Morros!
Eilen ajellessa yht'äkkiä W202:sta (300tkm) hävisi tehot. Vika tuli huomattua jyrkässä ylämäessä, jossa auto ei kiihtynyt sitten ei mihinkään vaikka pedaalin laittoi pohjaan. Kuitenkaan ei hyytynyt ihan kesken matkaa mäkeen vaan jaksoi kavuta 70km/h huipulle. Tämän jälkeen huomasin, että automaatti ei vaihda pienemmälle vaan haluaisi jurruuttaa isolla vaihteella. Käsivalinnalla laatikko antoi vaihtaa kyllä pienemmälle ja isommalle.
Tämän jälkeen Windows-mainen buuttaaminen korpitiellä. Kone stoppiin, konepeliti ylös, pällistelyä (kaikki näytti päälisien puolin ok:lta ja kuivalta eikä ylimääräisiä hajuja) kone käyntiin ja menoksi aivan normaalisti. Mistä päin siis voisi vikaa alkaa etsimään? Lopun alkuahan moinen temppuaminen tietää jollekin komponentille.
W202 tehon häviäminen ja vaihteiston toimimattomuus
Ihan normi vikatilan sait päälle, luultavasti ei olisi kiertänyt oli kolmen tonnin jos olisit yrittänyt. Lähteitä on ziljoona, ei selviä kuin vikakoodien luvulla, eikä aina silloinkaan heti ensiyrityksellä viallinen paikka löydy. Lisäksi vikalista saattaa olla niin pitkä, että kaikki pitää ensin nollata ja odottaa vian uusiminen. Jos nyt toimii eikä uusi vikatilaa, ei kun kovaa ajoa.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Olisiko ollut niin vähän polttoainetta, että jyrkässä mäessä ei saanut lientä. Mulla teki samantyyppistä oireilua hiljattain, kun olin parkkeerannut auton melko jyrkkään ylämäkeen. Moottori kävi ontuen, eikä ottanut kirroksia. Polttoainevalo kyllä paloikin. Otin tankin korkin irti, alkoi pyöriä normaalisti. Ajoin läheiselle kylmäasemalle.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Tehot hukassa?
Bensakoneessa jos on ilmamassamittarilla oleva, vika viittaa sen toimintaan. Kuumalanka kannattaa puhdistaa siitä. Vian voi paikallistaa kun ottaa liittimen irti jolloin kone ottaa kierroksia.
Auto oli tankattu ja ajoa oli takana n. 150km. Perille päästyä tuli avattua polttoainetankin korkki eikä käynyt minkäänlaista pihahdusta tapahtunut alipaineen takia. Nyt on mennyt pari päivää ilman mitään ongelmia. Ilmeisesti seuraava viksu liike on huristaa vikakoodin luvulle. Kooditkin olisi varmasti samalla hyvä nollailla.