olen harkinnut tehdä kauppoja tällaisesta -97 vuosimallin bensa 230:stä E mallin mersusta.
Kertokaa mielipiteenne mersun bensamoottorista ja mitä pitäisi ottaa huomioon tällaista ostattaessa, tyyppi viat yms, yms. Onko mersun bensakoneet hyviä / kestäviä ? mitä ongelmia on ollut ?
onko tää 230 4-5 vai 6 pyttyinen kone ja kait se on kettinkikone ?
Noita bensamersuja on vähänlaisesti suomessa ja sen takia ei niin paljon kokemuksiakaan niistä kuule. Diisselit jyrää.
Ihtellä ei kuiteskaan ole tullut mittään erityisiä tyyppivikoja tietoon (näistä pienemmistä). Se 230 on 4pyttyinen kone. Ketjuilla on kaikki varustettu (onneksi).
Näät pienemmät bensakoneet on aika laiskan sitkeitä, isommat koneet sitten jo kulkeekin...mulla ei ole ollut hoppu koskaan ja hyvin olen ehtinyt tuolla omalla...
Ruostehan näissä sitten vaivaa...
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
4tuoppi kirjoitti:Noita bensamersuja on vähänlaisesti suomessa ja sen takia ei niin paljon kokemuksiakaan niistä kuule. Diisselit jyrää.
Ihtellä ei kuiteskaan ole tullut mittään erityisiä tyyppivikoja tietoon (näistä pienemmistä). Se 230 on 4pyttyinen kone. Ketjuilla on kaikki varustettu (onneksi).
Ruostehan näissä sitten vaivaa...
Tulee työautolla (MB Sprinter ) ajettua niin paljon että tämän hetkinen diisseli V70 seisoo tyhjän panttina parkkipaikalla, perheen kanssa ehkä kerran viikossa ajellaan, mutta siihen se jää, just tipahti taas verolaput ja tuntuu vain niin tyhmältä maksaa niitä kun ajaa niin vähän. Siksi Bensavehjettä olen katsellut,ja mersua nimen omaan kun kiinnostaa kovasti mersu merkki, ja sekin että volvolla ei ole takatuupparia enää vaikka kriteereistä aika pienin onkin ...
Jos on ajettu hyvillä öljyillä ja valmistajan öljynvaihtovälillä (max. 15 tkm) niin kone kyllä kestää. Kulutus tuppaa nousemaan vanhemmissa enemmän ajetuissa jonkun verran , liekö suuttimet jo hiukan kuluneet.Tekniikka on melko yksinkertaista eli aika moni asia korjattavissa itse. Kulutuksesta eos sanoa muuta kuin että aika paljon vaikuttaa ajatko yksin vai onko koko poppoo ja mahdollinen peräkärry mukana. Siinä 8..9 ltr/100 km keskikulutus. Talvella kaupunkiajossa 0,5..1 ltr. enemmän noilla kilometreillä.Mahdollisia vikapaikkoja:
1. Ruoste, ei siitä hyvää saa millään, pesit autoa tai et niin ruoste iskee.
2. Automaatti. Jos toimii ok niin mikä ettei.
3. Omassa meni ilmamassamittari 260 tkm :ssa. (~300 eur)
4. Starttimoottori joskus temppuili mutta vaihdoin uuteen
5. Laturi kestää mutta itsellä nyt 280 tkm mittarissa ja peruskunnostus oli tarpeen eli laakerit uusiksi, liukurengashässäkkä ja hiilet. On muuten huomattavasti hankalampi kunnostaa kuin W124:n laturi. Tosin tarvikelatureita saa jo melko halvalla, jos ei innostu värkkäämään eikä ole kunnon työkaluja.
6. Pitää mennä suoraan kuten esim.W124 peukalo etusormi otteella vakiorengastuksella. Muussa tapauksessa alkaa väljien paikkojen etsintä/osien vaihtoa ja vast asitten 4-pyöräsuuntaus. Auton ajo-ominaisuudet ok vakiorengastuksen lisäksi myös esim 215 tai 225 /55/16 rengailla. esim. 225/45/17 on jo hiukan kova ja rengas kuluu, mahtaako kantavuuskaan siinä ihan riittää. On muuten kyllä hyvä auto ajaa myös ääritilanteissa.