W202 230 Kompressor käynti ja kompura vikaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sameli-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 23:24
Paikkakunta: Tornio

W202 230 Kompressor käynti ja kompura vikaa

Viesti Kirjoittaja Sameli- »

Elikkäs tässä ois pitempi tarina kerrottavana, ensinnäkin tuossa kompurassahan on sellainen ohipäästö portti että kun ahtoja tarpeeksi niin raottaapi auki ja paineet takaisin ilmanputsariin.

Aluksi vika oli tähän kyseiseen porttiin menevässä piuhassa joka oli hieman löysässä ja tietenkin siitä sitten otti vian eikä toiminut enää portti ollenkaan ja oli koko ajan auki = ei ahtoja ollenkaan. Noh laitoin piuhan paikalleen käytin huollossa testerissä ja nollasivat vikamuistin eikä vika uusiutunut.

Kuukauden päästä huomaan jälleen saman että ahdot katosivat yllättäen. Tein siinä vaiheessa tältä foorumilta opitun kikan elikkä akunkenkä irti hetkeksi, ja johan taas pelaa. Kunnes taas huomaan kesken ajon että ahdot katoavat, mutta tällä kertaa vika korjaantui kun sammutin auton. Ja ahdot katoavat aina silloin tällön kun käyttää kierroksia ihan rajottimella asti mutta ahdot palautuvat kun sammuttaa ja käynnistää auton.

Ja juurikin nyt ilmeni jälleen uusi vika, kylmänä käynnistettäessä ensin jonkun 2-3 sekuntia kierrokset ovat tosi matallalla ja sitte yhtäkkiä yli 1000rpm. Siitä kun lähdin ajelemaan rauhallisesti niin yhtäkkiä veto katosi hetkeksi mutta palautui taas yllättäen.

Missähän mahtaa olla vikaa ja onkohan tuollainen akunkenkä nollaus suositeltavaa? Tämmöstä tällä kertaa :)
W202 C230 Kompressor farkku -98
W202 C180 Sedan -94
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Mulla teki täsmälleen samaa viime talvena. Oli ilmamassamittarin liittimestä yks johto irti ja moottorin tärinästä se välillä yhdisti ja välillä ei. Oli hullua ajaa liukkaalla kun ahdin alkoi välillä yhtäkkiä ahtamaan täysillä. :o
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Avatar
Sameli-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 23:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Sameli- »

Juu kiitoksia pitääpäs tarkistella asiaa, vähän jo toimii paremmin mutta vieläkin välillä lopettaa ahtamasta :)
*EDIT*
Juu tosiaankin tuntuis siltä että vika ois MAF:issa, mutta tulipa vain tässä jo mieleen sellainen patentti homma.
Mitäpäs jos tukkisi tuon alkuperäisen hukkaportin ja laittaisi tilalle dumpin joka löysää paineet vain kaasun löysätessä. Tuo alkuperäinenhän ei pistä porttia kokonaan kiinni heti ahtimen lähtiessä mukaan vaan vasta joskus lähempänä 4-5t RPM. Saisikohan tällaisella ratkaisulla yhtään enempää ahtoja koneeseen?
Miinus puolia kyseisessä ratkaisussa olisi koneen kesto, sekä tyhjäkäynnillä kompuran ollessa toimettomana niin kone imisi ilmaa kompuran läpi kun, nyt imee siitä hukkaportin läpi kun se on auki.
Mennäänköhän tässä nyt perse edellä puuhun vai? :D
W202 C230 Kompressor farkku -98
W202 C180 Sedan -94
Avatar
Sameli-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 23:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Sameli- »

Juu MAF:in vaihto tosiaan korjasi ongelman ainakin hetkellisesti. Ihmettelen vain että mistähän sinne imupuolelle öljyä kerääntyy nimittäin oli edellinen MAF hieman öljyssä. Auto ei kuitenkaan öljyä syö? Onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin että kompura vuotaa jostain?
W202 C230 Kompressor farkku -98
W202 C180 Sedan -94
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Sameli- kirjoitti:Juu kiitoksia pitääpäs tarkistella asiaa, vähän jo toimii paremmin mutta vieläkin välillä lopettaa ahtamasta :)
*EDIT*
Juu tosiaankin tuntuis siltä että vika ois MAF:issa, mutta tulipa vain tässä jo mieleen sellainen patentti homma.
Mitäpäs jos tukkisi tuon alkuperäisen hukkaportin ja laittaisi tilalle dumpin joka löysää paineet vain kaasun löysätessä. Tuo alkuperäinenhän ei pistä porttia kokonaan kiinni heti ahtimen lähtiessä mukaan vaan vasta joskus lähempänä 4-5t RPM. Saisikohan tällaisella ratkaisulla yhtään enempää ahtoja koneeseen?
Miinus puolia kyseisessä ratkaisussa olisi koneen kesto, sekä tyhjäkäynnillä kompuran ollessa toimettomana niin kone imisi ilmaa kompuran läpi kun, nyt imee siitä hukkaportin läpi kun se on auki.
Mennäänköhän tässä nyt perse edellä puuhun vai? :D
Paljos sulla on siellä tällähetkellä ahtoja? Mulla jotain 0.6-0.9bar jos vähän piikittää vedossa korkealla. Sun pitäis saada joku velho ECU:sta lukitsemaan tuon portin tai pistämään sen kiinni kokonaan, jos haluaa hyötyä tuosta. Mutta porttihan sulkeutuu samalla kun ahdin lähtee siinä 1500RPM:n kohdalla mukaan, eli pitäis saada se ahdin olemaan kokoajan päällä ja pitkän matkaa, mutta kun ahtimesta loppuu teho taas jossain 5000 kierroksen kohdilla, eli joku uus ahdin tai tehokkaampi Eaton vois helpottaa tuossa. Itellä mietinnässä Rotrex C30-94 mallinen, 250-400Hv pitäis olla riittävyys ja ahtaa korkeammalle kuin originaali. Ja ei lähte toimimaan lämpöpumppuna.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Sameli- kirjoitti:Juu MAF:in vaihto tosiaan korjasi ongelman ainakin hetkellisesti. Ihmettelen vain että mistähän sinne imupuolelle öljyä kerääntyy nimittäin oli edellinen MAF hieman öljyssä. Auto ei kuitenkaan öljyä syö? Onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin että kompura vuotaa jostain?
Kyl se kompura sit on kun vuotaa. :( :roll: Tulee tosi kalliiks jos leikkaa kiinni kokemusta on. Tossa sulle yhden kohtalotoverin topiikki. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=85627
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Avatar
Sameli-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 23:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Sameli- »

Hetkonen onkos tuossa kompurassa oma öljy? Eikä moottori öljy? Tuli vain tässä mieleen että enhän sitten tiedä että syökö se öljyä kun en ole tiennyt että siinä on eri öljyt :O
W202 C230 Kompressor farkku -98
W202 C180 Sedan -94
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Juu siellä on omat öljyt..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Sameli- kirjoitti:Hetkonen onkos tuossa kompurassa oma öljy? Eikä moottori öljy? Tuli vain tässä mieleen että enhän sitten tiedä että syökö se öljyä kun en ole tiennyt että siinä on eri öljyt :O
Omat kompressori öljyt on joo. Eikä ole mitään ns. fiksua tapaa tarkistaa että onko, muutakuin heittämällä lisää ja katsomalla että tuleeko pihalle.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mitä öljyä ja mistä sitä sinne kaadetaan????

Eli sekö huohottaa turhat ulos?
Avatar
Sameli-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 23:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Sameli- »

RAM kirjoitti:Mitä öljyä ja mistä sitä sinne kaadetaan????
Juu itsekin kaipailisin lähinnä tuota tietoa että mistä sinne kaadellaan öljyä ja kuinka paljon sinne menee öljyä? :)
W202 C230 Kompressor farkku -98
W202 C180 Sedan -94
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

RAM kirjoitti:Mitä öljyä ja mistä sitä sinne kaadetaan????

Eli sekö huohottaa turhat ulos?
Ei huohota mistään pihalle, näin on tiedossa, mutta jos vuotaa jostain "ruuvien" puolelle, niin siellä on tiiviste paskana. Repair kittejä löytyy Ebaystä.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja kun laitta likaa öljyä niin hetken päästä ainakin vuottaa...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja RAM »

OK

Selvitän asian muualta.
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

RAM kirjoitti:OK

Selvitän asian muualta.
http://benzguide.com/index.php?title=Su ... _Fill_W202 <-Ohjeet vaihtoon, huonoja kuvia. http://cobaltss.net/forums/showthread.p ... ht=M62+oil Toinen samanlainen paremmilla kuvilla.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Tuolla Cobalt SS sivulla näyttäis että menis 100ml tuota öljyä sinne kompuraan, ei niin paljoa että tulee täyttöaukosta ulos.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Sameli- kirjoitti:
RAM kirjoitti:Mitä öljyä ja mistä sitä sinne kaadetaan????
Juu itsekin kaipailisin lähinnä tuota tietoa että mistä sinne kaadellaan öljyä ja kuinka paljon sinne menee öljyä? :)
Nyt kun se jo vuotaa niin ei sillä kannata enää ajaa eikä lisätä öljyäkään ennenkuin oot vaihtanu tiivisteet ja laakerit. Mut jos haluu kokeilla onneaan niin. Mahtaiskohan tota gm supercharger öljyä nykyään saada veholta. Ennen sitä sai parilla kympillä pottu ford korjaamoilta osanumerolla 12345982. Potussa on 118 ml öljyä ja sitä menee tyhjään ahtimeen kaks pottua.

Kuva

Tää on ihan hyvä kuva täyttöaukosta paitsi tossa näyttäis olevan liikaa öljyä kun valuu jo ulos. Ilman putsarin kotelo vaan kokonaan irti niin tolta se näyttää ja se kotelo lähtee ihan vaan nostamalla kun letkut on irti.

Ahtimen korjaus sarjoja löytyy haulla "eaton m62 supercharger repair kit".
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja RAM »

Asia on pihvi.. Kiitos.
Vastaa Viestiin