M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valeco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 18.06.2010 16:17

M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE

Viesti Kirjoittaja valeco »

Auto on E280 CDI 12/05. Varusteluettelossa on seuraavat kohdat liittyen moottoriin:
  • M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE
    M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
    M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
    M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
    926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
Tuo eka jonka boldasin, niin minä kääntäisin sen suomeksi "moottorin pienennetty suorituskyky". Siis mitä? Onko koneen tehoja todellakin laskettu jostain?

Moni on sanonut, että 280 ja 320 koneet ovat molemmat täysin samoja, vain softa on eri. Tähän en tosin löytänyt mitään varmistusta nopean googlaamisen jälkeen. Itseasiassa jokainen softa virityksiä tekevä paja ilmoittaa näille eri koneille eri lopputehot.
Voimaa.com:
280CDI 190hv, 400Nm -> 224hv, 510Nm
320CDI 224hv, 540Nm -> 258hv, 620Nm
EMJpower:
280CDI 190hv, 400Nm -> 224hv, 510Nm
320CDI 224hv, 510Nm -> 258hv, 600Nm
Upsolute:
280CDI 190hv, 400Nm -> 225hv, 470Nm
320CDI 224hv, 540Nm -> 259hv, 605Nm

Turbotec tosin kirjoittaa:
Mercedes 280-320CDI (OM642)
V6-moottorin todellinen kuutiotilavuus on mallimerkinnästä riippumatta 3 litraa, moottoreilla ei ole mitään yhteistä edellisen sukupolven rividieseleitten kanssa. Moottoria käytetään kaikissa mallisarjoissa aivan pienimpiä lukuun ottamatta. Teho vaihtelee välillä 184-235hv ja vääntö 440-550nm, riippuen ajoneuvon mallisarjasta.
* Moottoreiden tehoerot on tehty ohjelmallisesti.
* Polttoainejärjestelmä Bosch EDC16.
* Piezo- sähkököiset ruiskusuuttimet.
* Ruiskutuspaine 1600bar.
Ohjelmoinnissa huomioitavia seikkoja:
Moottorin ohjausyksikön ohjelmointi OBD-pistokkeen kautta tai BDM-liittymällä. Suositeltava tehonlisäys 260hv 620 Nm
Eli onko noiden koneiden välillä jotain eroa? Kannattaisiko tuota 280 konetta päivittää "paremmalla" softalla?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tästä aiheesta on kyllä runsaasti kirjoitettu aikaisemminkin.

Tuo V6 moottori on markkinoilla monena eri tehoversiona.
Pakuissa, maastureissa, henk. autoissa...
Moottori on koko ajan juuri se sama, samoin se 7-vaihteinen vaihteisto.
Ahtimia näyttäisi olevan kahdelaisia, suurempi taisi olla 2259 ja pienempi 2056,nen.
Molemmat siis aika pieniä.
Tuo suurempi taitaa löytyä Eemelistä ja Ässästä, eipä juuri muista.
siitä ovat kolmeasataa ottaneet, mutta se taitaa olla pikkuisen liikaa, parikymmentä siitä kun pakittaa, niin varmaan jo kestää.
Siitä pienemmästä tietty pikkuisen vähemmän, mutta kyllä se 260-270 väli taitaa ihan realismia olla.

280,siin liittyy tässä sellainen sivujuonne, että niitä näkyy olevan vaikea kaapelilla saada tehtyä.
Ohjelmaan on tehon vähennystä varten lisätty tavaraa, joka jää kaapelilta herkästi lukematta ja jota ei siis tule muutettuakaan niinmuutoin.
Joten lastun laiton jälkeen auto on edelleen vakio.
Niihin tarvitaan bdm-laitetta.
Joissain 320,sissä on ollut samaa vaivaa, mutta kopkopkop, ei piiitkään aikaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin