260SEA yskii
260SEA yskii
Tuo kutoskone tuntuu joskus jättävän välistä ja ongelma tuntuisi olevan sytytyksessä, joka joskus uupuu. Ongelman huomaa tyhjäkäynnillä 700rpm (vapaalla) ja 550rpm (vaihteella). Kierroksilla ilmiötä ei ole tai sitten sitä ei huomaa.
Sytytystulpat uusittu, jakajasta puhdistettu hapettuneet pinnat ja liitokset tarkistettu, mutta ei ole ollut suurempaa vaikutusta asiaan. Kulutuskin aisoissa, 9l-10l/100km.
Voisiko vikaa olla tukkeutuvissa suuttimissa tai voisiko olla normaalia käytöstä kylmillä keleillä tms ??
Onko kenelläkään tullut samaa vastaan ?
Sytytystulpat uusittu, jakajasta puhdistettu hapettuneet pinnat ja liitokset tarkistettu, mutta ei ole ollut suurempaa vaikutusta asiaan. Kulutuskin aisoissa, 9l-10l/100km.
Voisiko vikaa olla tukkeutuvissa suuttimissa tai voisiko olla normaalia käytöstä kylmillä keleillä tms ??
Onko kenelläkään tullut samaa vastaan ?
Sami & BoNO 260SE A
Sytytyspuolellehan tuo viittaisi. Jos kaikki em. osat ovat kunnossa, niin sitten vaan arpomaan tulpanjohtojen ja puolan kanssa. Yksi vaihtoehto on se sytytysloora siinä kuskin lokarissa. Kun sen maadoituskontakti katoaa vuosien mittaan, alkaa ilmenemään mitä kummallisempia oireita. Kun vika äityy oikein pahaksi, alkaa kone nykimään selvästi ajossa. Voipi myös sammua tyhjäkäynniltä liikennevaloissa, eikä lähde käyntiin, ennenkuin lämpötilat hieman tasaantuu ja kontakti (mahdollisesti) palaa.
Eikä se oikeastaan niin kauhean tarkka ole jakajan ja pyörijänkään suhteen. Itsellä kävi todella loistavasti pitkän aikaa, kunnes yhtenä aamuna vain sammui tyhjäkäynniltä, eikä sen jälkeen malttanut lähteä käyntiin edes viiden minuutin "jauhatuksella". Lopulta lähti tulille, mutta kävi todella onnettomasti viidellä pytyllä ja kaasua sai survoa reilusti, jotta motti pysyi käynnissä. Vika olikin ilmeinen, sytytysosat olivat tämän näköisiä:
Kansi1 Kansi2 Kansi3 Pyörijä1 Pyörijä2
Onkos siinä kattia? Niissä tuntuu olevan paljon enemmän käyntihäiriöitä, kuin katittomissa. 300CE:kin jättää lyönnin väliin silloin tällöin, vaikka sytytysosat ovat ihan bränärit.
Eikä se oikeastaan niin kauhean tarkka ole jakajan ja pyörijänkään suhteen. Itsellä kävi todella loistavasti pitkän aikaa, kunnes yhtenä aamuna vain sammui tyhjäkäynniltä, eikä sen jälkeen malttanut lähteä käyntiin edes viiden minuutin "jauhatuksella". Lopulta lähti tulille, mutta kävi todella onnettomasti viidellä pytyllä ja kaasua sai survoa reilusti, jotta motti pysyi käynnissä. Vika olikin ilmeinen, sytytysosat olivat tämän näköisiä:

Kansi1 Kansi2 Kansi3 Pyörijä1 Pyörijä2
Onkos siinä kattia? Niissä tuntuu olevan paljon enemmän käyntihäiriöitä, kuin katittomissa. 300CE:kin jättää lyönnin väliin silloin tällöin, vaikka sytytysosat ovat ihan bränärit.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: 260SEA yskii
Pasi M. heitti kehiin potentiaalisia vian aiheuttajia. Tosin jäin miettimään, että kunka selvänä autossasi tuntuu tyhjäkäynnillä tuo väliin jättäminen. Omassani on ollut jo pitkään samanlainen ilmiö; sekä vapaalla että pykälä päällä kone välillä tuntuu tosiaan ikään kuin jättävän väliin. Lähinnä sen huomaa kuskin paikalta ja voi olla, että putken päästäkin kuuluu vaimea (todella vaimea) tussahdus. Kone kyllä käy muuten aivan nätisti, eikä kierroksetkaan mielestäni pahasti seilaa. Meikäläinen on kyllä uusinut kaikki nämä normaalit kulutusosiin kuuluvat sytkäosat (virranjakajan kansi, pyörijä ja johtimet) + suuttimet ovat uudet. Ja vika ei ole poistunut.bono kirjoitti:Tuo kutoskone tuntuu joskus jättävän välistä ja ongelma tuntuisi olevan sytytyksessä, joka joskus uupuu. Ongelman huomaa tyhjäkäynnillä 700rpm (vapaalla) ja 550rpm (vaihteella). Kierroksilla ilmiötä ei ole tai sitten sitä ei huomaa.
Sytytystulpat uusittu, jakajasta puhdistettu hapettuneet pinnat ja liitokset tarkistettu, mutta ei ole ollut suurempaa vaikutusta asiaan. Kulutuskin aisoissa, 9l-10l/100km.
Voisiko vikaa olla tukkeutuvissa suuttimissa tai voisiko olla normaalia käytöstä kylmillä keleillä tms ??
Onko kenelläkään tullut samaa vastaan ?
Viime kesänä vikaa diagnosoitiin enemmänkin. Tsekattiin, että onko koneessa jotain imuvuotoja, mutta ei sellaisia löytynyt. Koneessa on nimittäin koko ajan ollut HC-arvot jonkin verran koholla. Saattaa olla, että joku vena tai useampi ei oikein sulkeudu kunnolla, mikä sitten vaikuttaa käyntiin ja noihin arvoihin. Myös nokka-akseli pitäisi katsoa oikein kunnolla. Ihan loppu se ei kuitenkaan ole.
Voipi olla, että tänä keväänä meikäläisen M103:sesta otetaan kansi veke, työstetään venttiilit ja tsekataan tuo yläkerta muutenkin.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Etenkin vaihde päällä tuo tutina taitaa olla useimmille M103-koneen omistajille tuttu juttu. (Pl Jukan täydellisesti käyväksi huollettu ja toisen veljeksen M täydellisesti huoltamatta käyvä kone...
)
Arvelisin, että kyseessä on sittenkin useiden pikkuasioiden summa. Joku venttiilin huono sulkeutuminen vaikuttaa kyllä joka kierroksella minkä ko. pytty käy ja lisäksi venttiilit tyhjäkäynnilläkin liikkuvat siihen tahtiin, että tästä johtuvia "pätkähdyksiä" pitäisi kyllä tulla todella tiheään. Käsittääkseni nyt puhutaan samanlaisesta ilmiöstä kuin esim meikäläisen autossa, että muutaman sekunnin välein hiukan vavahtaa eikä mitenkään kovin säännöllisesti.
Mainittakoon, että omassa autossa ilmiö ei juurikaan hävinnyt, vaikka siihen vasta uusittiin uudet jakajan kansi+pyörijä+tulpat+tulpanjohdot+putsattiin mm. kaasuläppä ja uusittiin alipaineletkuja. Syyttävä katse siirtyisi näin osoittamaan suuttimia?!

Arvelisin, että kyseessä on sittenkin useiden pikkuasioiden summa. Joku venttiilin huono sulkeutuminen vaikuttaa kyllä joka kierroksella minkä ko. pytty käy ja lisäksi venttiilit tyhjäkäynnilläkin liikkuvat siihen tahtiin, että tästä johtuvia "pätkähdyksiä" pitäisi kyllä tulla todella tiheään. Käsittääkseni nyt puhutaan samanlaisesta ilmiöstä kuin esim meikäläisen autossa, että muutaman sekunnin välein hiukan vavahtaa eikä mitenkään kovin säännöllisesti.
Mainittakoon, että omassa autossa ilmiö ei juurikaan hävinnyt, vaikka siihen vasta uusittiin uudet jakajan kansi+pyörijä+tulpat+tulpanjohdot+putsattiin mm. kaasuläppä ja uusittiin alipaineletkuja. Syyttävä katse siirtyisi näin osoittamaan suuttimia?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Huoltotoimien jälkeen alkuvaiheen väpätykset ja tutinat tosiaan katosivat. Toimenpidepakettiin lisätyn nenänkaivelun ja päänraavinnan tuloksena myös aiemmin manattu aamusammuilu poistui ilmeisesti syystä, että luonto tuli apuun. Asialle ei nimittäin tyhjäkäyntimotin herkistelyn jälkeen ole tehty mitään, vaikka se tämän toimenkin jälkeen kone muutaman kerran nyykähti joutokäynnillä.Aku P kirjoitti: (Pl Jukan täydellisesti käyväksi huollettu ja toisen veljeksen M täydellisesti huoltamatta käyvä kone...)
Pasilla taas onkin übermotor, joka käy myös ilman öljyä ja jopa ilman bensaa

Niin voisi osoittaa. Aikoinaan oman lotjan M103 tuppasi käymään myös viidellä ajoittain. Monasti kylmäkäynnistyksen yhteydessä sellaiset 3-5 sek. oli hauskaa vitosröpötystä. Käynti kyllä siitä tasaantui kun tarjosi kaasua, mutta myös puolilämpimänä startatessa kirnu saattoi silti ravistaa, vaikka kävikin kaikilla. Sitten jatkossa pannuhuone tykkäsi lepuuttaa yhtä pyttyä hetkittäin ajonkin aikana.Aku P kirjoitti: Syyttävä katse siirtyisi näin osoittamaan suuttimia?!
Utelut Vehon teknisestä neuvonnasta tuottivat tuloksen, että suuttimet takkuavat tai jäävät "kantamaan" karstaisuuttaan. Kemiallinen putsaus poisti vaivat, ainakin tässä tapauksessa.
Boschin ruiskuneuvontapuhelimessa asian vahvisti Siiri Suutin - joka tosin on yhtä todellinen persoona kuin Valittujen Palojen Kaarina Mäkelä

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kuten Aku tuossa totesikin, ominaisuus tulee vain ajoittain. Kylmempänä (vesi 40'-60') tuntuisi toimivan paremmin, mutta kuumana ja pitkän ajon jälkeen oireilee jälleen. Epäilen nyt itsekin noita suuttimia tai tyhjäkäyntiseosta.Aku P kirjoitti:Käsittääkseni nyt puhutaan samanlaisesta ilmiöstä kuin esim meikäläisen autossa, että muutaman sekunnin välein hiukan vavahtaa eikä mitenkään kovin säännöllisesti.
Mainittakoon, että omassa autossa ilmiö ei juurikaan hävinnyt, vaikka siihen vasta uusittiin uudet jakajan kansi+pyörijä+tulpat+tulpanjohdot+putsattiin mm. kaasuläppä ja uusittiin alipaineletkuja. Syyttävä katse siirtyisi näin osoittamaan suuttimia?!
Laitoin eilen tankkiin kokeeksi liq moly -suutinpuhdistusainetta. Taitaa olla nuo litkut laihaa löpöä ja jotain liuoitinta. Ei auttanut ainakaan vielä, parinsadan kilometrin jälkeen.
Mitäs noiden suuttimien puhdistus nykyisin maksaa ? Ainakin alppilan autohuollossa joskus maksoi n. 30e/kpl, mutta pitäisi itse ottaa irti ja lähettää sinne. Toisaalta uudetkin ovat suolaisen hintaisia, sähköisiä suuttimia saapi jenkkilästä pilkkahintaan, mutta eivät ainakaan vielä sovi...
Toisaalta lähes 300tkm ajetulta konelta ei aivan virheetöntä käyntiä voi odottaakaan, mutta jos se nyt jollain helpolla konstilla asettuisi, niin voisi kokeilla.
Ja tuli mieleen myös toinen asia, koneen ollessa lämmin (50'-70') yleensä käynnistyksen jälkeen heti sammuu. Lähtee kyllä samantien uudelleen tulille, mutta joutuu starttaamaan toistamiseen. Onko muilla samaa ominaisuutta ?
Sami & BoNO 260SE A
Mauri muistaakseni on käyttänyt nipun suuttimia ultraäänipesussa. Kannattaa kysyä vaikka privaviestillä, kun ei tuo superdiesel-turbomiehemme nykyään taida bensakonetopiceja jaksaa vilkuilla...bono kirjoitti: Laitoin eilen tankkiin kokeeksi liq moly -suutinpuhdistusainetta. Taitaa olla nuo litkut laihaa löpöä ja jotain liuoitinta. Ei auttanut ainakaan vielä, parinsadan kilometrin jälkeen.
Mitäs noiden suuttimien puhdistus nykyisin maksaa ? Ainakin alppilan autohuollossa joskus maksoi n. 30e/kpl, mutta pitäisi itse ottaa irti ja lähettää sinne.

Suuttimien irrotushan ei ole paha homma eikä niiden kiinnityskään. Eli ei tuo irrotus/postitus/kiinnitys mahdottoman paha rasti ole, jos yhtään pysyy työkalut kädessä.
Noita kemiallisia aineita on joka lähtöön. Ainakin Veho myy Forte-ketjun aineita, joissa on myös suuttimienputsausainetta. Forte on ihan ammattikäyttöön tehtyä ainetta, joka eroaa muista "motorupeista" siten, että se jopa toimii. Kannattaa kokeilla, aine lisätään ohjeiden mukaan bensan sekaan.
Voipa. Kysy vaikka Jukalta...bono kirjoitti:
Toisaalta lähes 300tkm ajetulta konelta ei aivan virheetöntä käyntiä voi odottaakaan,

Vakavissaan puhuen, kyllä suuttimet voivat tuohon ikään olla jo vähän kuluneetkin, niin että puhdistuksen jälkeenkään käynti ei välttämättä ole uuden koneen "kissankehräystä".
Useimmilla kai epäsäännöllisesti esiintyy tuota. Kyseessä on ilm. hiukan väärää tietoa antava lämpötila-anturi joka väittää tietyissä tilanteissa, että kone onkin todellista lämpimämpi ja seokset säätyvät ihan hiukan väärin.bono kirjoitti:
Ja tuli mieleen myös toinen asia, koneen ollessa lämmin (50'-70') yleensä käynnistyksen jälkeen heti sammuu. Lähtee kyllä samantien uudelleen tulille, mutta joutuu starttaamaan toistamiseen. Onko muilla samaa ominaisuutta ?
Ei ole vaarallista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Oma kirnu lopetti kiukuttelut, kun tuikkasin koneeseen Forte-käsittelyn. Pullollinen tankin pohjalliseen bensaa (10-20 l) ja kunnolla monoa 40-60 km. Lähtivät kivestykset suuttimista, mutta toki tämä on vain omakohtainen yksittäistapaus.bono kirjoitti: Laitoin eilen tankkiin kokeeksi liq moly -suutinpuhdistusainetta. Taitaa olla nuo litkut laihaa löpöä ja jotain liuoitinta. Ei auttanut ainakaan vielä, parinsadan kilometrin jälkeen.
Aiheesta on ollut juttua aiemmissa ketjuissa, mutta aineen myyneessä liikkeessä sanoivat, että tosi likaiset suuttimet voidaan putsata ajamalla koneeseen "penkissä" tosi tymäkkää Forte-seosta ohisyöttönä n. puolen tunnin ajan myllyn ollessa tyhjäkäynnillä. Tätä käsittääkseni harjoittaa ainakin yksi korjaamo Sammonkadun päässä Kauppaopistoa vastapäätä, siinä entisen Rehtiauton viereisessä korttelissä keskustaan päin. Pajan nimeä en nyt saa kirveelläkään mieleen. Sisäpihalle kuitenkin mennään ja naapurissa oli myös pitkään prätkäliike ja -korjaamo. Voi olla vieläkin.
Systeemiä kannattaisi ehkä kysellä tarkemmin, on se ainakin takuulla halvempi kuin 30€ käpistely / suutin. Voipi saada koko hoidon tuolla 30 ekulla.
Sellaista oiretta oli, että tuossa "välilämpöisenä" ja auton seistyä vartin verran vieteri oli pitkä, 10 sekuntiakin, kun muuten lähti kertapyörähtämällä. Tämän arveltiin liittyvän antureiden antamaan tietoon seossäädölle. Eivät oikein osanneet päättää, onko kone lämmin vai vilpoinen. Mutta jäi kyllä käyntiin, kun otti tulta alleen. Syy saattaapi olla siis eri perua. Tai sitten eibono kirjoitti: Ja tuli mieleen myös toinen asia, koneen ollessa lämmin (50'-70') yleensä käynnistyksen jälkeen heti sammuu. Lähtee kyllä samantien uudelleen tulille, mutta joutuu starttaamaan toistamiseen. Onko muilla samaa ominaisuutta ?

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Huolto-Dart?Kaapo kirjoitti:Pajan nimeä en nyt saa kirveelläkään mieleen.

Mutta vielä noihin käyntiprobleemiin... Vaihdettiin 300CE:hen tosiaan kansi ja pyörijä. Puolilämpimällä moottorilla kaasutellessa alkaa käymään viidellä mukilla vähän ennen 2000rpm, eikä ota kunnolla lisää kierroksia. Sitten kun palauttaa tyhjäkäynnille, käy hetken aikaa todella vaivalloisesti viidellä pytyllä lähes sammuen. Käynnin tasaantumiseen menee ainakin 10 sekuntia.
Itse huomasin saman juitsun, kun pesin pari viikkoa sitten tuon 260:sen koneen. Tyhjäkäyntiä kävi todella nätisti kaikesta huolimatta, mutta kun antoi kaasua, niin alkoi yskimään juurikin noilla samoilla kierrosluvuilla. Itse asiassa sammuikin pari kolme kertaa. Mutta kun kone oli kunnolla kuivunut, ei vikaa ollut seuraavana päivänä enää havaittavissa. Tiedä sitten kuinka hyvin enää toimii, auto on ollut nyt ajamattomana pressun alla jo kolmatta viikkoa.

Siis mikä moisen aiheuttaa? Jumiutunut tyhjäkäyntimotti? Joku anturi, joka ei toimi niinku pitäisi? Eikös noissa ole tiettyyn kierrosrajaan asti mekaaninen seoksen säätö, josta eteenpäin elektroniikka hoitaa asian tai jotain sinne päin? Jostain ainakin niin muistan lukeneeni...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
"Vika" tuntuisi olevan samaa plaatua kuin omassa koslassani. Muutaman sekunnin välein koneessa tuntuu "nyppäys" (hitsi kun on vaikea eksaktisti sanoittaa tuota ilmiötä). Kylmä kone käy kuitenkin ainakin itselläni kaikkein tasaisemmin, tosin kierroksiakin on silloin selvästi enemmän kuin lämpimänä - lähes tonni. Nyppiminen alkaa vasta sitten, kun kone saavuttaa tietyn lämpötilan ja "rikastus" pienenee. Meikäläisen pannuun on siis vaihdettu uudet suuttimet eikä tässä tapauksessa vika ole kuitenkaan poistunut. En toki väitä, etteikö se voisi olla avuksi jollekulle muulle. Fortea on meitsinkin M103:nen hörppinyt, mutta senkään hörppiminen ei juuri auttanut asiantilaa.Aku P kirjoitti:Etenkin vaihde päällä tuo tutina taitaa olla useimmille M103-koneen omistajille tuttu juttu. (Pl Jukan täydellisesti käyväksi huollettu ja toisen veljeksen M täydellisesti huoltamatta käyvä kone...)
Arvelisin, että kyseessä on sittenkin useiden pikkuasioiden summa. Joku venttiilin huono sulkeutuminen vaikuttaa kyllä joka kierroksella minkä ko. pytty käy ja lisäksi venttiilit tyhjäkäynnilläkin liikkuvat siihen tahtiin, että tästä johtuvia "pätkähdyksiä" pitäisi kyllä tulla todella tiheään. Käsittääkseni nyt puhutaan samanlaisesta ilmiöstä kuin esim meikäläisen autossa, että muutaman sekunnin välein hiukan vavahtaa eikä mitenkään kovin säännöllisesti.
Mainittakoon, että omassa autossa ilmiö ei juurikaan hävinnyt, vaikka siihen vasta uusittiin uudet jakajan kansi+pyörijä+tulpat+tulpanjohdot+putsattiin mm. kaasuläppä ja uusittiin alipaineletkuja. Syyttävä katse siirtyisi näin osoittamaan suuttimia?!
Tutulta kuullostaa myös tuo puolilämpimän koneen tuplaveivaaminen/pitkä vieteri. Sille en kyllä ole jaksanut alkaa tekemään mitään. Olkoon.

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)