiilin ohjaus ollakkin järjestetty edc-16 boxille todella "epätyypillisellä" tavalla.
Oli jo ihan likellä, etten hyvin voimakkaasti alkanut inttämään asiassa vastaankin...

Toiseksi sitten sain 3bar mapin toimimaan tuossa vanhemmassa, edc-15 boxissa.
Ei ole niin helppo juttu, kun esim volkkareissa, vaan täytyy oikeasti saada näyttämään ihan oikeita lukemia "alusta asti".
Se mahdollistaa ahtopaineiden noston tuonne reiluun kahteen kiloon, joka melkolailla sitten riittääkin.
Alkuperäisellä mapilla ei käytännössä pääsekkään yli 1,65barin, kun se paine sen alipainesäädön rajoitteiden takia aaltoilee sen verran, että välillä mennään yli lukualueen, 0-4,99V.
Se taas aiheuttaa inhottavia katkoksia sitten vetoon.
3bar mapin varaosanumero on A0041538428.
Tuolla sitten ne, isomman ahtimen vaihtaneet, pääsee nauttimaan sen kaikesta hyödystä.
Että hyvä päivä.

...Niitä ei ole liikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Kiitoksia kaikkien foorumilaisten puolesta, että olet hankkinut jatkokoulutusta Mercedes-asiantuntijana!
tuikku kirjoitti:.
...Eilen olikin hyvä päivä, opin kaksi uutta asiaa.
Uudemmissa vitoissa voi egr-venttiilin ohjaus ollakkin järjestetty edc-16 boxille todella "epätyypillisellä" tavalla.
Oli jo ihan likellä, etten hyvin voimakkaasti alkanut inttämään asiassa vastaankin...![]()
Toiseksi sitten sain 3bar mapin toimimaan tuossa vanhemmassa, edc-15 boxissa.
Ei ole niin helppo juttu, kun esim volkkareissa, vaan täytyy oikeasti saada näyttämään ihan oikeita lukemia "alusta asti".
Se mahdollistaa ahtopaineiden noston tuonne reiluun kahteen kiloon, joka melkolailla sitten riittääkin.
Alkuperäisellä mapilla ei käytännössä pääsekkään yli 1,65barin, kun se paine sen alipainesäädön rajoitteiden takia aaltoilee sen verran, että välillä mennään yli lukualueen, 0-4,99V.
Se taas aiheuttaa inhottavia katkoksia sitten vetoon.
3bar mapin varaosanumero on A0041538428.
Tuolla sitten ne, isomman ahtimen vaihtaneet, pääsee nauttimaan sen kaikesta hyödystä.
Että hyvä päivä.![]()
...Niitä ei ole liikaa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Siitähän tämä on niin kivaa... että ainakun luulee että homma selvä, niin hetken päästä huomma et eipä ollut ja oppii jotain uutta,tuikku kirjoitti:.
...Eilen olikin hyvä päivä, opin kaksi uutta asiaa.
Uudemmissa vitoissa voi egr-venttiilin ohjaus ollakkin järjestetty edc-16 boxille todella "epätyypillisellä" tavalla.
Oli jo ihan likellä, etten hyvin voimakkaasti alkanut inttämään asiassa vastaankin...![]()
Toiseksi sitten sain 3bar mapin toimimaan tuossa vanhemmassa, edc-15 boxissa.
Ei ole niin helppo juttu, kun esim volkkareissa, vaan täytyy oikeasti saada näyttämään ihan oikeita lukemia "alusta asti".
Se mahdollistaa ahtopaineiden noston tuonne reiluun kahteen kiloon, joka melkolailla sitten riittääkin.
Alkuperäisellä mapilla ei käytännössä pääsekkään yli 1,65barin, kun se paine sen alipainesäädön rajoitteiden takia aaltoilee sen verran, että välillä mennään yli lukualueen, 0-4,99V.
Se taas aiheuttaa inhottavia katkoksia sitten vetoon.
3bar mapin varaosanumero on A0041538428.
Tuolla sitten ne, isomman ahtimen vaihtaneet, pääsee nauttimaan sen kaikesta hyödystä.
Että hyvä päivä.![]()
...Niitä ei ole liikaa.
paineen näytämissä ei tainnut saada olla eroa(*:rila katsotuna vakiona) enempää kuin 0.10 tai tulkitsee anturi/boxsi viaksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

.
Railpaineen ylityksestä näissä lastutetuissa moottoreissa ja siitä seuranneista hankaluuksista on ollutkin juttua.
En nyt heti löytänyt topiikkia ja jospa se tänne kirjoitettuna ei niin äkkiä häviäisi uudempien alle.
Kuvittelisin melko pitkälle ratkaisseeni asiaan vaikuttavat jutut.
Kertausta.
Siis matalmman paineen (1350bar) järjestelmien ongelma.
Pääasiassa kaksatasissa, mutta myös muissakin.
Railapineeseen ei tarvi koskea, jotta ko. herja tulee.
Tulee käytännössä kolmella pienimmällä vaihteella.
"Tarvittaessa" saan tilanteen aikaiseksi täysin kunnossa olevassa polttoainejärjestelmässäkin.
Kuten aikaisemmin uumoilinkin ja jos mahdolliset anturiviat jätetään poikkeen, niin häiriötila johtuu täysin polttoainelinjan ominaisuuksita tässä toisen sukupolven commonrailissa.
Seuraavan sukupolven, kolmosen moottoreissa (1600bar) tätä vaivaa ei enää oikeastaan ole, niissä ei polttoainetta imetä moottoritilasta korkeapainepumpulle, vaan tankissa on ikäänkuin uppopumppu, joka painaa paineella sitä polttoainetta kohden moottoritilaa.
Jos vanhempi järjestelmä alkaa vuotamaan jostain, se siis imee ilmaa järjestelmään.
Jos uudempi vuotaa, tulee vuotava polttoaine ulos, paljastaen samalla vuotokohdan, eikä ilmaa tule "tilalle".
Tämän hetkisen tiedon perusteella nimenomaan tuo pienikin ilman määrä polttoaineen seassa riittää aiheuttamaan sen painepiikin railputkeen, joka sitten sammuttaa moottorin.
Staarilla kun tarkkailee järjestelmää vikahetkellä.
Niin, juuri kun vikatila alkaa kehkeytyä, niin toteutunut ruiskutusmäärä ja ruiskutuspainepyyntö on jäämässä pikkuisen pyydetystä jälkeen.
-> kun imemällä pyritään kasvattamaan sitä virtausta tankista, kasvaa rasitus tiivisteitä kohtaan kovasti aiheuttaen koko ajan lisääntyvää ilmavuotoa ehjissäkin tiivisteissä.
Ilma alkaa korvaamaan polttoainetta.
Tämä tilanne korostuu varmaan juuri pienillä vaihteilla, jolla kierrosluvun/ruiskutusmäärän/rasituksen suhde saadaan muuttumaan nopeiten, suuremmilla vaihteilla muutosnopeus sitten hidastuu riittävästi.
Kun vikatila sitten tulee päälle.
On painetta säätävän venttiilin pulssisuhde 0%, eli se on täysin kiinni.
Pysyäkseen pyydetyssä paineessa/ruiskutusmäärissä, tarvitsee ruiskutusjärjestelmä "jokaisen tipan, joka pumpulta tulee".
Tällöin kaikki pumpusta tuleva polttoaine jää sinne railputkeen.
Kun sitten kovimman rasitus-/muutosvaiheen jälkeen polttoainetta imevä pumppu saakin paremman "otteen" polttoaineesta ja näin korkeapainepumppuun paremman täytöksen, lisääntyy senkin tuotto heti.
Painetta säätävän anturin mekaanisesta hitaudesta johtuen, se ei kerkiäkkään tilanteessa aueta tarpeeksi nopeaan, vaan aiheutta painepiikin, joka sammuttaa moottorin.
Tämän tilanteen kyllä huomaakin, jos on vaan tarkkana.
Juuri ennen vikatilaa moottori ikäänkuin "herää henkiin", tai virkistyy.
Korkein ohjelman hyväksymä paine on 1499bar.
1500bar sammuttaa moottorin.
Tämä tilanne on mahdollista siis saada aikaiseksi aivan kunnossakin olevaan moottoriin.
Lisäämällä vaan polttoaineen ruiskutusta riittävän suureksi.
Toimintaperiaatteesta johtuen, ilman määrä, joka tekee sen paineen säädön "epävakaaksi", lisääntyy vääjäämättä koko ajan.
Tietyn pisteen jälkeen epävakaus tai paineen huojuminen on lisääntynyt niin paljon, että ongelmat alkaa.
Siis, polttoaineen paineen pitäisi olla tasainen, pyydetty.
Mutta käytäntöhän ei ole tätä, vaan se paine aaltoilee koko ajan, johtuen ihan siitä, miten se paineen säätö on ominaisuuksineen ja puutteineenkin järjestetty.
Tälle, sanottaisiinko luontaiselle aaltoilulle on rajansa ohjelmassa.
Kun rasitusta lisätään riittävän paljon, niin ilman määrä polttoineessa lisääntyy, se vaikeuttaa tilannetta säädön kannalta.
Säätö "pettää" ensiksi aivan äärimmäisissä rasitustilanteissa ja muutoksissa.
Korjaus pitäisi siis aloittaa tiivistämällä koko polttoainelinja tankilta asti.
Mitä enemmän ilmavuotoja, tukoksia, mekaanista kulumista, tai eroja antureissa on, sitä matalemmilla ruiskutusmäärillä ongelmat alkavat.
Railpaineen ylityksestä näissä lastutetuissa moottoreissa ja siitä seuranneista hankaluuksista on ollutkin juttua.
En nyt heti löytänyt topiikkia ja jospa se tänne kirjoitettuna ei niin äkkiä häviäisi uudempien alle.
Kuvittelisin melko pitkälle ratkaisseeni asiaan vaikuttavat jutut.
Kertausta.
Siis matalmman paineen (1350bar) järjestelmien ongelma.
Pääasiassa kaksatasissa, mutta myös muissakin.
Railapineeseen ei tarvi koskea, jotta ko. herja tulee.
Tulee käytännössä kolmella pienimmällä vaihteella.
"Tarvittaessa" saan tilanteen aikaiseksi täysin kunnossa olevassa polttoainejärjestelmässäkin.
Kuten aikaisemmin uumoilinkin ja jos mahdolliset anturiviat jätetään poikkeen, niin häiriötila johtuu täysin polttoainelinjan ominaisuuksita tässä toisen sukupolven commonrailissa.
Seuraavan sukupolven, kolmosen moottoreissa (1600bar) tätä vaivaa ei enää oikeastaan ole, niissä ei polttoainetta imetä moottoritilasta korkeapainepumpulle, vaan tankissa on ikäänkuin uppopumppu, joka painaa paineella sitä polttoainetta kohden moottoritilaa.
Jos vanhempi järjestelmä alkaa vuotamaan jostain, se siis imee ilmaa järjestelmään.
Jos uudempi vuotaa, tulee vuotava polttoaine ulos, paljastaen samalla vuotokohdan, eikä ilmaa tule "tilalle".
Tämän hetkisen tiedon perusteella nimenomaan tuo pienikin ilman määrä polttoaineen seassa riittää aiheuttamaan sen painepiikin railputkeen, joka sitten sammuttaa moottorin.
Staarilla kun tarkkailee järjestelmää vikahetkellä.
Niin, juuri kun vikatila alkaa kehkeytyä, niin toteutunut ruiskutusmäärä ja ruiskutuspainepyyntö on jäämässä pikkuisen pyydetystä jälkeen.
-> kun imemällä pyritään kasvattamaan sitä virtausta tankista, kasvaa rasitus tiivisteitä kohtaan kovasti aiheuttaen koko ajan lisääntyvää ilmavuotoa ehjissäkin tiivisteissä.
Ilma alkaa korvaamaan polttoainetta.
Tämä tilanne korostuu varmaan juuri pienillä vaihteilla, jolla kierrosluvun/ruiskutusmäärän/rasituksen suhde saadaan muuttumaan nopeiten, suuremmilla vaihteilla muutosnopeus sitten hidastuu riittävästi.
Kun vikatila sitten tulee päälle.
On painetta säätävän venttiilin pulssisuhde 0%, eli se on täysin kiinni.
Pysyäkseen pyydetyssä paineessa/ruiskutusmäärissä, tarvitsee ruiskutusjärjestelmä "jokaisen tipan, joka pumpulta tulee".
Tällöin kaikki pumpusta tuleva polttoaine jää sinne railputkeen.
Kun sitten kovimman rasitus-/muutosvaiheen jälkeen polttoainetta imevä pumppu saakin paremman "otteen" polttoaineesta ja näin korkeapainepumppuun paremman täytöksen, lisääntyy senkin tuotto heti.
Painetta säätävän anturin mekaanisesta hitaudesta johtuen, se ei kerkiäkkään tilanteessa aueta tarpeeksi nopeaan, vaan aiheutta painepiikin, joka sammuttaa moottorin.
Tämän tilanteen kyllä huomaakin, jos on vaan tarkkana.
Juuri ennen vikatilaa moottori ikäänkuin "herää henkiin", tai virkistyy.
Korkein ohjelman hyväksymä paine on 1499bar.
1500bar sammuttaa moottorin.
Tämä tilanne on mahdollista siis saada aikaiseksi aivan kunnossakin olevaan moottoriin.
Lisäämällä vaan polttoaineen ruiskutusta riittävän suureksi.
Toimintaperiaatteesta johtuen, ilman määrä, joka tekee sen paineen säädön "epävakaaksi", lisääntyy vääjäämättä koko ajan.
Tietyn pisteen jälkeen epävakaus tai paineen huojuminen on lisääntynyt niin paljon, että ongelmat alkaa.
Siis, polttoaineen paineen pitäisi olla tasainen, pyydetty.
Mutta käytäntöhän ei ole tätä, vaan se paine aaltoilee koko ajan, johtuen ihan siitä, miten se paineen säätö on ominaisuuksineen ja puutteineenkin järjestetty.
Tälle, sanottaisiinko luontaiselle aaltoilulle on rajansa ohjelmassa.
Kun rasitusta lisätään riittävän paljon, niin ilman määrä polttoineessa lisääntyy, se vaikeuttaa tilannetta säädön kannalta.
Säätö "pettää" ensiksi aivan äärimmäisissä rasitustilanteissa ja muutoksissa.
Korjaus pitäisi siis aloittaa tiivistämällä koko polttoainelinja tankilta asti.
Mitä enemmän ilmavuotoja, tukoksia, mekaanista kulumista, tai eroja antureissa on, sitä matalemmilla ruiskutusmäärillä ongelmat alkavat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
*:rila paineen muutoksia on helppo seurata siinä on
2eri testiä missa annetu vaihtelu väli,
lisäksi voi painetaan ja muutoksia seurata vaikka täys kaasu
testistissä jos ei vielä noissa 2 näy tai niiden käyttö alueela
2eri testiä missa annetu vaihtelu väli,
lisäksi voi painetaan ja muutoksia seurata vaikka täys kaasu
testistissä jos ei vielä noissa 2 näy tai niiden käyttö alueela
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Noissa vanhemmissahan se railpaineen nosto ei ole niin kummallinen operaatio, ettei sitä hetkisen kokeilemalla ymmärtäisi.xr kirjoitti:oli tuossa e270 edc15 johon oli asennettu viis vuotta sitten suomessa mersukorjaamossajokin saksalainen virisofta
railpaine kartassa maksimi pyynti 1547
polokusimelle +34%
ja vähän suutin karttoihin
ym.
arvakkaapa savusiko se ja kuinka paljon![]()
Paineanturi tosin lukee vaan 1500baariin, joten siitä ylitse ei oikein ole mahdollistakaan päästä.
Paineen nostoa ei kuitenkaan tarvita, aivan riittävästi saa vetoja muutenkin.
Ja vaikka kaikki taivastelu aiheen ympäriltä jätetään poikkeen, niin en todellakaan edes suosittele sitä paineen nostoa näihin matalamman paineen järjestelmiin.
Kun jo vakiopaineilla siinä säädössä ja toimivuudessa on "toivomisen varaa", eikä niiden tiivisteiden ja pumppujen kestävyydessäkään ihan vakioissa moottoreissakaan ole hurraahuutojen paikkaa.
-> Tulee väistämättä ongelmia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hyvin nuo normaalipaineet tuntuu kakssatasta liikuttavan ja kierrokset nousee "vain" 4400 ja automaatti vaihtaa.Vanha vossikka ei halua kiertää enempää.Kovemmat kierrosluvut sitten niille vähemmän ajetuille.
Edellinen cee oli se hieman ongelmallinen noiden railylityksien puolesta.
ja kiihtyvyys oli jotenkin tukkoinen .
Tämä nykyinen ee on taas ihan kuin eri auto.Todella herkkä kaasulle ja ahtoviive olematon ja veto on tasaista koko kierrosalueella ja joka vaihteella.
Tuikulle tästä kiitos
Edellinen cee oli se hieman ongelmallinen noiden railylityksien puolesta.
ja kiihtyvyys oli jotenkin tukkoinen .
Tämä nykyinen ee on taas ihan kuin eri auto.Todella herkkä kaasulle ja ahtoviive olematon ja veto on tasaista koko kierrosalueella ja joka vaihteella.
Tuikulle tästä kiitos
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Tuossa se topic tuosta vikatilasta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57747
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57747
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
.
Jos jotain tänne yleisesti kirjoittaisin noista max syöttömääristä, niin ei tarvi sähköpostiin joka kerta erikseen naputella.
Siis, (mersun) ohjelmissakin voi, niinkuin muidenkin merkkien, sen max syöttömäärän ("kunnolla poltettuna"), toteutuneen sellaisen, tarkistaa helposti siitä toteutuneesta väännöstä.
Vanhemmissa, 1350bar järjestelmissä ~92milliä vastaa siellä kahden tonnin nurkilla 100nm/syl vääntöä.
Sitten hiukan uudemmissa, suunnilleen 90milliä ajaa saman asia, ilmeisesti korkeampi ruiskutuspaine tarkemmin annosteltuna antaa tuon verran "hyvää".
Yleensä vakioissa ohjelmissa sitten ne max syöttömäärät pyörii siinä pikkuisen päälle 70millin tasolla.
Siitä käytännössä silloin seuraa sellainen juttu, että ilman suutikarttojen rassaamisia, ruiskutusmäärissä päästään käytännössä sellaisiin +30% määriin.
Siis vääntöä/tehoa, mikäli mikään muu mekaaninen juttu ei rajoita, tulee ohjelmoimalla myös hyvin hyvin lähelle se sama +30% lisää.
Tämä tieten pätee myös niihin vanhempiin, 1350bar moottoreihin.
Vähemmänkin tietty saa, siinähän ei ole mitään ongelmaa, mutta tuo suunnilleen 100nm/syl vääntötaso on aika hyvä, lisäystä on jo sen verran, että sen varmasti huomaa, mutta kunnossa ollessaan, tekniikka sen vielä hyvin klaaraa.
+30% on jo kuitenkin niin suuri lisäys vakioon tekniikkaan, että silloin aivan kaasupohjassa saattaa savuharsoa jo tulla näkyviin.
Se on mielestäni ihan ok, kunhan ollaan kuitenkin jollain "järkevällä" savutasolla.
Riippuu aivan täysin tekniikan kunnosta ja vakiosuuttimien koosta (niitäkin on tavattoman monia eri kokoja).
Kaikissa manuaalivaihteissa joutuu käytännössä alavääntöä rajoittamaan, automaateissa ei tarvi.
Polttoainejärjestelmän täytyy ehdottomasti olla kunnossa, muuten tulee häiriöitä.
Esimerkiksi C270cdi,ssä max väännön kohdalla kahdessa tonnissa on vakiona 74milliä syöttöjä/400nm vääntöä.
Kun noihin moottoreihin rakentaa ohjelmaan siihen kohden 95-96millin syöttömäärän ja saa sen staarilla mitaten vielpä toteutumaan, ollaan siis hyvin hyvin lähellä +30% tasoa.
Suutinkartassa on laskettu syöttöjä sataan milliin, eli ilman niihin koskematta, ei paljoa ylemmäs pääse.
Tuon viisipyttyisen ohjelmassa on muitakin mutkia matkassa, eikä tuolle syöttötasolle ilman kokeiluja pääse missään mersun ohjelmassa.
Referenssinä voisi tässä kirjoittaa, että ihan sattumalta en tuota C-mallia valinnut, vaan siksi, että siinä on niin hyvä vertailumalli, tuo AMG.
"Samalla" moottorilla ja 97-99millin syöttömäärällä parhaan väännön alueella, valmistaja ilmoittaa 540nm väännöt.
Ruiskutuspaine sama, suuttimet vähän isommat, jotka tieten vähän parantaa hyötysuhdetta.
Tuohon 270cdi moottoriin tuo ~95millin taso vakioon tekniikkaan "riittää".
Vaihtamalla 320cdi,n ahtimen ja kolmen baarin mapin saa moottoriin lisää painetta/ilmaa ja syöttöjä voi tieten edelleen kasvattaa.
Suutinkartan ylimmälle tasolle voi sitten lisätä sitä sitä ruiskutusaikaa.
Esim 10% lisäys vielä toimii ok ja nostaa se max ruiskutusmäärän ~110,n milliin.
Savu pysyy kuitenkin kurissa, kun suuremmalla ahtimella saa todellisen ilmamäärän kuitenkin niin paljon kasvamaan.
Samanlaiset "toimet" on tietty mahdollisia muissakin moottoreissa, vastaavanlaisilla muutoksilla.
Jos jotain tänne yleisesti kirjoittaisin noista max syöttömääristä, niin ei tarvi sähköpostiin joka kerta erikseen naputella.
Siis, (mersun) ohjelmissakin voi, niinkuin muidenkin merkkien, sen max syöttömäärän ("kunnolla poltettuna"), toteutuneen sellaisen, tarkistaa helposti siitä toteutuneesta väännöstä.
Vanhemmissa, 1350bar järjestelmissä ~92milliä vastaa siellä kahden tonnin nurkilla 100nm/syl vääntöä.
Sitten hiukan uudemmissa, suunnilleen 90milliä ajaa saman asia, ilmeisesti korkeampi ruiskutuspaine tarkemmin annosteltuna antaa tuon verran "hyvää".
Yleensä vakioissa ohjelmissa sitten ne max syöttömäärät pyörii siinä pikkuisen päälle 70millin tasolla.
Siitä käytännössä silloin seuraa sellainen juttu, että ilman suutikarttojen rassaamisia, ruiskutusmäärissä päästään käytännössä sellaisiin +30% määriin.
Siis vääntöä/tehoa, mikäli mikään muu mekaaninen juttu ei rajoita, tulee ohjelmoimalla myös hyvin hyvin lähelle se sama +30% lisää.
Tämä tieten pätee myös niihin vanhempiin, 1350bar moottoreihin.
Vähemmänkin tietty saa, siinähän ei ole mitään ongelmaa, mutta tuo suunnilleen 100nm/syl vääntötaso on aika hyvä, lisäystä on jo sen verran, että sen varmasti huomaa, mutta kunnossa ollessaan, tekniikka sen vielä hyvin klaaraa.
+30% on jo kuitenkin niin suuri lisäys vakioon tekniikkaan, että silloin aivan kaasupohjassa saattaa savuharsoa jo tulla näkyviin.
Se on mielestäni ihan ok, kunhan ollaan kuitenkin jollain "järkevällä" savutasolla.
Riippuu aivan täysin tekniikan kunnosta ja vakiosuuttimien koosta (niitäkin on tavattoman monia eri kokoja).
Kaikissa manuaalivaihteissa joutuu käytännössä alavääntöä rajoittamaan, automaateissa ei tarvi.
Polttoainejärjestelmän täytyy ehdottomasti olla kunnossa, muuten tulee häiriöitä.
Esimerkiksi C270cdi,ssä max väännön kohdalla kahdessa tonnissa on vakiona 74milliä syöttöjä/400nm vääntöä.
Kun noihin moottoreihin rakentaa ohjelmaan siihen kohden 95-96millin syöttömäärän ja saa sen staarilla mitaten vielpä toteutumaan, ollaan siis hyvin hyvin lähellä +30% tasoa.
Suutinkartassa on laskettu syöttöjä sataan milliin, eli ilman niihin koskematta, ei paljoa ylemmäs pääse.
Tuon viisipyttyisen ohjelmassa on muitakin mutkia matkassa, eikä tuolle syöttötasolle ilman kokeiluja pääse missään mersun ohjelmassa.
Referenssinä voisi tässä kirjoittaa, että ihan sattumalta en tuota C-mallia valinnut, vaan siksi, että siinä on niin hyvä vertailumalli, tuo AMG.
"Samalla" moottorilla ja 97-99millin syöttömäärällä parhaan väännön alueella, valmistaja ilmoittaa 540nm väännöt.
Ruiskutuspaine sama, suuttimet vähän isommat, jotka tieten vähän parantaa hyötysuhdetta.
Tuohon 270cdi moottoriin tuo ~95millin taso vakioon tekniikkaan "riittää".
Vaihtamalla 320cdi,n ahtimen ja kolmen baarin mapin saa moottoriin lisää painetta/ilmaa ja syöttöjä voi tieten edelleen kasvattaa.
Suutinkartan ylimmälle tasolle voi sitten lisätä sitä sitä ruiskutusaikaa.
Esim 10% lisäys vielä toimii ok ja nostaa se max ruiskutusmäärän ~110,n milliin.
Savu pysyy kuitenkin kurissa, kun suuremmalla ahtimella saa todellisen ilmamäärän kuitenkin niin paljon kasvamaan.
Samanlaiset "toimet" on tietty mahdollisia muissakin moottoreissa, vastaavanlaisilla muutoksilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuli mieleen että eikö tuo moottori omaa muita eroja? Kansi, imusarja, pakosarja, pakoputki? Niin ja onhan tuo porattukkin 3 litraiseksi. Voidaanko suoraan verrata vakio 5 pyttyseen?tuikku kirjoitti:.
... Referenssinä voisi tässä kirjoittaa, että ihan sattumalta en tuota C-mallia valinnut, vaan siksi, että siinä on niin hyvä vertailumalli, tuo AMG.
"Samalla" moottorilla ja 97-99millin syöttömäärällä parhaan väännön alueella, valmistaja ilmoittaa 540nm väännöt.

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
.
"Samalla" ja samalla....
No, tilavuudessa, kannessa ja ainakin imusarjassa on eroja, mutten niin tarkkaan tiedä, onko niillä minkälainen merkitys tähän syöttömäärään.
Ja onko merkitystä ylipäänsä mihinkään.
Sellainen ero kuitenkin on, että 270cdi,hin, jossa on 320cdi,n ahdin, AMG,n suttimet, ym ym, ei oikein voi laittaa syöttöjä, kun pikkuisen alle 120millin, alkaa savuttamaan rumasti.
Eli kymmenkunta milliä jää eroa.
Vaikka luulisi, että samoihin pitäisi päästä.
Sitä en osaa sanoa, mikä alkuperäisessä AMG,ssä on paremmin tehty.
Voi se olla ihan siinä coolerissakin...en tiedä, mutta sellainen ero on.
"Samalla" ja samalla....
No, tilavuudessa, kannessa ja ainakin imusarjassa on eroja, mutten niin tarkkaan tiedä, onko niillä minkälainen merkitys tähän syöttömäärään.
Ja onko merkitystä ylipäänsä mihinkään.
Sellainen ero kuitenkin on, että 270cdi,hin, jossa on 320cdi,n ahdin, AMG,n suttimet, ym ym, ei oikein voi laittaa syöttöjä, kun pikkuisen alle 120millin, alkaa savuttamaan rumasti.
Eli kymmenkunta milliä jää eroa.
Vaikka luulisi, että samoihin pitäisi päästä.
Sitä en osaa sanoa, mikä alkuperäisessä AMG,ssä on paremmin tehty.
Voi se olla ihan siinä coolerissakin...en tiedä, mutta sellainen ero on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Vielä hiukkassuodatinasiaa.
Kun näyttää olevan niin ajankohtainen juttu ja saavan ihan turhaan jo epätoivoisiakin sävyjä.
Tietenkin, tässä on vaan minun mielipiteeni, ei mikään "totuus" aiheesta.
Ja kaikki hiukkaskiihdyttimen ropeloinnit on tieten laittomuuksia, johon en suinkaan ketään kehoita.
Asiaan.
Olen ajatellut, että mersussa, koskee siis vaan mersuja.
Hiukkassuodattimelle olisi kolme erilaista modia, joiden avulla siitä vikavalosta pääsee tarvittaessa, siis "oikeiden" huolto- ja vaihtotoimenpiteiden lisäksi, eroon.
Mod1
Laitetaan vaan kierrätys pois päältä.
Lisäksi tarvittaessa, pestään suodatin, voidaan jopa toinen niistä patruunoista poistaa, jolloin vielä puhdistuspoltot onnistuu ohjelmassa "säädetyssä järjestyksessä"
Mutta siis tärkeää on, että sinne pönttöön jotain täytettä jää.
Kaikki tekemäni autot, toistaiseksi, joissa hiukkaspöntöt ovat jo oireilleetkin, on tällä tavoin saatu vielä toimimaan.
Vetoja voidaan lisätäkkin.
Tällaisen lastun osaa tehdä kuka vaan, kunhan sanotte, että kierrätys siis poikkeen ja suutikarttoihin ei saa koskea.
Mersun ohjelmassa olevat rajoittimet rajaa kyllä syötön sellaiselle tasolle, ettei savuja oikeastaan tule, mikä on tärkeää näiden häkäpönttöjen kanssa.
Mutta vetoja tulee lisää.
Jos ohjelma tehdään oikein, ei paikoillaankaan oleva hiukkassuodatin rajoita syöttöjä/tehoja yhtään.
Mod2
Hiukkasosio + kierrätys otetaan kokonaan pois päältä.
Silloin itse hiukkassuodatin pitää kokonaan tyhjentää, koska puhdistuspoltot jää poikkeen, siitä seuraa, että jos suodatinpatruuna jää paikoilleen, alkaa se noesta hiljalleen tukkentumaan -> uusi ongelma.
Vetoja voi ohjelmaan laittaa mitä sielu sietää.
Savusta ei tarvi välittää, jos ei halua.
Hiukkassuodattimen paineanturin pitää olla sähköisesti "kunnossa", muuten siitä tulee vikakoodi.
Mekaanisesti muutetut autot voisi kuulua tähän.
Mod3
Edellisten lisäksi tarpeellinen määrä antureiden herjoja poistetaan ohjelmasta.
Siis, esim oikosulkukaan ei aiheuta vikatilaa.
Mutta oikosulku johdoissa voi aiheuttaa ecun palamisen, eli ko. antureiden johdot pitää ecun pään pinneitä irroittaa varoiksi.
En keksi tilannetta, milloin ko. operaatio olisi tarpeellinen.
Vielä hiukkassuodatinasiaa.
Kun näyttää olevan niin ajankohtainen juttu ja saavan ihan turhaan jo epätoivoisiakin sävyjä.
Tietenkin, tässä on vaan minun mielipiteeni, ei mikään "totuus" aiheesta.
Ja kaikki hiukkaskiihdyttimen ropeloinnit on tieten laittomuuksia, johon en suinkaan ketään kehoita.
Asiaan.
Olen ajatellut, että mersussa, koskee siis vaan mersuja.
Hiukkassuodattimelle olisi kolme erilaista modia, joiden avulla siitä vikavalosta pääsee tarvittaessa, siis "oikeiden" huolto- ja vaihtotoimenpiteiden lisäksi, eroon.
Mod1
Laitetaan vaan kierrätys pois päältä.
Lisäksi tarvittaessa, pestään suodatin, voidaan jopa toinen niistä patruunoista poistaa, jolloin vielä puhdistuspoltot onnistuu ohjelmassa "säädetyssä järjestyksessä"
Mutta siis tärkeää on, että sinne pönttöön jotain täytettä jää.
Kaikki tekemäni autot, toistaiseksi, joissa hiukkaspöntöt ovat jo oireilleetkin, on tällä tavoin saatu vielä toimimaan.
Vetoja voidaan lisätäkkin.
Tällaisen lastun osaa tehdä kuka vaan, kunhan sanotte, että kierrätys siis poikkeen ja suutikarttoihin ei saa koskea.
Mersun ohjelmassa olevat rajoittimet rajaa kyllä syötön sellaiselle tasolle, ettei savuja oikeastaan tule, mikä on tärkeää näiden häkäpönttöjen kanssa.
Mutta vetoja tulee lisää.
Jos ohjelma tehdään oikein, ei paikoillaankaan oleva hiukkassuodatin rajoita syöttöjä/tehoja yhtään.
Mod2
Hiukkasosio + kierrätys otetaan kokonaan pois päältä.
Silloin itse hiukkassuodatin pitää kokonaan tyhjentää, koska puhdistuspoltot jää poikkeen, siitä seuraa, että jos suodatinpatruuna jää paikoilleen, alkaa se noesta hiljalleen tukkentumaan -> uusi ongelma.
Vetoja voi ohjelmaan laittaa mitä sielu sietää.
Savusta ei tarvi välittää, jos ei halua.
Hiukkassuodattimen paineanturin pitää olla sähköisesti "kunnossa", muuten siitä tulee vikakoodi.
Mekaanisesti muutetut autot voisi kuulua tähän.
Mod3
Edellisten lisäksi tarpeellinen määrä antureiden herjoja poistetaan ohjelmasta.
Siis, esim oikosulkukaan ei aiheuta vikatilaa.
Mutta oikosulku johdoissa voi aiheuttaa ecun palamisen, eli ko. antureiden johdot pitää ecun pään pinneitä irroittaa varoiksi.
En keksi tilannetta, milloin ko. operaatio olisi tarpeellinen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Viimäsen semmonen auto missä se anturi ei ole kunnossa
ja ei huvit uutta hommata systä tai toisesta
ja ei huvit uutta hommata systä tai toisesta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

.
Semmoinen juttu vielä piti kirjoittamani jo tuohon edelliseen saarnaan, että näissä hiukkasmalleissa pitää käyttää tuhkautumatonta moottoriöljyä.
Siis sellaista, joka on nimenomaan tarkoitettu hiukkasmalliautoihin.
Voi olla, että jonkun muun mallinen/merkkinen öljy on parempaa ja edullisempaakin, muttei se kuitenkaan sovellu näihin hiukkasmoottoreihin käytettäväksi.
Siis ne nokeaa hiukkaspöntön tukkoon.
Moottori imee koko ajan huohotuskaasuja/-öljyjä sisäänsä, systeemi on niin rakennettu.
Ja mikäli käytetään niitä "tavallisia" öljyjä, olkoonpas miten laadukkaita tahansa, niin pidemmän päälle se hiukkaspönttökin alkaa muistuttamaan imusarjaa, kun kierrätys on päällä.
Eli ei varmaan puhdistu siitä pikiöljystä millään poltolla enää.
Öljyn pitää olla tuhkautumatonta, ettei se "takerru" sinne hiukkaspönttöön.
Säästäminen tässä öljyasiassa ei ole todellista säästöä.
Siinä tulee pää vetävän käteen vääjäämättä.
Semmoinen juttu vielä piti kirjoittamani jo tuohon edelliseen saarnaan, että näissä hiukkasmalleissa pitää käyttää tuhkautumatonta moottoriöljyä.
Siis sellaista, joka on nimenomaan tarkoitettu hiukkasmalliautoihin.
Voi olla, että jonkun muun mallinen/merkkinen öljy on parempaa ja edullisempaakin, muttei se kuitenkaan sovellu näihin hiukkasmoottoreihin käytettäväksi.
Siis ne nokeaa hiukkaspöntön tukkoon.
Moottori imee koko ajan huohotuskaasuja/-öljyjä sisäänsä, systeemi on niin rakennettu.
Ja mikäli käytetään niitä "tavallisia" öljyjä, olkoonpas miten laadukkaita tahansa, niin pidemmän päälle se hiukkaspönttökin alkaa muistuttamaan imusarjaa, kun kierrätys on päällä.
Eli ei varmaan puhdistu siitä pikiöljystä millään poltolla enää.
Öljyn pitää olla tuhkautumatonta, ettei se "takerru" sinne hiukkaspönttöön.
Säästäminen tässä öljyasiassa ei ole todellista säästöä.
Siinä tulee pää vetävän käteen vääjäämättä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Lisätäänpäs vielä aiheeseen, eli hiukkassuodatin autoasiaa.
"Polkaisutestin" savuarvo muuttuu, kun auto on tyyppikatsastettu euro neloseen, puolittuu 1,5,n.
Sitä en tiedä, mitä noissa jälkituontiautojen rekisteriottteissa lukee siinä päästötekstin kohdalla.
Joku tietää, ja voisi kertoa meille muillekkin.
No kuitenkin, polkaisutesti on äärimmäisen helppo näille hiukkasautoille, mikäli kaikki on teknisesti kunnossa ja suodatin paikoillaan.
Tilanne on aivan sama, kun vanhemmissa, pelkän katalysaattorin omaavissa malleissa, eli jos ei mene läpi, niin todellakin jotain mekaanista vikaa autossa, tai testi on tehty jotenkin väärin.
Puolitoista on savuarvona niin "helppo" vielä kuiteskin, että hiukkaspönttö poistettunakaan ei pitäisi mitään ongelmia olla, edelleyttää siis vaan, että moottori on kunnossa.
Katit tyhjennettynä, tällaisen vanhemmankin suorasuihkarin pitäisi jonnekkin ~yhden tasoon kohtuudella päästä.
Lisätäänpäs vielä aiheeseen, eli hiukkassuodatin autoasiaa.
"Polkaisutestin" savuarvo muuttuu, kun auto on tyyppikatsastettu euro neloseen, puolittuu 1,5,n.
Sitä en tiedä, mitä noissa jälkituontiautojen rekisteriottteissa lukee siinä päästötekstin kohdalla.
Joku tietää, ja voisi kertoa meille muillekkin.
No kuitenkin, polkaisutesti on äärimmäisen helppo näille hiukkasautoille, mikäli kaikki on teknisesti kunnossa ja suodatin paikoillaan.
Tilanne on aivan sama, kun vanhemmissa, pelkän katalysaattorin omaavissa malleissa, eli jos ei mene läpi, niin todellakin jotain mekaanista vikaa autossa, tai testi on tehty jotenkin väärin.
Puolitoista on savuarvona niin "helppo" vielä kuiteskin, että hiukkaspönttö poistettunakaan ei pitäisi mitään ongelmia olla, edelleyttää siis vaan, että moottori on kunnossa.
Katit tyhjennettynä, tällaisen vanhemmankin suorasuihkarin pitäisi jonnekkin ~yhden tasoon kohtuudella päästä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Asiaa asian vierestä.
Autoni VIN-numerolla löytyy varustelistalta sekä hiukkassuodatin että "Emission control system (euro4)".
Mikä tuo "Emission control system" on? Ts. jos auton syöttöjä on ohjelmallisesti muutettu, valvooko tuo contol system kuitenkin moottorin toimintaa ja päästöjä siten, että päästöt ei missään tilanteessa ylitä euro4-arvoja? Eli leikkaa syöttöjä riippumatta siitä mitä ohjauskarttaan on laitettu?
Onko ko. järjestelmillä (hiukkassuodatin + control system) varustettua autoa mahdollistakaan saada savuttamaan moottorinohjauskarttaa muuttamalla eli onko control system jokin erillinen moottorin toimintaa valvova systeemi?
[quote="tuikku"].
Lisätäänpäs vielä aiheeseen, eli hiukkassuodatin autoasiaa.
"Polkaisutestin" savuarvo muuttuu, kun auto on tyyppikatsastettu euro neloseen, puolittuu 1,5,n.
Sitä en tiedä, mitä noissa jälkituontiautojen rekisteriottteissa lukee siinä päästötekstin kohdalla.
Joku tietää, ja voisi kertoa meille muillekkin.
No kuitenkin, polkaisutesti on äärimmäisen helppo näille hiukkasautoille, mikäli kaikki on teknisesti kunnossa ja suodatin paikoillaan.
Tilanne on aivan sama, kun vanhemmissa, pelkän katalysaattorin omaavissa malleissa, eli jos ei mene läpi, niin todellakin jotain mekaanista vikaa autossa, tai testi on tehty jotenkin väärin.
Puolitoista on savuarvona niin "helppo" vielä kuiteskin, että hiukkaspönttö poistettunakaan ei pitäisi mitään ongelmia olla, edelleyttää siis vaan, että moottori on kunnossa.
Katit tyhjennettynä, tällaisen vanhemmankin suorasuihkarin pitäisi jonnekkin ~yhden tasoon kohtuudella päästä.[/quote]
Autoni VIN-numerolla löytyy varustelistalta sekä hiukkassuodatin että "Emission control system (euro4)".
Mikä tuo "Emission control system" on? Ts. jos auton syöttöjä on ohjelmallisesti muutettu, valvooko tuo contol system kuitenkin moottorin toimintaa ja päästöjä siten, että päästöt ei missään tilanteessa ylitä euro4-arvoja? Eli leikkaa syöttöjä riippumatta siitä mitä ohjauskarttaan on laitettu?
Onko ko. järjestelmillä (hiukkassuodatin + control system) varustettua autoa mahdollistakaan saada savuttamaan moottorinohjauskarttaa muuttamalla eli onko control system jokin erillinen moottorin toimintaa valvova systeemi?
[quote="tuikku"].
Lisätäänpäs vielä aiheeseen, eli hiukkassuodatin autoasiaa.
"Polkaisutestin" savuarvo muuttuu, kun auto on tyyppikatsastettu euro neloseen, puolittuu 1,5,n.
Sitä en tiedä, mitä noissa jälkituontiautojen rekisteriottteissa lukee siinä päästötekstin kohdalla.
Joku tietää, ja voisi kertoa meille muillekkin.
No kuitenkin, polkaisutesti on äärimmäisen helppo näille hiukkasautoille, mikäli kaikki on teknisesti kunnossa ja suodatin paikoillaan.
Tilanne on aivan sama, kun vanhemmissa, pelkän katalysaattorin omaavissa malleissa, eli jos ei mene läpi, niin todellakin jotain mekaanista vikaa autossa, tai testi on tehty jotenkin väärin.
Puolitoista on savuarvona niin "helppo" vielä kuiteskin, että hiukkaspönttö poistettunakaan ei pitäisi mitään ongelmia olla, edelleyttää siis vaan, että moottori on kunnossa.
Katit tyhjennettynä, tällaisen vanhemmankin suorasuihkarin pitäisi jonnekkin ~yhden tasoon kohtuudella päästä.[/quote]
.
Mikä auto, hiukkassysteemeissä on eroja.
Auton ohjelma ei valvo suoranaisesti päästöjen määrää.
Se vain ohjailee moottorin toimintoja siten, että se, kunnossa ollessaan on ainakin tyyppikatsastuksessa vaadittavan normin täyttänyt.
Lamdaohjattu järjestelmä nyt pystyy ottamaan huomioon osien kulumistakin, mutta se on mersuissa harvinaisuus.
Mersut on lähes pelkästään paineohjattuja.
Kyllä auton kun auton savuttamaan saa.
Toiset helpommin ja toiset vielä helpommin.
Hiukkassuodattimen "nokiloukku" kyllä aika hyvin kaikki savut poistaa, mutta tuloksena voi olla puhdistuspoltto aina parin sadan km jälkeen.
Mikä auto, hiukkassysteemeissä on eroja.
Auton ohjelma ei valvo suoranaisesti päästöjen määrää.
Se vain ohjailee moottorin toimintoja siten, että se, kunnossa ollessaan on ainakin tyyppikatsastuksessa vaadittavan normin täyttänyt.
Lamdaohjattu järjestelmä nyt pystyy ottamaan huomioon osien kulumistakin, mutta se on mersuissa harvinaisuus.
Mersut on lähes pelkästään paineohjattuja.
Kyllä auton kun auton savuttamaan saa.
Toiset helpommin ja toiset vielä helpommin.
Hiukkassuodattimen "nokiloukku" kyllä aika hyvin kaikki savut poistaa, mutta tuloksena voi olla puhdistuspoltto aina parin sadan km jälkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Auto on E220 CDI -04 + tuikkumod heinäkuun alussa Kuopijossa :)
Ajattelin lähinnä, että voiko autossa olla tosiaan jokin päästöjä valvova erillinen systeemi kun se kerran VIN-numerollakin löytyy omana lisävarusterivinään.
[quote="tuikku"].
Mikä auto, hiukkassysteemeissä on eroja.
Auton ohjelma ei valvo suoranaisesti päästöjen määrää.
Se vain ohjailee moottorin toimintoja siten, että se, kunnossa ollessaan on ainakin tyyppikatsastuksessa vaadittavan normin täyttänyt.
Lamdaohjattu järjestelmä nyt pystyy ottamaan huomioon osien kulumistakin, mutta se on mersuissa harvinaisuus.
Mersut on lähes pelkästään paineohjattuja.
Kyllä auton kun auton savuttamaan saa.
Toiset helpommin ja toiset vielä helpommin.
Hiukkassuodattimen "nokiloukku" kyllä aika hyvin kaikki savut poistaa, mutta tuloksena voi olla puhdistuspoltto aina parin sadan km jälkeen.[/quote] :D :D
Ajattelin lähinnä, että voiko autossa olla tosiaan jokin päästöjä valvova erillinen systeemi kun se kerran VIN-numerollakin löytyy omana lisävarusterivinään.
[quote="tuikku"].
Mikä auto, hiukkassysteemeissä on eroja.
Auton ohjelma ei valvo suoranaisesti päästöjen määrää.
Se vain ohjailee moottorin toimintoja siten, että se, kunnossa ollessaan on ainakin tyyppikatsastuksessa vaadittavan normin täyttänyt.
Lamdaohjattu järjestelmä nyt pystyy ottamaan huomioon osien kulumistakin, mutta se on mersuissa harvinaisuus.
Mersut on lähes pelkästään paineohjattuja.
Kyllä auton kun auton savuttamaan saa.
Toiset helpommin ja toiset vielä helpommin.
Hiukkassuodattimen "nokiloukku" kyllä aika hyvin kaikki savut poistaa, mutta tuloksena voi olla puhdistuspoltto aina parin sadan km jälkeen.[/quote] :D :D
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Laita VIN niin voi katsoa onko se systeemi joku erilline lisä systeemimayris73 kirjoitti:Auto on E220 CDI -04 + tuikkumod heinäkuun alussa Kuopijossa
Ajattelin lähinnä, että voiko autossa olla tosiaan jokin päästöjä valvova erillinen systeemi kun se kerran VIN-numerollakin löytyy omana lisävarusterivinään.
tuikku kirjoitti:.
Mikä auto, hiukkassysteemeissä on eroja.
Auton ohjelma ei valvo suoranaisesti päästöjen määrää.
Se vain ohjailee moottorin toimintoja siten, että se, kunnossa ollessaan on ainakin tyyppikatsastuksessa vaadittavan normin täyttänyt.
Lamdaohjattu järjestelmä nyt pystyy ottamaan huomioon osien kulumistakin, mutta se on mersuissa harvinaisuus.
Mersut on lähes pelkästään paineohjattuja.
Kyllä auton kun auton savuttamaan saa.
Toiset helpommin ja toiset vielä helpommin.
Hiukkassuodattimen "nokiloukku" kyllä aika hyvin kaikki savut poistaa, mutta tuloksena voi olla puhdistuspoltto aina parin sadan km jälkeen.![]()
vai onko se just dpf systeemi mikä sekin on joissain malleissa lisä varuste
siihen että auto menee tilaan missä
100km välein tapahtuu tyhjennyspoltto ei tarvise tehdä mitään
tapaus missä tyhjennys poltto käynnistyi aina ~100km välein
autossa ei mitään virityksiä/ohjelman muutoksia, kaikki osat
ehjiä vain ohjelma mennyt tilaan missä tyhjennys tehdään aina 100km
vaiva poistui tehttaan ohjelmisto korjauksella
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Yksi sivusto antaa VIN-numerolla nämä varusteet eli 474 hiukkassuodatin ja 926 air pollution control D4 EU4-MEASURESl?
Mikä on muuten M22?
Code Текст
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
054 YEAR OF MODIFICATION 03/2
110 Unknown
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
309 CUPHOLDER
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 PARTICLE FILTER
527 Unknown
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 Unknown
804 AEJ 06/1/M/X
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
926 AIR POLLUTION CONTROL D4 EU4-MEASURES
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 Unknown
730A Unknown
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
235L WUERZBURG BRANCH
250B Unknown
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
738A Unknown
[quote="CDI203"][quote="mayris73"]Auto on E220 CDI -04 + tuikkumod heinäkuun alussa Kuopijossa :)
Laita VIN niin voi katsoa onko se systeemi joku erilline lisä systeemi
vai onko se just dpf systeemi mikä sekin on joissain malleissa lisä varuste
siihen että auto menee tilaan missä
100km välein tapahtuu tyhjennyspoltto ei tarvise tehdä mitään
tapaus missä tyhjennys poltto käynnistyi aina ~100km välein
autossa ei mitään virityksiä/ohjelman muutoksia, kaikki osat
ehjiä vain ohjelma mennyt tilaan missä tyhjennys tehdään aina 100km
vaiva poistui tehttaan ohjelmisto korjauksella[/quote]
Mikä on muuten M22?
Code Текст
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
054 YEAR OF MODIFICATION 03/2
110 Unknown
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
309 CUPHOLDER
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 PARTICLE FILTER
527 Unknown
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 Unknown
804 AEJ 06/1/M/X
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
926 AIR POLLUTION CONTROL D4 EU4-MEASURES
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 Unknown
730A Unknown
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
235L WUERZBURG BRANCH
250B Unknown
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
738A Unknown
[quote="CDI203"][quote="mayris73"]Auto on E220 CDI -04 + tuikkumod heinäkuun alussa Kuopijossa :)
Laita VIN niin voi katsoa onko se systeemi joku erilline lisä systeemi
vai onko se just dpf systeemi mikä sekin on joissain malleissa lisä varuste
siihen että auto menee tilaan missä
100km välein tapahtuu tyhjennyspoltto ei tarvise tehdä mitään
tapaus missä tyhjennys poltto käynnistyi aina ~100km välein
autossa ei mitään virityksiä/ohjelman muutoksia, kaikki osat
ehjiä vain ohjelma mennyt tilaan missä tyhjennys tehdään aina 100km
vaiva poistui tehttaan ohjelmisto korjauksella[/quote]
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Minkä näköisiä oli osat 
noissa parissa järjestelmässä
entä toiminta kaavio
M22 viittaa koneen kokoon

noissa parissa järjestelmässä
entä toiminta kaavio
M22 viittaa koneen kokoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

.
Se tarkoittaa käytännössä, että katsastuksen polkaisutestissä pitää savuarvon olla alle 1,5. (euro 4)
Siellä on tyyppihyväksyntä sille, jo etukäteen, siitä on ollut veroetua saksassa ostettaessa auto uutena.
Sinulla ei siinä ole, eikä tule vaikeutta, sieltä putkesta ei tule nyt yhtään mitään savua, ollenkaan.
Ainut ero muihin, "tavallisempiin" aikalaisiin, on se ylimääräinen ilmaläppä imusarjassa, jolla ilmeisesti tarkemmin saadaan moottoriin menevän ilman määrä säädettyä kohdalleen erilaisissa ajotilanteissa.
Siinä on valitettavasti sitten yksi potentiaalinen, särkyvä sähköosa lisää.
Lisään tähän vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen.
Auton ohjelma ei mitenkään mersussasi valvo alkuperäistä saastenormia, eikä sen todellista noudattamista, tai täyttymistä.
Mikäli se näin tekisi, autosi olisi nyt ollut vikatilassa jo pitkän aikaa.
Ohjelmanmuutoksen jälkeen alkuperäinen saastenormi ei täyty enää ... ja eipä silti, luulen kyllä, ettei se olisi enää läpäissyt VTT,n testiä vakionakaan.
Ikä tekee tehtävänsä näissä laitteissa.
Se tarkoittaa käytännössä, että katsastuksen polkaisutestissä pitää savuarvon olla alle 1,5. (euro 4)
Siellä on tyyppihyväksyntä sille, jo etukäteen, siitä on ollut veroetua saksassa ostettaessa auto uutena.
Sinulla ei siinä ole, eikä tule vaikeutta, sieltä putkesta ei tule nyt yhtään mitään savua, ollenkaan.
Ainut ero muihin, "tavallisempiin" aikalaisiin, on se ylimääräinen ilmaläppä imusarjassa, jolla ilmeisesti tarkemmin saadaan moottoriin menevän ilman määrä säädettyä kohdalleen erilaisissa ajotilanteissa.
Siinä on valitettavasti sitten yksi potentiaalinen, särkyvä sähköosa lisää.
Lisään tähän vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen.
Auton ohjelma ei mitenkään mersussasi valvo alkuperäistä saastenormia, eikä sen todellista noudattamista, tai täyttymistä.
Mikäli se näin tekisi, autosi olisi nyt ollut vikatilassa jo pitkän aikaa.
Ohjelmanmuutoksen jälkeen alkuperäinen saastenormi ei täyty enää ... ja eipä silti, luulen kyllä, ettei se olisi enää läpäissyt VTT,n testiä vakionakaan.
Ikä tekee tehtävänsä näissä laitteissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
mayris73 kirjoitti:Yksi sivusto antaa VIN-numerolla nämä varusteet eli 474 hiukkassuodatin ja 926 air pollution control D4 EU4-MEASURESl?
Mikä on muuten M22?
Code Текст
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
054 YEAR OF MODIFICATION 03/2
110 Unknown
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
309 CUPHOLDER
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 PARTICLE FILTER
527 Unknown
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 Unknown
804 AEJ 06/1/M/X
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
926 AIR POLLUTION CONTROL D4 EU4-MEASURES
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 Unknown
730A Unknown
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
235L WUERZBURG BRANCH
250B Unknown
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
738A Unknown
527=comand dvd aps wiht navigationCDI203 kirjoitti:mayris73 kirjoitti:Auto on E220 CDI -04 + tuikkumod heinäkuun alussa Kuopijossa
Laita VIN niin voi katsoa onko se systeemi joku erilline lisä systeemi
vai onko se just dpf systeemi mikä sekin on joissain malleissa lisä varuste
siihen että auto menee tilaan missä
100km välein tapahtuu tyhjennyspoltto ei tarvise tehdä mitään
tapaus missä tyhjennys poltto käynnistyi aina ~100km välein
autossa ei mitään virityksiä/ohjelman muutoksia, kaikki osat
ehjiä vain ohjelma mennyt tilaan missä tyhjennys tehdään aina 100km
vaiva poistui tehttaan ohjelmisto korjauksella
614=bi-xenon headlams for right-hand trafc
985=coc paper euro 4 technology W.reg.cert.part 2
730A=Fabric, avantgarde
250B=mobilo life/europe service package
738A=fabric, avantgarde-grey
110=fuel amount for collection by customer
926=euro4 katti+anturi
sitten siihen lisätään vielä se hiukkas loukku 474 ja sen vaatima eropaine tunistin niin tulee justiinsa tämä riesaa aiheuttava DPF systeemi
eli ei ole mitään lisä systeemiä vaan täysi putken tuke...
kuvia pönikkä systeemistä
(tuolta toiselta puolelta minne niitä saa kätevästi)
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=609011#609011
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Moro Mese kuskit ! Tuli hankittua tollanen 112cdi vito vm 2002 , Yhdeltä "tutulta" löytyisi 2.2 cdi koneeseen 170hv/ ?? nm ohjelma mutta pelotteli ettei välttämättä lähde käyntiin enään sen jälkeen ?? mitäs muuta tarvisi / kannattaisi tehdä lastutuksen jälkeen ja entäs sitten kun kone ei lähdekkään käyntiin
T: Ei niin paljon mersuista tietävä

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Jep niin voi käydä että ei lähde käyntiin jos sinne jotain epä sopivaa tunkeeJebbunen kirjoitti:Moro Mese kuskit ! Tuli hankittua tollanen 112cdi vito vm 2002 , Yhdeltä "tutulta" löytyisi 2.2 cdi koneeseen 170hv/ ?? nm ohjelma mutta pelotteli ettei välttämättä lähde käyntiin enään sen jälkeen ?? mitäs muuta tarvisi / kannattaisi tehdä lastutuksen jälkeen ja entäs sitten kun kone ei lähdekkään käyntiinT: Ei niin paljon mersuista tietävä
jokusen noita pelastanut sen jälkeen kun porukka on sinne tunkenut mitä sattuu mistä sattu,
(ostettu jostain nettikaupasta, ebaystä tai kopioitu jostain...
mikä ei sitten ole ollut sopivaa tai on jotenkin muuten ollut epäsopiva)
eikä ole sen jälkeen enään ole lähtenyt käyntiin ja ottanut ennän sitä alkuperäistä ohjelmmakaan sisään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
