Öljynjäähdytin poks, mylly hajosi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 12.07.2010 13:42

Öljynjäähdytin poks, mylly hajosi

Viesti Kirjoittaja Jussie »

Yksityinen myyjä myi omasta käytöstään ehjän toimivan farkkumersun toiselle yksityiselle, ostaja teki haluamansa mittaisen koeajon ilman myyjää, kaikki oli kunnossa. Samana päivänä, noin kymmenen kilometriä kaupan jälkeen oli öljynjäähdyttimen putki katkennut irtipoikki ja öljyt suihkunneet tielle.

Onnellinen ostaja oli ajanut kunnes moottori oli hyytynyt kokonaan. Yli kaksi kilometriä oli mersurukka ponnistellut sen jälkeen kun moottori oli ollut kuiva eikä enää ollut öljyä tielle valunut.

Kysymys 1:

Minkälaiset varoitukset tulee kolmelitraisen farkku avantcarte mersun 1998 ajotietokoneeseen öljyjen häipyessä. Omassa e220 cdi:ssä ohjekirja kertoo sellaisten varoitusten tulevan kun ensin vihreä "Add 1 litre engine oil" sitten punainen "Engine oil, Visit workshop" ja lopuksi punainen "Engine oil level, Stop, engine off" Ilmeisesti ainakin viimeisellä soi myös summeri. Onko varoitukset samat? Soiko summeri? Näkyykö ko tapahtumat ajotietokoneen muistissa aika tai km tietoineen? Myyjä korjasi öljynjäähdyttimen mutta sen jälkeen ilmeni moottorin kolkuttavan kauheasti ja muujä katsoo moottorin hajoamisen johtuvan ostajan virheestä. Ostaja haluaa rahaa.

Kysymys 2:

Onko noita lauhduttimen putkia katkeillut muilla? Autolla ajettu yli 300Mm

Ja lopuksi, kiitos jos viitsitte vastata. En tiedä mistä löytäisin edes tuon ikäisen auton ohjekirjaa, josta hälytysjärjestelmän viestit selviäisi. Ostaja väittää, ettei mitään muuta hälytystä ole tullut kuin että lisää öljyä mutta tätä on vaikea uskoa koska öljynpaine nyt lienee kaikissa autoissa niitä tärkeimpiä valvottavia suureita. Öljyä on tullut voimalla, koko auton kylki on öljyssä ikkunoita myöden ja ostaja kerto kiihdytyksessä luistonestovalon vilkkuneen, ilmeisen paljon oli öljyä renkaan alla ollut.
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Viesti Kirjoittaja Macc »

Yksityisten ostajien välillä on perävalotakuu. Ellei sitten myyjä ole tahallaan jättänyt kertomatta/piilottanut jotain vikaa. Tässätapauksessa tyyliin tehnyt kyseistä öljyletkua jeesusteipistä. Eli jos olet myyjä, niin nuku yösi hyvin ja jos ostaja, niin lompakkoa auki ja korjaamolle.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13781
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Macc kirjoitti:Yksityisten ostajien välillä on perävalotakuu. Ellei sitten myyjä ole tahallaan jättänyt kertomatta/piilottanut jotain vikaa. Tässätapauksessa tyyliin tehnyt kyseistä öljyletkua jeesusteipistä. Eli jos olet myyjä, niin nuku yösi hyvin ja jos ostaja, niin lompakkoa auki ja korjaamolle.
Näin itsekin kuvittelin vaikka en kyllä näistä pykälistä oikeasti mitään tiedä. Eli myyjän piikkiin korjattu öljynlauhdutin oli jo täysin ekstraa.

Itsellä ei ole ollut vastaavaa autoa, kopio uudemman ohjekirjasta ei täsmää tähän mutta yritin katsoa WISistä mitä sen mittariston pitäisi näyttää ja tulkitsin kyllä että se ei anna mitään STOP-viestiä (voi hyvin olla että olisi pitänyt katsoa eri kohdasta WISiä ja tuo olisi löytynytkin).

Mutta auton pitäisi antaa lyhyt äänimerkki kun öljyn määrä alittaa alarajan ja samalla varoitusteksti "OIL LEVEL BELOW MINIMUM". Tätä ennen jo tulee varoitus vähäisestä öljynmäärästä ja tämäkin pienen äänimerkin saattamana.

Olisin odottanut että paineitten loputtua olisi tullut STOP-teksti, onkohan autossa lainkaan paineanturia? Joka tapauksessa joko autoa on ajanut nainen tai sitten mies joka on vastaavasti oppinut luontevasti ohittamaan kaikki auton antamat varoitukset, tavallinen kuski kyllä tarkistaisi öljymäärän heti ekasta varoituksesta ja uudestaan kun minimirajalle on päästy ja hoksaisi että kyseessä on joku vakavampi juttu (varsinkin kun vielä on uusi auto alla).
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Öljynjäähdytin poks, mylly hajosi

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jussie kirjoitti:Minkälaiset varoitukset tulee kolmelitraisen farkku avantcarte mersun 1998 ajotietokoneeseen öljyjen häipyessä.
Jo hieman liian korkeasta/matalasta öljyn määrästä tulee semmoset piippaukset, että pitää olla sokea ja kuuro jos ei tajua asiaa tarkastaa. Kerran meni vahingossa puoli litraa liikaa öljyä koneeseen, niin karmean huudon ja punasen valon vilkkumisen seurauksena piti palata takaisin pajalle jossa öljyt oli just laitettu.

Piittaamattomuuttahan toi varotusvalo/näytön vilkkuminen punasena/summerin soiminen ei korjaa. Yksityisten kaupoissa ei muutenkaan ole minkään näköistä takuuvelvollisuutta, vaikka minkälaisen pommin myis. Heti ku on ilmotusosassa nimet ja luovarit tehty, niin takuu loppuu siihen ja ennen allekirjotuksia ei tarvi ku ite korjata jos ite särkee :lol:
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Vaikka kyseisessä tapauksessa olisi liikekin ollut auton myyjänä, ei sillä olisi ollut moottorin korjaus/korvausvelvollisuutta, koska ostaja on ollut selvästi piittaamaton kun ei ole reagoinut varoituksiin.
S210 220 CDI A -02
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

piittaamattomuutta kuljettajalta. kuljettaja, kenen käytössä auto hajos on vastuussa. autossa on jokatapauksessa öljynpaine valo/mittari ja lisäks vielä öljyn määrän valo/hälytys.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noin vanhassa autossa voi jo olettaakkin että voi tulla vikoja.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: Öljynjäähdytin poks, mylly hajosi

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Jussie kirjoitti:Yksityinen myyjä myi omasta käytöstään ehjän toimivan farkkumersun toiselle yksityiselle, ostaja teki haluamansa mittaisen koeajon ilman myyjää, kaikki oli kunnossa. Samana päivänä, noin kymmenen kilometriä kaupan jälkeen oli öljynjäähdyttimen putki katkennut irtipoikki ja öljyt suihkunneet tielle.

Onnellinen ostaja oli ajanut kunnes moottori oli hyytynyt kokonaan. Yli kaksi kilometriä oli mersurukka ponnistellut sen jälkeen kun moottori oli ollut kuiva eikä enää ollut öljyä tielle valunut.

Kysymys 1:

Minkälaiset varoitukset tulee kolmelitraisen farkku avantcarte mersun 1998 ajotietokoneeseen öljyjen häipyessä. Omassa e220 cdi:ssä ohjekirja kertoo sellaisten varoitusten tulevan kun ensin vihreä "Add 1 litre engine oil" sitten punainen "Engine oil, Visit workshop" ja lopuksi punainen "Engine oil level, Stop, engine off" Ilmeisesti ainakin viimeisellä soi myös summeri. Onko varoitukset samat? Soiko summeri? Näkyykö ko tapahtumat ajotietokoneen muistissa aika tai km tietoineen? Myyjä korjasi öljynjäähdyttimen mutta sen jälkeen ilmeni moottorin kolkuttavan kauheasti ja muujä katsoo moottorin hajoamisen johtuvan ostajan virheestä. Ostaja haluaa rahaa.

Kysymys 2:

Onko noita lauhduttimen putkia katkeillut muilla? Autolla ajettu yli 300Mm

Ja lopuksi, kiitos jos viitsitte vastata. En tiedä mistä löytäisin edes tuon ikäisen auton ohjekirjaa, josta hälytysjärjestelmän viestit selviäisi. Ostaja väittää, ettei mitään muuta hälytystä ole tullut kuin että lisää öljyä mutta tätä on vaikea uskoa koska öljynpaine nyt lienee kaikissa autoissa niitä tärkeimpiä valvottavia suureita. Öljyä on tullut voimalla, koko auton kylki on öljyssä ikkunoita myöden ja ostaja kerto kiihdytyksessä luistonestovalon vilkkuneen, ilmeisen paljon oli öljyä renkaan alla ollut.

Minullakin aikoinaan herjasi väyrynen (200 CDI) herkästi öljypinnasta; muistaakseni punaista näyttöön äänimerkin kera heti, jos öljynmäärä oli jonkun desilitran reilu... ja autolla oli 330 000 km mittarissa myydessäni ja vain ahtoletkun lemmari petti, ruveten falskaamaan, kerran kun tuli liian kova kiire kotiin (marssivauhti laski 220 km/h -> 170 km/h, luonnollisesti olin saksasta tulossa paanalla)...

...jos ajaa koneen kuivaksi ikkunat öljyssä, summerin soidessa ja ajotietokoneen näytön punaisena välkkyessä; maksumies näkynee aamulla vessan peilistä.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti: autossa on jokatapauksessa öljynpaine valo/mittari ja lisäks vielä öljyn määrän valo/hälytys.
Väyrysessä eikä C-mallissa ole ollenkaan öljynpaineesta ilmoittavaa valoa saatikka mittaria.

Pinnantasosta tulee kyllä ilmoitus jonkunlaisella viiveellä.
pre-faceliftissä ei ole moottoriöljyn pinnalle kuin yksi varoitus.

Facelifti osaa jo ilmoittaa usealla eri tavalla mm. liiastakin öljystä.
Mutta ei se faceliftikään muistaakseni painetta mittaa ollenkaan.
Jussie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 12.07.2010 13:42

Viesti Kirjoittaja Jussie »

Kiitoksia kaikista mielipiteistänne. Olen samaa mieltä, että kyllä moottorivauriosta saa vastata kuivaksi auton ajanut ostaja.

2.3 km oli tiellä sellaista matkaa, jolle ei enää ole juossut moottorista öljyä ennen moottorin laukeamista. Jotta tuon verran se öljyttä ajoa kestää. Kokonaismatka putken katkeamisesta sammumiseen on jotain kolmisen kilometriä. Uusilla öljyillä kone kävi tyhjäkäyntiä melko kauniisti mutta liikkeelle lähtiessä alkoi kolkuttaa pahasti.

Tosiaan minun 2005 mallisen ohjekirja antaa selkeät hälytystekstit "lisää öljyä" "öljyä liian vähän, mee korjaamolle" "Öljyä liian vähä, sammuta heti" englanniksi kuten ekassa viestissäni tarkemmin kirjoitin. Voisiko joku jolla on 1998 eemeli, vilkaista ohjekirjasta, onko siellä samat tekstit. Löytyy kohdasta "Oma apu"

Ja joku varmasti tietää sen, jääkö noista herjoista tieto ajotietokoneen muistiin.

Olisin tosiaan kiitollinen vaivannäöstä. Asiasta tuntui ostajalla olevan riidanhalua. Saattaa tietysti olla rauhoittunut kunhan on ehtinyt selvittää faktat.

t. Jussi
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Eiköhän tollaset viat pidä jo kuitata testerillä pois?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Tottakai ostajalla on riidanhalua koska hänellä ei tapauksessa ole ENÄÄ mitään hävittävää - vahinko on jo tapahtunut. Tämä tappelu joka asiassa on vaan nykymaailman tapa kun kukaan ei enää kehtaa nostaa kättä ja sanoa että "nyt mä töppäsin" :lol:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Vastaa Viestiin